Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midificeren Heyligers klavieren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 22 sep 2014 21:06

Midificeren Heyligers klavieren

Na alle gedender met mijn oude Johannes klavieren is de kogel door de kerk. Inmiddels een tweetal Heyligers klavieren liggen. In de oude Johannes klavieren alle contacten door goud vervangen en nog steeds dender en toets uitval. Het wordt met de dag slechter. 't Is niet alles goud wat er klinkt, zeg maar.

Op naar het de laukhuffen. Ze worden geroemd om de borstel contacten (ik ging voor het toucher), maar ik vertrouw niks meer (contact gestoord?)

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Ik ben in het bezit van een midiboutique hauptwerk encoder (8x8 matrix 3 klavieren + pedaal). Zijn de borstels te vertrouwen? En de nul contacten, (waar de veer onder zit) die zitten gewoon in een koperen litz geschroefd? Werkt dat storingsvrij of wordt dat ook spannend?

Ombouw naar reedcontacten (7mm) met supersterke magneten (rond 2 x5 mm) is ook een heel gepruts. Testen hiervan wijzen uit dat er geen overspraak optreed tussen de toetsen, maar een nauwkeruge print om de reeds op de plakken is weer duur of zeer arbeidsintenstief. De magneten zelf kunnen gewoon in de uiteinden van de toetsen geboord worden. (balansklavieren)

Wie heeft tips uit eigen ervaring?
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 22 sep 2014 22:32

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Dag Boudewijn,

Zelf heb ik drie Laukhuff klavieren die ge-midificeerd zijn middels de bestaande borstelcontacten. Werkt al drie jaar feilloos!

Succes,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 23 sep 2014 06:57

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Dag Boudewijn,

Ik heb zelf ook 4 Laukhuf klavieren en een paar jaar de borstelcontacten gebruikt. Werkt op zich goed, maar moest toch regelmatig de contacten wat schoonmaken (stukje gum). Uiteindelijk overgestapt op de contacten-rails van CMO (CustomMadeOrgan) en een verademing. Geen gezeur meer met denderende contacten. Kijk maar eens op de site http://www.custommadeorgan.com/klaviere ... ceren.html.

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 23 sep 2014 12:18

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Hoi Boudewijn,

je probleem verbaast me wel enigzins, in die zin dat ik zelf 2 content klavieren uit een orgel van 1970 gemidificeerd hebt, en ook gigantisch vuile contacten had, maar na een paar avondjes prutsen met schoonmaakspulletjes eigenlijk al een jaar lang geen toets heb, die hapert??? Als ik dan lees wat jij al uit de kast hebt gehaald voor dit probleem?

Bij de midi printjes die ik gebruik (midi-hardware.com - midi 128 interface) kan ik een anti-dender setting veranderen, geen ervaring mee, niet nodig gehad, mogelijk wel nuttig. Misschien heeft jouw interface ook iets dergelijks? Kan dit niet een common ground probleem o.i.d. zijn? (te weinig kaas van gegeten, maar ik zou zeggen dat het eerder in die hoek mis zit? Heb je misschien potmeters die "midi-ruis" genereren o.i.d.)

De kenners van de midi-boutique interfaces kunnen je misschien goede tips geven.

Suc6!
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 sep 2014 17:04

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Reeds is prima natuurlijk, en, zeker voor de vele hardware-knutselaars hier op het forum, die zelfs komplete houten klavieren maken, geen punt.

Beter is, om dus WEL magneetjes te gebruiken, maar ipv reeds de zgn Hallsensoren. dat zijn een soort transistors die scshakelen als er een magneetveld in de buurt komt.

Maar aangezien ik zie, dat je dus Midiboutique spullen hebt, neem ik aan, dat het daarbij gaat om een scanner die een uitwendige diodematrix wil zien, en dat is dan weer gemakkelijker te realiseren met reeds, omdat dit dus potentiaalvrije kontakten zijn.

Mijn ervaring over tientallen jaren zegt mij, dat idd die Laukhuff borstelkontakten heus niet slecht zijn, maar het is allemaal NIET ontworpen voor de zeer lage potentialen en stroompjes
waar de Midiwereld mee werkt.

Uiteindelijk zijn rubberkontakten toch minder onderhoudsgevoelig, alhoewel goud op zich ook goed werkt, alleen zie je daar vaak, dat er een ander metaal voor de busbar wordt gebruikt, en dan heb je toch weer een storingskans.

Ik ken de CMO kontakten niet, maar denkelijk gaat het hier om de zo,n beetje standaard geworden printjes ala Fatar met rubberkontakten. Prima dus.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 sep 2014 17:05

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Apropos, de NIEUWE Laukhuffs werken nu met Hallsensoren.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 23 sep 2014 19:20

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Dank, ik krijg nu wat beeld in de koers die ik moet varen. Duidelijk is dat de borstels op termijn ook geen oplossing bieden. Ze zien er overigens flink geoxideerd uit.

Ten aanzien de problemen met de huidige klavieren ben ik bang dat doordat ik sub-D-male vergulde contacten over de ingekorte contactveren heb gesoldeerd de veerkracht van de contactveren grotendeels teniet gedaan is. Daardoor is de druk op de common (omwikkeld met verguld draad uit de crea-bea-shops) mogelijk te laag waardoor alsnog dender en contactonderbreking plaatsvindt. Geeft wel een schitterend randomised tremulant effect, zoals op geen enkel orgel nog gebouwd is. Zijn er liefhebbers?

Hall-sensoren: doordat deze naar de richting van het magnetisch veld kijken bieden ze goede weerstand tegen het indrukken van naastgelegen toesten. Nadeel, ze hebben een dubbele voeding nodig en die levert mijn midi-encoder niet. Zelf een print bouwen die de Hall-sensoren weer omzet naar potentiaalvrije contacten wordt ook een behoorlijke kostbare onderneming. Per toets valt het overigens wel mee :lol: Lijkt mij vooralsnog geen oplossing.

CMO printen. Nog geen contact over gehad met CMO. Kunnen die aangesloten worden op een 8x8 matrix encoder? Zo nee, moet ik die ook vervangen. Andere vraag aan CMO: Er wordt dan een rubber drukpunt contact gestapeld op een contactveer? Resulteerd dat niet in een onwaarschijnlijk onrealistisch toucher, of een vervelend zwaar drukpunt?

Blijven de reeds nog over. Om overspraak tussen toetsen te voorkomen heb ik nu dus 5 stuks 7mm reed contacten liggen met 5 stuks supersterke minimagneten om eea te testen. idd magneten met een diameter van 2 mm en een lengte van 5. Niet laten vallen want dan hangt die ergens in de kast in een hoekje geplakt en vindt je hem nooit meer terug. Het positioneren van de magneten tov van de reeds zal een precisie klus worden. Het laten etsen van een print (meest nauwkeurige optie) kost ongeveer de hoofdprijs. Voor 10 klavieren wordt het betaalbaar, maar dan moeten er weer 8 in de etalage, met het nodige risico. Denk te gaan beginnen met een testopstelling om alle nadelen van de reed-constructie uit te sluiten.

Zojuist dwarrelt nog een optie omhoog: Gewoon 24volt dc op de borstel contacten en dan omzetten naar potentiaalvrije contacten voor de encoder. . . Hmm, nog eens over nadenken.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 sep 2014 20:10

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Ha, interessante dwarrelingen, Boudewijn!

Voor de Halls heb je overigens slechts 1 hulpspanning nodig; 12 v meestal.

Over die CMO prints: je moet even van hem vernemen, welk type diodematrix er is ingebouwd. Omdat je daar dus twee typen in hebt, met verschillende polariteit van de diodes. Is niet bij alle scannermodules gemakkelijk om te programmeren.

Ik heb zelf mijn Hammond toendertijd succesvol gemidificeerd. Die had een busbar contactsysteem, waar dus 24 volt mee geschakeld werd. Dit werkt een stuk beter; hoe hoger de aangelegde spanning, des te beter het contact is. Daar had ik dan schmitt-triggers type 40106 achter geschakeld teneinde dus een volkomen dendervrij en betrouwbaar signaal te krijgen, en daarmee ging ik dan weer in een CMOS 4066 analoge switch die in de diodematrix was opgenomen.

Nou, een boel soldeerwerk; in mijn geval nodig omdat ik het originele orgel intact wilde laten. Maar m.i. de enige OP TERMIJN betrouwbare manier om harde contacten in een diodematrix, die daar niet voor is ge-optimaliseerd, te gebruiken.

Ik zou dus maar gaan voor die CMO printen, of je moet meteen andere klavieren, bv Fatar TP60, willen gaan toepassen. de laatsten zijn de standaard klavieren zo,n btje in de orgelwereld, hebben ook een drukpunt. |Bevalt mij prima.

HG

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 23 sep 2014 23:52

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Boudewijn schreef:Dank, ik krijg nu wat beeld in de koers die ik moet varen. Duidelijk is dat de borstels op termijn ook geen oplossing bieden. Ze zien er overigens flink geoxideerd uit.


Zelf heb ik jaren borstelcontacten gebruikt (met 8 pennetjes per toets) en tot volle tevredenheid.

Boudewijn schreef:Hall-sensoren: doordat deze naar de richting van het magnetisch veld kijken bieden ze goede weerstand tegen het indrukken van naastgelegen toesten. Nadeel, ze hebben een dubbele voeding nodig en die levert mijn midi-encoder niet. Zelf een print bouwen die de Hall-sensoren weer omzet naar potentiaalvrije contacten wordt ook een behoorlijke kostbare onderneming. Per toets valt het overigens wel mee :lol: Lijkt mij vooralsnog geen oplossing.


Niet voor alle midi encoders of keyboardscanners is conversie naar potentiaalvrij noodzakelijk, zie hetgeen geschreven bij de volgende link.
http://www.midi-hardware.com/index.php? ... =Hallotron

Boudewijn schreef:Blijven de reeds nog over. Om overspraak tussen toetsen te voorkomen heb ik nu dus 5 stuks 7mm reed contacten liggen met 5 stuks supersterke minimagneten om eea te testen. idd magneten met een diameter van 2 mm en een lengte van 5. Niet laten vallen want dan hangt die ergens in de kast in een hoekje geplakt en vindt je hem nooit meer terug. Het positioneren van de magneten tov van de reeds zal een precisie klus worden. Het laten etsen van een print (meest nauwkeurige optie) kost ongeveer de hoofdprijs. Voor 10 klavieren wordt het betaalbaar, maar dan moeten er weer 8 in de etalage, met het nodige risico. Denk te gaan beginnen met een testopstelling om alle nadelen van de reed-constructie uit te sluiten.


Ik zou in dat geval kiezen voor experimenteerprint bij Conrad oid vandaan. Uiteindelijk is het een kwestie van een reedcontact en een diode met wat draadwerk. Daar hoef je toch niet een print voor te laten maken?
Is wel mooi natuurlijk, maar dat kost dan wat.

Boudewijn schreef:Zojuist dwarrelt nog een optie omhoog: Gewoon 24volt dc op de borstel contacten en dan omzetten naar potentiaalvrije contacten voor de encoder. . . Hmm, nog eens over nadenken.

Dan hoef je bij het laden van de sampleset de toetsgeluiden niet aan te zetten...... :lol:
Ben benieuwd hoe dat klinkt bij flinke akkoorden. (ik denk dat je relais bedoelt of misschien toch optocouplers)

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 sep 2014 00:28

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Velen is die voorgestelde oplossing met extra transistoren in de common lines van de matrix, zoals Rowan Sowa roept, toch niet tot tevredenheid gelukt.

Voor de kosten hoef je de oplossing met analoge schakel ics niet te laten ( CD4016 of CD4066) niette laten; tis alleen wat soldeerwerk. Ik heb de ic's gewoon met smeltlijm van een lijmpistool ruggelings op een smalle pertinax gatenboard gelijmd en gewoon bedraad. Zie foto. Dit geeft wel een te komplex beeld, want dit waren mijn pedaalkeyers daarom zitten er nog wat extra weerstanden en condensatoren in.
Resize of DSC_7816.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2014 11:04

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Boudewijn, (voorzover het nog wat waard is na alle andere adviezen).

Luister ook eens goed naar de reeds die je hebt, of ze niet te veel tikken tijdens het schakelen.
Op het eng HW forum is ook een topic over reedschakelaars i.c.m. klavieren.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=15&t=13471
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 347#p99494
Dat gaat o.a. over de schakelhysteresis (op welk punt in- en uitschakelen).

Ook op dit forum zijn er, die klavierreeds weer vervangen hebben door printjes met rubbercontactmatje.

Let op bij die printjes: niet alleen de diode richting, maar ook op de juiste hartafstand (bij Fatar versie) is van belang. Die kan tot 10 mm verschillen per klavier. Per contactprint een bandkabel naar de midiprint.
Ik ben wel benieuwd, of er hier mensen zijn, die printen met 2 of zelfs 3 contacten werkend hebben om zo een vorm van aanslaggevoeligheid te krijgen die in de samplesets van Sonus actief zou zijn.

André Kaptein heeft indertijd duidelijke foto’s geplaatst van het rubbercontactmatjes systeem.
viewtopic.php?f=7&t=516&start=25
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2014 11:17

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Ik heb mijn Heyligers klavieren ook inmiddels met de rubber contacten gemidificeerd. Nu geen storingen meer, wel is het toucher wat zwaarder geworden, maar ik kan de strips nog verplaatsten indien nodig. En voor €59,50 per klavier zou ik niet moeilijk gaan doen.

Succes!

vr.groet,
Gert Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 24 sep 2014 18:00

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Allen,

dank voor alle goede ervaringstips tot nu toe.

Afstellen van de reeds is (in- en uitschakel hysteresis) een kritisch punt. De uitslag van het uiteinde van de toets is minder dan 8 mm. Daar moet de hysteresis vanaf evenals de onnauwkeurigheid van de reedcontacten (en die is niet bekend) en de kracht van de magneten die ook niet allemaal exact gelijk zijn. Dus een stapeling van onnauwkeurigheden die alleen te voorkomen is door de magneten afstelbaar te maken. (Helluuuuup)

Ik heb inmiddels een mogelijkheid aangeboden gekregen om eens wat met rubber contacten te testen, daar ga ik nu eerst mee aan de slag. En als dat inderdaad rond de 60 Euri's per klavier moet kosten, kan ik je allemaal verklappen, dat reedcontacten en magneten duurder zijn.

Met vriendelijke groet
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 24 sep 2014 18:43

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Hmmm, blijkbaar heeft CMO de rubber-contact strips goedkoper gemaakt, ik betaalde een paar maanden geleden nog 88 euro per klavier (dat was 2 print-platen setjes). Is die 50/60 euro voor 2 van die strips van CMO?
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2014 19:05

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Inderdaad bij mij waren het ook twee strips voor één klavier. Geen idee of ze anders zijn dan bij CMO, maar ik heb ze hier gehaald: http://www.virtual-organ.com/Webshop-Hauptwerk-orgel-webwinkel.php?view=productPage&product=244&category=9

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 sep 2014 21:30

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Hier nog een toelichting op de verschillen in klavierbreedte:

Uitwendige maat van C-c 61-tonig 847 mm:
Deze maat is o.a. terug te vinden in de BDO norm; de Laukhuff catalogus; de Fatar TP6 en TP8 serie; de Johanus Opus 25 . . .

Uitwendige maat van C-c 61-tonig 837 mm:
Deze maat is o.a. terug te vinden bij de Fatar TP60 serie.

Bij houten klavieren is het waarschijnlijk geen probleem, maar als je printjes versie “837” gebruikt onder een “847” klavier, dan zitten de buitenste rubbernoppen 2,5 mm uit het hart van het staartstuk. Fatar heeft beide versies.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 sep 2014 21:43

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Vreemd, ik had eerst de TP6 en later omgeruild voor de TP60, maar die 1 cm verschil had ik dus niet.

Idd heb ik dus aanslaggevoeligheid met de TP60, omdat ik dus de Midiboutique print die daar speciaal voor is gemaakt, toepas.

De mkcv64smf. Maar, omdat er in de TP60 ook een drukpunt is, is het doseren wel lastig. Je kunt wel verschillende velocity curves laden in de Midiboutique print.

Alle anderen gebruiken gewoon ofwel het eerste, danwel het tweede kontakt.

Wat dat justeren betreft: meestal wordt het magneetje gewoon in het hout ingelaten, is dus gefixeerd.
Als je vervolgens de reeds met korte stukjes montagedraad naar de vaste punten monteert ( dat kunnen bv gewoon koperen schroefjes in een houten lat zijn...) dak kan je ze heel precies afstellen en ook later nog iets bijregelen. Die hysterese hou je natuurlijk.
Bij de pedalen is dat niet merkbaar, maar in hoeverre dat bij de manualen hinderlijk is, heb ik geen ervaring in.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 sep 2014 22:53

Re: Midificeren Heyligers klavieren

Geert,

Wat Gerrit zegt klopt wel, de huidige fatar tp 6 en de tp 8 zijn beide BDO norm dus 1 cm breder dan de TP60 deze is volgens AGO norm.
Kan wel zo zijn dat de oudere TP6 series smaller waren, dus gelijk aan de TP60.
Er zijn overigens nog meer maten in omloop, vooral in de houten klavieren.Geeft af en toe leuke verrassingen :?

mvg

André

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com