Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Lastig crescendo pedaal

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 8

Geregistreerd: 06 feb 2013 21:48

Bericht 23 maart 2013 12:39

Lastig crescendo pedaal

Beste allemaal,

Ik dacht vandaag even mijn crescendo pedalen van mijn cantor aan te sluiten op de midi controller, want daar had ik nog ruimte over voor twee potmeters. Nu hebben potmeters normaliter 3 draden, maar mijn crescendo pedalen blijken er vier te hebben. Heeft iemand een idee hoe ik dat moet oplossen? Of kan ik er gewoon niks mee en moet ik die pedalen aanpassen?

Ik hoor het graag!

Groet, Sybren
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 maart 2013 20:58

Re: Lastig crescendo pedaal

Ken het schema niet, Sybren, van jouw pedalen. Ik neem aan trouwens, dat je zwelpedalen bedoelt.

Maar als die potmeters in het audio-circuit zitten, dan kunnen ze een extra tab hebben tbv een fysiologische volumeregeling.

Ze zullen in dat geval ook een logaritmische karakteristiek hebben, hetgeen ze minder geschikt maakt voor digitale volumeregeling, waarbij gewoon een lineair spanningsverloop gewenst is.

Maar je kunt ze natuurlijk gemakkelijk vervangen voor gewone 10 k lineair potmeters, voor een habbekrats.

HG

Geert

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 25 maart 2013 19:32

Re: Lastig crescendo pedaal

Sybren,
is dit een pedaal met lampje en LDR.
Voor Gino heb ik dit al wel toegepast.
Zie topic zwelpedalen met Gino Big-midi.

Groeten,
Knutselaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 maart 2013 00:35

Re: Lastig crescendo pedaal

Als het optische zwelpedalen zijn dan moet je een aanpas-interface hebben, om de hoge impedantie en afwijkende karakteristiek aan te passen.

Heb ik zelf gemaakt ( 1 transistor en wat onderdeeltjes), maar inmiddels is er een heel fraaie unit bij Midihardware.com
te bestellen voor dit doel, daar kun je het zelf bijna niet meer voor maken. En geheel instelbaar kwa nulpunt en range.

http://www.midi-hardware.com/index.php? ... uct=POTAMP

HG

Geert

Berichten: 8

Geregistreerd: 06 feb 2013 21:48

Bericht 26 maart 2013 11:19

Re: Lastig crescendo pedaal

Allen,

Bedankt voor de reacties. Ik ben niet zo'n techneut, alhoewel ik het afgelopen half jaar met de verbouwing van het orgel wel heb bijgeleerd. :)

Het is in elk geval geen LDR-pedaal. Als ik het zo bekijk denk ik dat de suggestie van Geert het meest in de buurt komt, namelijk dat ze in het audio-circuit gezeten hebben en logaritmisch zijn.
Dat betekent dan het vervangen van de potmeter. Da's makkelijk gezegd, maarre...hoe doe ik dat? Kun je me daar iets meer over vertellen?

Groet, Sybren
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 maart 2013 23:39

Re: Lastig crescendo pedaal

De potmeters hebben gestandaardiseerde afmetingen. Die met een 6 mm as zijn het meest verbreid.

Je steekt ze door een rond gat, en draait gewoon de meegeleverde moer op het schroefdraad.

Meestal moet je eerst even de as, die vaak wel 8 cm ofzo lang is, inkorten. gewoon afzagen dus; even in de bankschroef.

De aansluitingen dat kan gewoon niet missen; op debuitenste kontakten komt de nul en + 5 volt, het middelste kontakt is de loper en die gaat naar de ingang.

Meestal zitten op een midi-scannerprint die drie punten gewoon naast elkaar. Geen sluiting maken tussen de buitenste twee ( 5 volt), dat wil nog weleens desastreus zijn.

Als de aktie verkeerdom is ( dus intrappen geeft zwakker geluid), dan gewoon even de twee buitenste kontakten omwisselen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4457 ... k-02-W-20-

Wel een wat duurdere uitvoering nemen, anders slijt hij te snel.

HG

Geert

Berichten: 8

Geregistreerd: 06 feb 2013 21:48

Bericht 27 maart 2013 00:43

Re: Lastig crescendo pedaal

Hoi Geert,

Dank voor de uitleg, het meeste van wat je schrijft wist ik ook al wel uit andre topics. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik niet snap hoe je zo'n pedaal, dat scharniert op een bepaalt punt in het midden (althans bij mij) en van kunststof is, zo kunt veranderen dat ie het draaiknopje van zo'n potmeter laat draaien. Beetje onhandig beschreven wellicht, maar begrijp je wat ik bedoel?

Groet, Sybren
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 27 maart 2013 12:52

Re: Lastig crescendo pedaal

Dag Sybren,

Hier zie je mijn oplossing op een paar foto´s.
Een schuifpotmeter met een slag van 6 cm, bevestigen aan de zijkant, een gaatje boren in de schuifnok en een messing draadje tussen potmeter en behuizing zorgt voor de verbinding.
P2220301 klein.JPG

P2220300klein.JPG

P2220299klein.JPG

Succes groeten,
JacoP
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 maart 2013 13:10

Re: Lastig crescendo pedaal

Dank voor de uitleg, het meeste van wat je schrijft wist ik ook al wel uit andre topics. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat ik niet snap hoe je zo'n pedaal, dat scharniert op een bepaalt punt in het midden (althans bij mij) en van kunststof is, zo kunt veranderen dat ie het draaiknopje van zo'n potmeter laat draaien. Beetje onhandig beschreven wellicht, maar begrijp je wat ik bedoel?


Nu snap ik iets niet, Sybrand, eerst roep je, dat het hier GEEN zwelpedaal met LDR betreft, dus neem ik aan, dat er een potmeter inzit, dat suggereer jij zelf ook trouwens, en nu roep jij dat je wilt weten hoe dat pedaal bij jou met een standaard potmeter kan worden verbonden.......

Het raadsel van welk type zwelpedaal je nu echt hebt, wordt voor mij zo steeds groter.....

Overigens een mooie reply betreffende dat interfacen met een schuifpotmeter.

HG

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 maart 2013 14:05

Re: Lastig crescendo pedaal

Misschien een fotootje plaatsen. Maakt vaak veel duidelijk.

Jan

Berichten: 8

Geregistreerd: 06 feb 2013 21:48

Bericht 27 maart 2013 21:13

Re: Lastig crescendo pedaal

Ik heb nu toch maar besloten om het hele pedaal even uit het orgel te slopen. En dat levert nieuwe info op. Het blijkt namelijk toch wel een pedaal met een lampje erin te zijn. :oops: Sorry voor de verwarring. Gelukkig hebben we de foto's nog:

1364411301N2013_03_27_13.41.37.jpg

1364411301N2013_03_27_13.41.37.jpg


Vraag blijft dus: Hoe komt hier een midi signaal uit...?

Hartelijke groet, Sybren
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 maart 2013 10:56

Re: Lastig crescendo pedaal

Hoekprofieltje op bodemplaat monteren, daarin een gat maken voor potmeter. Draairichting/as van potmeter hetzelfde zetten als het scharnierpunt van je pedaal.
Vervolgens de potmeter dmv een mechaniekje verbinden met je pedaal. Niet zo heel ingewikkeld. kan je zelf knutselen van een aluminium stripje wat je zo bij de bouwmarkt kunt kopen. Met boutjes, kunststof ringetjes en zelfborgende moertjes kom je een heel eind.
Heb dat ook gedaan bij mijn pijporgel. Uurtje werk. Ziet er niet heel erg mooi uit, maar is wel zeer funtioneel, en zit toch uit het zicht bij mijn orgel.
Heb er geen foto van helaas.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 maart 2013 15:43

Re: Lastig crescendo pedaal

Ja, een heel bekend pedaaltje, zoals ze bijna allemaal waren vroeger in de eminentjes en solina's.

Ofschoon je het dus electronisch kunt aanpassen, is het voor de el-leken handiger idd om er een gewone potmeter in te zetten; is ook hier op het forum al eens getoond mbv een tandreepje en tandwieltje van Conrad.

En dan zijn er nog diverse mogelijkheden voor een schuifpotmeter.

Het enige voordeel van de opto is dat het onverslijtbaar is, maar voor klassieke toepassing, waar je niet konstant zit te "pompen".... maakt het nie
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com