Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 30 jan 2014 23:13

Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Misschien snijd ik nu een bestaand onderwerp aan, maar dan hoor ik het wel.

Ik heb een Domus Jubileum 327 met MIDI. Helaas zijn de contacten (veertje op beugeltje) van het pedaal zo geoxideerd dat ik geen mogelijkheid zie ze schoon te maken. Mij lijkt vervangen door REED-contacten dan ook het beste. De huidige printplaat heeft zo'n 14-polige stekker die het orgel in gaat.

De vraag:
Kan ik bijvoorbeeld de REED32 van Midi-Hardware.com zo overzetten en dan de stekker weer aansluiten op de huidige controller? Of moet ik dan het hele MIDI-gebeuren vervangen?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Vriendelijke groet,

Joost

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 31 jan 2014 00:19

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

De Reed32 is opgebouwd/ontworpen met een diodematrix. Het is de vraag of dit overeenkomt met je huidige orgel.
Persoonlijk zou ik toch de bestaande contacten gaan reinigen, maar als dit onvoldoende resultaat geeft zou ik losse reedcontacten met magneten (Conrad) aanbrengen en de reedcontacten aansluiten op je bestaande printen.
Misschien enkele foto's plaatsen, dat werkt vaak verhelderend wat resulteert in een beter aansluitend antwoord.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 jan 2014 15:21

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

JA, UITERAARD is dat de beste oplossing; je hebt immers al een Midi-scanner, en de matrix daarvan komt vast niet overeen.

Bovendien: dan zit je dus met een extra Midi out, en niet iedereen heeft een Midi-interface met meerdere ingangen.

Dus gewoon die draadjes lossolderen van je kontakten, en de kontakten vervangen door reeds.

Succes gewenst!
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 31 jan 2014 16:17

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Dank voor de snelle reacties!

Om de situatie voor u enigszins duidelijker te maken volgen hier een paar foto's. De eerste foto toont het 'stopcontact' op de printplaat van het pedaalklavier en de tweede foto laat de huidige contacten zien.

Jan schreef:Persoonlijk zou ik toch de bestaande contacten gaan reinigen,
Jan


Ik heb al diverse manieren van reinigen geprobeerd, maar geen van allen was toereikend voor storingvrij spelen. Misschien heeft men hier nog een andere reinigingssuggestie?

Geert schreef:Dus gewoon die draadjes lossolderen van je kontakten, en de kontakten vervangen door reeds.
!


Dar zal niet op de huidige printplaat passen, Geert, dus dan moet ik daar wat nieuws op bedenken. Het is inderdaad wel het meest storingsvrij.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 31 jan 2014 17:05

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Joost,

Misschien een idee:
Als je kans ziet om een (hout) hulpstukje te maken waar het magneetje aan vast zit, en je verlengt daarmee de pedaalstokken tot bijna tegen de print, dan kunnen de reedcontacten wel op de print toch?

Zul je wel wat proefjes moeten maken om de juiste maatvoering te bepalen voor het goed aanspreken van het contact.
En als je reedpootjes gaat buigen, pak ze naast het glas beet met een tangetje!
HGroet, Gerrit uit Gouda

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 31 jan 2014 23:31

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Ik denk dat het heel wel mogelijk is om de bestaande print te gebruiken. Mijn oplossing zou zijn om de reedcontacten 'rechtop' te monteren, dus één pootje haaks op de print -en dus in lijn met de pedaalstok- en het andere pootje via een verlengdraadje naar te print te brengen. De staafmagneet kan dan op de kopse kant van de stok ingeboord worden.
De opstelling is dan dat reed en magneet in één lijn liggen. Deze opstelling wekt misschien verbazing, maar werkt echt weet ik uit meer dan 20 jaar ervaring met magneetcontacten.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 01 feb 2014 17:15

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Jan schreef:Ik denk dat het heel wel mogelijk is om de bestaande print te gebruiken. Mijn oplossing zou zijn om de reedcontacten 'rechtop' te monteren, dus één pootje haaks op de print -en dus in lijn met de pedaalstok- en het andere pootje via een verlengdraadje naar te print te brengen. De staafmagneet kan dan op de kopse kant van de stok ingeboord worden.
De opstelling is dan dat reed en magneet in één lijn liggen. Deze opstelling wekt misschien verbazing, maar werkt echt weet ik uit meer dan 20 jaar ervaring met magneetcontacten.

Jan


Jan,

Heb je daar een plaatje of tekening bij? Ik kan me er zo namelijk niet echt een voorstelling van maken, of bedoel je zoals ik dat even snel geschetst heb? De huidige gaatjes zitten in de printplaat niet recht onder elkaar. Ik denk inderdaad dat ik de reed-contacten wel op de huidige printplaat kan solderen, maar mijn vraag is nog even:Hoe? En welk soort en grootte magneet heb ik dan nodig?

Wederom hartelijk dank voor jullie meedenken. Dat stel ik zeer op prijs! Mooi, zo'n forum!

Vriendelijke groet,

Joost
Reedcontacten.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 feb 2014 19:47

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Bijna, ik bedoelde het volgende:
Reedcontactmontage.JPG


De kop van de magneet moet dan slechts enkele milimeters van het contact verwijderd zijn.
Maar eerst wel een proefopstelling maken om te experimenteren.

Magneten en contacten zijn los verkrijgbaar bij midihardware.com maar ook bij Conrad. Laatstgenoemde heeft misschien net wat meer keus in afmetingen van zowel contacten als magneten.

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 01 feb 2014 21:13

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Als 't om de keus en prijs van magneetjes gaat, kun je wellicht ook eens op http://www.supermagnete.nl kijken.

bert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 feb 2014 22:54

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Ha, dit is HEEL MOOI! Laat ik nu vorig jaar PRECIES datzelfde pedaal van reeds hebben voorzien!!

Ik zal straks even de fotos opsnorren. VOlgt later, zit nu niet bij mn pc.

Ik heb dus gewoon die kontakten afgeknipt, en op de vaste uiteinden de reeds gesoldeerd!! En omdat die draden enigszins verbuigbaar zijn, kan je dat meteen geod gebruiken om ze af te stellen zodat het kontakt op het goede moment gemaakt wordt.

De magneetjes kan je dus gewoon met een spijkertje ( oppassen niet op het magneetje slaan) of schroefje, of zelfs smeltlijm oid vastzetten op de voorzijde van de pedaal toetsen.

Klusje van een avondje. Ik had hetzelfde euvel met die kontakten.

Omdat ze in de meeste bestaande orgels rechtstreeks in de matrix schakelen, loopt er gewoon te weinig stroom door die kontakten waardoor het nooit wat wordt bij veroudering. Eruit met die troep!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 feb 2014 23:19

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Helaas: kan de foto,s niet meer vinden. Maar het is werkelijk kinderspel.

Als het niet te ver weg is, en je bent iets minder handig met de soldeerbout, kan ik het wellicht even voor je doen......
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 02 feb 2014 00:00

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Geert schreef:Helaas: kan de foto,s niet meer vinden. Maar het is werkelijk kinderspel.

Als het niet te ver weg is, en je bent iets minder handig met de soldeerbout, kan ik het wellicht even voor je doen......


Geert,

Ik woon in Hoogeveen, dus niet echt om de hoek;) Ik vind het idee van Jan trouwens ook wel een idee, want als ik het pedaal naar beneden doe dan zit er een ijzeren constructiebalkje in de weg. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan hebt opgelost qua opstelling van het reedcontact en welke magneten je dan hebt gebruikt. Het hoeft van mij inderdaad niet in de papieren te lopen:) En het is inderdaad best wel storingsgevoelig.

Dank!

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 feb 2014 22:46

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Balen dat ik de foto,s niet meer heb, en dat pedaal heb ik inmiddels verkocht.

Maar de tekeningen die inmiddels langs zijn gekomen, geven gewoon aan zoals het moet. En als je dan die reeds NIET plat tegen een strip ofzo zet, maar ze gewoon op stukjes blank massief montagedraad van 0,8 mm soldeert, kan je ze dus prachtig uitlijnen per toets.

Hoogeveen valt nogal mee hoor, want ik heb en vriend in Zuidlaren waar ik regelmatig naartoe ga.

Ik zoek nog even verder voor de fotos

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 03 feb 2014 12:34

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Geert schreef:Maar de tekeningen die inmiddels langs zijn gekomen, geven gewoon aan zoals het moet. En als je dan die reeds NIET plat tegen een strip ofzo zet, maar ze gewoon op stukjes blank massief montagedraad van 0,8 mm soldeert, kan je ze dus prachtig uitlijnen per toets.

Ik zoek nog even verder voor de fotos

HG


Ik begrijp het. Ik probeerde reedcontacten te bestellen bij MIDI-hardware.com, maar de bestelling liep wat vast, dus ik heb er eerst maar een mailtje achteraan gestuurd. Bij Conrad is de keus zo groot, dat ik niet weet welk draad ik moet gebruiken om te solderen. Ik wilde proberen of ik de bestaande draden kan gebruiken om de reed aan te solderen. Dan knip ik de veer af, of ik desoldeer hem. Ik moet het vilt ook vervangen, maar daarvoor ga ik even naar een bevriende orgelbouwer, hier in Hoogeveen. En als alles er in zit, heb ik me toch weer een mooi pedaal! En dat voor weinig! Ik ben nu al blij met de oplossing:)

Erg bedankt allemaal!

Groeten,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 feb 2014 12:39

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Fijn, dat je het doorhebt! Dat gaat vast lukken, en mocht je ergens vastlopen, kan ik altijd een keertje langswippen hoor.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 feb 2014 12:42

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

http://basspedal.wira-electronic.de/BAS ... sliste.htm

Hier bestel ik ze altijd+ zeer betrouwbare levering en niet duur, bovendien van een orgelbouwer afkomstig.

Je moet ook eens verder op zijn website kijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 25 jan 2014 15:34

Woonplaats: Emmeloord

Bericht 23 feb 2014 11:16

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Even een tip van een natuurkundedocent :)

Als je een magneet precies voor het midden van een reed-contact houdt, dan schakelt hij niet. Hij moet iets uit het midden.
Kan soms de oorzaak zijn van storing.

En goedkope magneten:
http://dx.com/p/super-strong-rare-earth-re-magnets-8mm-20-pack-4248#.Uwm8Rvl5Mn0

20 voor 2,46 euro

Gerard
Eigenbouw orgel (Pedaal Viscount CL40, M-audio klavieren, GINO-midi en meer), FX8350 met 16GB

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 24 feb 2014 10:42

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Ik heb de reedkontakten+magneten van midi-Hardware.com gebruikt. Werkt uitstekend. Neem eigenlijk ook aan dat na je navraag de bestelling daar toch in orde kwam? Ik was zeer tevreden met de snelle levering.

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding


Groet
Erik
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 01 maart 2014 22:49

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Hallo allen,

Het is zover! Mijn pedaalklavier is weer normaal en storingsvrij bespeelbaar! De levering van MIDI-hardware duurde uiteindelijk een week of 4.... Maar vandaag, na wat proeven, heb ik alles gesoldeerd! En het speelt natuurlijk weer voortreffelijk. Kan ik eindelijk weer fatsoenlijk spelen, zonder me te ergeren aan en te laten demotiveren door die storingen. Voor de liefhebber een foto van het eindresultaat.

Nu nog MIDI-probleem oplossen en dan kan ik aan de Hauptwerk. Als ik de klavieren instel in Hauptwerk dan krijg ik een melding: deze instellingen zijn al voor het bovengenoemde klavier gebruikt. Wat resulteert in een eeuwige koppel. Lastig met uitkomende stem:) Overigens heb ik alleen ST anna's, dus ik weet niet hoe het bij andere samples zit. Ik denk dat het aan mijn orgel ligt.
Iemand een suggestie? Of moet ik in een ander topic zitten?

Bedankt voor alle wijsheden.

Groet, Joost
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 maart 2014 23:14

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Ik denk 2 mogelijke oorzaken
1) de nieuwe midi hardware zit misschien wel op een zelfde kanaalnummer als de Domus. Deze zou op het kanaalnummer van het oude Domus pedaal moeten komen (zie ook punt 2)
2) heb je wel alle pedaal electronica van de Domus losgekoppeld van de pedalen (kontakten afgeknipt)? Of te wel als je een pedaal toon indrukt, komt dan geen midi signaal vanuit de Domus en de nieuwe midi hardware?
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 maart 2014 18:21

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Ik had begrepen, dat er niet sprake is van extra electronica, dus dat de reedkontakten gewoon in de plaats zijn gekomen van de oude mechanische kontakten??

Dan kan er dus geen Midi-kanaalprobleem zijn. Ik zou in St Anne eerst eens alle midi-toewijzingen van de klavieren en pedaal ongedaan maken, en dan opnieuw beginnen.

Ziet er mooi uit, die reeds en magneten. Hopelijk ziten ze wel goed vastgelijmd op de pedaalstokken, want er treden daar toch soms flinke vernsellingskrachten op.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 maart 2014 22:37

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

idd, als er geen extra electronica bijgekomen is maar alleen reedrelais en magneten, dan heeft Geert gelijk.
Midi toewijzingen verwijderen en dan opnieuw instellen
Avatar gebruiker

Berichten: 14

Geregistreerd: 27 jan 2014 16:55

Woonplaats: Hoogeveen

Bericht 07 maart 2014 15:30

Re: Pedaalklavier MIDI vernieuwen

Inderdaad heb ik alleen de contacten vervangen. Met het opnieuw instellen van de klavieren was ik er helaas nog niet. Ik vrees ook dat er nu ergens een kabelbreuk zit wan van 1 pin is de verbinding weg... Dat eerst maar eens oplossen.

Dank voor jullie reactie.

Groet,

Joost

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com