Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Setzer setup

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 aug 2014 16:02

Setzer setup

De laatste tijd zit ik toch te denken om een setzer in mijn hauptwerkorgel te bouwen. Mijn meubel heeft drie klavieren met trekregisters, maar zonder hulp grote registratiewisselingen maken is toch erg lastig.

Nu vroeg ik mij af wat voor Hauptwerk de meest handige setup is voor setzer knoppen.
Is dit gewoon de knoppen 1 t/m 10 met een + en - knop om door de setzers te lopen en CX button om terug te gaan naar manueel registreren? Maken jullie gebruik van een display voor de weergave van de setzers?

Heeft iemand misschien ideeën wat goed werkt en misschien een idee waar ik deze knoppen kan aanschaffen?
Ik maak gebruik van de midiscanners en controllers van midihardware.com, lees de MRG-3 controller, BBS-1K en BBSP scanner.

Alle ideeën en suggesties zijn van harte welkom.

Gertjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 aug 2014 16:07

Re: Setzer setup

Als je van te voren al je registraties weet en het niet erg vindt deze van te voren op een computerscherm in te programmeren, dan heb je eigenlijk maar 1 knop nodig. De combination stepperfunctie van Hauptwerk staat je toe om al je registratiestappen te programmeren, en met 1 knop kun je dan telkens naar de volgende registratie. Uiteraard kun je je registraties opslaan in diverse combinatiesets. Zie pagina 91-93 van de User Guide

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 aug 2014 18:00

Re: Setzer setup

Hallo Gert-Jan,

Is een beetje afhankelijk hoe je het wil gebruiken. Normaal met setzers wil je soms ook terug naar de andere combinaties en dan is het erg handig als je keuze 1-10 hebt en natuurlijk de Gen.cansel.
Als je veel combinaties gebruik zou ik in combinatie met touchscreen naar 15 knoppen gaan, zodat je ook de opvolgende reeksen kan gebruiken.
Heb je geen touchscreen bij de hand zou ik naar 16 gaan icm met een display.


mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 aug 2014 23:46

Re: Setzer setup

Als alternatief voor echte setzers, kan je ook gewoon de 20 stuks general presets op verlichte knoppen ergens tussen twee klavieren monteren.

Dan kan je per te spelen werk die 20 stuks programmeren, dat is vaak al voldoende, en dit dan onder de naam van het te spelen werk opslaan.

Maar, idd kan je natuurlijk ook nog een simpele extra drukknop als setzer-ophoger of hoe heet zoiets, programmeren.

Anyhow, juist met fysieke trekknoppen, lijkt mij een rijtje presets geen overbodige luxe. maar ja, dan kan je ook nog verder gaan natuurlijk, en leds bij je trekknoppen monteren. Het eind is vaak zoek, dan ben je meer aan het solderen dan aan het spelen is mijn ervaring..... :oops:

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 17 aug 2014 21:12

Re: Setzer setup

Allen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Wat voor knoppen gebruiken jullie als setzer? En waar kan je deze aanschaffen. Op ons Eminent orgel in de kerk hebben we setzer knop 1 tm 9 en voor 10 type je gewoon de 1 en de 0. Is dit ook mogelijk in Hauptwerk ivm een display?

Gr. Gertjan

Ton

Berichten: 22

Geregistreerd: 01 maart 2012 15:03

Bericht 19 aug 2014 17:12

Re: Setzer setup

Hallo Gertjan,

Alle benodigde setzer knoppen kun je bij Eminent Orgelbouw in Lelystad aanschaffen.

Groet, Ton
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 aug 2014 20:08

Re: Setzer setup

of bij een van de aanbieders hier op dit forum ook aanwezig. is apart topic voor.
je hebt knoppen met en zonder verlichting en in verschillende prijsklasse
Geen dag zonder Bach!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com