Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

pedaal werkt niet

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 13 jul 2013 14:22

pedaal werkt niet

midi probleem.

pedaal reageert niet midi goed aan gesloten maar denk dat het probleem in de 0 draad zit iemand enig idee..
dit is een foto van de binnen kant. :) :) hij doet echt niks de ene keer knippert het midi lampje op het eerste pedaal de rest doet dan niks maar volgens mij zit de 0 draad wel goed..

heb 3 punten op het pedaal contact deze komen uit een Philips orgel

1: op de onderste contact heb ik de ide kabel gesoldeerd

2 zit niets op gesoldeerd.. midden punt

3 aarde draad loopt over 1- tot 27 daarna aarde draad in de midi print bevestigt :roll: zie gele draad.

wie kan mij helpen..
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 13 jul 2013 16:17

Re: pedaal werkt niet

Hallo hendrik,

Wat gebeurt er als je een pedaal naar beneden duwt?
Als de bovenste twee veerplaten elkaar dan raken moet je denk ik de bovenste twee contacten gebruiken.
Maar als de middelste de onderste dan raakt moet je waarschijnlijk de twee onderste hebben.

Verder begrijp ik dat je alle contacten op 1 "nuldraad" hebt aangesloten.
Als de midi encoder werkt met een 8x8 matrix, dan is dat niet goed.
Dan moet elk groepje van 8 contacten een eigen nuldraad hebben.

Gr, Dries

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 jul 2013 19:21

Re: pedaal werkt niet

zoals Dries al aangeeft.

een matrix bestaat uit 8x8, dus je kan niet alles voeden met een 0 draad, vandaar je conflict

gebruik het zelfde aansluitschema, zoals je ook voor je registers gedaan hebt, dan moet het werken

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 14 jul 2013 16:53

Re: pedaal werkt niet

beste mensen

ik heb plaattjes van 16x16.
die heeft maar 1 0 draad dacht ik vind het ook vreemt :?: :?:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 14 jul 2013 18:29

Re: pedaal werkt niet

Je gebruikt een keymux64. Die converteert idd een 8x8 scanmatrix naar een 64x1 scanrow.
Dan lijkt me één nuldraad voor alle contacten juist. :)

Als je nu met een los draadje de bovenste en onderste aansluiting van een contact kortsluit, komt er dan wel een midi signaal en klinkt er een pedaal toon ?

Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 14 jul 2013 21:46

Re: pedaal werkt niet

zo is het nu toch ook aan gesloten?

heb op de bovenste contact een o draad gesoldeerd.
op de onderste contact punt heb ik de midi signaal draad gesoldeerd.
op het middelste contact heb ik niets. maar de midi reageert niet???? .

zou het kunnen komen dat het middelste contact niet goed geleid dat ik geen signaal naar mijn midi krijg want dan haal ik die er tussen uit :?

normaal als ik op het ..onderste.. contact het midi signaal heb en op de bovenste de aarde door gelust op alle bovenste contacten hoort het toch gewoon te werken of ben ik nu dom :roll: :lol: :lol:

alvast bedankt voor jullie hulp.

mvg hendrik romkes

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 14 jul 2013 21:51

Re: pedaal werkt niet

Post eens een foto met het pedaal ingedrukt aub.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 15 jul 2013 19:46

Re: pedaal werkt niet

Volgens mij heb je nu het verbreekcontact aangesloten.
Twee onderste contacten zijn zo te zien het maakcontact ( de middelste is de P)
Even proberen met een multimeter tussen de twee contacten. Gaat deze naar 0 ohm bij het indrukken van het pedaal dan heb je het goede contact te pakken.

Suc6,
Knutselaar
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jul 2013 20:39

Re: pedaal werkt niet

In het begin snapte ik nix van je foutmelding, maar door de aanvullende plaatjes en gegevens is het nu een stuk duideliker geworden idd. Lijkt zo te zien toch sterk op een wisselkontakt, waarbij dus de middenpoot in rust tegen het bovenste kontakt ligt, en bij pedaal neergedrukt de middenpoot naar het onderste kontakt.

Dus moetje alleen de middelste en onderste kontakten gebruiken en dan kan je de onderste rij kontakten met elkaar doorverbinden als nul-draad.

Wel handig als je bij dit soort projekten eerst even wat kennis opdoet over fundamentele elektriciteitsleer en het omgaan met ene multimeter. Maar ook wel gaaf, dat je op dit forum er toch nog uitkomt!!

HG

Geert

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 15 jul 2013 21:52

Re: pedaal werkt niet

Aha, dit is idd natuurlijk een wisselcontact en je hebt alleen NO en NC aangesloten en niet de common. :!:
Probeer bij één contact eens de bruine draad (of koperdraad?) op de middelste aan te sluiten ipv de bovenste, dan doet ie et denk ik wel. Duwt de pedaal het middelste contactplaatje tegen de onderste als je de pedaal indrukt?
Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 16 jul 2013 01:17

Re: pedaal werkt niet

had de bovenste contacten er al af gehaald en de aarde inmiddels op de middelste toetscontact gesoldeerd. wou hem gaan testen en toen!?? poef prutel prutel :( :( :( gaf mijn nieuwe computer de geest :o :o :o het zit mij ook niet mee hoor maar eerst weer verder naar de computer deskundigen :lol: :lol: mensen ik moet eerlijk toe geven ik heb totaal geen verstand van een orgel weet dan wel wat een c toets is en een d ook nog wel maar daar houd het mee op. :oops: laat staan dat ik zonder jullie hulp zelf een orgel zou bouwen dan had het front wel klaar gekomen maar dan had ik hem nooit spelend gekregen en had ik ook nooit op orgel les gekund met mijn zelf bouw orgel. daarom ben ik jullie zeer dankbaar dat jullie me zo goed van dienst zijn geweest en zo goed hebben geholpen. als nog hartelijk dank hier een foto van mij orgel :)

mvg hendrik .
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 17 jul 2013 22:27

Re: pedaal werkt niet

Ziet er mooi uit Hendrik. Gefeliciteerd met het resultaat.
En nu nog orgelles begrijp ik.... :P
( en registerplaatjes :lol: )

Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 18 jul 2013 02:00

Re: pedaal werkt niet

ja klopt :) eerst weer even sparen ;)

gr hendrik heb trouwens het pedaal nog even door gemeten en is nu als volgt aan gesloten onderste lip zit de midi draad nog steeds en op de middelste heb ik een koperen draad gesoldeerd over de gehele lengte van contact 1 tot 27. ;)
als ik er dan de volt meter op zet de zwarte op de aarde dus op de middelste lip en de rode op de onderste lip en dan het pedaal indruk maakt hij contact want mijn vold meter maakt dan een piepend geluid.

alleen zo dra ik de midi print van stroom voorzie en ik de ide kabel in de print koppel dan houd mij hele midi print er mee op en krijg ik over de andere klavieren die er ook op aan gesloten zitten ook geen midi signaal meer denk kortsluiting in de ide kabel of conrector :roll: verder kan ik niets vreemds ontdekken alles is juist aan gesloten ook de kabels .

maar even nieuwe conrectors bestellen.

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 jul 2013 20:21

Re: pedaal werkt niet

Hendrik, ik zie dat je de B4ce-1x als midi interface gebruikt, die heb ik toevallig ook jarenlang toegepast.

Alleen dan zonder de keymuxen omdat ik de matrix rechtstreeks op de klavieren en pedaal had gesoldeerd.

Heb je al een een keymux verwisseld?/ Kan je dus vaststellen of je een keymux hebt opgeblazen.....

Want een voltmeter die een piep geeft, dat betekent denk ik, dat je een ohmmeter hebt aangesloten, en die gebruikt een gelijkspanning om te testen. En als je dan ook de keymux eraan had hangen, tsjaaa.....die CMOS kan erg slect tegen verkeerde polariteit spanninkjes.

Je hebt ook wel erg veel pech zeg, datalles bij jou zo snel sneuvelt. Ik geloof er ook niet zo erg in, want die `ide`kabels waar jij het overhebt, ik neem aan dat je de flatcables en 16 pins connectoren bedoelt, dat gaat nooit stuk ) als je ze tenminste bij zelf samenstellen en de connector erop krimpen goed hebt behandeld......

Is dat vierkante kastje bovenop je orgel de PC?? En waarom heb je het PC-speakertje eruit gehaald???????

HG

Geert

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 18 jul 2013 21:23

Re: pedaal werkt niet

Ik ken die keymux64 niet zo goed, heb je die ook voor je registers gebruikt?
Het valt me op dat je geen diodes bij je pedaalcontacten hebt gebruikt.
Heb je bij de registers ook geen diodes toegepast?
Dan zitten ze misschien ingebouwd in de keymux.
Zoniet dan kan het aansluiten van enkel contacten zonder dioden wellicht een probleem zijn?
Van de keymux kan ik verder geen manual vinden....
Gr, Dries

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 19 jul 2013 00:03

Re: pedaal werkt niet

even antwoord op jullie vragen. :D geert.
het speakertje heb ik uit de computer gehaald om dat het stuk was. heb inmiddels een nieuwe, ;)

op het pedaal heb ik geen diodes aan gesloten om dat dat niet nodig is ..
het vreemde is hij heeft wel gewerkt toen ik hem had aan gesloten voor de eerste keer op de laptop??

zal na mijn weekje vakantie er nog eens goed naar kijken. naar mijn vermoeden heb ik niets opgeblazen dus denk dat het een kleinigheid is :cry:

de registers heb ik op een andere printplaat zitten daar zitten wel diodes op gesoldeerd en die werken gelukkig wel :) ..

gr hendrik

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 19 jul 2013 00:15

Re: pedaal werkt niet

:lol: :lol: :lol: :lol:

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 19 jul 2013 07:18

Re: pedaal werkt niet

Hendrik,

Op het schema staat dat de nuldraad van de verschillende keymuxen allemaal aan elkaar geknoopt moeten zijn.
Heb je de nuldraad van het pedaal op de nuldraden van de andere aangesloten?
Ik weet niet of dit uitmaakt...maar uitgaande van het schema.

Gr, Dries
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 jul 2013 16:34

Re: pedaal werkt niet

Hendrik, zie ik het geod, dat jij als Midi-encoder uitsluitend de B4ce gebruikt?? Dus dat de Midi out van die print de enige is, die met je PC is verbonden???

Als dat zo is, vraag ik mij vraag ik mij vertwijfeld af, wie jouw raadgever in deze is geweest.

Immers, de 4 stuks 8x8 matrix ingangen op deze unit, zijn specifiek afgestemd op het toepassen in een virtuele hammond B3 emulatie.
Bedoeld is, 2x keyboard, 1x voor pedaal en 1x voor de aansturing van allerlei zaken in de Hammond.
Nu kun je gelukkig de derde unit, voor het pedaal, ook gebruiken voor een manuaal. Maar de vierde scan-ingang levert dus geen Midi note-0n/off op, maar meer CC achtige commando,s.

Bestudeer de handleidingeens voordat je ietes koopt.......

Ik zie al 3 klavieren, dus daarmee is de B4CE al vol benut. Wel kan het zijn, dat je mety de 4e scan-ingang nog wat registers aan de praat krijgt in HW.

Maar dan moet er ook nog een pedaal worden gescand.......snappie????

Het zou voor de hulpverleners wel erg handig zijn, als je even specifiek aangeeft, met welke apparaatjes je je console wilt scannen naar Midi. Want nu doe ik weer een slag in de lucht..

Btw: als je B4ce stuk mocht zijn, ik heb er hier nog een liggen....

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 jul 2013 14:11

Re: pedaal werkt niet

je hebt weer gelijk geert :roll: heb dat set van iemand gekocht die het verkocht als midi prints maar achter af had ik beter nieuw kunnen kopen. ik heb dus weinig aan die prints als ik het zo begrijp.. zucht :roll:
deze print is aan gesloten met een midi kabel die loopt van mijn geluidskaart m audio 10 10 delta..

ik heb het volgende product gebruik ik voor 3x klavier en pedaal..
http://www.midiboutique.com/ b4ce1 - bundle #3

om dat ik er vanuit ging dat het zou werken 3x klavier en 1 x 27 tonig pedaal heb ik het volgende nieuw bestelt. voor mijn trek registers..

mkc64x - bundle #2 op deze print zaten diodes dus hoefde ik die niet tussen mijn reeds contacten te solderen. de registers werken ook gelukkig op 3 na . die moet ik nog even na lopen heb er 58 trekregisters.. deze is met een midi usb kabel aan gesloten op de pc..

wat nu :roll: moet ik dan nu weer een aparte printplaat bestellen voor mijn pedaal ??
is een duur kosten plaatje onder tussen geworden.. zucht

en dat voor iemand die even een orgel wou bouwen om orgel les te kunnen gaan nemen :)
zou rustig beginnen en dan af en toe het systeem uitbreiden om dat het anders alle maal te duur zou worden.
maar ik heb nu eenmaal geen geduld om rustig aan te doen. bij mij moet alles gelijk werken zo als het moet horen te werken.. :)

als jullie nog meer willen weten dan laat je het maar even horen..

alvast bedankt voor het zoeken naar een goede oplossing..

gr hendrik

de
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jul 2013 16:23

Re: pedaal werkt niet

Hromkes schreef:je hebt weer gelijk geert :roll: heb dat set van iemand gekocht die het verkocht als midi prints maar achter af had ik beter nieuw kunnen kopen. ik heb dus weinig aan die prints als ik het zo begrijp.. zucht :roll:

Ja zeker, van experts moet je het hebben. Maar ik denk dat jij eerst duidelijk kenbaar moet maken
1 wat wil ik
2 vraag bij twijfel op het forum of hetgeen jij wilt gaat werken
3 koop de benodigde materialen en zet het geheel in elkaar.

Hendrik, bij jou is de volgorde 3, 1 (stap 2 wordt overgeslagen). Als het niet werkt wordt de het forum wel benaderd.
Ik denk dat het je een hoop frustratie en geld gaat schelen als je het op bovenstaande manier gaat aanpakken. en je orgel is nog eerder af omdat je alles in 1x goed gebouwd hebt ipv steeds opnieuw beginnen.
En handleidingen lezen.

En er zijn op Urk toch wel Hauptwerkers waar je even langs kunt gaan om te kijken hoe zij het gedaan hebben :?: :?: En je kunt daar tevens door wat heen en weer praten ideeën op doen om vervolgens je eigen optimaal ontworpen orgel te bouwen.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 jul 2013 18:26

Re: pedaal werkt niet

heb is nog niet zo lang bezig op urk hoor hauptwerk.
en daarom weet ik ook te weinig de hulp en kennis die ik nu heb op gedaan hier wil ook ook gaan delen voor zo ver ik kan met nieuwe beginners. ;)

maar goed het is geen oplossing voor het probleem waar ik mee zit :lol:

gr hendrik

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jul 2013 19:13

Re: pedaal werkt niet

Hromkes schreef:heb is nog niet zo lang bezig op urk hoor hauptwerk.
en daarom weet ik ook te weinig ............

Ik bedoel die andere Urkers met HW. Er zijn er meerdere (ook met technische kennis) waar je eerst zou kunnen buurten om ideeën op te doen.

Ik denk dat Geert (als hij weer thuis is van vakantie) jou advies kan geven hoe verder.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 jul 2013 22:09

Re: pedaal werkt niet

Hendrik, ik ben nu net terug van vakantie, dus even nog wat andere zaken wegwerken.

Wellicht is het een goed idee, als ik je even op je persoonlijke email verder help.

Samen komen we er zeer beslist uit, en dat ZONDER veel extra kosten......

Ik had ook al eens geroepen, dat ik best een keertje persoonlijk bij je langs kan komen zodatwe dan alles eens goed kunnen be-adviseren en bezien, wat nu de eenvoudigste en goedkoopste route naar succes is!

Pas intussen maar op, dat je hulpgeroep niet teveel op centjes beluste lieden triggert.....

IK stuur je nu nog even een pb tje zodat we eea kunnen afstemmen.

Niet wanhopen!

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 21 jul 2013 13:03

Re: pedaal werkt niet

dan je geert zie je pb wel verschijnen :D
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com