Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Maar 2 pedaaltonen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 02 jan 2014 20:21

Maar 2 pedaaltonen

Inmiddels heb ik enige tijd hauptwerk en ik loop nu tegen een vrij storend probleem aan:

Mijn normale huiskamer orgel is een Joh. de Heer 327, in de basis een content. Dit is dus mijn speeltafel voor hauptwerk. Alles functioneert wel, maar de midi van het orgel kan blijkbaar maar 2 pedaaltonen tegelijk aan. Dat lijkt niet zo'n ramp, maar als je met 2 voeten punt-hak speelt dan valt continu de onderste toon weg.

Als ik de pedaalkoppel naar een willekeurig manuaal aanzet worden wel alle tonen die ik indruk doorgekoppeld. Zo zou ik een deel van het probleem op kunnen lossen, ik zou dan als de pedaalregisters wegvallen in feite nog een aangehangen pedaal overhouden. Dan krijg ik echter op het manuaal een probleem omdat op het manuaal maximaal 12 tonen doorgegeven worden. Als ik dan met 2 voeten pedaal speel zijn er nog 10 over en dan gaan er op het manuaal ook tonen wegvallen en dat begint dan altijd bij de hoogste toon (die je natuurlijk helemaal niet kan missen).

Is er een oplossing voor te vinden die niet al te veel geld kost?
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2014 20:29

Re: Maar 2 pedaaltonen

niels184 schreef:Inmiddels heb ik enige tijd hauptwerk en ik loop nu tegen een vrij storend probleem aan:

Mijn normale huiskamer orgel is een Joh. de Heer 327, in de basis een content. Dit is dus mijn speeltafel voor hauptwerk. Alles functioneert wel, maar de midi van het orgel kan blijkbaar maar 2 pedaaltonen tegelijk aan. Dat lijkt niet zo'n ramp, maar als je met 2 voeten punt-hak speelt dan valt continu de onderste toon weg.

Als ik de pedaalkoppel naar een willekeurig manuaal aanzet worden wel alle tonen die ik indruk doorgekoppeld. Zo zou ik een deel van het probleem op kunnen lossen, ik zou dan als de pedaalregisters wegvallen in feite nog een aangehangen pedaal overhouden. Dan krijg ik echter op het manuaal een probleem omdat op het manuaal maximaal 12 tonen doorgegeven worden. Als ik dan met 2 voeten pedaal speel zijn er nog 10 over en dan gaan er op het manuaal ook tonen wegvallen en dat begint dan altijd bij de hoogste toon (die je natuurlijk helemaal niet kan missen).

Is er een oplossing voor te vinden die niet al te veel geld kost?



Hoi Niels,

Eerlijk gezegd ben ik bang dat de midi totaal niet klopt
heeft het ooit goed gewerkt? of is dit recent opgetreden?

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2014 21:01

Re: Maar 2 pedaaltonen

Misschien bewust zo gemaakt?
Ik zou Joh. de Heer bellen of zij die beperking herkennen.

Alternatief is dat je het pedaal opnieuw midificeert en dit naar Hauptwerk leidt. HW kan dit aan.

Voor de manualen blijft de beperking dat je niet quatre mains kan spelen :lol: :lol: :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 jan 2014 21:55

Re: Maar 2 pedaaltonen

Alleen het pedaal midificeren kost plm E 65,-.

Alleen: ik vraag me af of dat oude instrument wel over een Midi IN - Trough beschikt.

Zodat je de Midi out van het pedaal niet apart naar je PC hoeft te voeren. Anders komt er nog wel een eenvoudige Midi naar USB converter bij.

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 jan 2014 09:57

Re: Maar 2 pedaaltonen

@Jan Wim, Dit probleem is er al sinds ik hauptwerk heb.

@Evert-Jan, Inderdaad, ik zou Joh. de Heer kunnen bellen, maar ik vrees dat dat niet echt veel uithaalt. Als ik de nomale registers van het orgel gebruik ZONDER pedaalkoppel dan worden er ook maar 2 tonen herkend.

@Geert, Het orgel is niet echt heel oud, hij is 5 jaar oud en was toen net nieuw op de markt. Maar inderdaad, er zit geen Midi IN-Trough op.

Eventueel zou ik er ook nog over na kunnen denken om 'gewoon' een andere speeltafel te kopen. Het orgel ziet er nog zeer netjes uit en is schat ik nog wel zo'n 2500 euro waard.. Daar kan ik best een andere speeltafel voor kopen, toch?
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2014 11:45

Re: Maar 2 pedaaltonen

niels184 schreef:@Evert-Jan, Inderdaad, ik zou Joh. de Heer kunnen bellen, maar ik vrees dat dat niet echt veel uithaalt. Als ik de nomale registers van het orgel gebruik ZONDER pedaalkoppel dan worden er ook maar 2 tonen herkend.
Zoals je dit beschrijft is het een gebrek van het orgel zelf en niet van midi in je orgel. Alleen het midi kun je helaas niet beter krijgen omdat de elektronica van je orgel dit niet goed aanlevert.

Midificeren is goedkoper, zeker als je tevreden bent over het meubel. En als je het met reedrelais en magneetjes doet, hoef je de elektronica van het orgel niet aan te tasten; dat blijft origineel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 jan 2014 15:08

Re: Maar 2 pedaaltonen

Helemaal met Evert-Jan eens, wat betreft die kosten, en het scannen van het pedaal middels reedswitches.

Toch zou je wel kunnen nadenken, of dit console je op termijn blijft bevallen. Dan denk ik aan de stops en presets, hebben die ook allemaal Midi?? En het zwelpedaal??

Als je een handelaar bent, zou ik de boel verkopen. Dan ben je helemaal vrij om zelf iets moois op te bouwen.
Als je - zoals ik - een knutselaar bent, dan kan je dit console ook prima geheel aanpassen aan HW en Midi.

Maar als je dan ook nog de stops wil laten oplichten bij gebruik van combinaties in HW, tsjaa dan komt er nog een Midi-DEcoder bij.
Alternatief: de nieuwste ontwikkelingen mbt stopsbediening via Ipad-achtigen hier op het forum volgen, en dat dan implementeren.

Leuke hobby!

Berichten: 26

Geregistreerd: 01 sep 2013 15:56

Woonplaats: Werkendam

Bericht 03 jan 2014 20:28

Re: Maar 2 pedaaltonen

Bedankt voor de reacties. De registers van het orgel hebben midi (die gebruik ik om registraties op te slaan in Hauptwerk), de presets en de zwelkast niet. Met name de zwelkast is natuurlijk wel erg jammer. En aangezien ik ook 2 linkerhanden heb, lijkt het me slimmer om op termijn een andere console te kopen.

Ik ben echter zeker niet bereid (veel) geld bij te leggen, het hauptwerk wat ik nu heb was voor mij al een hele grote uitgave (ik ben nog maar 16). Ik kan dan misschien beter een poosje doorsparen en vervolgens een tweedehands 3-klaviersspeeltafel aanschaffen.

De Ipad gebruik ik nu al wel om bladmuziek af te spelen maar niet voor registers, daar heb ik mijn touchscreen voor, de meerwaarde van een Ipad tov een touchscreen.
Mijn buren zijn gek op mijn orgelspel. Laatst gooiden ze mijn ruiten in om me beter te kunnen horen. :D

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com