Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dender contactveren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 28 mei 2013 20:30

Dender contactveren

Onder mijn (waarschijnlijk) Johannes klavieren liggen (verzilverde?) contactveren die contact maken met een ronde (verzilverde?) common. Mijn vermoeden dat het verzilverd zou zijn berust op de zwarte oxidatielaag, die eenvoudig weg te halen is met een schuurspons.

Een aantal toetsen vertoond de nare eigenschap niet continu contact te maken. Ik druk zo'n toets in en houd hem vast met constante druk, en regelmatig komt de toets (zichtbaar op het touchscreen) even omhoog. Soms een paar keer snel achter elkaar en daarna blijft hij weer gewoon op zijn plek als ingedrukte toets. Dit fenomeen treed op schijnbaar willekeurige momenten op. Voor mijn gevoel worden er scan-pulsen van de midiboutique midi encoder gemist. Mogelijk door te hoge contactweerstand. Doordat dit soms snel achter elkaar gebeurt onstaan super-staccato noten, maar de super-staccato release samples ontbreken, dus stapelen de te sterke galm-samples en da's niet om aan te horen.

Schoonmaken van de contacten met een schuurspons werkt een paar weken en daarna begint het weer. Opvallend genoeg gaat het maar om een paar toesten. Contact spray heeft de reputatie vet te zijn en vuil op te hopen. Wie heeft een goede tip.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 mei 2013 20:49

Re: Dender contactveren

Heb je het al eens met wat staalwol geprobeerd?, dit schuurt/polijst beter dan een schuurspons

geen vocht gebruiken


als het probleem zich weer voordoet is er dan een mogelijkheid om met een multimeter je toets contact in combinatie met je rail door te meten?

wat er kan ook na de contactrail nog wat fout gaan met de bedrading o.i.d


succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 24

Geregistreerd: 08 feb 2013 20:11

Woonplaats: Hooglanderveen

Bericht 28 mei 2013 22:05

Re: Dender contactveren

Hallo,

Ik heb ook een Johannus orgel en ja ook daar zit een zilveren draad in. Als deze vuil is ( zwart aangeslagen) haal ik deze draad er uit (eerst draadje los solderen ) en maak hem schoon met zilver poets. Daarna poets ik deze draad met een zachte doek zodat de draad weer glimt. Daarna weer terug plaatsen en draadje weer vast solderen. Bij mij helpt dit voldoende om minstens een jaar of meer verder te kunnen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 mei 2013 00:22

Re: Dender contactveren

Mijn advies is, om NIET te gaan schuren ( en natuurlijk al helemaal niet met kontaktspray werken).

Gewoon met een zachte potloodstift - ik heb er een speciaal houdertje voor gemaakt - lekker tussen die kontakten heen en weer gaan. Dat er dus een grafietlaagje achterblijft.

Vergulde kontaktdraadjes gesloopt uit een oude Solina of eminent zijn ook een oplossing. Gewoon eroverheen solderen.

altijd vervelend, die kontaktproblemen.....

Overigens is het als de klavieren het waard zijn, ook heel goed te doen om met kleine magneetjes en bv Hall-sensoren te gaan werken.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 10 jun 2013 19:23

Re: Dender contactveren

We zijn inmiddels een paar weken verder. Eind mei kwam er een organist bij mij over de vloer die nog nooit op een hauptwerkje gespeeld had, dus alles moest tip-top werken en de tijd was te beperkt voor uitgebreide acties.

Op basis van de adviezen en de wind en de zon die sommige andere adviezen deed verdwijnen heb ik het volgende gedaan.

Met steeds een klein stukje in zilverreinger gedoopte spons op een coktailprikker tussen contactveer een common poesten. Schuurt niet, maar ik zag de zwarte oxide verdwijnen. Het is geen zilverpoets, maar een vloeistof waar je zilver alleen in hoeft te open dan wordt het vanzelf schoon, daarna naspoelen met water. Dat naspoelen met water heb ik maar achterwge gelaten. Een stel klavieren in bad of onder de kraan is volgens mij een verkeerd plan. Na het reinigen en nadrogen met stukjes keukenpapier de klavieren getest. Awel, dat leek te werken he. Dus klavieren teruggeschoven in het console en lekker gespeeld. Daags erna kwam de bekende en dat werd spannend. Tijdig vooraf natuurlijk testen. Jammert, weer dender, maar nu in andere toetsen. De common voelde nu wel wat vettig aan, dus dat naspoelen moeten we dan maar wel doen, alleen niet in bad of onder de kraan.

Schaaltje water, reinigspons voor sanitair (soort schuurspons van 3M-maar dan een die zo zacht is dat die alleen vuil meeneemt) in kleine stukjes geknipt in het water gedoopt, met een pincet tussen common en contactveer geschoven, met de andere hand de toets indrukken (handig, die zitten onzichtbaar ergens onder en op de kop) en dan voorzichtig poetsen met de spons, met de druk van de contactveer. Kost wat tijd, het zijn tenslotte maar 162 toetsen. Gelukkig was ik al al speciaal eerder van het werk naar huis gekeerd. Wel heb ik regelmatig een nieuw stukje spons gepakt en gezorgd steeds met schoon water te werken.

De hele avond verliep zonder gedender.
Vooralsnog is het succesvol. Maar we zijn pas een paar weken verder. Mocht het toch weer gaan denderen zal ik mij weer melden.

Dus mijn oplossing: (bij zilveren contactveren)
1: Eerst met stukjes gewone spons gedoopt in zilverreiniger tussen de contacten door en laten intrekken tot de oxide verdwenen is.
2: Contacten en commons droog deppen met keukenpapier
3: Met sponsjes schoon water de reiniger verwijderen en daarna opnieuw droogdeppen.
Eventueel bij de laatste stap niet schurende reinigingsspons gebruiken voor sanitair. (witte variant van de scotch-brite schuurlappen)

Mijn definitieve oplossing wordt: het midificeren van de klavieren van mijn oude pedaalharmoinium. Maar dan moet wel eerst het koppel zuiver en strak functioneren.

Uwes bedankt voor de tips
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 jun 2013 20:26

Re: Dender contactveren

Op het gevaar af betweterig over te komen: dit werkt op termijn niet! het telkens verwijderen van zilver-oxide dan wel zivler-sulfide om het daarna ( luchtverontreiniging!) er weer snel op te laten komen, zo blijf je bezig, tot het zilverlaagje volledig is weggepoetst ( tenzij het hier massief zilver betreft).

Ik had mijn methode reeds beschreven, maar omdat men het niet opvolgt heeft het geen zin daar nog eens op te wijzen.

Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk afloopt.

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 11 jun 2013 23:28

Re: Dender contactveren

dit een probleem wat veel vaker voor komt. ook als je de klavieren nieuw besteld en het zijn niet de duurste soorten dan kun je elk jaar weer je contact veren na lopen.

daarom gebruik ik de ouderwetse hyligers klavieren :lol: nooit geen problemen met dat spul ;)

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 04 aug 2014 21:34

Re: Dender contactveren

Het is ruim een jaar geleden dat ik het gedender aan de orde stelde. Na de poetspoging weer diverse problemen gehad.

Omdat de harmonium ombouw nog steeds in de vriezer zit ben ik gaan sleutelen aan de klavieren.
Eind vorig jaar heb ik bij een grote online elektronica webshop vergulde Sub-D krimpconnectoren gekocht, mannetjes wel te verstaan. (bekend van de ouderwetse com-poort en printerpoorten op de computer ) De verzilverde contactveren heb ik ingekort en de vergulde contacten eroverheen geschoven en gesoldeerd. Dit leek een stuk beter. Totdat het probleem na een paar maanden terugkwam. De common's waren tenslotte nog steeds verzilverd, en geoxideerd. Dus ook die zullen in goud uitgevoerd moeten worden, en liefst betaalbaar, anders kan ik beter nieuwe klavieren aanschaffen. Na veel denkwerk en gepuzzel op internet de volgende list bedacht. Een as omwikkelen met verguld draad. Dit vergulde draad is bij Crea-Bea shops op internet redelijk betaalbaar. Ik had nog wat glasvezelversterkte vliegerstokjes van 5mm rond staan. Omdat ik gebruik maak van 8x8 matrix midi encoders bied dat voordelen.

[img]D:\Orgel\Opus%201\GoudContacten\klein\DSC02706.JPG[/img]
(staat die foto er nu of doet ik wat fout)

Ik heb eerst op de vliegerstok aangegeven waar de onderbrekingen moeten zitten per 8 toetsen. Vervolgens gaan wikkelen. Even niet opgelet bij het bestellen van het vergulde draad (let op : geen goudkleur, maar verguld bestellen!). De draaddikte was 0,4mm. En als je dan 80 cm moet omwikkelen moet je 800/0,4 = 2000 keer rond. . en dat per klavier, in mijn geval 2 stuks.

Afijn, daarna aan 1 zijde een streep tin op het goud gelegd om te voorkomen dat de zaak als spoel gaat werken. Dit is uitkijken geblazen, als je te veel tin gebruikt en te lang stookt, dan zie het tin volledig rondom wegvloeien en dan krijg je tin-contacten in plaats van goudcontacten. . .

Vervolgens de boel op de verste steuntjes geplaats en wel zo dat het vertinde stuk niet boven de contacten komt te liggen. Commons allen weer aangesloten en de contactafstanden nagesteld. Tijdens dat nastellen wist ik het zeker. Dit gaat geweldig. Bij alle eerdere werkzaamheden was het afstellen altijd drama, dit keer gewoon foutloos, alles maakt goed contact. Als ik het vergulde draad eerder op het spoor was gekomen zou ik de Sub-S stiften niet eens gekocht hebben maar 0,8mm verguld draad gebruikt hebben.

Heb redelijk wat foto's van de hele actie, stuur gerust een bericht als je meer info wilt.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 aug 2014 13:04

Re: Dender contactveren

Fijn dat het nu gelukt is, Boudewijn!! Idd de enige goede oplossing zolag je met harde kontakten wilt werken.

Je hebt in elk geval een boel ervaring opgedaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 22 sep 2014 21:08

Re: Dender contactveren

Helaas,
de eerste week leek het leuk te gaan, inmiddels weer een drama.
Als er iemand een uitdaging in ziet dan kan die ze komen halen als mijn setje laukhuffen operationeel is.
(zie nieuwe topic)
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com