Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

volume pedaal

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 11 maart 2013 13:05

volume pedaal

beste mensen ik ga binnen kort mijn zelfbouw project afronden nu zit ik nog met het volgende...

ik heb op mijn midi hooft print ook meerdere aansluitingen voor zwel pedalen zitten.

nu leek het me handig om ook gewoon gelijk een volume pedaal in te gaan bouwen nu ik tog bezig ben.

waar kan ik die kopen en uiteraard voor een goede prijs :D

kan ik die rechtstreeks aansluiten op mijn midi kaart of hoe werkt zo iets.

alvast hartelijk dank voor het mee denken :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 maart 2013 13:44

Re: volume pedaal

Hendrik, je kan het ook vrij gemakkelijk zelf maken hoor, volgens mij zijn er op dit forum wel plaatjes van te vinden, ik stuur er ook nog even een paar naar je emailadres.

Ik vind persoonlijk de laatste uitvoering van Johannus ook erg fraai en simpel gedaan; helaas is het door Kees Noorlander gewoon gekopieerd.

Al deze oplossingen maken gewoon gebruik van een goede kwaliteit lineaire potmeter van plm 10 kOhm.
De drie aansluitingen voor een zwelpedaal op een Midi encoderprint zijn meestal zodanig uitgevoerd dat de beide buitenste aansluitingen naar de buitenste aansluitingen van de potmeter gaan ( daar staat dan 0 en + 5 Volt op), en de middelste aansluiting is dus ook het middelste lipje op de potmeter ( daar komt de variabele output vandaan).
Als je de buitenste kontakten verkeerdom aansluit, blaas je nix op; alleen reageert de software dan net andersom kwa volumevariatie. gewoon even die twee draadjes verwisselen en het is ok.
Je kunt gewoon een niet afgeschermd dun 3-aderig kabeltje gebruiken.

HG

Geert

Berichten: 73

Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17

Bericht 11 maart 2013 15:33

Re: volume pedaal

En als je een standaard telefoondraadje pakt heb je vier draadjes gebundeld en kan je twee pedalen aansluiten ;-)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2014 22:56

Re: volume pedaal

Kun je gewoon het zwelpedaal van Noorlander gebruiken (of een ander willekeurig zwelpedaal, bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/m828961203 ) en dan de potmeter verwisselen met die kunstof van Conrad?

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 03 okt 2014 10:11

Re: volume pedaal

Ipv een potmeter kan je ook een LDR toepassen. Ik zou wel een weerstand in serie zetten. De verbinding tussen weerstand en LDR is dan de loper. Even experimenteren voor de juiste waarde van de weerstand, zodat je veel variatie hebt tussen het laagste en hoogste waarde. Dat kan je goed zien met midi-ox oid. Overigens wordt dat bereik door Hauptwerk weer verdeelt in stappen.
Mijn ervaring is dat als je geen afgeschermde kabel gebruikt storing op kan optreden. Hierdoor worden dan onnoemelijk veel midi-berichten gegenereerd, waardoor toetsberichten weggedrukt worden en alles traag gaat reageren. Door een condensator op de ingang te zetten kan je dit ook wel rustig krijgen, maar reageert je pedaal iets trager.
Voor schema zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=423&p=4201&hilit=gino#p4201

Suc6 er mee!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 okt 2014 11:41

Re: volume pedaal

Resize of P1050307.JPG
Ok. Het zwelpedaal van Noorlander is een van Johannus zonder scrupules gekopieerde versie, die ik hier zelf ook gebruik. ( NB: NIET via Noorlander verkregen natuurlijk, maar gewoon van de uitvinder, zijnde Johannus).

Daar past gewoon een standaard potmeter=afmeting in. Wel is de as van de Conrad potmeter wat aan de korte kant, maar toch lukt het prima om dit te doen. Zie plaatje.

Denk wel altijd om de waarde; 10 a 20 Kilo-ohm.

En dan kom ik meteen op het verhaal van knutselaar. Wat betreft de condensator: deze is vooral bedoeld om de continue varierende waardes die optreden bij een koolpotmeter af te dempen.
De bedrading vanaf het zwelpedaal naar de midi print, plm 1 meter, hoeft niet te worden afgeschermd omdat bij deze impedanties de geinduceerde stoorspanning laag genoeg blijft. En ja, daar doet die condensator natuurlijk ook een positieve bijdrage, maar die is dus als je een goede potmeter gebruikt, verder niet nodig.

Het LDR-verhaal: NIET aan te bevelen! Weliswaar heb ik zelf een schakeling ontwikkeld, teneinde de niet lineaire karakteristiek plus de veel te hoge weerstandswaarden, te vertalen naar gewoon een nul tot 5 volt output, voor die gevallen waarin het lastig is om in een bestaand pedaal met LDR deze te vervangen, maar het is veel simpeler met een potmeter te doen.

Een LDR zonder deze electronische aanpassing gewoon op een Midi-scanner aansluiten, geeft weinig fraaie resultaten gezien de genoemde niet lineaire karakteristiek. Je moet het zo zien, dat een lineair met de voetbeweging varierende ohmse waarde, en de daardoor opgewekte gelijkspanningsvariatie op de ingang van de scanner, door de software wordt vertaald in een logarithmische volumewijziging, noodzakelijk voor een natuurlijk verlopende regelkarakteristiek.

Overigens zie je op mijn foto dus, dat met een 9 pens RS232 kabeltje je zelfs 3 zwelpedalen kunt aansluiten!

Resize of swellinterface.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 okt 2014 13:52

Re: volume pedaal

Dankjewel Geert en knutselaar!
Gelukkig hoef ik niet aan zoń ingewikkeld uitziend printje te beginnen.
Kan je die zwelpedalen gewoon bij Johannus bestellen?

Dan de potmeter van Conrad erin en klaar is kees. Ik denk dat ik er 2 maak: 1 voor zwelwerk en 1 generaal crescendo.
Bedankt voor de tips en het heldere plaatje!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 okt 2014 14:15

Re: volume pedaal

Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 okt 2014 14:58

Re: volume pedaal

http://www.conrad.nl/nl/tt-electronics- ... 53335.html

Deze heeft wat meer conventionele soldeeraansluitingen.

Nee, bij Johannus doen ze dat niet meer, dat liep volgens mij iets uit de hand. Maar Kees Noorlander zal wel willen leveren.

Benieuwd wat hij vraagt. Anders maak je het toch lekker even zelf?? Als ik zie, wat een effort er hier op het forum door mensen in hele kast-toestanden wrodt gestopt, is dat voor hen toch kinderspel.....

Succes ermee!! Die plastic potmeters daar ga je echt plezier aan beleven.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 03 okt 2014 18:03

Re: volume pedaal

Hallo Jaap,

Ik heb ze eventueel ook. in 5 binnenkort 7 verschillende soorten van € 47.50.
Heb je gelijk de normale 10K potmeters

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 okt 2014 20:35

Re: volume pedaal

Das idd de goeie prijs, Andre!! Daar kan je het zelf niet voor gaan zitten maken.

Oie..nu is het wellicht een btje meer voor de commerciele afdeling geworden?? :oops:

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 okt 2014 21:26

Re: volume pedaal

Zag er net eentje voor 25,- op Marktplaats, zie http://link.marktplaats.nl/m854316866

Jan

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 okt 2014 21:45

Re: volume pedaal

Gewoon zelf maken Jaap.
Van steigerhout. Veel leuker!
Dries

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 04 okt 2014 00:50

Re: volume pedaal

Let op als je een GINO midi systeem gebruikt. Er wordt een 100k lineaire potmeter gespecificeerd.
Wellicht is dit niet kritisch en voldoet 10k of 20k ook, stroom door de pot wordt wat hoger.

Maar let vooral ook op de aansluiting van de stekkertjes op de print:
Pin1= loper (variabel signaal)
Pin2= 5V
Pin3= 0V
De middelste pin is dus niet de loper!

Gr, Dries

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 04 okt 2014 11:19

Re: volume pedaal

Als ik de verschillende constructies voor het draaien van de potmeter zie, valt me op dat maar een deel van het draaibereik wordt gebruikt. Is het zo dat de het midisignaal van 0-127 over een deelbereik van de potmeter gekalibreerd kan worden?
In dat geval maakt de positie van de potmeter niet zoveel uit en hoeft ook niet persé op 0 te beginnen?
Gr, Dries

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 okt 2014 11:53

Re: volume pedaal

Zie Hauptwerk User guide bladzijde 146 (versie 4.0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 04 okt 2014 12:53

Re: volume pedaal

Idd, dus, voor degenen die de HW guide niet lezen, door een paar keer je volumepedaal tussen min en max te bewegen, in de Midi-assign fase, wordt het bereik aangepast.

Wel is het natuurlijk zo, dat, vooral bij slechte potmeters, omdat je maar een beperkt stukje gebruikt, dat dus softwarematig wordt uitgerekt, de gevoeligheid voor storingen wel toeneemt. Het is altijd beter om je konstruktie zodanig te maken, dat je zoveel mogelijk van het totale draaibereik kunt benutten.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 05 okt 2014 00:12

Re: volume pedaal

Of voor degenen die geen HW draaien ;)

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 07 okt 2014 22:54

Re: volume pedaal

Ik heb het idee ook overgenomen maar de mechaniek wat mooier en simpeler gemaakt waardoor ook de potentiometer de volle uitslag heeft.
Tandheugel en tandwiel. en veer die de tandheugel tegen het tandwiel aangedrukt houdt.
Zwelpedaal.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 07 okt 2014 23:03

Re: volume pedaal

muzieknoot schreef:Ik heb het idee ook overgenomen maar de mechaniek wat mooier en simpeler gemaakt waardoor ook de potentiometer de volle uitslag heeft.
Tandheugel en tandwiel. en veer die de tandheugel tegen het tandwiel aangedrukt houdt.


En ook uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat dit uitstekend werkt. Ook ik heb dit nagenoeg exact zo uitgevoerd. Alle benodigdheden hiervoor zijn te koop bij Conrad. Om de volle uitslag van de potmeter te benutten moet je enigszins experimenteren met de positie van de tandstang aan het beweegbare deel. De uitslag wordt immers groter naarmate je verder naar 'achter' de stang monteert.

Fotootje er bij
zwelpedaal.jpg


Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 okt 2014 21:55

Re: volume pedaal

Nog maar even een fotootje bijgeplaatst. Moest gisteren een hangend contact van het pedaal gangbaar maken en had ik em toch van de kant.

Jan

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 25 aug 2022 21:20

Re: volume pedaal

Belangrijk blijft de kwaliteit van de potmeter en ook dat de as goed ondersteunt wordt.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 25 aug 2022 23:29

Re: volume pedaal

Na eerst een tweedehands BeuerDynamics Volume pedaal gebruikt te hebben, heb ik bij Sonarte voordelig twee l volumepedalen aangeschaft, die veel nauwkeuriger het hele bereik laat instellen. Ziehttps://youtu.be/PNEhaKup9_Q
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 10 sep 2022 19:30

Re: volume pedaal

Het probleem bij zwelpedalen van diverse orgelbouwers en andere leveranciers is heel vaak dat door de mechaniek die gebruikt wordt de potentiometer niet de volle uitslag bereikt. Ook de hoek van het zwelpedaal van 0 beginstand tot naar beneden klopt vaak niet.
Hauptwerk vertaald dit dan wel naar 0 t/m 100% en voor een zwelkast of volume pedaal gaat dit nog redelijk goed, maar met een crescendopedaal gaat het fout en slaat Hauptwerk dan stukken over. Daarom hebben wij een zwelpedaal ontwikkeld met een tandheugel en tandwiel waardoor de potentiometer, die overigens van heel goede kwaliteit moet zijn, (dus geen goedkope kunststof potmeter) een volle uitslag krijgt. Als er maar iets frictie optreedt op de as gaat het dan ook mis. Ook daarvoor hebben wij een oplossing voor bedacht.
Na overleg met midi leveranciers is de conclusie dat de oplossing met de dure potmeter het beste is. Ldr en hallsensoren en schuifpotmeters waar stof in kan komen zijn het niet en geven geen goede lineaire regeling.
Al met al is het ideale zwelpedaal nu een feit.
U kunt de zwelpedalen bij ons bestellen. Daarbij is iedere houtsoort en kleur mogelijk.

Groet,

Muzieknoot.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com