Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Barbara Dennerlein interview

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 24 jul 2013 18:39

Barbara Dennerlein interview

Steeds meer professionele organisten ontdekken Hauptwerk
Hieronder een link op youtube van Barbara Dennerlein.

http://www.youtube.com/watch?v=zBs5HZTZa_o

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jul 2013 20:21

Re: Barbara Dennerlein interview

Ja, Willem, ik had hem in dec 2012 bij Algemeen onder de titel "console dennerlein" ook al neergezet.

Ben jij ook geinteresseerd in andere dan de conventionele muziek op het orgel?

Hg

Geert

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 26 jul 2013 00:18

Re: Barbara Dennerlein interview

Hallo Geert.

Ja, ik speel zelf ook jazz maar dan wel op een Hammondorgel B3.
Hammond leent zich beter voor deze stijl van muziek.
Naar mijn menig is een kerk nog steeds een religieus gebouw waar deze vorm van musiceren niet thuis hoort, doe dit bijvoorbeeld in een concertzaal.
Tenslotte ga je ook niet hard lopen of tennissen met voetbalschoenen.

Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jul 2013 00:53

Re: Barbara Dennerlein interview

Leuk om te horen! Ik heb een tijdje in een jazzbandje gespeeld met mijn B3000.

Maar nu maak ik gebruik van Native Instruments B4. Heb nog steeds de klavieren van mijn gesloopte B3000 hier staan, kan er maar geen afscheid van nemen.

Lastige diskussie wat je aanroert. Als je die onvervalste blues ziet en hoort spelen op de vele Hammonds in kerken in de US, dan waag ik toch kanttekeningen te zetten bij jouw standpunt. Maar de gevoeligheden zijn groot hier op dit forum, benieuwd of er nog diskussie over komt......

Hg, en veel plezier op je onvervalste B3 gewenst!

Geert

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 26 jul 2013 01:21

Re: Barbara Dennerlein interview

Ja Geert,

Leuk dat je ook een andere stijl van muziek speelt en dan nog wel op een Hammond.
Kan je die klavieren van je B3000 niet gebruiken samen met de Native Instruments B4?

Jazz spelen op een Hammond klavier is veel fijner dan op een klavier van een pijporgel.

Natuurlijk, in Amerika heerst er een totaal andere cultuur dan in Europa.

Zelf hier in Chili zijn er mooie historische pijporgels helaas bevinden zich de meeste in slechte tot zeer slechte staat tot onbespeelbaar.
Alleen in de Lutherse kerken worden de orgels gebruikt en zeer goed onderhouden.
In de meeste catholieke kerken hier speelt de Pastoor gitaar of is er zelf een heel orkest met drums keyboard elektrische gitaren en elektrische bas aanwezig, persoonlijk vind ik dit verschrikkelijk.

Maar ja, dit is mijn mening.

Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jul 2013 09:42

Re: Barbara Dennerlein interview

Ja, Willem, ik had daar al eens over gelezen. In heel Latijns Amerika is er een grote omwenteling aan de gang, waar evangelische groeperingen met hun typische geloofsuitingen een steeds grotere aanslag plegen op de omvang van de RK kerk. Daar zal het pausbezoek ook niets aan kunnen veranderen.

Maar nieuw voor mij is jouw berichtgeveing, dat men nu ook in die meer conventionele kringen op trommeltjes gaat slaan!

Wij leven in roerige tijden van grote veranderingen ( zegt elke generatie).

Je hebt helemaal gelijk wat betreft die Hammond klavieren. Daar kan je zo lekker glissando,s etc mee maken, terwijl ze toch voldoende stevigheid bezitten.
En dat 25 toons pedaal, wat speelt dat ook fijn. Maar ja, je komt een paar tonen tekort.

Maar in mijn her-ontdekkingstocht van het klasieke orgelspel hebben de Fatar TP60 met drukpunt bij mij toch het pleit gewonnen. Vooral om dat ik maar een zeer matige speler ben, en dat wat steviger toetsmoment heb ik nodig om een beter gedefinieerde articulatie te oefenen.
Ik had eerst de Hammond gemidificeerd, de drawbars verwijderd en er een derde klavier bovenop gezet, maar dat was toch teveel geen vlees en geen vis zeg maar.

ik heb wel een 30 toons concaaf-radiaal pedaal genomen, omdat dit meer aansluit bij mijn H ervaring; men ziet hier in kerkelijke kringen toch alleen rechte pedalen ( wel soms concaaf).

Ik heb voor mijn werk ook nogal wat over de wereld gezworven, maar ben toch weer in ons kleine landje neergestreken, en ik vind het heel bijzonder dat jij vanuit die toch geheel andere cultuur zo met ons kommuniceert.

All the best,

Geert

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 26 jul 2013 16:40

Barbara Dennerlein interview

Hallo Greert.

Maar nieuw voor mij is jouw berichtgeving, dat men nu ook in die meer conventionele kringen op trommeltjes gaat slaan!


Dat komt omdat er hier heel weinig organisten zijn.
En die gene die goed zijn of professioneel willen worden gaan studeren in de U.S.A. of Canada om daarna nooit meer terug te keren.

Misschien zou je de Hammond in ere kunnen herstellen en die dan gebruiken voor de lichtere muziek, zo doe ik dat althans.
Heerlijk die B3 met twee leslie’s 122

Ik heb voor mijn werk ook nogal wat over de wereld gezworven, maar ben toch weer in ons kleine landje neergestreken, en ik vind het heel bijzonder dat jij vanuit die toch geheel andere cultuur zo met ons communiceert.


Wij zijn, na dat ik de gerechtigde gepensioneerde leeftijd had bereikt geëmigreerd naar Chile, omdat mijn echtgenote een Chileense is en ik zelf ook haar cultuur en de familie alsook het land beter wilden leren kennen.
Het weer is hier ook veel aangenamer dan in Ned. / België, en stress bestaat hier ook (nog) niet, wat vandaag niet af is kan morgen of volgende week ook nog wel gebeuren.
En voor wat betreft het communiceren tot voor twintig jaar geleden zou dat voor de gewone man niet mogelijk zijn geweest, maar nu met snelle Internet verbindingen en programma’s zoals er B.V. zijn Skype ligt de gehele wereld binnen hand bereik.

Willem
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jul 2013 17:03

Re: Barbara Dennerlein interview

Interessant om te horen, Willem, al hoort deze thread zo langzamerhand niet meer bij het item.
Lijkt me fijn daar, allen weet je nooit waar het kwa politiek naartoe gaat in die landen. Maar hopelijk is er minder intolerantie dan bv in het M Oosten.

Ik ben helaas noodgedwongen veel kleiner gaan wonen, en toen was er ineens geen ruimte meer voor 1 orgel, laat staan 2...Daarom heb ik nu op een Ikea tafel gewoon 3 klavieren staan, en geen ruimte maar eigenlijk ook geen behoefte meer, om een op een echt orgel lijkende omhulling te maken.
Dat zou wel een interessant topic zijn, in hoeverre men de indruk heeft, dat de visuele omgeving, en evt het gebruik van trekregisters, bijdraagt aan iemand's muziekbelevenis.
Bij mij kan ik alvast zeggen: geen.

Op de B4 heb ik ook 2 ( virtuele) leslies. Vroeger ( nouja, HEEL vroeger) maakte ik ze zelf, bv van oude grammofoons waar ik dan op het draaiplateau een geluidsafbuigende schoep had staan......

HG

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com