Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

plaatsen Subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 aug 2013 20:15

plaatsen Subwoofer

Goedenavond allen,

Ik heb nog een klein vraagje over het plaatsen van mijn Subwoofer (Magnat 201A) in mijn orgelmeubel.
Onder in mijn meubel heb ik een plaats gereserveerd voor mijn sub. Nu heeft mijn sub zowel een opening aan de voorkant als aan de achterkant. Als ik hem met de voorkant achter het speakerdoek van mijn meubel plaats staat de achterkant tegen de muur van de kamer. Ik kan me voorstellen dat dit het geluid niet ten goede komt. Ik zou de sub ook dwars kunnen plaatsten richting de nog met pritex te bekleden zijkanten van mijn meubel, maar vraag me af of dit goed is voor het geluid.
Als ik het goed begrijp is het het beste de speakers eigenlijk strak tussen het pritex te plaatsen zodat ze geen direct contact maken met mijn meubel.
Subw.jpg




Kan iemand adviseren hoe ik mijn sub het beste kan plaatsen?

Heeft iemand ook nog een adresje waar je het beste pritex kan kopen, of kan het ook gewoon bij de bouwmarkt?

Alvast bedankt.

gr

Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 aug 2013 20:30

Re: plaatsen Subwoofer

dus als ik je goed begrijp heb je 2 baspoorten?

een aan de voor en achterzijde


20mm pritex kan je kopen bij de Gamma keuze uit met of zonder zelfklevende rug
voor 40mm pritex kom je al snel bij Bax terecht, maar is duurder en voegt niet veel meer toe
gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 aug 2013 20:52

Re: plaatsen Subwoofer

Hoi Jan Wim,

De voorkant is volgens mij geen baspoort :oops:.

Bij deze een fotootje van de voorkant. Mocht je advies hebben heel erg graag.
Subw2.jpg


Kan je dat Pritex ook gewoon stapelen als je meer dikte nodig hebt, of komt dit heel nauw?

groetjes, Gertjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 aug 2013 21:09

Re: plaatsen Subwoofer

Gertjan schreef:Hoi Jan Wim,

De voorkant is volgens mij geen baspoort :oops:.

Bij deze een fotootje van de voorkant. Mocht je advies hebben heel erg graag.
Subw2.jpg


Kan je dat Pritex ook gewoon stapelen als je meer dikte nodig hebt, of komt dit heel nauw?

groetjes, Gertjan



nee er zit geen baspijp aan de voorkant, alleen aan de achter zijde, dit is minder gunstig, zeker als die volledig ingebouwd word.

als de pritex te dun is moet je eerst de ruimte opvullen met dun hout tiplex of multiplex totdat je genoeg over hebt om met 1 laag pritex het geheel te bekleden, geen pritex dubbel laags aanbrengen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 aug 2013 21:12

Re: plaatsen Subwoofer

Het belangrijkst hier is, dat de lucht gemakkelijk weg kan aan de achterzijde. Reflekties speelt hier nauwelijks een rol gezien de lage frekwenties.

Dus er moet toch wel zeg maar 10 cm ruimte zijn. En idd goed akoestisch ontkoppelen die sub, want zelfs de duurste subs geven toch vaak nog trillingen door via de kast.

Benieuwd naar het totale concept.

HG

Geert

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 aug 2013 21:17

Re: plaatsen Subwoofer

Vandaar dat ik mij even afvroeg of het een optie is om de sub, dwars te plaatsen aangezien reflecties niet zo'n rol spelen. Zonder pritex heb ik dan bijna 10cm vrije ruimte.

Maar misschien is het makkelijker om het orgel iets van de wand af te zetten.

Ik hoop op korte termijn wat foto's van mijn console te plaatsen aangezien het eind nu echt in het zicht is.

gr Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 aug 2013 00:39

Re: plaatsen Subwoofer

Magnat adviseert achter en zijkanten 20 cm vrij, maar i.i.g. de achterzijde! De zijkanten is dan toch min. 10 cm vrijhouden.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 aug 2013 09:31

Re: plaatsen Subwoofer

je kan ook overwegen om de sub in een nieuwe behuizing te stoppen, waarbij de poort verplaasts is

of als je plaats heb, dan maak je een grotere gesloten kist

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 24 aug 2013 14:48

Re: plaatsen Subwoofer

Ik heb hem in een kleerenkast staan en heb de deur van de kast 15cm openstaan.
Omdat ik nogal in een kleine kamer zit,klinkt de sub zo wel goed. Hij klinkt dan een beetje geisoleerd. :)
Pete

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 26 aug 2013 20:30

Re: plaatsen Subwoofer

Denk dat de beste oplossing voor mij gaat zijn om dan het orgel maar 20cm van de muur af te houden. Ik zal eens wat gaan experimenteren. Nieuwe kast om mijn sub bouwen zie ik toch nog niet helemaal zitten.......

Bedankt voor de adviezen!

Gr Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 aug 2013 21:51

Re: plaatsen Subwoofer

Gertjan schreef:Denk dat de beste oplossing voor mij gaat zijn om dan het orgel maar 20cm van de muur af te houden. Ik zal eens wat gaan experimenteren. Nieuwe kast om mijn sub bouwen zie ik toch nog niet helemaal zitten.......

Bedankt voor de adviezen!

Gr Gertjan



Hoi Gert Jan,

je kan je orgel wel 20cm van de muur plaatsen maar vervolgens ziet de audio uit je sub jouw achterzijde van je orgel als een enorm obstakel.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 aug 2013 14:14

Re: plaatsen Subwoofer

Hoi Jan Wim,

Goed punt. Toch lastig een standaard sub in je orgelkast plaatsen.......Denk je dat het een oplossing is de sub achterstevoren te plaatsen? Op deze manier staat de baspijp gericht naar het luidsprekerdoek in mijn meubel, maar de conus naar achteren. Of is het dan toch beter de sub dwars te plaatsen, Op deze manier staat zowel de baspijp als de conus gericht op een (met Pritex beklede) wand in mijn orgelkast, maar wel dicht bij het speakerdoek van mijn meubel.

gr

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 aug 2013 16:25

Re: plaatsen Subwoofer

Gertjan schreef:Hoi Jan Wim,

Goed punt. Toch lastig een standaard sub in je orgelkast plaatsen.......Denk je dat het een oplossing is de sub achterstevoren te plaatsen? Op deze manier staat de baspijp gericht naar het luidsprekerdoek in mijn meubel, maar de conus naar achteren. Of is het dan toch beter de sub dwars te plaatsen, Op deze manier staat zowel de baspijp als de conus gericht op een (met Pritex beklede) wand in mijn orgelkast, maar wel dicht bij het speakerdoek van mijn meubel.

gr

Gertjan



hoi Gert Jan
jou laatst genoemde optie is van de 2 kwade het beste.

toch zo ik overwegen om de sub in een nieuw jasje te steken, zo hgeel erg moeilijk is dat niet
als je bv naar de gamma aat kan je daar selfs 22mm mdf laten zagen op maat.

neem exact de bestaande binnenwerkse maten op van je sub, en gebruik deze voor de nieuwe sub

als je de netto inhouds maat niet veranderd, ben je uiteraard wel vrij om hoogte , breedte, diepte, aan te passen.

zo kan je de bas poort verhuizen naar de voorzijde.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 aug 2013 17:31

Re: plaatsen Subwoofer

Wanneer de kast open is en je ook nog het gat van de zwel hebt, kun je m.i. de sub gewoon in de kast plaatsen, met aan de achterzijde van de sub ruimte en aan de voorzijde. Dan moet het gewoon functioneren.
Al dat perfectioneren kost een boel geld en is misschien helemaal niet nodig. Ik zou het eerst maar es uitproberen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 aug 2013 19:22

Re: plaatsen Subwoofer

je kan het uit proberen zoals Kees aangeeft, ben je er tevreden mee dan is het oke.

eventueel voor de prijs moet je het niet laten, voor rond de 17 euro aan mdf heb je een nieuwe behuizing.


volgens mij woon je erg ver weg in het hoge noorden, anders kon ik de kast nog wel voor je maken


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 27 aug 2013 21:19

Re: plaatsen Subwoofer

Jan Wim, Kees

Ik woon in de "poort van Friesland" Lemmer, dus dat is toch niet echt het hoge noorden. Maar vergeleken bij Dordrecht is het zeker een stukje noordelijker ;)

Ik zal eerst Kees zijn oplossing eens gaan proberen, mocht ik daar niet tevreden mee zijn, kan ik altijd nog naar oplossing twee. De bekisting maken van MDF is nog niet eens het probleem, maar vervolgens mijn sub openmaken en de inhoud netjes en correct in een nieuwe behuizing zetten, lijkt me een uitdaging.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de inputs.

gr

Gertjan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com