Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klavieren voorzien van midi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 09 okt 2013 17:04

Klavieren voorzien van midi

Beste allemaal,

Helemaal in m'n element met de 3 Johannus orgelklavieren die ik op de kop heb getikt. Maar nu voor ik vanalles aanschaf, het lijkt me dat er 1 al gemidificeerd is. Ik weet nu even niet hoe ik verder moet. Of moet alles wat er nu inzit uitslopen?
Ik heb even wat foto's bijgevoegd ter verheldering. Wie helpt me uit de brand?

image.jpg


Hartelijke groet,

Daan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 okt 2013 17:33

Re: Klavieren voorzien van midi

Het lijkt erop dat er een diodematrix op de print aanwezig is. Ik zou dat niet "gemidificeerd" willen noemen.
Het zou maar zo kunnen dat je een klavier/midiscanner rechtstreeks op de connectoren kunt aansluiten.
Beetje afhankelijk van het merk scanner zou het ook kunnen zijn dat de diodes omgedraaid moeten worden.

Kortom, eerst kijken hoe de matrix is uitgevoerd en daarna op zoek naar een passende scanner of de matrix aanpassen aan je geselecteerde scanner.
Niet dat ik reclame wil maken, maar "midi-hardware.com" heeft midiprinten waar de werking middels programmering kan worden aangepast aan de aanwezige matrixuitvoering.

In mijn orgel heb ik alle diodes omgedraaid, het was echter wel een 8x8 matrix. Gezien het feit dat er een 16-polige connector te zien is, acht ik de kans groot dat dit hier ook het geval is.Mijn orgel was weliswaar geen Johannus, maar een ISA. Het binnenwerk van de ISA is echter weer van Johannus (Opus 90 dacht ik).

Ik zie dat je op ongeveer 20 autominuten bij me vandaan woont, ik zou je best enige hulp kunnen geven.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2013 17:44

Re: Klavieren voorzien van midi

de contacten reinigen is ook wel nodig zo te zien op de foto

maar dit moet secuur gebeuren, om de aanslag van de zilveren strip te verwijderen


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 okt 2013 18:02

Re: Klavieren voorzien van midi

Daan

kijk ook even op http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=445#p4483
Volgens Geert is het Johannes klavier een Fatar DR type
Ik heb het schema bijgevoegd, dan kun je het nameten (de links in Geert's topic doen het niet meer)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 09 okt 2013 19:35

Re: Klavieren voorzien van midi

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben begonnen om alles netjes uit elkaar te halen zodat goed is te zien hoe de electronica eruit ziet. Ik heb 2 verschillende klavieren hieronder de foto's per klavier:

1e klavier:
image.jpg

image.jpg


2e klavier:
image.jpg

image.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 09 okt 2013 20:54

Re: Klavieren voorzien van midi

Het 1e klavier is me best wel duidelijk, wie heeft er tips voor het 2e klavier?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 okt 2013 21:08

Re: Klavieren voorzien van midi

daantrommel schreef:wie heeft er tips voor het 2e klavier?
Daar zitten ook diodes op (kijk op de onderste foto bij de cijfers op de print maar dan aan de achterzijde).
Als het klavier uit de Johannes komt, zitten er altijd diodes op de print onder de toetsen.
Dus op je derde klavier ook (even zoeken dus).
Even doormeten met een ohm-meter aan de hand van het schema om er zeker van te zijn dat het DR type klavieren zijn

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 okt 2013 23:25

Re: Klavieren voorzien van midi

Duidelijk 8x8 matrix dat 2e klavier. Het is de TP6 van Fatar.
Er is midi voor zowel DR als DF te koop, voor je de diodes gaat om solderen even kijken welke je aanschaft.

het 1e klavier is het oudere type wat Johannus gebruikt heeft vermoedelijk ook 8x8 matrix.
Je kan het beste aan de spoortjes zien.zijn steeds groepjes van 8. of doormeten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2013 23:42

Re: Klavieren voorzien van midi

Zoals André al zegt doormeten

Johannes heeft bij bepaalde series, een draaing in de matrix toegepast, dus als dat het geval is dan gaat het met een standaard DR niet werken

Zo te zien aan de soldeer eilandjes van de tp6 heeft deze dubbele diodes, dus is deze aanslag gevoelig,er moeten dan per kontakt 2 diodes aanwezig zijn

Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 10 okt 2013 18:01

Re: Klavieren voorzien van midi

Ik ben druk aan het zoeken en doormeten, maar ik snap het verschil tussen dr en df niet goed...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 okt 2013 22:52

Re: Klavieren voorzien van midi

Daan

je moet vanuit de connector gezien de zaak doormeten en kijken of dat aan het door mij eerder geposte schema (61 note-DR) voldoet.
Bij het DF type zijn de toetsen anders "bedraad"; zie bijlage
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com