Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 apr 2014 13:46

Nieuwbouw orgel

Goedenmiddag,

Een vriend en ik hebben het idee gekregen om een orgel zelf te bouwen. Nu heb ik een paar vraagjes, het budget is 3000 all in!
Dus:
pc (1000)
geluidskaart (150)
klavierblok 2 (?) Als de klavieren te duur zijn met midi willen wij het ook zelf midificeren maar wij hebben geen idee
pedaal 30, of 27 (?) wat wij precies nodig hebben !
trekregisters (?)
processorboard (?)
Hout (ligt eraan welk soort)
orgelbank(oude overnemen)
Boxen truth B2031A ( 359)
__________________________
3000

Is dit haalbaar met eventueel 2de hands spullen zoals pc en scherm? en welk soort hout heb ik nodig met verven en welk met lakken?

Zie ik wat over het hoofd dan hoor ik het graag liever nu dan tijdens het in elkaar zetten :shock:

Mvg

Robert-jan
Laatst bijgewerkt door Robert-jan O op 16 jun 2014 22:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 apr 2014 13:53

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hierbij hoe het orgel er ongeveer komt uit te zien
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 17 apr 2014 14:45

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hi Robert-Jan,
Zie dit topic: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=5&t=1536

Ik heb namelijk een aantal onderdelen tweedehands in de aanbieding waardoor je wellicht goedkoper uitkomt.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 apr 2014 15:28

Re: Welk houtsoort voor orgel?

josq schreef:Hi Robert-Jan,
Zie dit topic: viewtopic.php?f=5&t=1536

Ik heb namelijk een aantal onderdelen tweedehands in de aanbieding waardoor je wellicht goedkoper uitkomt.



bedankt voor uw reactie en u hebt een pb
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 apr 2014 16:32

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hoi Robert Jan,

Tja, welke houtsoort... Dat is voor anderen niet te zeggen, ligt er helemaal aan wat jouw smaak is. Maar kijk even bij alle bouwverslagen die hier op het forum te vinden zijn. Kun je hartstikke veel ideeën opdoen! Heb ik zelf ook gedaan, ben zelf namelijk ook aan 't bouwen :-), met eikenhout. Dit ga ik beitsen. Als je het een dekkende kleur wilt geven zou ik gewoon goedkoper hout doen, scheelt aanzienlijk. Maar ook hierbij weer: ik vind een echte hout-look mooier, maar dat hoeft voor jou weer niet zo te zijn natuurlijk...

Succes met je bouwproject in ieder geval. En ik kan je melden: het is hartstikke leuk! :D .

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 apr 2014 16:59

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Goedenmiddag,

Een hout-look is erg mooi maar dan moet alle mooi passen en aangezien ik niet veel spullen heb om hout te bewerken en een klein budget heb is een dekkende kleur beter. Het hout wat ik koop laat ik dan alvast zagen zodat het meer een bouwpakket wordt!
maar welk hout is goedkoop en geschikt voor een dekkende kleur?

Om over de speakers terug te komen, ik zie vaak in verschillende delen terug dat mensen gebruik maken van deze: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr ,maar waarom zijn ze zo goedkoop terwijl ze een zeer goed geluid naar voren brengen?

mvg

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 17 apr 2014 17:52

Re: Welk houtsoort voor orgel?

hallo,

ik zou je (als ex houthandelaar met 19 jr ervaring) dan aanraden om mdf te gebruiken. is eenvoudig te bewerken en je kan er vrijwel alles mee doen.
verven verdient wel wat extra aandacht betreffende voorbereiding, omdat je anders vlekken kan krijgen. Dit komt door de inhoudsstoffen van het gebruikte hout. Deze platen zijn ook te koop in een geprimerde versie, soort grondlak.
Koop het bij de professionele houthandel! en niet bij de dhz zaak. Er zit behoorlijk veel kwaliteits en prijsverschil in.

als je wilt weten waar je op moet letten bij het verwerken van mdf moet je maar googlen. schroeven, spijkeren en schilderen kan allemaal prima, als je weet wat je doet. geen idee waar je woont, heb in de regio rijnmond wel een paar adressen voor je.

mvg

Andre
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2014 18:49

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hoi Robert-Jan,

hout heb je in zoveel mooie tinten en soorten.
veel gebruikt is het Europees of Frans Eiken, heeft een midden tot grove tekening met soms fraaie spiegels als nerf structuur.

ik zelf heb mijn orgel gebouwd met Dark Red Merantie ( Indonesië )
dit is heel goed te verwerken, maar wel wat zachter dan Eikenhout

eikenhout is harder kan meer tegen een stootje, het uiterlijk van eiken is wel iets onrustiger
Meranti is zachter, moet je dan ook als meubelstuk behandelen, maar het geeft een heel mooi rustig houtbeeld

Bovenstaande is voor een particulier goed te koop ook prijs technisch.

En kan je natuurlijk ook voor MDF kiezen, maar ja laten we eerlijk zijn, hier kan je eigenlijk met alle respect niet meer van echt hout spreken.

Mdf heeft wel een primerlaag zoals Andre al eerder aangeeft, maar je zit altijd met gezaagd kopshout, wat weer veel harder zuigt, dit moet je voorkomen door of alle zaagsnedes die je later in het zicht heb, te behandelen, met een sealer,primer, of je zaagt alles in het verstek, of alles afwerken door middel van lijsten.

Maar of je nu voor echt hout gaat of voor plaat materiaal, je hebt toch wel iets nodig van machines


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2014 18:58

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Robert-jan O schreef:Goedenmiddag,

Een hout-look is erg mooi maar dan moet alle mooi passen en aangezien ik niet veel spullen heb om hout te bewerken en een klein budget heb is een dekkende kleur beter. Het hout wat ik koop laat ik dan alvast zagen zodat het meer een bouwpakket wordt!
maar welk hout is goedkoop en geschikt voor een dekkende kleur?

Om over de speakers terug te komen, ik zie vaak in verschillende delen terug dat mensen gebruik maken van deze: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr ,maar waarom zijn ze zo goedkoop terwijl ze een zeer goed geluid naar voren brengen?

mvg

Robert-jan


over de MFB

Om het principe te bereiken is er een woofer ontworpen.
Waar een keramische versnellingsopnemer in zit,
Een versnellingsopnemer die als gevolg van het bewegen van de wooferconus een signaaltje produceert, wat weer teruggevoerd wordt naar de input van de eindversterker.
In feite word in zekere mate de beweging van de woofer in een tegen koppellus van de versterker opgenomen.
Hoe goed deze vondst ook is, om het tot een goed werkend geheel te krijgen moet de theorie, de nodige concessies doen aan de praktijk.
Om bijvoorbeeld te voorkomen dat het systeem zou gaan oscilleren als gevolg van de traagheid van de signaaloverdracht, moet de stijgsnelheid van de laagversterker aanzienlijk worden teruggebracht.
In ieder geval zijn MFB luidsprekers (bij mijn weten) de eerste hifi luidsprekers waar actieve filtering in is toegepast om laag en hoog van elkaar te scheiden, zodat aparte eindversterkers voor laag en hoog de betreffende luidsprekers aansturen.

Maar ik denk dat Geert je hier veel meer over kan vertellen die heeft al geruime ervaring met het aanpassen/ombouwen van MFB

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 17 apr 2014 21:05

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hoi Robert-Jan,

Nog een tip, als je met mdf gaat werk zou ik je adviseren om mdf v313 ( Vochtwerend ) te gebruiken.
Heb ik zelf ook gedaan, is goed te verwerken, lekker glad en verven geen probleem. Bij de eerste verflaag al dekkend.
Is wel iets duurder dan gewoon mdf.

Succes !


Groet Hans

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 apr 2014 22:05

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Goedenavond

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog wel 1 vraag want je hebt klavieren pedalen en register die allemaal een stekker hebben maar die sluit ik aan op een bord. Nu is mijn vraag welk bord heb ik nodig? hoe moet ik die aansluiten

mvg

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 22 apr 2014 17:23

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Goedenavond,

Ik heb nog een vraag betreffende de geluidskaart, want welke kan ik het best nemen?
Zelf had ik deze in gedachte maar is deze daar wel geschikt voor? http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html

Eisen:

-usb
-150 euro max


Mvg

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 23 apr 2014 14:05

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Hoi Robert-Jan,

omdat ik het nog niet vermeld zie staan,

je kunt het orgel ook prima van multiplex bouwen als je dekkend verft, dat is ook over het algemeen niet al te duur, en op marktplaats staan vrij vaak grote rest platen :idea: .
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 05 jun 2014 23:09

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Goedenavond,

Vandaag hebben wij de eerste spullen opgehaald! zie de bijlage voor de foto's
Het pedaal moet nog gemidificeerd worden maar dat moet wel te doen zijn!
We hopen dat we snel aan de slag kunnen zodat we straks een echt orgel in de woonkamer hebben staan

mvg,

Robert-jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 16 jun 2014 09:20

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Goedemorgen,

Het verblijdende nieuws is dat er nog 150 euro over is om ergens in te steken. Nu is mijn vraag welke is nu de verstandigste keuze. De sample set wordt Utrecht en die zal nog al eens vol opengetrokken worden. Ik heb twee punten waar wij nog kunnen investeren, misschien zie ik nog wat over het hoofd wat nog verbeterd kan worden

1 geluidskaart
2 pc

We hadden in ons hoofd: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
zou een andere geluidskaart beter zijn of kunnen we beter investeren in een pc met deze configuratie:

Behuizing - - - MS-TECH CA-0150
- 175 x 380 x 410mm (B x H x D)
Voeding - - - Be Quiet! Pure Power L8 300W
Moederbord - - - Gigabyte H87M-D3H
Processor - - - Intel Core i5-4570
Processorkoeler - - - Arctic Alpine Pro Rev. 2
Geheugen - - - 16GB (2x 8) Crucial BX Sport DDR3-1600
Opslag - - - 1TB Western Digital Blue in Scythe Hard Disk Stabalizer 2
Optische Drive - - - LiteOn iHAS124 DVD-RW
OS - - - Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit SP1

Een optie is om een snellere processor te nemen met andere windows zodat we meer geheugen erbij kunnen steken, of windows en geheugen zodat we in 20 bit kunnen spelen.

Welke optie kan ik het best kiezen?

mvg,

Robert-jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2014 10:39

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Ik zou van Marktplaats een Focusrite saffire kopen en van de honderdvijftig euro's plus het verschil tussen de Behringer en de Focusrite in ieder geval meer geheugen laten installeren en bij voorkeur ook de processor. Maar misschien een SSD schijf voor opstarten.

Jan

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 16 jun 2014 11:21

Re: Welk houtsoort voor orgel?

Bedankt voor het snelle antwoord!

Als ik het goed begrijp is het beter om de 150 euro te investeren in de pc (Ram, processor).
Welke focusrite saffire zou u aanraden? ik had deze gevonden maar is deze beter dan de behringer

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

We hebben net de speakers opgehaald, namelijk de mfb 544! Echt een prachtig geluid en dat voor zo mooie prijs.
Zijn er bepaalde kaarten aan te raden bij deze speakers of heeft een goede ervaring met een usb geluidskaart?

mvg,

Robert-jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 26 aug 2014 23:00

Re: Nieuwbouw orgel

Hallo welkom hier.

Ik
Lees net dat je ook de orgelbouw griep hebt ha leuk om te horen heb zelf zo anderhalf jaar geleden ook mijn orgel gebouwd.

Ben hier ook echt geholpen op dit forum met de elektronische onderdelen in bouwen. Daar had ik ook geen kennis van.maar is me tog gelukt.

Als ik het zo begrijp heb je ook niet veel kennis van pc.S. En Electronica. Maar deze mensen kunnen je altijd helpen bij problemen.

Wat de pc betreft daar zou ik niet op bezuinigingen. als je een kleine ssd schijf koopt en een normale 72 rpm schijf van 1000 gb dan laat je die in een raid opstelling draaien voor het snel laden van je samples.
Processor ook heel belangrijk neem gelijk een goeie scheelt je een hoop ellende met vastlopers of stotteren bij het volle werk van Utrecht. Neem een moederbord die minimaal 32 gb werkgeheugen aan kan. Voor als je later wil uitbreiden. zo
Even wat tips om op te Letten. Wat is precies je buged voor een pc.

Gr Hendrik Romkes.

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 27 aug 2014 17:09

Re: Nieuwbouw orgel

Hallo,

Bedankt voor de bemoedigende woorden :D

de pc configuratie is alleen een beetje veranderd:

Behuizing - - - PC-A05FNB
Ventilatoren - - - 3x Scythe Glide Stream 120mm
Voeding - - - Seasonic G-Series 550
Moederbord - - - Gigabyte Z87-D3HP
Processor - - - Intel Core i7-4770K @ 4,2Ghz
Processorkoeler - - - Scythe Mugen 4
Geheugen - - - 32GB (4x 8) Crucial BX Sport DDR3-1600
Opslag (C:) - - - 256GB Crucial M550
Opslag (data) - - - 1TB Western Digital Green 'EZRX'
Optische drive - - - LiteOn iHAS124 DVD-RW
Drive bezel - - - Lian Li C-02
OS - - - Microsoft Windows 7 Professional 64bit SP1 NL

Het orgel staat al een heel eind! misschien kan ik nog een fototje uploaden!
Ik weet alleen niet precies welk stroomdraad ik het best kan gebruiken om de registers aan te sluiten.

mvg,

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 27 aug 2014 19:38

Re: Nieuwbouw orgel

Stroomdraad?? Pas maar op, dat kan gevaarlijk worden!

Maar zonder gekheid, wat bedoel je precies?? De registers worden neem ik aan met een diodematrix gescand??

Ik snap nog niet zo goed, hoe daar een stroomdraad dan in zou passen. Eea vindt juist plaats zonder noemenswaardige stromen...!!

HG

Geert

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 28 aug 2014 23:11

Re: Nieuwbouw orgel

Goedenavond,

Ik ben niet zo thuis in al die technische snufjes en jargon maar ik zal een poging doen om het duidelijker te maken.
Ik heb hier een foto toegevoegd van de (stroomdraadjes van de reedcontacten) Die moeten naar een printplaat met allemaal gaatjes erin. En als ik het goed begrepen heb zit de min aan een kabel en de plus heeft allemaal een eigen draad. Heb ik het zo goed?
Registerpaneel 02.JPG


Ik heb ook het orgel erbij gezet. Het begint erop te lijken!

mvg,

Robert-jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 aug 2014 23:20

Re: Nieuwbouw orgel

Ja, wordt erg mooi hoor, RJ!

Alleen hoop ik wel, dat je wat hulp krijgt bij de electronica. Aangezien ik niet weet, welk fabrikaat Midi-scanner je gebruikt, kan ik geen zinnig antwoord geven over je stroomdraadjes. Maar ik maak uit je antwoord wel op, dat je dus de contacten waarschijnlijk tegen een gemeenschappelijke nul-draad ( mag je ook aarde noemen) moet schakelen, omdat de door jou gebezigde Midiscanner dit dan zelf omzet in een matrix-aansturing.

Nouja, je zult wel een instruktie en aansluitschemaatje erbij hebben gekregen toch?? Maar wel leuk, om nog even te horen, met welk type cq fabrikaat scanner je werkt.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 aug 2014 00:09

Re: Nieuwbouw orgel

Hallo

Een merk/type scanner zou makkelijker zijn om te adviseren.

Als je op de door jou geplaatste foto kijkt met het soldeerwerk zie je daar een flatcable.
Dit is een platte kabel met dunne afzonderlijke draadjes.
Vaak word er een 16 aderige toegepast, die knijp je gemakkelijk in een connector die je vervolgens in betreffende aansluiting van je printje stopt.
De eindjes kan je vrij simpel strippen, gewoon lostrekken, op de juiste lengte knippen en een stukje strippen.
Hoef je geen speciale tang voor te gebruiken. Er zit altijd 1 gekleurde draad op, b.v. rood of zwart hou die altijd aan dezelfde kant en gebruik die als draad 1.
Deze kabels zijn inderdaad de schakelplussen, en alle minnen worden aan elkaar geknoopt en op de min aansluiting van de print of voeding aangesloten.
Hoeven geen echte zware stroomkabels te zijn, gaat maar weinig spanning door. printje werkt vaak al op 6 volt, maar 12 kan ook.

Ik heb op die manier zelf een oude registerplank verbouwd en gemidificeerd, was een eenvoudig klusje. avondje werk.
Weet niet waar je woont, kan anders wel eens langswippen.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 aug 2014 12:38

Re: Nieuwbouw orgel

Hoi Robert Jan,

Heb je ook een schema gekregen bij de printplaten?
Ik kan wel even langs komen om met jullie mee te kijken.
Laat maar even weten wanneer. ('s avonds of zaterdag)

Groeten en succes
Vr. groet,
Henri

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 01 sep 2014 13:26

Re: Nieuwbouw orgel

Goedenmiddag,

Het merk en type weet ik niet maar ik krijg de foto's opgestuurd omdat het orgel niet van mij is! :cry: (We werken er wel samen aan!)

Het orgel staat in krimpen aan den IJssel!

@ Henri

U hoort nog van ons, eerst hebben we draad nodig en dan kunnen we een avondje afspreken.

mvg,

Robert-jan O
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com