Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

LCD

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 26 nov 2013 23:00

LCD

Ik wil mijn Hauptwerk-orgel uitbreiden met LCD.

Nu zie ik dat er veel verschillende zijn.

MIDI Gadgets Boutique heeft twee verschillende namelijk de LCD (groen) en een mini variant (blauw scherm?)

Zijn er verder nog aanbieders, en wat zou een verstandige keuze zijn? Wellicht heeft iemand ook informatie en/of foto's die de werking van het display weergeven.

Wat ik in één opslag wil zien (als het mogelijk is) is de stemming, toonhoogte, volume en setter (inclusief de stepper).

Dus zal misschien 2 displays nodig hebben.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 26 nov 2013 23:40

Re: LCD

Ik heb een tweetal LCD's van midihardware.com. Deze zijn er in twee varianten. Bij de duurdere kun je de achtergrondkleur wijzigen.
De besturing van de LCD's werkt niet rechtstreeks via midi, maar via de controllerbus.

Als je orgel dus al gemidificeerd is, moeten de LCD's dus wel compatibel zijn.

Jan

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 26 nov 2013 23:44

Re: LCD

Jan schreef:Ik heb een tweetal LCD's van midihardware.com. Deze zijn er in twee varianten. Bij de duurdere kun je de achtergrondkleur wijzigen.
De besturing van de LCD's werkt niet rechtstreeks via midi, maar via de controllerbus.

Als je orgel dus al gemidificeerd is, moeten de LCD's dus wel compatibel zijn.

Jan


Ik heb een zelfbouw speeltafel dus wordt sowieso een aparte midi controller.

Heb je wellicht foto's van de displays wanneer in gebruik?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 nov 2013 01:09

Re: LCD

Op dit moment niet, moet ik ze gaan maken, maar nu niet meer. Wellicht morgen.
Wat zou je erop willen zien?

Jan

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 27 nov 2013 15:50

Re: LCD

Jan schreef:Op dit moment niet, moet ik ze gaan maken, maar nu niet meer. Wellicht morgen.
Wat zou je erop willen zien?

Jan


Bedankt voor de moeite Jan.

Wat ik graag zou willen is de weergave van stemming, toonhoogte, volume en setter (inclusief de stepper). Ik denk dat er dan twee LCD's nodig zijn.

Wanneer er nog meer interessante functies zijn mag je die uiteraard ook tonen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 nov 2013 17:14

Re: LCD

Michael schreef:
Jan schreef:Op dit moment niet, moet ik ze gaan maken, maar nu niet meer. Wellicht morgen.
Wat zou je erop willen zien?

Jan


Bedankt voor de moeite Jan.

Wat ik graag zou willen is de weergave van stemming, toonhoogte, volume en setter (inclusief de stepper). Ik denk dat er dan twee LCD's nodig zijn.

Wanneer er nog meer interessante functies zijn mag je die uiteraard ook tonen.


Ik bedoelde eigenlijk meer kleur / lettertype / integratie in orgel / afwerking rand. Dat soort zaken.
Wat je op de display kwijt kan (2 regels van elk 16 karakters) kan je ook gewoon in Hauptwerk(manual) lezen / zien.
Ik zal kijken wat ik op de foto kan krijgen.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 nov 2013 19:53

Re: LCD

IK heb m'n best gedaan, maar het valt nog niet mee.
Door het tegenlicht van de displays lijken ze op de foto erg veel licht te geven, in de praktijk valt dat mee.
De beide detailfoto's bevatten ruis, dit komt door te weinig licht en geen flits gebruiken, de displays zijn in werkelijkheid natuurlijk fors kleiner dan op beide laatst foto's weergegeven.

Ik hoop dat er wat aan hebt:
displays.JPG

displ.JPG

dispr.JPG


Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 nov 2013 21:01

Re: LCD

Midi-hardware.com ( http://www.midi-hardware.com ) heeft 2 soorten LCD's:
- MiDisp http://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=MiDisp
- miniLCD http://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=miniLCD

Een LCD tutorial "How to use LCD modules with Hauptwerk" staat halverwege deze webpagina http://www.midi-hardware.com/index.php?section=tutorial

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 27 nov 2013 22:30

Re: LCD

Jan bedankt voor de foto's!

Mooie LCD's en mooi afgewerkt, hebben de drie knoppen onder elk display nog een functie voor de displays?

Weet iemand wat het verschil is met deze en de displays van midi boutique?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 28 nov 2013 00:51

Re: LCD

Michael schreef:Jan bedankt voor de foto's!

Mooie LCD's en mooi afgewerkt, hebben de drie knoppen onder elk display nog een functie voor de displays?

Weet iemand wat het verschil is met deze en de displays van midi boutique?


Dat hebben ze inderdaad. De meest linkse knop onder het linker display is de "+" toets, de middelste is de "-" toets en de rechter is de "enter" toets. Hiermee scroll ik dus door de orgels en selecteer met de rechter toets.

De knoppen van de rechter display is voor het verhogen resp. verlagen van het audiosignaal, dus de dB's.
Omdat ik nogal meestal met kleine registraties speel verhoog ik het signaal. Bij grotere registraties moet ik dit echter weer iets verlagen om vervorming in de audio (rode gebied) voorkom.

Ik heb een AKG701 aangesloten op een Focusrite Saffire zonder hoofdtelefoonversterker. Voor kleine registraties is dat net wat te weinig signaal voor mijn gevoel.

De afwerkranden van de LCD's heb ik bij Conrad gekocht, met minieme modificatie past dat netjes.

Jan

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 02 dec 2013 22:52

Re: LCD

Is er met een midi signaal eventueel te wisselen wat het display weergeeft? Zodat een display meerdere functies kan krijgen.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 dec 2013 15:56

Re: LCD

Jan schreef:Omdat ik nogal meestal met kleine registraties speel verhoog ik het signaal. Bij grotere registraties moet ik dit echter weer iets verlagen om vervorming in de audio (rode gebied) voorkom.

Dat nu precies de reden waarom je 'trim db' hier niet voor moet gebruiken. Die functie is alleen om de audio eenmalig af te stellen. Daarna kun je beter de functie 'volume' gebruiken. Als je trim db goed hebt afgesteld bij volume op 100%, kan de audio nooit in het rood gaan.

Alleen kun je dan het volume niet instellen met drukknoppen. Je hebt er een potmeter voor nodig, van een zwelpedaal, of van een draai- of schuifknop.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 03 dec 2013 16:05

Re: LCD

Gerrit schreef:
Jan schreef:Omdat ik nogal meestal met kleine registraties speel verhoog ik het signaal. Bij grotere registraties moet ik dit echter weer iets verlagen om vervorming in de audio (rode gebied) voorkom.

Dat nu precies de reden waarom je 'trim db' hier niet voor moet gebruiken. Die functie is alleen om de audio eenmalig af te stellen. Daarna kun je beter de functie 'volume' gebruiken. Als je trim db goed hebt afgesteld bij volume op 100%, kan de audio nooit in het rood gaan.

Alleen kun je dan het volume niet instellen met drukknoppen. Je hebt er een potmeter voor nodig, van een zwelpedaal, of van een draai- of schuifknop.


Ik weet het, de reden schreef ik echter ook: mijn Focusrite levert onvoldoende signaal voor mijn AKG701 bij kleine registraties. Ik heb een potmeter om het volume te verstellen, maar bij kleine registraties staat ie gewoon op 100% en gaat dus niet hoger.Ook het volume op de Focusrite staat op 100% en gaat dus ook niet hoger. De trim opschroeven is een gratis mogelijkheid, anders moet ik een hoofdtelefoonversterker kopen en die zijn om onverklaarbare reden ontzettend duur.

Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 dec 2013 16:16

Re: LCD

Michael schreef:Is er met een midi signaal eventueel te wisselen wat het display weergeeft? Zodat een display meerdere functies kan krijgen.

Ik heb zelf meerdere functies op 1 display. De functie die ik het laatst gebruikt heb wordt weergegeven. Het display wordt namelijk ververst telkens als er een signaal ontvangen wordt. En dat signaal is natuurlijk afkomstig van de functie die ik het laatst gebruikt heb. Dus wordt die functie weergegeven. Op die manier krijg precies de feedback die ik nodig heb.

Ik heb zelf de volgende functies:
Regel 1:
Laden sampleset (General)
Combinatie stepper (Organ)

Regel 2:
Kiezen sampleset/combinatieset/stemming (General)
Recorder (Organ)

In HW heb ik 2 LCD's geconfigureerd, 1 via General Settings en 1 via Organ Settings (voor elke sampleset opnieuw). Alle 2 verwijzen ze vervolgens naar hetzelfde fysieke display. Voor sets waarbij ik Floating Divisions gebruik, heb ik nog extra LCD's geconfigureerd om de status van de Floating Divisions weer te geven. Ook die verwijzen naar hetzelfde fysieke display.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 03 dec 2013 16:17

Re: LCD

Jan schreef:
Gerrit schreef:
Jan schreef:Omdat ik nogal meestal met kleine registraties speel verhoog ik het signaal. Bij grotere registraties moet ik dit echter weer iets verlagen om vervorming in de audio (rode gebied) voorkom.

Dat nu precies de reden waarom je 'trim db' hier niet voor moet gebruiken. Die functie is alleen om de audio eenmalig af te stellen. Daarna kun je beter de functie 'volume' gebruiken. Als je trim db goed hebt afgesteld bij volume op 100%, kan de audio nooit in het rood gaan.

Alleen kun je dan het volume niet instellen met drukknoppen. Je hebt er een potmeter voor nodig, van een zwelpedaal, of van een draai- of schuifknop.


Ik weet het, de reden schreef ik echter ook: mijn Focusrite levert onvoldoende signaal voor mijn AKG701 bij kleine registraties. Ik heb een potmeter om het volume te verstellen, maar bij kleine registraties staat ie gewoon op 100% en gaat dus niet hoger.Ook het volume op de Focusrite staat op 100% en gaat dus ook niet hoger. De trim opschroeven is een gratis mogelijkheid, anders moet ik een hoofdtelefoonversterker kopen en die zijn om onverklaarbare reden ontzettend duur.

Jan

Ah, vandaar! Dan heb ik niets gezegd...
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 24 aug 2017 17:46

Re: LCD

vraagje
ik ga deze dot-matrixen ook inbouwen in mijn console. ik heb er 4 besteld. deze zijn speciaal voor Hw ontworpen, dit is toch geen probleem, deze worden dus alle 4 door-gelust ( midi in naar midi out enz) dus een bundle van 4. Of krijg ik nu ergens problemen mee ?
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com