Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Launchpad S introduktie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 jul 2013 09:42

Launchpad S introduktie

http://global.novationmusic.com/launchpad-s-development

Hier is een interessante beschrijving door de developers van de nieuwe Lauchpad S.

Hij blijft backwards compatible, dus zonder meer toepasbaar in allerlei bestaande applicaties, waaronder HW.

Veel meer licht, sneller, nog steeds volledig bus-powered, betere Midi implementatie, minder stroomverbruik, zelfs rechtstreeks te voeden vanuit een Ipad, waarvoor ook nog eens een app gemaakt is, zijn de key features.

Dus voor degenen, die weleens aan de Launchpad gedacht hebben, wellicht een puntje om hen over de streep te trekken.

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 22 jul 2013 12:51

Re: Launchpad S introduktie

Krijg je geen conflict als er 2 van die dingen tegelijk aansluit op de pc?
Heb hier ook aan gedacht en zelf sjablonen te maken.

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jul 2013 13:23

Re: Launchpad S introduktie

Wat zijn de voordelen van 2 van die launchpads met 1 monitor t.o.v. 2 touchscreens? Bij Alternate heb je al een touchscreen voor 269€
Een monitor heb je zowieso nodig dus ik vraag me af of het wel zoveel uit maakt, 2 launchpads met 1 monitor t.o.v.
2 touchscreens qua prijs? Geef mij dan maar het gemak van 2 touchscreens (heb er zelf 1) met een mooie grafische weergave van de registers t.o.v. 2 launchpads waar je zelf nog alle registers op aan moet brengen en steeds moet verwisselen als je een ander orgel inlaadt.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 jul 2013 13:55

Re: Launchpad S introduktie

Jan, de monitor is niet meer nodig. Omdat ik nog geen display heb, gebruik ik hem nu alleen bij het laden van een orgel.

Nix mis met touchscreens natuurlijk. Maar reeds jaren geleden zag ik tijdens een HW orgelconcert, dat de organistsoms vertwijfeld een tweede keer hetzelfde vlakje moest zien te treffen, omdat het de eerste keer niet pakte zeg maar.

Belangrijkste verschil met echte schakelaars is wel, dat je geen "tactile feedback" krijgt.

Afgezien daarvan, vind ik het ook gewoon niet prettig om tegen een onbewegelijke glasplaat aan te tikken.
Maar het is natuurlijk wel de meest flexibele oplossing...

Wat ik een bijkomende leuke kant van de Launchpads vind, is, dat ik dus zelf een indeling kan maken.

2 echt GOEDE touchscreens ( dan heb ik het dus niet over bv de HP 2310ti etc, die met een cameraatje werken), is ook altijd nog veel duurder dan 2 lauchpads. En ook veel meer stroomverbruik, en fysiek omvangrijker.

Als je de Lauchpads altijd op dezelfde manier ingeplugd laat (USB) op je PC, worden ze netjes als nr 1 en nr 2 ( of meer) gedefinieerd.

Toegegeven, het is beslist niet de meest fraaie oplossing, dat zijn natuurlijk echte trekregisters.
Maar met weinig kosten heb je toch meer gevoel bij het registreren en een eigen layout-mogelijkheid.

Dat laatste kun je uiteraard met touchscreens ook bereiken, als je een aparte grafische shell ontwerpt, zoals een aantal mensen ook in gebruik hebben.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jul 2013 14:52

Re: Launchpad S introduktie

Hoi Geert

De Hp touchscreen die jij noemt is toevallig de monitor die ik gebruik.
Ik kan er geen cameraatje aan ontdekken? Deze monitor bevalt mij echter zeer goed de touchscreens reageren goed en secuur, het beeld is erg goed zeker voor Hauptwerk meer dan geschikt. Het enige minpuntje is dat het glas erg spiegelt, maar zoals hij bij mij staat opgesteld merk je daar niets van omdat er geen direct licht opvalt. Ik kan mij niet voorstellen dat die dure Eizo touchsreens zoveel beter werken als mijn Hp.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 jul 2013 15:23

Re: Launchpad S introduktie

Ja Jan, ik heb deze monitor ook in gebruik. Maar dus niet meer voor mn HW.

Je moet eens kijkne, hoe diep de glasplaat ligt, tov de omsluitende zwarte kunststof rand. Dat is dus gedaan, om van opzij mbv een aantal infrared LEDS een een brede lichtstraal te projecteren. Er zitten ook 2 cameraatjes in die rand verborgen, die dus de x-y coordinaten van je vinger bepalen....leuk gevonden.

Dit is veel goedkoper dan de ELO, die werkt met een geleidende laag op de glasplaat en een ervoor aangebracht kunststof membraan. Ook geeft het minder lichtverlies.

In de professionele wereld wordt uitsluitend met dit soort oplossingen gewerkt vanwege de betere betrouwbaarheid.

Velen werken bij de Lauchpads met verwisselbare opschriftgedoetjes.

Ik werk nu met een andere benadering, waarbij voor een 3m instrument ik een heel ruime registerbezetting per manuaal maak en daar zoveel mogelijk universele registerbenamingen voor kies.
In de praktijk betekent dit voor mij gewoon Caen plus.
Deze benamingen worden mbv transparante lettertape op de stops aangebracht.

Indien ik nu een kleiner instrument laad, blijven de niet aanwezige stops gewoon onbelicht.

HG

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com