Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

onjuiste volgorde toetsen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 31 dec 2013 14:59

onjuiste volgorde toetsen

Ik had het zelfde probleem, de klavieren en pedaal staan nu juist, alleen komen de toetsen niet overeen, heb al van alles geprobeerd maar het lukt niet.
wel komt er geluid uit.
mijn engels is ook niet goed en dat geeft ook een probleem met hauptwerk.
hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groeten Ate,

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2013 16:42

Ate

De onjuiste volgorde komt door de ingebouwde midi spullen in je harmonium.
Misschien is dit hetzelfde probleem als in http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=1360 (als jij de zelfde hardware gebruikt hebt).
Zo niet, dan moet je even aangegeven welke midi hardware je gebruikt hebt in je harmonium.

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 31 dec 2013 17:34

Re: onjuiste volgorde toetsen

ROHS, B22035 staat op de midi kabel,

Ik gebruik de free hauptwerk om het eerst even uit te proberen.
Wat zijn de stappen in hauptwerk om de instellingen te veranderen, en de toetsen op de juiste volgorde te zetten?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2013 18:43

Re: onjuiste volgorde toetsen

De volgorde van toetsen kun je niet in HW aanpassen; dat moet in de midi hardware in je orgel gebeuren

Dit B22035 is een printnummer of type kabel en ROHS zegt iets over het solderen. Maar welk merk?
In http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=7&t=1405 schreef je dat je een pedaalharmonium had omgebouwd naar midi.
Welke merk hardware heb je IN het orgel gebruikt? Du sdaar waar je de toetscontacten op hebt aangesloten.
Of rubber matjes gebruikt?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 dec 2013 19:01

Re: onjuiste volgorde toetsen

Ik val kennelijk hier even middenin, maar kan iemand nog even PRECIES omschrijven wat hier speelt??

Begrijp ik het goed dat individuele toetsen niet overeenkomen met de standaard toetsvolgorde?? Dus dat bv een C op het klavier als een E ofzo wordt weergegeven??

Dan zou de scanmatrix dus helemaal verkeerd zijn aangesloten. Want ELKE Midi- encoder maakt sowieso gebruik van de standaard Midi nootvolgorde zoals die in het Midi-protocol is vastgelegd.

Kan overigens best als je zelf soldeert, gebeuren, dat je dus 2 matrixlijnen met elkaar verwisselt.....

Dit lijkt dus een eenvoudige probleemoplossing te worden?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2013 19:27

Re: onjuiste volgorde toetsen

Geert
goede probleemomschrijving.
klavieren/pedaal komen op juiste manuaal/pedaal binnen in HW, maar de toetsen matchen niet met HW (volgorde onjuist).

Als de "Midi Hardware" encoder gebruikt moet daar en andere code in geselecteerd worden.
Maar we weten nog niet welke midi hardware er in het pedaalharmonium zit
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 20:31

Re: onjuiste volgorde toetsen

ik heb dat ook gehad bij het midificeren van mijn pijporgel. bleken 2 omgewisselde stekkertjes aan de contactstrips te zijn, hierdoor zat de bas en de discant verkeerd. Bij het toewijzen van de klavieren krijg je dan rare dingen omdat de hoogste en laagste toets voor jou door door de contactstrip anders word gezien.

Wellicht een wat betere omschrijving van gebruikte hardware en de symptomen.
?
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 01 jan 2014 12:07

Re: onjuiste volgorde toetsen

Hier nog even wat meer info van de factuur afgehaald.

-Printplaat met koolstofcontacten tbv klavieren 61T
-Midi controller 2 klavieren
-Printplaat met reedcontacten 30T pedaal incl. megneten
-Scanner PCB toetscontacten inclusief midi controller

Betreft Pedaalharmonium.
Klavieren en pedaal komen overeen.
Uit enkele toetsen komt geluid.
Ook komen de toetsen niet overeen met een orgel uit free Hauptwerk.

Hoe moet ik foto's toevoegen?

Groeten Ate,

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2014 13:28

Re: onjuiste volgorde toetsen

Ate

Zolang de scanner/midi controller niet goed werkt, zal geen enkel orgel in welke Hauptwerkversie dan ook werken.
Dus dat moet eerst op de juiste manier werkend gemaakt worden.
Daarvoor hebben we gegevens nodig. Het gaat om het merk van de "Scanner PCB toetscontacten inclusief midi controller".
Vergelijk het met "mijn auto doet het niet goed". Als eerste wil je weten, welk merk auto dat betreft.

Dus welk merk scanner en midi controller heb je ingebouwd. Dat moet ergens op de print of op je rekening (nota) staan.
Anders, bij wie zijn ze gekocht.
Foto's zijn welkom; misschien worden ze dan herkend.
Foto's kun je toevoegen door onder het vak waar je tekst intikt, op de tab "Bijlage toevoegen". Klik op bladeren en selecteer de foto op je harddisk. Klik vervolgens op "Bestand toevoegen"
De foto mag niet groter zijn dan ca 256 kB. Dus ca 800x600 pixels. is goed genoegd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2014 14:51

Re: onjuiste volgorde toetsen

Hoi Ate,


zoals Evert-Jan al vraagt, er moet meer specifieke technische gegevens worden verstrekt.
deze informatie is te weinig.

A wie is de Fabrikant? bv Gino Mido,Midi Boetique enz..

B.Je praat over een PCB, dit is een strip(is een van deze strippen ingekort? om zo de klavier omvang van je harmonium te bereiken?) die voorzien is van een matrix
als je midi controller niet geschikt is ,moet je al een decodeerprint ertussen maken.

maar nogmaals voor een gerichte hulp moet er meer info komen.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 01 jan 2014 15:45

Re: onjuiste volgorde toetsen

Gegevens:

Midi-Hardware.com

Midicontroller Type MRG-3-D
Klavier scanner DMS 2K

Pedaal werk trouwens wel juist, zoals het hoord.
De strippen zijn niet ingekort, pasten heel mooi onder de klavieren.
Foto's toevoegen lukt niet, bestanden zijn te groot.

Gr Ate,

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2014 16:20

Re: onjuiste volgorde toetsen

Ate

die gegevens willen we hebben: Midicontroller Type MRG-3-D en Klavier scanner DMS 2K. Bedankt.

Voor de volgorde van de toetsen: kijk in de handleiding op blz 6 onderaan en 7 bovenaan: "To fix wrong order of notes"

Ik weet niet of je hun keyboardje ook hebt gekocht (dit voor instellen midi; anders moet je het met een klavier van je orgel doen).
Je moet dit per klavier instellen: dus eerst op het betreffende klavier een toets indrukken, dan de midi-print in program mode zetten en vervolgens #921 intikken en probeer of de volgorde nu goed is.
Zo niet dan #922, #923 of #924 intikken (bij elke code weer even proberen, werkt het niet, dan de volgende code).
Als dat klavier goed werkt, dan het volgende klavier doen. Pedaal staat al goed; daar dus niets meer aan doen.

En ook in Hauptwerk het betreffende klavier aanpassen met midi learn en dan laagste en hoogste toets op dat klavier indrukken
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jan 2014 19:38

Re: onjuiste volgorde toetsen

zijn de strips voor de toetsen uit 1 geheel of uit 2 delen? wellicht dat deze verwisseld zijn. weet niet of je ze al ingebouwd hebt, maar het is verstandig om ze te merken en te testen voor dat je dit doet. ben benieuwd naar fotos.
waar woon je?
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 01 jan 2014 20:43

Re: onjuiste volgorde toetsen

Voor elk klavier 2 strips.
Hoop dat ik ze er niet meer uit hoef te halen, het zit namelijk al helemaal ingebouwd.
Ik woon in Buitenpost.

er wordt ook gesproken over handleiding op blz 6 onderaan en 7 bovenaan: "To fix wrong order of notes
is dit de hamdleiding in hauptwerk, dan help en main user guide...?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jan 2014 20:50

Re: onjuiste volgorde toetsen

Hoe wordt het pedaal gescand? Ik bedoel dus met welk type printje.

En heb je voor het aansluiten van de toetskontaktprinten bijgeleverde flatcables gebruikt?

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 jan 2014 21:56

Re: onjuiste volgorde toetsen

Ate.deJong schreef:...
er wordt ook gesproken over handleiding op blz 6 onderaan en 7 bovenaan: "To fix wrong order of notes
is dit de hamdleiding in hauptwerk, dan help en main user guide...?


De O.P. zal je dat het best kunnen vertellen, maar ik denk dat hier de "MIDI User Settings & Scanners GUIDE" van midi-hardware.com wordt bedoeld. Onderaan pagina 6 van dat document begint die zin "To fix wrong..." etc.

Mvg,
bert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jan 2014 22:10

Re: onjuiste volgorde toetsen

Misschien vervelend dat ik mij ALWEER meld. Maar ik zie, dat Midihardware zelf geen toetskontaktprinten levert.
Dus nu wordt het ook nog wel even belangrijk om te weten van welke leverancier/type die prints zijn.

In de DMS-2k kan je veel verschillende matrixen instellen, maar alles staat of valt met de juiste plaatsing van deze prints en de toegepaste flatcable(s).

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2014 22:13

Re: onjuiste volgorde toetsen

bert schreef:
Ate.deJong schreef:...
er wordt ook gesproken over handleiding op blz 6 onderaan en 7 bovenaan: "To fix wrong order of notes
is dit de hamdleiding in hauptwerk, dan help en main user guide...?


De O.P. zal je dat het best kunnen vertellen, maar ik denk dat hier de "MIDI User Settings & Scanners GUIDE" van midi-hardware.com wordt bedoeld. Onderaan pagina 6 van dat document begint die zin "To fix wrong..." etc.

Mvg,
bert

Inderdaad; de handleiding (A5 format), die bij je spullen van Midi hardware zit.
je kunt het boekje scansetguide8.pdf ook nog downloaden: http://www.midi-hardware.com/instrukcje/mrg2usman.zip

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 01 jan 2014 22:34

Re: onjuiste volgorde toetsen

Bedankt, heb de handleiding gedownload, deze had ik niet.
hoop dat ik nu verder kom.
Ik laat het horen of het gelukt is.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2014 23:12

Re: onjuiste volgorde toetsen

Handleiding krijg je er altijd bij als je het spul in Polen koopt.......... :o :o

Maar goed, je kunt verder. Kijk naar blz 6 en 7 (er van uitgaande dat je de kabels van het kontaktenblok naar de scannerprint goed hebt aangesloten)
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 jan 2014 02:01

Re: onjuiste volgorde toetsen

Dan moet je eens kijken of die strips niet verkeerd om zitten, kan ook nog het geval zijn.
simpele check.... als je weet waar de scheiding zit van de strips, probeer dan eens eerst de linkse noot van de rechtse strip en dan de rechtse noot van de linkse strip in te drukken bij toewijzen van de klavieren, als je dan done krijgt in beeld moet je eens een toonladder spelen en kijken wat er gebeurd.
Als je dan ongeveer halverwege ineens naar de lage C gaat is dat het probleem. Moet je toch weer uitbouwen.

Je kan ook eens proberen om eerst de hoogste en dan de laagste toets in te drukken bij toewijzen van de klavieren.
Als dat lukt en je toonladder klinkt precies omgedraaid zitten ze helemaal verkeerd om. Zou ook zomaar kunnen.

Ervaringsdeskundige aan het werk zal ik maar zeggen :D ;)

Enne... Buitenpost is voor mij iets te ver weg om even langs te rijden. :(

Ate.deJong schreef:Voor elk klavier 2 strips.
Hoop dat ik ze er niet meer uit hoef te halen, het zit namelijk al helemaal ingebouwd.
Ik woon in Buitenpost.

er wordt ook gesproken over handleiding op blz 6 onderaan en 7 bovenaan: "To fix wrong order of notes
is dit de hamdleiding in hauptwerk, dan help en main user guide...?
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 jan 2014 02:03

Re: onjuiste volgorde toetsen

lijken die strips toevallig op deze?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 11:50

Re: onjuiste volgorde toetsen

Het is natuurlijk een btje achteraf gezeur, maar voor dit soort projekten, waarbij het ook best lastig is om vlot bij die toetskontaktprinten te komen, moet je je toch vooraf goed informeren.

Waar komen die tc-printen nu vandaan? En op de print zelf kan je gemakkelijk vaststellen hoe de matrix is opgebouwd simpelweg door even een schetsje na te tekenen van de printspoortjes en dit dan te vergelijken met de standaard 8x8 matrix die Rowan Sowa zelf op de webpage van het scannerprintje laat zien.

Hij schrijft wel ergens, dat je gewoon door proberen van de diverse matrix-verdelingen de goede kunt opsporen, maar dit is natuurlijk niet de gebruikelijke grondhouding voor als je met electronica gaat knutselen.

De richting van de diodes kan je vaststellen door te kijken waar het streepje op de diode zich bevindt. Anders even doormeten met een ohmmeter. Of wordt dit al te technisch? :oops:

En dan zou ik toch even VOOR inbouw de boel tijdelijk aansluiten en even een paar toetsindruken simuleren om vast te stellen dat het allemaal ok is.

Succes met de zoektocht, Buitenpost is helaas niet in mijn "verzorgingsgebied".....
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 11:56

Re: onjuiste volgorde toetsen

Andre, dat lijken wel Fatar-achtige printen, en ook voorzien van dubbele kontakten voor velocity?

Bij de meeste Fatars moet je wel opletten dat zij de diodes omgekeerd hebben zitten tov de algemeen gangbare matrix.

Dit is bij midihardware spullen in te stellen. Bij midiboutique ligt dit wat lastiger tenzij je de nieuwste scannerprintjes gebrukt die ook velocity ondersteunen encspeciaal voor de Fatar zijn gemaakt. Ik meen iets van mkcv64.

Berichten: 18

Geregistreerd: 10 okt 2013 15:38

Bericht 02 jan 2014 15:01

Re: onjuiste volgorde toetsen

Hoi André,

Dat zijn de strips, die op de foto staan.
Ze kunnen niet verkeerd om zitten anders zouden de stekkers niet passen.
Ik vraag mij af of ik niet wat met de instellingen moet doen in HW
-organ settings
-kayboards
-main input from midi keyboard

Als ik het hele klavier van laag naar hoog bespeel, zit er een vast patroon in, in een aantal toetsen, het schuift als ware iedere keer op, maar ook een aaltal komt helemaal geen geluid uit!
je zou dus zeggen dat die strips goed zitten.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com