Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

contactmatjes vervangen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 97

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 18 dec 2023 22:00

contactmatjes vervangen

Na ruim 10 jaar gebruik zijn een aantal toetscontact-matjes aan vervanging toe.
Omdat het contact met Noorlander in het verleden tot problemen heeft geleid, moet ik nu elders de nieuwe matjes zien te vinden.
Tot nu toe is me dat nog niet gelukt omdat óf ze waren niet leverbaar óf men wilde ze mij niet leveren omdat het orgel niet daar vandaan kwam.
Bij toeval heb ik van een orgelreparateur één los matje gekregen, waarmee ik natuurlijk niet de gehele vervanging kan uitvoeren.
Uiteindelijk heb ik bij Aliexpress een aantal adressen gevonden waar dergelijke matjes te koop zijn.
Ik heb één zo'n matje besteld om na te gaan of die overeenkomt met het gekregen exemplaar.
In detail komen beide matjes zeker overeen, echter op één punt is er een afwijking.
Het gekregen matje heeft een glad contactvlak aan het zwarte ronde rubbertje, terwijl bij het gekochte matje die kant met diagonale ribbels is uitgevoerd.

Omdat ik alle matjes in één keer vervangen wil, moet ik eerst een klavier demonteren om te weten welk type matje in de klavieren is toegepast.
Mijn vraag is of het van belang is welke van deze uitvoeringen het beste contact zal opleveren.
Wie heeft ervaring met het vervangen van de matjes en kan mij daarbij advies geven?

Ik lees/hoor graag nieuws hierover.

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 jan 2024 16:54

Re: contactmatjes vervangen

Ik zou Andre Bovenschen in Veenendaal even vragen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 jan 2024 20:07

Re: contactmatjes vervangen

Jan,

Welk klavier heb je?

Er zit verschil in contactmatjes tussen TP 6/8 en TP 60/63/64/65.
Als je de goede niet hebt blijf je storingen houden.


mvg Andre

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 14 jan 2024 15:24

Re: contactmatjes vervangen

Dag Andre,

Op bijgaande foto's kun je het klavier zien zoals ik heb.
Op de foto van de matjes is - misschien niet zo goed - te zien dat bij de licht gekleurde er streepjes op de rubber puntjes zitten, terwijl dat bij de donkere versie niet het geval is.

Mijn uiteindelijke vraag is: maakt het uit of er streepjes in het profiel zitten?
Die uitvoering kan ik bij Alie bestellen, de andere niet.

Kun jij mij overigens die matjes ook leveren?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 jan 2024 18:58

Re: contactmatjes vervangen

Hallo Jan,

De matjes die ik heb liggen zijn de originele van Fatar.
deze hebben ook een glad oppervlakte op de koolstof contactjes.
Ik heb nog 4 complete setjes voor de TP6 en ook nog een aantal voor de TP60 ev serie.


Ik wist niet dat ze op Ali ook te vinden zijn, ik heb wel eens naar orgelonderdelen gezocht maar daar vind je niets van, wel voor Piano's.

mvg

Andre

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 26 maart 2024 21:50

Re: contactmatjes vervangen

Dag Andre,

Vandaag voor 2 klavieren de matjes vervangen met het gewenste resultaat dat alle toetsen het weer doen en de demping van de toetsen ook weer veel beter is, ondanks dat de feitelijke dempingsmatten niet vervangen zijn.

Wel een lastig en tijdrovend werk om de matjes goed in alle gaten van de printplaat te krijgen.

Ik bel je nog over een probleem met een reedcontact dat maar niet de juiste functie wil doorgeven.

Groet,
Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 27 maart 2024 15:52

Re: contactmatjes vervangen

JanZ schreef:Dag Andre,

Vandaag voor 2 klavieren de matjes vervangen met het gewenste resultaat dat alle toetsen het weer doen en de demping van de toetsen ook weer veel beter is, ondanks dat de feitelijke dempingsmatten niet vervangen zijn.

Wel een lastig en tijdrovend werk om de matjes goed in alle gaten van de printplaat te krijgen.

Ik bel je nog over een probleem met een reedcontact dat maar niet de juiste functie wil doorgeven.

Groet,
Jan


Klopt is wel even wat werk, als je het vaker doet krijg je er wel meer handigheid in. Een dun staafje wil wel eens helpen om de nopjes erin te krijgen, maar daar moet je ook weer mee uitkijken.
Bel maar op het vaste nr. is beter te bereiken.

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 29 maart 2024 22:21

Re: contactmatjes vervangen

Het probleem is inmiddels opgelost dus telefoontje niet meer nodig.

groet,

JanZ

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com