Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk op een Monarke

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 16 apr 2011 15:45

Hauptwerk op een Monarke

Beste mensen,

In de kerk bespeel ik een Monarke orgel, een digitaal kerkorgel dus. Het orgel is voorzien van een schijnfront met daarachter 12 luidsprekers, + een subwoofer. Graag zou ik eens met Hauptwerk expirmenteren. Wat ik me afvroeg: als ik mijn audio interface op de audio-input aansluit, hoe wordt dan het geluid weergegeven? Zal dan alles over de 12 luidsprekers verdeeld worden?

ik moet er natuurlijk wel de gemeentezang mee kunnn begeleiden, dus er moet voldoende draagkracht zijn, ook moet het niet troebel worden.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 apr 2011 16:03

Re: Hauptwerk op een Monarke

Heeft deze Monarke MIDI ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 apr 2011 17:23

Re: Hauptwerk op een Monarke

Hans: Zie viewtopic.php?f=4&t=30&p=189&hilit=monarke#p189
Men heeft dat waarschijnlijk zo ingericht dat extra hardware nodig is om alle speakers aan te spreken ....... :o
Schema opvragen??
Ik ben dit probleem ook al eens in een ander merk electronisch orgel tegen gekomen: iemand wilde de interne speakers van het orgel gebruiken om Hauptwerk via de aux te laten klinken maar er werden maar 2 van de 12+1 speakers aangesproken en klonk van geen meter.

@Anton: midi heeft hier (nog) niets mee te maken. Hans wil de boxen van de Monarke gebruiken.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 16 apr 2011 17:56

Re: Hauptwerk op een Monarke

dank voor het antwoord. De Monarke heeft midi en dat is relevanant, aangezien ik de Monarke als speeltafel wil gebruiken. Het zou jammer zijn als maar een paar luidsprekers van de 12 gebruikt worden. Ik ga het zsm uitproberen en zal ook een handleiding proberen te vinden.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 apr 2011 23:06

Re: Hauptwerk op een Monarke

hoi Harm,

Ik neem aan dat het orgel één voorversterker heeft waar de line-in naar toe gaat. En dat het luidspreker systeem actief is en een line-out signaal krijgt van die zelfde voorversterker. Dan zou het gewoon over alle kanalen moeten werken. Anders wordt het als er meerdere voorversterkers worden gebruikt. Dan is het even uitzoeken op welke de line-in aangesloten is. Aangezien er bij de monarche denk ik geen speakers in het orgel zelf zitten zal de line-in het signaal doorgeven aan alle versterkte kanalen. Je kan het natuurlijk eenvoudig testen door een losse cd/dvd speler aan te sluiten op de line-in van het orgel. cd erin en dan luisteren wat er gebeurt. Succes ermee en als je hulp nodig hebt.... ik ben in de buurt. :D
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 17 apr 2011 20:42

Re: Hauptwerk op een Monarke

Hoi Martijn,

dank voor je antwoord. En ik kan je vertellen: je had gelijk! het werkt echt prima. Het geluid gaat simultaan over de 12 luisprekers waardoor het een brede uitstraling krijgt. Doordat er de nodige reflecties plaatsvinden klinkt het ook ruimtelijk, anders dan de set thuis klinkt. Op mijn kanaal staan wat opnames:

http://www.youtube.com/user/Orgelapeldoorn?feature=mhum

ik gebruik overigens een nieuwe versie van de sampleset van het van Oeckelen orgel van Oude Pekela. Deze heeft een photo realistische console en een diverse verfijningen.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 apr 2011 23:24

Re: Hauptwerk op een Monarke

Mooi man, dat opent perspectieven voor de zondagse begeleiding. Kijken wie er als eerste een opmerking maakt dat het orgel anders klinkt. Of is het niet geschikt om te begeleiden. Als je ziet hoeveel werk ze hebben gehad in goes om daar een sampleset naar tevredenheid te ontwikkelen. Helemaal leuk als je een wat groter orgel op je laptop kwijt kunt. En dan gewoon volhouden dat het de monarche is. :lol:
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 apr 2011 10:01

Re: Hauptwerk op een Monarke

Hoi Harm

Gaaf dat het lukt!!
En kan je dan ook de register wippers van je monarke gebruiken
voor het registreren?

Groeten Jochum

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 18 apr 2011 22:48

Re: Hauptwerk op een Monarke

het is wel spannend om het ook voor de beleiding te gaan gebruiken. Ik heb alles zo afgesteld dat de prestant 8 qua volume gelijk is aan de Monarke prestant. Ik heb een aantal opnames gemaakt en vervolgens via de laptop afgespeeld en het komt allemaal zeer draagkrachtig over. Het geluid wordt mooi verdeeld voer alle luidsprekers, zodat het breed en niet schreeuwerig wordt. Ook bij het grotere werk klinkt het heel goed. Dus zoals ik het kan zien moet je er prima mee kunnen begeleiden.

Ik weet niet waar ze in Goes mee bezig zijn geweest. Dat was wel een geheel nieuw orgel, dus mogelijk moesten er veel geexpirimenteerd worden met de luidsprekers. We hebben hier gewoon te maken met een bestaand luidsprekers systeem. In feite verander je alleen de geluidsbron. Ik weet echter niet wat er intern nog meer gebeurt, bijvoorbeeld de verdeling over de verschillende kanalen. Maar goed, het lijkt allemaal goed te werken en denk er dus serieus over om het voor de begeleiding te gebruiken. Een groot voordeel is naast de klank dat ik alle registraties thuis kan voorbereiden. Vervolgens opslaan in een combination file en dan gewoon openen.

De register knoppen werken overigens niet. Ik doe het gewoon via het scherm.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com