Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat ?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 31 jan 2014 12:51

Bericht 31 jan 2014 20:46

Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat ?

Beste forumgenoten,
Ben pas vanaf vandaag forumlid, bezoek wel al regelmatig deze site. Ik sta voor een uitdaging:

Ik ben in het bezit van een mooi Estey harmonium, dat 2 jaar geleden is gerestaureerd. Er komt een mooie klank uit en hij ziet er geweldig uit. Enkele maanden geleden heb ik kennis gemaakt met Hauptwerk. Ik heb mijn Yamaha keyboard gekoppeld aan een nieuwe PC en een goede muziekinstallatie. Prachtig om nu de prachtige klank van een echt kerkorgel in huis te hebben !
Maar nu komt de uitdaging : ik wil mijn harmonium midificeren MET behoud van alle functies van het harmonium zelf, dus zeg maar, er een soort hybride van te maken. Zijn er mensen, die me kunnen adviseren hoe ik dit moet aanpakken ? Welke onderdelen heb ik nodig ? Is dit zelf te doen, ook als je geen electronica-expert bent ? Aan welke kosten moet ik denken ?

Ik besef dat dit een heleboel vragen zijn, maar hoop dat er forumgenoten zijn die me kunnen verderhelpen. Alvasst hartelijk bedankt !

Vriendelijke groeten,
Rik Eerdekens,
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 jan 2014 20:59

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Welkom op het forum. Dat is zeker mogelijk hoor. zie mijn pb.
veel muzikaal plezier!

Andre
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 feb 2014 00:22

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Geen idee wat Andre allemaal heeft geroepen in zijn pb, daarvoor is het een pb natuurlijk... maar als je werkelijk het gehele toucher van je harmonium wilt behouden, dan is er maar 1 goede methode om een Midi-matrix mee aan te sturen en dat zijn Hall-generatoren i.c.m. kleine magneetjes die ergens achteraan je klaviertoetsen worden bevestigd.

Omdat je dan nl een wrijvingsloze kontaktvoorziening hebt, die geen extra toetsdruk vereist, zoals bv de bekende rubberkontakten.

Deze methode wordt oa ook in de bekende UHT klavieren toegepast, en is heel goed zelf te doen; de hall-generator ziet eruit als een normale transistor en hoeft alleen maar 5 Volt spanning te hebben; levert dan een perfekt maak-kontakt zodra het magneetje op de juiste plek komt.

Mooie dingen, die pedaalharmoniums!!

Berichten: 6

Geregistreerd: 31 jan 2014 12:51

Bericht 02 feb 2014 20:54

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Geert schreef:Geen idee wat Andre allemaal heeft geroepen in zijn pb, daarvoor is het een pb natuurlijk... maar als je werkelijk het gehele toucher van je harmonium wilt behouden, dan is er maar 1 goede methode om een Midi-matrix mee aan te sturen en dat zijn Hall-generatoren i.c.m. kleine magneetjes die ergens achteraan je klaviertoetsen worden bevestigd.

Omdat je dan nl een wrijvingsloze kontaktvoorziening hebt, die geen extra toetsdruk vereist, zoals bv de bekende rubberkontakten.

Deze methode wordt oa ook in de bekende UHT klavieren toegepast, en is heel goed zelf te doen; de hall-generator ziet eruit als een normale transistor en hoeft alleen maar 5 Volt spanning te hebben; levert dan een perfekt maak-kontakt zodra het magneetje op de juiste plek komt.

Mooie dingen, die pedaalharmoniums!!


Geert,

Bedankt voor je reactie. Zoals ik zei ben ik op electronicagebied een leek, dus het is me nog niet echt duidelijk. Begrijp ik het goed dat je dan voor elke toets een hall-generator nodig hebt ? En staan die generatoren dan op een soort rail gemonteerd ? Kan je met 1 voeding alle generatoren van stroom voorzien ? Moet je dan vervolgens die generatoren aansluiten op een soort midi-controler, die dan weer verbonden is met je computer ? Weet je toevallig ook waar je dat spul kunt kopen ? Ik stel wel echt veel vragen, realiseer ik me. Hoop dat je de antwoorden weet, maar zo te zien aan je berichten op deze site, zal dat wel goedkomen.

Vriendelijke groeten,
Rik Eerdekens

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 02 feb 2014 22:05

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Rik.Eerdekens schreef:
Geert schreef:Geen idee wat Andre allemaal heeft geroepen in zijn pb, daarvoor is het een pb natuurlijk... maar als je werkelijk het gehele toucher van je harmonium wilt behouden, dan is er maar 1 goede methode om een Midi-matrix mee aan te sturen en dat zijn Hall-generatoren i.c.m. kleine magneetjes die ergens achteraan je klaviertoetsen worden bevestigd.

Omdat je dan nl een wrijvingsloze kontaktvoorziening hebt, die geen extra toetsdruk vereist, zoals bv de bekende rubberkontakten.

Deze methode wordt oa ook in de bekende UHT klavieren toegepast, en is heel goed zelf te doen; de hall-generator ziet eruit als een normale transistor en hoeft alleen maar 5 Volt spanning te hebben; levert dan een perfekt maak-kontakt zodra het magneetje op de juiste plek komt.

Mooie dingen, die pedaalharmoniums!!


Geert,

Bedankt voor je reactie. Zoals ik zei ben ik op electronicagebied een leek, dus het is me nog niet echt duidelijk. Begrijp ik het goed dat je dan voor elke toets een hall-generator nodig hebt ? En staan die generatoren dan op een soort rail gemonteerd ? Kan je met 1 voeding alle generatoren van stroom voorzien ? Moet je dan vervolgens die generatoren aansluiten op een soort midi-controler, die dan weer verbonden is met je computer ? Weet je toevallig ook waar je dat spul kunt kopen ? Ik stel wel echt veel vragen, realiseer ik me. Hoop dat je de antwoorden weet, maar zo te zien aan je berichten op deze site, zal dat wel goedkomen.

Vriendelijke groeten,
Rik Eerdekens


Op alle vragen luidt het antwoord 'ja'. Waar kun je Hall sensoren kopen: http://www.midi-hardware.com/index.php?section=prod_info&product=Hallotron of hier http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0231410/Magneetveld-Hall-sensoren?queryFromSuggest=true

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 feb 2014 22:43

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Helemaal juist, Jan! Je mote je die Hall-sensor voorstellen als een gewone transistor met 3 pootjes. Dus ene plastc dingetje van hogstens 0,5 cm breed. En die kun je dus gewoon desnoods op een lange houten lat onder of achter je toetsen bevestigen. Het is ondoenlijk om hieer even een cursusje Hallgeneratoren te geven, maar ze nemen dus hoegenaamd geen stroom ,en kunnen gevoed worden uit dezelfde voeding waaruit je Midi-interface gevoed gaat worden.

http://basspedal.wira-electronic.de/BAS ... nsoren.htm
http://basspedal.wira-electronic.de/BAS ... oren-1.htm

Hier zie je hoe het gedaan wordt; in dit geval toegespitst op een pedaal, maar voor de klavieren is het dus hetzelfde.

Wel moet je bij het toepassen van de Hallgeneratoren een midi-interface gebruiken die niet rechtstreeks in de matrix schakelt, maar gebruik maakt van een schakeling waardoor je per toets ene enkelvoudig maakcontact tegen aarde nodig hebt.

Maar dit is waarsch alweer abracadabra?? Nouja, je hebt ook al dat pbtje ontvangen, dus advies genoeg??

HG

Berichten: 6

Geregistreerd: 31 jan 2014 12:51

Bericht 05 feb 2014 11:34

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Geert schreef:Helemaal juist, Jan! Je mote je die Hall-sensor voorstellen als een gewone transistor met 3 pootjes. Dus ene plastc dingetje van hogstens 0,5 cm breed. En die kun je dus gewoon desnoods op een lange houten lat onder of achter je toetsen bevestigen. Het is ondoenlijk om hieer even een cursusje Hallgeneratoren te geven, maar ze nemen dus hoegenaamd geen stroom ,en kunnen gevoed worden uit dezelfde voeding waaruit je Midi-interface gevoed gaat worden.

http://basspedal.wira-electronic.de/BAS ... nsoren.htm
http://basspedal.wira-electronic.de/BAS ... oren-1.htm

Hier zie je hoe het gedaan wordt; in dit geval toegespitst op een pedaal, maar voor de klavieren is het dus hetzelfde.

Wel moet je bij het toepassen van de Hallgeneratoren een midi-interface gebruiken die niet rechtstreeks in de matrix schakelt, maar gebruik maakt van een schakeling waardoor je per toets ene enkelvoudig maakcontact tegen aarde nodig hebt.

Maar dit is waarsch alweer abracadabra?? Nouja, je hebt ook al dat pbtje ontvangen, dus advies genoeg??

HG


Hallo Geert en Jan,

Bedankt voor jullie beide reacties. Wat de verbinding tussen toetsen en hallgeneratoren betreft ben ik er nu wel uit. Ik heb nog geen duidelijk beeld hoe het dan van de hallgeneratoren naar de midi-interface gaat, met name hoe de verbindingen lopen en welke midi-interface ik dan nodig heb, dus als jullie daar nog tips over hebben, graag ! (Misschien ergens schakelschema's te downloaden ?) Op zich ben ik niet zo bang dat dit me niet gaat lukken. Ik heb al ooit een huis gebouwd en de elektriciteit, waterleiding en verwarming zelf geïnstalleerd, dus handig ben ik wel, echter wil ik het eerst zelf goed snappen, begrijpen jullie wel zeker ? Nogmaals harstikke bedankt voor de reacties tot nu toe. Echt leuk dit forum, toch ?

Vriendelijke groeten,
Rik,
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 feb 2014 12:29

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Cursusje Midi interfaces??

http://www.midiboutique.com/products/whatis/whatis.htm

Hier de beschrijving van Midiboutique. Dit is dan meteen ook 1 van de meest professionele en wereldwijd bekende leveranciers van Midi interfaces.

om het even kort in mn eigen bewoordingen te zeggen:
De meest gangbare Midi interfaces werken dus met een matrix, bestaande uit 8 vertikale lijnen die gekruist worden door 8 horizontale lijnen.
Op elk kruipsunt kan zich een ( toets-) schakelaar bevinden, waardoor je 8 x 8 = 64 toetsen in 1 matrix can scannen.
De computer scant in een hoog tempo konstant al die kruispunten af, om te zien, of ergens schakelaars zijn gesloten.

Door dit systeem hoef je dus maar met 16 draadjes naar je klavier toe. Tevens zitten er nog diodes in serie met elke schakelaar opgenomen die de onderlinge schakelaars vanelkaar isoleren, zodat je meerdere toetsen tegelijkertijd kuint indruken en dit toch door de PC wordt herkend.Eea veronderstelt WEL, dat alle schakelaars onderling volkomen geisoleerd zijn.

Omdat veel oduere consoles beschikken over toetskontakten die op een rail ( kontaktstaaf) uitkomen die onder het gehele kb doorloopt, kan deze methode daar niet gevolgd worden. Deze rail ligt meestal aan aarde of aan een gelijkspanning.
Hierv oor zijn dus speciale schakelingen ontwikkeld, die gewoon de matrix vertalen naar 64 kontakten met een gemeenschappelijk kontakt ( dus aarde of ene spanning).

En DAT is nu wat je nodig hebt voor de Hallgeneratoren; immers dit zijn in feite transistorschakelaars, die voorzien worden van een gelijkspanninkje ( 5 volt) en zodoende als ze in geleiding komen, deze 5 volt doorschakelen.
Dit is op de website van Wira die ik je dooregaf, ook goed uitgelgd, waar ze ook ene testschakelingetje presenteren, met een LED, waarmee je dus kunt testen of je hallsensor het doet.

Allemaal zeer eenvoudig, en door zelf te doen een STUKKKK goedkoper dan eventjes een paar UHT klavieren bestellen!! haha

Je ziet dus bij Midiboutique de key multiplexer uitgelegd, dat is dus die interface tussen de Midi-scanner en je klavier.

Mocht je hiermee in zee willen gaan, kom ik graag een keertje alles goed uitleggen hoor, en adivseren over wat je moet aanschaffen om eea zo geodkoop en betrouwbaar mogelijk te realiseren....geheel pro deo uiteraard.

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 feb 2014 13:36

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Schiet mij nog even te binnen:

Ik heb hier een aantal Hallgeneratoren en bijbehorende magneetjes nog liggen.

Hiermee zouden we wellicht een keertje kunnen uittesten, waar precies het magneetje en de hallsensor moeten worden gemonteerd, en hoe dit dus mechanisch allemaal probleemloos kan worden gerealiseerd, voordat je evt spullen gaat aanschaffen.

Ik kan dan even een testschakelingetje maken, zodat je de toetsbeweging en het daarmee samenhangende signaal kan uittesten en beoordelen!! Gewoon dus met een voedinkje en een LED.

Stuur even een pb als je dit iets vindt; sowieso zou ik niet zomaar met deze voorstellen in zee gaan zonder test!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 13 feb 2014 01:07

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

In plaats van Hall sensoren is het ook mogelijk om optische contacten te gebruiken. Die weerkaatsen (infrarood) licht op het moment dat de toets voorbijkomt. Dat scheelt magneetjes plakken (en kopen), maar kost wel meer energie. Ik ben momenteel bezig zo'n systeem te bouwen voor twee houten klavieren. Ik maak gebruik van de Teensy 3.1 chip en ITR-9904 optoswitches. Kosten ~ 100 euro en met USB aansluiting.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 feb 2014 11:54

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Is idd heel leuk spul, Sander!! Ik heb met de eerdere Arduino units al eens wat gerommeld, maar deze zijn nu zo klein geworden, en USB gevoed, kan je overal wegstoppen!

Is alleen volgens mij minder geschikt voor diegenen die weinig ervaring met dit soort printjes hebben.
Heb jij al enig idee, aan welke eisen het reflektieve vlakje moet voldoen?? De sensor is er 1 van het niet intelligente type, maar schijnt toch weinig gevoelig voor omgevingslicht te zijn.

Ik heb we lervaring met een Sharp module - ff het typenr kwijt - die gebruik maakt van een gepulst LED-signaal, en synchroondetectie in de ontvangermodule, zodat hij alleen maar reageert op het ontvangen van zn eigen specifieke patroon. maar ik vond het afregelen op heel precies herhaalbare en constante aantal millimeters toetsbeweging toch niet bevredigend. Voor pedalen is het beter gelukt.

Benieuwd naar je toekomstige resultaten......

HG
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 feb 2014 11:56

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Sharp IS 471.

Berichten: 6

Geregistreerd: 31 jan 2014 12:51

Bericht 13 feb 2014 21:08

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Sander schreef:In plaats van Hall sensoren is het ook mogelijk om optische contacten te gebruiken. Die weerkaatsen (infrarood) licht op het moment dat de toets voorbijkomt. Dat scheelt magneetjes plakken (en kopen), maar kost wel meer energie. Ik ben momenteel bezig zo'n systeem te bouwen voor twee houten klavieren. Ik maak gebruik van de Teensy 3.1 chip en ITR-9904 optoswitches. Kosten ~ 100 euro en met USB aansluiting.


Hoi Sander,
Bedankt voor je reactie. Ik kan me niet meteen voorstellen hoe dat precies werkt. Kun je dat ergens schematisch op een site zien ?
Groeten, Rik,

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 14 feb 2014 01:20

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Beste Rik,

Het aansluitings schema werk ongeveer zoals hier: http://www.pjrc.com/teensy/td_midi.html
Waarbij de optoswitch op deze wijze wordt aangesloten: http://www.kreatives-chaos.com/artikel/ ... -mit-cny70

Ik gebruik de analoge input, waarbij ik de software het schakelpunt wil laten bepalen. De reflectie op hout switched tussen MIDI waarde 10 en 120 met mijn test setup.

Ik heb vandaag wat hout gehaald voor de montage en wacht nu op de toezending van de nieuwe onderdelen. Dan zal ik ook even een forum topic openen met de beschrijving.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 feb 2014 02:23

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

2012-09-28%2022_08_07-klein.jpg
Je kan ook met deze contacten werken, gaat prima!!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 14 feb 2014 12:04

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

De orgelbouwers die ik bezocht hebben gebruiken alle optische Elementen bij elektrische speeltafels (bijv. elektrische traktuur). Daarbij worden optische sluizen ingezet welke door de toets onderbroken worden. Doordat de diepte van de stift die het optische signaal onderbreekt via een schroef in hoogte versteld kan worden, kan zo de aanslag per toets aangepast worden.
Ik had hiervan een keer een mooi Schema. Moet er nog even naar zoeken.

Op zich is die optische variant natuurlijk heel mooi: geen mechanisch kontakt meer en dus geen slijtage. Ik vraag me echter wel af hoe stof en vuil gevoelig zo een oplossing is...

Edit: hier een dokument waar het schematisch wordt weergegeven (rechts boven)
http://www.organworks.com/Content/Downl ... OPKEYs.pdf

Groet
Erik

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 12 dec 2014 13:55

Re: Een prachtig Estey harmonium midificeren. Hoe doe ik dat

Sander schreef:In plaats van Hall sensoren is het ook mogelijk om optische contacten te gebruiken. Die weerkaatsen (infrarood) licht op het moment dat de toets voorbijkomt. Dat scheelt magneetjes plakken (en kopen), maar kost wel meer energie. Ik ben momenteel bezig zo'n systeem te bouwen voor twee houten klavieren. Ik maak gebruik van de Teensy 3.1 chip en ITR-9904 optoswitches. Kosten ~ 100 euro en met USB aansluiting.


Hallo Sander,
Ik ben ook bezig met klavieren. en op zoek naar een goede oplossing voor de contacten.
Ben jij nog verder gegaan met die optoswitches?
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en de technische details.

Vr. groet,
Henri
Vr. groet,
Henri

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com