Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

positie pedaal en klavieren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 07 jan 2012 18:03

Bericht 10 feb 2014 22:01

positie pedaal en klavieren

Goedendag allen,

Ik wil mijn huidige orgel ombouwen. (ik heb nu 2x 61 tonig klavier en 32 tonig pedaal) Mijn orgel komt op een andere plek in het huis te staan. Omdat ik op die plek nogal gebonden ben aan maatvoeringen, overweeg ik om het pedaal in te korten naar een 27 tonig pedaal

Met mijn huidige opstelling zijn de klavieren gecentreerd in verhouding met het pedaal.

Als ik ook met mijn nieuwe opstelling ga centreren (met 27 tonig pedaal) betekend dat de positie van mijn been ten opzichte van de pedalen gaat veranderen.
Uiteraard kan ik hieraan wennen en zal het op de langere termijn niet meer uitmaken voor mijn speelplezier.

Maar ik heb nog een scenario voor ogen: Ik ben trotse vader van een zoon en dochter. Vanzelfsprekend hoop ik dat zij ooit op orgelles gaan/willen.

Is het in dit geval erg dat zij hun voet anders positioneren op het pedaal? (voor de lesmethode, bespelen van andere orgels etc.)

Lastig om dit probleem uit te leggen. Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen en een oplossing/advies kunnen geven

Alvast bedankt!

Foto's huidige speeltafel:
http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=7&t=1462
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 11 feb 2014 08:58

Re: positie pedaal en klavieren

Hoi Antoni,

Ik weet niet of je veel op kerkorgels speelt, maar dan zul je ervaren veel orgels weer een andere zitpositie hebben om goed bij het pedaal te kunnen. Elke orgelbouwer doet dat zo ongeveer anders lijkt het wel, maar als je zelf gaat zitten en dan kijkt of je goed/makkelijk bij C en d' kunt dan zit je natuurlijk goed.
Als jouw kind(eren) korter / langer worden dan zal het voor hen weer anders lekker zitten, maar net wat je zegt: het went vanzelf.

Maar er zijn wel richtlijnen voor, misschien dat je daar wat aan hebt. In dit draadje vind je ook de nodige info: viewtopic.php?f=4&t=590

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 feb 2014 09:11

Re: positie pedaal en klavieren

Beste Antoni,

Er zijn wel wat richtlijnen voor als je een PB stuur kan ik je wel eea geven.
Wat Dirk Jan ook zegt orgelbouwers hanteren enorme verschillen.
Zelfs klavierbreedten zijn verschillend en dan kom je soms voor leuke verrassingen te staan als je klavieren uit 2 orgels wil gebruiken of ander 2e hands materiaal.

mvg

André

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 11 feb 2014 13:47

Re: positie pedaal en klavieren

Antoni,

Misschien heb je hier wat aan.
viewtopic.php?f=10&t=917

Deze link verwijst naar de BDO norm. Staat veel nuttige info over maat voering in.
Heb deze zelf helaas pas na de bouw van mijn console te pakken gekregen. :( had me een hoop uitzoek werk gescheeld. :roll:

Groeten,

Klaas Twigt

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 jan 2012 18:03

Bericht 11 feb 2014 22:49

Re: positie pedaal en klavieren

Allen hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie's
De links naar de eerdere topics zijn enorm informatief!!
Ik ga er nu zeker uitkomen met het ombouwen van mijn orgel

Groeten,

Antoni

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com