Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Naar Hauptwerk voor EUR 200

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 sep 2013 14:24

Naar Hauptwerk voor EUR 200

Iemand die ik ken is erg geinteresseerd in Hauptwerk. Hij wil het ook hebben, maar het budget is erg klein: EUR 200, hooguit EUR 300.

Op dit moment heeft hij een PC met een i7 processor en 8 GB RAM. Voor de geluidskaart gaf hij de volgende specificaties (hier heb ik niet zoveel kijk op):
Sound: Intel Cougar Point PCH - High Definition Audio Controller [B3]
Sound: nVIDIA GF116 - High Definition Audio Controller

Verder heeft hij een Sennheiser hoofdtelefoon waar hij erg tevreden over is. Hij wil wel graag geluidsboxjes, zodat z'n vrouw ook mee kan luisteren ;). Stereo is voldoende.

Op dit moment heeft hij zo'n oude, veelverkochte analoge Johannes Opus 230. Die wil hij wel midificeren, als dat goedkoop kan en er een goede handleiding voor is.

Paar vragen: denken jullie dat hij een externe geluidskaart nodig heeft? Zo ja, welke bevelen jullie aan?

Ik las pas iets over een goede speakerset van maar EUR 100...

En natuurlijk moet zijn orgel gemidificeerd worden, wat zitten daar voor kosten aan vast?

Ik ben niet van alle markten thuis, ook deze niet, dus jullie input zie ik graag tegemoet!!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2013 16:47

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Tja 200 euro is wel een zeer klein budget voor hauptwerk.


redelijke boxen(nieuw)geschikt voor het dynamische geweld van hauptwerk voor 100 euro bestaan niet.

een goede externe geluidskaart die niet te veel latency geeft is ook al snel duurder dan het totale budget.

ik zelf zou niet zo snel weten om met 200 euro midi,geluidskaart, en boxen te kunnen kopen, zelfs 2e hands gaat dat niet lukken.

denk dat je kennis beter nog even kan/moet doorsparen om een grote teleurstelling te voorkomen.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 sep 2013 17:01

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Nou, we moeten het voorlopig echt doen met dit budget, max 300. Dus als hij beter uitkomt dan zijn huidige analoge orgel en dan de electronicums die je 2e-hands kunt kopen voor dit bedrag dan is er al veel gewonnen. Overigens zal hij het voorlopig doen met de Free Edition van Hauptwerk, dus de eisen die bijv. het Laurensorgel stelt zijn niet aan de orde.

Ik besef dat het suboptimaal zal worden, maar zoek met hem wel naar mogelijkheden. Ben nu vooral ook benieuwd naar de kosten van zelf midificeren.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 sep 2013 17:16

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Zoiets bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ousPage=lr mbox2 mine audio interface voor EUR 60. Geeft dat een acceptabel resultaat?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 sep 2013 17:31

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Als de Johannus gemidificeerd moet worden, kost dat al ruim 125 euro (zie bijv. http://www.nl.gino-midi.nl/). Je heb wel soldeerervaring nodig!!

Een USB - midi kabel kost € 22 + porto (zie http://www.allekabels.nl/midi-kabel/7068/1062610/midi-usb-kabel.html maar op marktplaats al voor 15 euro gezien

Blijft over: 60 euro voor audio. Dit dus voor PC-interface en een goede koptelefoon en bekabeling. :( :(

Waarom niet als start de bestaande stereo installatie gebruiken? Je kunt ook ASIO4ALL gebruiken (versie 2.10, de oude dus) en de bestaande geluidskaart van de PC gebruiken (de andere wel uitschakelen in BIOS en Windows).

Als er meer geld voorhanden is, dan eerst een goede geluidskaart kopen (2e hands) en later goede boxen

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 05 sep 2013 17:53

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

@Josq: Ik heb je een PB gezonden.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 sep 2013 17:59

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

josq schreef:Zoiets bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ousPage=lr mbox2 mine audio interface voor EUR 60. Geeft dat een acceptabel resultaat?


\

ligt eraan wat de specificaties zijn

maar als je nog een orgel moet midificeren, dan met alle respect kan je toch nooit onder je genoemde budget blijven.

want moeten er reedcontacten gekocht worden?
magneten kopen?
een Midicontroller moet je dan ook kopen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 sep 2013 19:01

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Jan Wim heeft gelijk.

Wil je een beetje kwaliteit dan ga je ver over het budget. Waarschijnlijk kan je de oude contacten nog wel gebruiken, maar dat geeft veel storingen, dus kom je op het goedkoopste met reedcontacten waar je er minimaal 122 van nodig hebt, als het pedaal nog met oude contacten is zit je al op 150 reedcontacten(150 euro), 150 magneten(75 euro) en 150 diodes(10 euro), dan ben je er al overheen. (Schatting wat de prijzen betreft)
Wat dan een betere optie is dat je de Johannus als hij nog goed speelt verkoopt en er een digitaal orgel voor terugkoopt.
met een beetje " gelukt " ben je dan minder kwijt dan dat je de johannus midificeer.

Goede boxjes voor 100 euro nieuw klinkt erg onwaarschijnlijk, het is allemaal waar naar je geld en voor 100 euro wordt het een teleurstelling.
Kan je ook de boxen van het bestaande orgel gebruikten(die heb je toch) totdat er budget is voor goede boxen .

Met de pc kan je al wel leuke dingen doen.

succes
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 06 sep 2013 19:21

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Dit is gewoon een kwestie van prio's stellen.

Die geluidskaart kan echt wel wachten.

Je eerste prio is een speeltafel. Hamvraag is wil je perse 2 klavieren en pedaal, ja? Dan zul je aan het solderen moeten & de nodige midi interfaces moeten aanschaffen. Wordt te krap met het budget. Die contacten van dat orgel zijn echt wel weer gangbaar te maken. Met geduld en vlijt. Ik heb hier 2 content klavieren van een orgel uit '70 in het hauptwerk orgel zitten en na een grondige reinigingsbeurt maken die weer prima contact.

Wil je puur eerst kunnen spelen zonder verdere eisen qua klavieren en pedaal, dan is je budget m.i. toereikend. Je koopt (via marktplaats) een midi-keyboard, en je koopt een 2e hands versterker met 2 boxen, waarbij je natuurlijk geen topgeluid hebt maar wel een heel leuk klinkend orgel hebt, en dat is -denk ik- het doel. Via de koptelefoon heb je zowiezo al een veel betere geluidskwaliteit. Investeren in audio kan altijd nog.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 06 sep 2013 20:00

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Bij conrad reedcontacten 150 x 0,51 cent = 76, 5 euro
Diodes 150 x 0,03 cent = 4,50 euro
Mganeten bij supermagnete 150 x 0,36 = 54 euro

optelsom 76,5 +4,5 +54 = 135


peter



Andre schreef:Jan Wim heeft gelijk.

Wil je een beetje kwaliteit dan ga je ver over het budget. Waarschijnlijk kan je de oude contacten nog wel gebruiken, maar dat geeft veel storingen, dus kom je op het goedkoopste met reedcontacten waar je er minimaal 122 van nodig hebt, als het pedaal nog met oude contacten is zit je al op 150 reedcontacten(150 euro), 150 magneten(75 euro) en 150 diodes(10 euro), dan ben je er al overheen. (Schatting wat de prijzen betreft)
Wat dan een betere optie is dat je de Johannus als hij nog goed speelt verkoopt en er een digitaal orgel voor terugkoopt.
met een beetje " gelukt " ben je dan minder kwijt dan dat je de johannus midificeer.

Goede boxjes voor 100 euro nieuw klinkt erg onwaarschijnlijk, het is allemaal waar naar je geld en voor 100 euro wordt het een teleurstelling.
Kan je ook de boxen van het bestaande orgel gebruikten(die heb je toch) totdat er budget is voor goede boxen .

Met de pc kan je al wel leuke dingen doen.

succes

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 sep 2013 21:16

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

peterdb72 schreef:Bij conrad reedcontacten 150 x 0,51 cent = 76, 5 euro
Diodes 150 x 0,03 cent = 4,50 euro
Mganeten bij supermagnete 150 x 0,36 = 54 euro

optelsom 76,5 +4,5 +54 = 135


peter



Andre schreef:Jan Wim heeft gelijk.

Wil je een beetje kwaliteit dan ga je ver over het budget. Waarschijnlijk kan je de oude contacten nog wel gebruiken, maar dat geeft veel storingen, dus kom je op het goedkoopste met reedcontacten waar je er minimaal 122 van nodig hebt, als het pedaal nog met oude contacten is zit je al op 150 reedcontacten(150 euro), 150 magneten(75 euro) en 150 diodes(10 euro), dan ben je er al overheen. (Schatting wat de prijzen betreft)
Wat dan een betere optie is dat je de Johannus als hij nog goed speelt verkoopt en er een digitaal orgel voor terugkoopt.
met een beetje " gelukt " ben je dan minder kwijt dan dat je de johannus midificeer.

Goede boxjes voor 100 euro nieuw klinkt erg onwaarschijnlijk, het is allemaal waar naar je geld en voor 100 euro wordt het een teleurstelling.
Kan je ook de boxen van het bestaande orgel gebruikten(die heb je toch) totdat er budget is voor goede boxen .

Met de pc kan je al wel leuke dingen doen.

succes


Was van mij een ruwe schatting. Maar op die manier kan het, als het een beetje meezit is het verzendkosten vrij.
Je krijgt er nog wel midi bij.

mvg

André

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 sep 2013 22:04

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

optelsom 76,5 +4,5 +54 = 135

+ een midi controller
+ bekabeling (flat cable)
+ connectors
+ zijn je huidige oude klavieren geschikt voor midi??

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 sep 2013 00:44

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

voor ongeveer 10 a 25 euro koop je een 2e hands keyboard op marktplaats. (met Midi)
Met een beetje speuren op marktplaats kan je soms ook voor een habbekrats een digitaal orgel vinden, tip! kijk ook eens op kapaza.be staat een hoop bagger op, maar soms kom je een geschikt pareltje tegen voor weinig!
een midi-device heb je voor 30 euro (beetje muziekwinkel heeft die wel)
Voor Max 50 euro koop je bij een kringloop winkel een prima versterker en een paar behoorlijke boxen (je moet soms wel geduld en een beetje geluk hebben). Ik heb zelf een poos met de standaard onboard geluidskaart gespeeld en dat ging prima hoor met de gratis (kleinere) sample sets! Klinkt al zo veel beter als de electronische orgels!

Ik heb zelf lang gespeeld met een opstelling die me nog geen 100 heeft gekost! Inmiddels heb ik zo wat componenten verzameld, het wachten is nu op de pecunia's voor een nieuwe aparte HW-PC + software, maar dat kan je allemaal stapje voor stapje doen en opbouwen. Wel eerst een plan maken van wat je wilt en bewuste aankopen doen.

Je kan spelen vanaf 100 euro, maar je kan er ook 50.000 tegen aan gooien als je dat wilt (en kunt)
Succes! Ook de lol van iets leuks/moois/goeds kopen voor weinig en het speuren daarna is groot.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 07 sep 2013 20:56

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Inmiddels lijkt het duidelijk dat we het oude Johannesorgel kunnen midificeren voor ruim EUR 150. Met een 2e hands geluidskaart erbij komen op de EUR 200-250. Willen we er boxjes bij dan moeten we het budget verruimen, waar wel een klein beetje ruimte voor lijkt te zijn. Jammer dat ik zo gauw de reactie niet kan achterhalen van iemand die heel tevreden scheen te zijn over (2ehands?) boxen van EUR 100.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 sep 2013 12:37

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Marktplaats: Philips MFB type 544.

Ietsje boven de E 100, maar dan heb je ook twee dijken van speakers......

O ja, als er op electronisch gebied nog enige hulp moet worden geboden, kan deze persoon altijd een beroep op mij doen.

HG

Geert

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 13 sep 2013 18:43

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

voor 150 euro heb je mfb 544 speakers helemaal na gekeken op marktplaats dat is het geld zeker waard want het geluid is geweldig heb ze zelf ook in gebruik.

gr hendrik :)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 sep 2013 19:04

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Ik heb Magnat Monitor Supreme 200 boxen, nieuw 4 jr. geleden 131 euro, inclusief vijf jaar garantie en bezorgen. (set à 2 stuks) Ook zonder subwoofer is er een hoop mee te genieten!
Ik kocht ze via Eshop.nl, maar ik zou zeggen, google er even goed op, er zit enorm verschil tussen de verschillende aanbieders. In Duitsland is er vaak nog goedkoper aan te komen, maar goed, dan moet je erom en dan is de brandstof al snel even duur als één box.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 sep 2013 19:35

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 13 sep 2013 20:34

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Nadeel van Redcoon is dat er nog verpakkingskosten bijkomen terwijl ze alles gewoon versturen in de fabrieksdoos.

Ik heb hier 1 keer iets besteld, maar doe dit niet weer.


mvg
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 sep 2013 21:34

Re: Naar Hauptwerk voor EUR 200

Ik ben vaste klant bij Redcoon, heb nooit verpakkingskosten moeten betalen!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com