Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Preset verlichting

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 7

Geregistreerd: 18 dec 2012 19:30

Bericht 13 jun 2014 19:46

Preset verlichting

Beste orgelvrienden,

Voor mijn 3 klaviers Hauptwerk zelfbouw orgel, heb ik een aantal Preset Schakelaars gekocht.
Deze zijn uitgevoerd met Led verlichting. In Hauptwerk kan ik deze aansluiten via de Midi.

Nu komt mijn vraag : Kan ik ALLEEN de laatst ingedrukte schakelaar laten branden?

Is dit ook mogelijk in Haupwerk of heb ik daar een andere schakeling voor nodig.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 13 jun 2014 23:11

Re: Preset verlichting

Dat gaat helemaal vanzelf.....!!! De laatst gedrukte schakelaar wordt verlicht. er brandt dus altijd maar 1 schakelaar.
Dit is intern in HW reeds geregeld, en werkt dus anders dan de normale stops.

Heb je al wel een geschikte Midi decoder aangeschaft, eentje die ook de stroom voor de lampjes ( hopelijk LEDS) kan leveren??

Succes ermee!

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 dec 2012 19:30

Bericht 14 jun 2014 13:17

Re: Preset verlichting

Dat zou inderdaad heel goed zijn, als dit via Hauptwerk zou kunnen,
maar voor zover ik nu weet zit er geen voeding voor deze Led's (12V) op onze Midi.
Wij maken gebruik van Gino-Midi onderdelen, het geen naar tevredenheid werkt!

Zijn er nog bouwers die een aparte VOEDINGSSCHAKELING voor de Preset Verlichting hebben?
Mag eventueel voor zelfbouw zijn!!

Groeten Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 jun 2014 22:52

Re: Preset verlichting

Ahaa, Piet Moens, wellicht moet je kennis van het Midi gebeuren nog worden opgefrist??

er zijn dus in principe 2 mogleijkheden om de verlichting van je presets aan te sturen, en wel:

1. Via HW. Daarvoor heb je dus NAAST een Midi signaal van je console naar je PC, ook een retoursignaal nodig, dus van je PC terug naar je console. En daarvoor moet je dan een Midi DEcoder gebruiken, terwijl de spullen van gino-Midi alleen gebruik maken van een midi ENcoder, dus alleen van je console naar de PC.

2. Een lampsturing aanbrengen, die gewoon lokaal werkt, nl mbv een stukje elektronika die onthoudt wat de laatst gedrukte knop is, en daar dus de lamp van aanstuurt.

Tjsaa, het gaat dus niet VANZELF. Daarom boeren die diverse consolebouwers voor HW zo goed......Wij hebben tenslotten iet allemaal ene electronica en/of ICT achtergrond.

Ik ga hier dus niet een schema verstrekken van optie 2, want je moet natuurlijk dan ook iemand zien te vinden die dit realiseert. Ook voor optie 1 komt nog wel wat kijken, maar is in principe wel simpeler.

Succes ermee!

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 dec 2012 19:30

Bericht 16 jun 2014 23:41

Re: Preset verlichting

Geert bedankt voor al je info,

Jammer dat je mij en mijn vrienden onderschat, v.w.b. de zelfbouw hiervan.
In de loop der jaren zijn er al heel wat rollen tin doorheen gegaan.

Ik zou het dan ook erg leuk vinden, als er WEL een schema voor een dergelijke schakeling
op dit forum zou verschijnen. Misschien zijn er nog meer gegadigden.
(gezien het aantal lezers van deze vraag, misschien toch interessant)

Groeten Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 16 jun 2014 23:48

Re: Preset verlichting

hoe e.e.a. in te stellen hangt van het midi-board af volgens mij.
ik heb via Peter Murre de spullen gekocht, en in 1e instantie bleven de lichtjes branden, maar door een code in te geven verander je dit vrij eenvoudig en brand nu alleen het ledje van de laatst geselecteerde presetknop.

Ik heb eventueel wel een schema, maar dat kan voor jouw print wellicht helemaal niet werken, voor hetzelfde geld maak je sluiting en is de boel kapot. Nico kan je vast wel verder op weg helpen.

Succes!

André
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 jun 2014 08:29

Re: Preset verlichting

Berichten: 7

Geregistreerd: 18 dec 2012 19:30

Bericht 25 jun 2014 12:17

Re: Preset verlichting

Hallo Jan,

Bedankt voor deze link voor onze schakeling.

Heb je hier zelf ervaring mee of zijn er misschien anderen die dat hebben.

Wij hebben inderdaad alleen midi > pc en geen retour helaas.
Welke Decoder zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Groeten Piet

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 25 jun 2014 16:27

Re: Preset verlichting

Hallo Piet

Die link van Jan is precies wat je nodig hebt om de leds van de schakelaars aan te sturen.
Ik heb niet precies deze print in gebruik, maar mijn hele midi elektronica komt van deze aanbieder. Mij hebben ze met hun produkten erg overtuigt.
Je kan deze print zeer goed gebruiken naast je al bestaande midi componenten.


Groet
Erik

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 jun 2014 17:36

Re: Preset verlichting

Inderdaad. Volgens mij kun je gewoon je 'midi uit' van de speeltafel aansluiten op de 'midi-in' van de print. Vervolgens de 'midi merge' aansluiten op de pc en klaar is kees of Piet in dit geval. Je hoeft naast deze print (en voeding) geen extra controllers decoders oid aan te schaffen.

Net als Erik heb ik intussen mijn tweede speeltafel gemidificeerd met apparatuur van deze leverancier, maar niet specifiek ervaring met deze print.
Je kunt Roman een mailtje sturen, kan even duren maar antwoord krijg je vanzelf.

Jan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com