Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Harmoniumklavier midificeren

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 aug 2014 20:18

Harmoniumklavier midificeren

1.jpg
Ik ben van plan een nieuw projectje te starten. Ik heb een oud 1-klaviers elektronisch orgeltje gekocht. Deze werkt niet meer goed. Ik heb pasgeleden een klein houten klavier gekocht afkomstig van een harmonium. Mijn bedoeling is om het harmoniumklavier in het orgeltje te bouwen, te midificeren en ook de audio en PC in het orgeltje te bouwen. Het enige wat dan nog extern nodig is, zijn de luidsprekers.
2.jpg

Het harmoniumklavier is aan de achterzijde "beweegbaar" gefixeerd en moet halverwege onder -of eventueel boven- de toetsen worden voorzien van een contact. Nu kan dat natuurlijk op verschillende manieren, maar mijn vraag is of er ook een combinatie verkrijgbaar is met een contact zonder dat nog veren nodig zijn om de toets weer naar boven te bewegen bij loslaten. Iemand een idee? Bij voorkeur met vermelding van leverancier?

Jan
4.jpg

3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2014 21:06

Re: Harmoniumklavier midificeren

Hoi Jan,


de klavieren zijn "staart klavieren" dit omdat ze aan de achterzijde het kantelpunt hebben, en daar ook zijn opgesloten door een lat.

het zijn wel erg ondiepe klavieren of het moet vertekenen op de foto.

Je kan er wel een midi strip onder monteren.
maar je zal toch ook met kompas veertjes moeten werken om de toets terug omhoog te drukken.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 aug 2014 22:07

Re: Harmoniumklavier midificeren

Jan Wim schreef:Hoi Jan,


de klavieren zijn "staart klavieren" dit omdat ze aan de achterzijde het kantelpunt hebben, en daar ook zijn opgesloten door een lat.

het zijn wel erg ondiepe klavieren of het moet vertekenen op de foto.

Je kan er wel een midi strip onder monteren.
maar je zal toch ook met kompas veertjes moeten werken om de toets terug omhoog te drukken.


gr

JW


Hallo Jan Wim,

Wat zijn 'kompas veertjes'? Ik heb gegoogeld en bij afbeeldingen niets wat ook maar aan een orgelveer zou doen denken. Inderdaad is het een kort klavier. Vermoedelijk uit een soort van kistharmonium denk ik.

Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 aug 2014 22:44

Re: Harmoniumklavier midificeren

Jan schreef:
Jan Wim schreef:Hoi Jan,


de klavieren zijn "staart klavieren" dit omdat ze aan de achterzijde het kantelpunt hebben, en daar ook zijn opgesloten door een lat.

het zijn wel erg ondiepe klavieren of het moet vertekenen op de foto.

Je kan er wel een midi strip onder monteren.
maar je zal toch ook met kompas veertjes moeten werken om de toets terug omhoog te drukken.


gr

JW


Hallo Jan Wim,

Wat zijn 'kompas veertjes'? Ik heb gegoogeld en bij afbeeldingen niets wat ook maar aan een orgelveer zou doen denken. Inderdaad is het een kort klavier. Vermoedelijk uit een soort van kistharmonium denk ik.

Jan



Hoi Jan,

Kompas veertjes zijn zie afbeelding: te bestellen bij Laukhuff of bij nederlandse orgelbouwer.

Naamloos.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com