Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mechanische klavieren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 19 dec 2013 15:49

Mechanische klavieren

Hello Allemaal
Ik heb eergisteren voor de eerste keer op een mechanisch pijporgel gespeeld in Vancouver.( 3 klavieren-45 stemmen).
Toch een hele belevenis als je dat voor de eerste keer doet.Een hele klus als je dan bevoorbeeld Hymne-Komt allen te samen van Jan Zwart speeld met het volle orgel-gekoppelde klavieren.
Heeft iemand het voor mekaar om met zijn Hauptwerk orgel de mechanische tractuur zo te kopieeeren of is dat niet mogelijk.? En zou je dan de klavieren ook nog mechanisch kunnen koppelen op een of andere manier.?
Zou het mogelijk wezen om een 2klaviers -vol pedaal harmonium te midificeren en voor Hauptwerk te gebruiken?
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 dec 2013 17:05

Re: Mechanische klavieren

Hallo,

Een pedaalharmonium midificeren is geen enkel probleem hoor. Peter Murre van CMO heeft dat gedaan.
Echter, de mechaniek van een harmonium is anders dan dat van een kerkorgel. Het voelt vaak wat sponzig aan, er zijn overigens wel Pedaalharmoniums waar een soort van "kerkorgel"-mechaniek ik zit. Hierdoor heb je wel een realistischer toucher.
Ik heb mijn huispijporgel ook uitgebreid met MIDI, dat had al een redelijk zwaar toucher. En dat is nu iets zwaarder geworden. Hierdoor ben ik bijna nooit meer verrast als ik op een kerkorgel speel. Alhoewel ik pas geleden een keer ergens heb gespeeld.... wat een taaie-rammelbak!! orgel uit 18..zoveel en sinds de nieuwbouw geen nieuwe viltjes meer denk ik :-) Alle kerken waar ik diensten speel, spelen lichter dan mijn orgel thuis.

Volgens mij had JW het idee om zijn klavieren mechanisch te koppelen. Of dat bij een wilde droom/fantasie is gebleven weet ik niet.
Je moet eens wat tekeningen van klaviermechanieken bestuderen, dan zul je zien dat je op simpele wijze koppels kunt maken. Worden dan wel 1-weg koppels. Zodra je gaat beginnen aan 3 of meer klavieren en dan verschillende koppels wilt hebben, bv. 1-aan-2, 1-aan-3, 2-aan-3, 2-aan-1, 3-aan-2, 3-aan-1 dan word het een ingewikkelde toestand. Volgens mij hebben ze juist daar de electrische/pneumatische tracturen voor bedacht :-)

Zou zeggen, maak je toucher zwaarder en gebruik de koppels in HW. scheelt een hoop knutselen en tijd (en mogelijke hangerij in de toekomst)


André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2013 17:15

Re: Mechanische klavieren

Andre_Kaptein schreef:Hallo,

Een pedaalharmonium midificeren is geen enkel probleem hoor. Peter Murre van CMO heeft dat gedaan.
Echter, de mechaniek van een harmonium is anders dan dat van een kerkorgel. Het voelt vaak wat sponzig aan, er zijn overigens wel Pedaalharmoniums waar een soort van "kerkorgel"-mechaniek ik zit. Hierdoor heb je wel een realistischer toucher.
Ik heb mijn huispijporgel ook uitgebreid met MIDI, dat had al een redelijk zwaar toucher. En dat is nu iets zwaarder geworden. Hierdoor ben ik bijna nooit meer verrast als ik op een kerkorgel speel. Alhoewel ik pas geleden een keer ergens heb gespeeld.... wat een taaie-rammelbak!! orgel uit 18..zoveel en sinds de nieuwbouw geen nieuwe viltjes meer denk ik :-) Alle kerken waar ik diensten speel, spelen lichter dan mijn orgel thuis.

Volgens mij had JW het idee om zijn klavieren mechanisch te koppelen. Of dat bij een wilde droom/fantasie is gebleven weet ik niet.
Je moet eens wat tekeningen van klaviermechanieken bestuderen, dan zul je zien dat je op simpele wijze koppels kunt maken. Worden dan wel 1-weg koppels. Zodra je gaat beginnen aan 3 of meer klavieren en dan verschillende koppels wilt hebben, bv. 1-aan-2, 1-aan-3, 2-aan-3, 2-aan-1, 3-aan-2, 3-aan-1 dan word het een ingewikkelde toestand. Volgens mij hebben ze juist daar de electrische/pneumatische tracturen voor bedacht :-)

Zou zeggen, maak je toucher zwaarder en gebruik de koppels in HW. scheelt een hoop knutselen en tijd (en mogelijke hangerij in de toekomst)


André



Klopt ik wil mijn klavieren nog steeds voorzien van een mechanisch koppel, maar dit principe is niet heel makkelijk, 2 proefjes met proeftoetsen werkte niet goed.

het makkelijkst is uiteraard een schuifkoppel, maar dan zijn de klavieren gefixeerd, en dat wil ik niet.

het koppel moet uiteindelijk worden zoals Utrecht en Tholen.

dus BW naar HW en dan vervolgens RW , zo kan je ieder bovenliggend klavier apart zonder koppel bespelen(wat met een schuifkoppel al niet gaat)


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2013 17:33

Re: Mechanische klavieren

Jan Wim

Als je zo de koppels aanbrengt, kun je dit alleen in geval van Tholen en Utrecht (en bij Cavaillé-Coll orgels) gebruiken.
Bij andere sampleset met andere koppelmogelijkheden moet je dat dan via de HW koppels doen.
Dus afhankelijk van je gebruikte sampleset heb je een andere speelaard van je console (licht of zwaarder touché).

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 dec 2013 17:36

Re: Mechanische klavieren

pedro schreef:Hello Allemaal
Ik heb eergisteren voor de eerste keer op een mechanisch pijporgel gespeeld in Vancouver.( 3 klavieren-45 stemmen).
Toch een hele belevenis als je dat voor de eerste keer doet.Een hele klus als je dan bevoorbeeld Hymne-Komt allen te samen van Jan Zwart speeld met het volle orgel-gekoppelde klavieren.
Heeft iemand het voor mekaar om met zijn Hauptwerk orgel de mechanische tractuur zo te kopieeeren of is dat niet mogelijk.? En zou je dan de klavieren ook nog mechanisch kunnen koppelen op een of andere manier.?
Zou het mogelijk wezen om een 2klaviers -vol pedaal harmonium te midificeren en voor Hauptwerk te gebruiken?
Pete

Pete

ik zou voor een electronische oplossing gaan; je bent dan veel flexibeler.
Kijk dan eens op http://www.organ-console-keyboards.de/ (deze was op de HW-dag in Dordrecht te bewonderen/bespelen) of op http://www.fabiomancini.altervista.org/hauptwerk/tastieraENG.html.
Bij de laatste staat op hun website ook een touché vergelijk met een kerkorgel (Metzler).
Korte beschrijving:
It's a complete new system, it works with the use of two magnets, without any spring. Each single key (!) could be easily modified from the user, with drastical change in the initial wheight from 0 to more then 200 gr.; Fatar uses just a rubber to simulate the "druck point", UHT uses one magnet, but in a complete different way, and it's not possible to modify the wheight after the delivery. Also both of them use springs for the return of the key (UHT very long, but still spring) with the resul that when the key is pressed the spring pull the key back, and the weight is more then the initial resistence (see the pictures of the graphics)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2013 19:52

Re: Mechanische klavieren

bij een mechanisch koppel ben je denk ik net zo flexibel, je moet alleen sommige klavier toewijzingen van sommige sets wijzigen.

Het type wat in dordrecht stond, was met magneetjes, die je naar gelang in en uit kon afstellen zodat de kleefkracht toe of afnam, in grammen.

maar als eenmaal het magneetje buiten bereik was, dan had de toets geen weerstand meer, dit type simuleert het drukpunt, maar niet de constante spanning die de veer geeft via de abstract.

plus wil je verschil ervaren tusen de klavieren onderling, dan moet je sommige klavieren zwaarder afstellen, nadeel is dat deze dan altijd zwaar spelen.

mijn inziens is een mechanisch koppel nabouwen de meest natuurgetrouwe toucher , de veer onder de toets geeft konstant spanning, de midistrip met rubber voetje geeft een drukpunt, en het koppel verzwaart het spelen, omdat daadwerkelijk alle klavieren mechanisch meedoen.

maar de grote vraag is gaat dit uiteindelijk ook lukken? want in een doorsnee huisorgel HW kast is niet zoveel diepte, dat je zomaar een blindklavier kan maken.

wel is het zo dat een balansklavier makkelijker te voorzien is van een koppel, met een straartklavier heb je al meer aanpassingen nodig.

de uitdaging is om het werkend te krijgen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 dec 2013 23:40

Re: Mechanische klavieren

In een orgel met 2 klavieren en pedaal is het niet zo moeilijk en blijft het overzichtelijk. (p-I, p-II,I-II en eventueel II-I)
Ga je naar 3 klavieren dan kan het nog wel maar je moet meer woekeren met de ruimte en zal je in de praktijk al niet alle mogelijkheden toepassen.
Ga je naar 4 klavieren met koppelingen dan ben je bijna verplicht keuzes te maken. De ruimte om alle koppelmogelijkheden in te bouwen heb je bijna niet meer en het mechaniek word vreselijk zwaar om te bespelen en te vervoeren.

Eea is wel mogelijk, maar wat Jan Wim al opmerkte is het erg lastig zonder ervaring om het te realiseren.
Je moet eerst een proefopstelling maken om de lengtes te bepalen.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 20 dec 2013 00:12

Re: Mechanische klavieren

Dag Jan Wim,

Als je een mechanische koppel wil bouwen, kan ik je hiermee helpen.
Voor houten balans of staartklavieren heb ik een koppelsysteem bedacht.
Dit koppelsysteem komt niet onder of boven de klavieren uit.
Wel werkt het alleen met een vaste koppel volgorde, altijd van het onderste klavier naar boven. (b.v. bij 3 klavieren neemt het onderste klavier de middelste mee en de middelste de bovenste)
Als je deze koppels wilt maken moet je nauwkeurig kunnen werken en voldoende tijd hebben!
Laat het mij maar weten of je het bovenstaande ziet zitten, dan stuur ik het ontwerp naar je toe.

Groeten,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 dec 2013 21:24

Re: Mechanische klavieren

Bedankt allemaal voor de reacties.Daar leer je altijd weer van.Het is altijd weer spannend voor wat voor reacties je krijgt.
Ik heb nu de klavieren van Classic Midi ,die zijn van kersenhout en er zit wel een knikpunt in maar ze moesten 2 of 3 zo ver naar beneden gaan als je ze indrukt.Daar zal je wel niks aan kunnen veranderen denk ik.
Een ieder nog gezellige kerstdagen toegewenst.En het beste voor 2014 in deze benauwde tijden.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com