Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

nieuw Toetscontact idee

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 09 okt 2019 22:18

nieuw Toetscontact idee

Hoi Beste mensen.

Ik zat steeds te verzinnen hoe ik een makkelijk toetscontact systeem kon maken voor mijn 3de heyligers klavier zonder
de bekende heyligers contacten
het fatar systeem bevalt me niet, het plaatsen is lastig en het bekende drukpunt gevoel is waardeloos.

ik kwam toevallig op internet diverse dingen tegen.
namelijk een pen waarmee je geleidende banen kan tekenen dus geen printplaten meer nodig heb maar dit gewoon op
diverse materialen kan toepassen.

Maar het tweede idee beviel mij beter,

onder elke toets plak ik 2 3 mm geleidende koperband tot de toetsveren.
onder de toetsveren buig ik ze 90 graden zo dat wanneer de toets naar beneden wordt ingedrukt, de veer beide strips
zal raken en zo contact zal maken.

Achter op de toets toets gaat het naar een matrix.


Als ik zo ver ben zal ik de uitwerking tonen.


Groet, Peter

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 okt 2019 23:24

Re: nieuw Toetscontact idee

Peter,

Ik heb fatarprint in combinatie met magneet voor drukpunt simulatie een vrij realistisch gevoel.
Het fijnste speelt zonder fysiek contact te maken, hier voor heb ik bij mijn eigen orgel reedcontacten gebruikt, en voor drukpunt simulatie eveneens magneten toegepast.
De knik moet voelbaar zijn, maar eenmaal door de knik heen, mag de toets weinig druk geven.
Het is wel zoeken naar de juiste afstelling, maar eenmaal ingesteld werkt het perfect.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 09 okt 2019 23:32

Re: nieuw Toetscontact idee

Hoi Jan Wim,

Maar dan gebruik je de fatar meer als een matrix bord , waar je de reed contacts met de draden op aan sluit

Dat kan ik eigenlijk met mijn idee ook doen
Die veer druk kan ik niet weg halen omdat deze voor in zitten en de toets weer terug brengt naar zijn 0 positie




peter


Jan Wim schreef:Peter,

Ik heb fatarprint in combinatie met magneet voor drukpunt simulatie een vrij realistisch gevoel.
Het fijnste speelt zonder fysiek contact te maken, hier voor heb ik bij mijn eigen orgel reedcontacten gebruikt, en voor drukpunt simulatie eveneens magneten toegepast.
De knik moet voelbaar zijn, maar eenmaal door de knik heen, mag de toets weinig druk geven.
Het is wel zoeken naar de juiste afstelling, maar eenmaal ingesteld werkt het perfect.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 okt 2019 08:05

Re: nieuw Toetscontact idee

Ik betwijfel of de toetsveren als schakelaar gebruiken een betrouwbaar, goed werkend contact gaan opleveren.
Als je toch gaat knutselen kun je misschien beter met magneetjes en reedcontacten werken.

De toetsveren kun je inderdaad niet weghalen, maar je kunt ze wel 'zwakker' afstellen zodat de toetsen minder zwaar spelen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 okt 2019 20:53

Re: nieuw Toetscontact idee

hoi Peter,

bij mijn eigen klavieren heb ik alleen reed contacts gemaakt via een 8x8 bordje naar de midi controller
er zit geen fatarprint meer in
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 12 okt 2019 17:39

Re: nieuw Toetscontact idee

Hoi Allemaal

ik heb koperband van 5 mm besteld
Het idee heb ik iets aangepast.

Onder de toets komt over heel de lengte een strook koperband aan het einde.
Aan de onderkant van het klavier op de staat maak ik 8 rijen koperband voor de matrix.
Het uit einde van de veer steekt door het koperband en die soldeer ik vast aan het koperband.

de Tweede band komt onder op de voorste balk in 8 stukken net onder de veer en sla ik 90 graden om.

Als ik klaar ben maak ik foto,s

Het drukpunt ga ik wel met magneten doen boven op de toetsen,


Peter

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 14 okt 2019 21:34

Re: nieuw Toetscontact idee

Hoi Allemaal,

Ik blijf mijmeren over de toets contacten om het toch wat perfecter te doen
en kwam toevallig dit tegen op het Engelse forum
https://youtu.be/JhLK9kBnEL4

dit kan je ook toepassen met klavieren maar dan met een omgekeerde switch knop { normal closed}

Boven op de toetsen komt een houtenplank met stelschroeven.
voor of achter de stelschroeven komt een switch knop, { de schroeven komen gelijk met het blokje van de switch knop}
op de toetsen komen magneten.

Zodra de toets ingedrukt wordt komt hij los van de magneet en de knop in open stand te staan.

ik had toevallig bij het koper tape een knop besteld . dus ga ik het eens proberen.
Ik gebruik dan het tape als bedrading naar de matrix

Als het werkt bestel ik de knoppen op aliexpress.


peter

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 okt 2019 07:56

Re: nieuw Toetscontact idee

In de Domus/ Viscount pedalen zitten ook dergelijke switchcontacten, dus principe wordt al toegepast.
Overigens kwam ik het ook tegen onder houten klavieren die zeker al 25 jaar terug zijn gebeurd en het werkt nog prima.

maar ook hier geldt weer, er is kwaliteitsverschil in materialen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 okt 2019 12:28

Re: nieuw Toetscontact idee

Vraag me wel af hoe je met dit contact het juiste aan/uit schakel moment kan bepalen, bv. Als je een toetsgang diepte van 10mm hebt is de verhouding niet 50/50
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 okt 2019 13:25

Re: nieuw Toetscontact idee

Ik denk dat je best wat toetsbeweging nodig hebt om het schakelaartje om te zetten. Achterop het klavier beweegt de toets niet ver genoeg naar de beneden om het schakelaartje om te zetten. Dus moet je zo ver mogelijk naar voren met je schakelaars. En dat zitten de toetsveren van het bovenliggende klavier weer in de weg.. Denk ik...
Enfin, we zien wel wat er uit je testopstelling komt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 okt 2019 17:27

Re: nieuw Toetscontact idee

Jan Wim schreef:Vraag me wel af hoe je met dit contact het juiste aan/uit schakel moment kan bepalen, bv. Als je een toetsgang diepte van 10mm hebt is de verhouding niet 50/50

wellicht kan Jaap Patijn hier antwoord op geven, ik dacht dat Note On rond de 5mm na indrukken toets ligt
en Note off rond de 6mm
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 15 okt 2019 19:33

Re: nieuw Toetscontact idee

Hoi Jan Wim

Bij mijn andere 2 heyligers klavieren met de veerstaal contacten is het maar max 3 mm voor dat de veertjes omhoog worden geduwd.


peter


Jan Wim schreef:
Jan Wim schreef:Vraag me wel af hoe je met dit contact het juiste aan/uit schakel moment kan bepalen, bv. Als je een toetsgang diepte van 10mm hebt is de verhouding niet 50/50

wellicht kan Jaap Patijn hier antwoord op geven, ik dacht dat Note On rond de 5mm na indrukken toets ligt
en Note off rond de 6mm
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 15 okt 2019 22:29

Re: nieuw Toetscontact idee

Dag Peter,

Bij een toetswerking van 10mm is een inschakelmoment na 5mm prima.
Dit is gebaseerd op de volgende werking:
- na 5mm indrukken actief bij omhoog nog 5mm actief daarna 5mm inactief, bij deze methode is bij een snel repeterende toon (als de vinger contact houdt met de toets) de toon 10mm actief en 10mm inactief. (ook gunstig bij een triller)
Dit is alleen het geval als het in- en uitschakelmoment hetzelfde is. (een optokoppel heeft een heel klein inschakelverschil)
Het mooiste resultaat krijg je dus als bij het indrukken en het omhoog komen beide tijdstippen even lang duren!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 16 okt 2019 21:57

Re: nieuw Toetscontact idee

Hoi,

De proef met switch knop gaat niet lukken zoals jullie al aangaven met het openen en sluiten.

de proef met tape band en veer lukt ook niet, door de zwake lijm van de tape, door de kracht van de veer

Heb toch besloten om mijn reed switch te gaan gebruiken met magneten

die sluit ik wel op de kopertape sporen aan, dat gaat perfect.

Zit alleen met een probleem:

ik heb het klavier los staan van de computer en even een ledstrip aangesloten op een toets

Bij het indrukken van de toets branden de lampjes van de ledstrip maar bij het omhoog halen van de toets gaat hij pas bij 3cm uit terwijl bij indruk het 5mm is. ( er zit even geen veer onder)

Hoe kan dat?


groetjes peter

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 17 okt 2019 22:45

Re: nieuw Toetscontact idee

Dag Peter,

Een reed-contant gebruikt in combinatie met een magneetje heeft altijd wat last van hysterese - het inschakelmoment treedt op als de magneet binnen een bepaalde afstand (en positie) van het contact komt, het uitschakelmoment is altijd bij een iets grotere afstand. Ik denk dat het dit verschijnsel is wat je ervaart. Kleinere reed-contacten willen nog wel eens een kleiner verschil tussen die twee afstanden hebben.

bert

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 19 okt 2019 18:21

Re: nieuw Toetscontact idee

IK heb ook Hall sensoren gebruikt, die hebben veel minder last van hysterese, EN er gebeurt helemaal niets meer kwa beweging, waardoor betrouwbaarder, ook heb je minder snel kans dat twee naast elkaar gemonteerde schakelaars elkaar onderling beinvloeden vanwege de krappe afstanden tot elkaar.

Wel is de bedrading iets meer werk, omdat je oa een 5 volt voedingslijntje moet maken langs alle switches.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 okt 2019 20:10

Re: nieuw Toetscontact idee

Ik speel nu al een paar jaar met reed contacten en magneetjes, en heb totaal geen last van hysterese
Dit krijg je wel als je alles op 1 lijn naast elkaar zet, bij mijn eigen klavieren heb ik ervoor gekozen om de magneetjes verspringend te plaatsen.
Het on/of moment verloopt daardoor wel een fractie maar dat los je op door de stelschroef waar de magneet aan zit te verdraaien.

Wel heb ik de zwarte vierkante reedcontacten gebruikt in plaats van de ronde glazen buisjes, wellicht zijn deze minder gevoelig voor hysterese ? dat weet ik niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com