Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi probleem

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 08 nov 2014 15:17

Midi probleem

Ik heb voor mijn pedaal een Reed 30 van Midi-hardware gekocht.
http://www.midi-hardware.com/index.php? ... uct=REED32
Nu heb ik van http://www.midiboutique.com/ de hwce2x
Nu lijken deze niet goed te passen op elkaar, klopt dat?
Mijn registerbediening doet het wel, die staan op een matrix van midiboutique.
En hoe zit het dan met de 'PCB met rubbercontacten' van CMO?
Ik vermoedt dat de matrix niet overeen komt.
Is dat op te lossen?
Laatst bijgewerkt door Henri op 10 nov 2014 13:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2014 15:30

Re: Midi probleem

Henri schreef:Ik heb voor mijn pedaal een Reed 30 van Midi-hardware gekocht.
http://www.midi-hardware.com/index.php? ... uct=REED32
Nu heb ik van http://www.midiboutique.com/ de hwce2x
Nu lijken deze niet goed te passen op elkaar, klopt dat?
Mijn registerbediening doet het wel, die staan op een matrix van midiboutique.
En hoe zit het dan met de 'PCB met rubbercontacten' van CMO?
Ik vermoedt dat de matrix niet overeen komt.
Is dat op te lossen?




hoi Henri

je kan beter de geadviseerde pedscan nemen deze werkt wel
http://www.midi-hardware.com/index.php? ... ct=PEDSCAN

GR
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 08 nov 2014 15:56

Re: Midi probleem

Ja Jan Wim,

Kun je die dan wel op de hwce2x aansluiten?
En ik heb ook nog 3 klavieren natuurlijk....
Die wil ik ook graag hierop aansluiten.
Zijn de strips van CMO daar wel geschikt voor?

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2014 18:01

Re: Midi probleem

Laten we eerlijk zijn, voorafgaande aan aanschaf spullen moetje toch een voldoende diepgaande scan gedaan hebben??

Het besluit de hwce2x aan te schaffen, is natuurlijk nooit verkeerd, dan heb je dus 6 scanmatrixen ter beschikking.

Maar waarom moetje dan ook nog spullen van Midihardware erin gaan mixen?/ dat is nmm vragen om problemen. Afwijkende scanmatrixen, en bovendien veel spullen zijn niet stand-alone, en speciaal ontwikkeld om samen te werken met andere Midihardware units, en passen dus niet op spul van andere fabrikanten.
Hij schrijft het ook bij dat reed-board:
This is complete set of magnetic contacts organized in diode matrix. If you have organ pedalboard, and look for easy way of adding MIDI to it, all you need is the following set, and matching controller. For standalone pedals with individual MIDI output you need to plug the PEDSCAN module. If the pedals are integral part of bigger console, you need the PDS board that connects to a master controller. Magnets are always included as in the pictures below.

Nu lees ik ook nog, dater de rubbercontactstrips van CMO zijn gebruikt. Dan moet je dus eerst bezien, hoe zijn matrix is opgebouwd. Ik heb ze niet, maar CMO zal daar ongetwijfeld documentatie bij gedaan hebben.

Met 6 scanmatrixen van Midiboutique kan je dus al 3 klavieren plus pedaal aansluiten, dan hou je nog 2-1/2 scanmatrixen over, dus kan je daarmee nog 160 registers op aansluiten......!!!! Nix nodig verder.

Alleen fff goed kijken hoe de matrixen zijn gemaakt, en voor het pedaal kan je die 32 reeds natuurlijk vrij eenvoudig zelf in de gewenste matrix bedraden. Of een bevriende electronicus inschakelen.

Dat pedaal printje dat Jan-Wim heeft aangeraden, dat heeft dus een Midi output. Dat is dus wat minder handig, want dat moet je dan weer Mergen met je hoofstroom, Of je moet beschikken over een meervoudige Midi naar USB interface.
maar op de geluidskaart zit altijd een enkelvudige, dus dat zijn dan weer extra kosten en vooral bedrading en kastjes.
Niet iedereen wil zo,n rommeltje als bij ondergetekende!

Je kunt dus die Reed-print van Midiharware blijven gebruiken, en even wat printbaantjes onderbreken en daar dan met bedrading de juiste scanmatrix voor aansluiten op de hwce2x aanbrengen. Fluitje van een cent. Dat zou ik persoonlijk doen. Mooi stukje flatcable en klaar is kees.

Succes gewenst, jammer dat het niet naast de deur is, neem ik aan, anders had ik graag het even voor je opgelost.

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 nov 2014 19:48

Re: Midi probleem

Henri schreef:Ja Jan Wim,

Kun je die dan wel op de hwce2x aansluiten?
En ik heb ook nog 3 klavieren natuurlijk....
Die wil ik ook graag hierop aansluiten.
Zijn de strips van CMO daar wel geschikt voor?

Groet,
Henri



Hoi Henri.

de Pedscan is standalone en hoeft dus niet op de hwce2 te worden aangesloten

edit: sorry zag dat Geert al uitgebreid een oplossing heeft aangedragen


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 08 nov 2014 20:32

Re: Midi probleem

Hallo Henri,

Ik heb zelf een tijdje geleden ook de CMO-strips aangesloten op de hwce2 en liep daar inderdaad tegen het probleem van de pin-bezetting, die is helaas niet een op een te gebruiken.

Het verschil in de pin-bezetting tussen de hwce2 en die van de CMO connector is dat bij de hwce2 de pinnen 1 t/m 8 de rijen zijn en op de pinnen 9 t/m 16 zijn dit de kolommen. Bij CMO is dat anders, daar worden op de oneven pinnen de rijen gezet en de even pinnen de kolommen.

Ik heb dit opgelost door een paar print-plaatjes te maken met daarop twee 16-pins connectoren en via solderingen de pinnen met elkaar verbonden. De ene connector gaat dan naar de hwce2 en de andere naar de CMO. Het ging bij mij op vier klavieren, vandaar dat een paar printjes wel handig waren.

Zie hieronder de mapping tussen de hcwe2-connector en CMO-connector (beide de 16 pin connectoren).

pin hwce2 -> pin CMO
==================
1->1
2->3
3->5
4->7
5->9
6->11
7->13
8->15
9->2
10->4
11->6
12->8
13->10
14->12
15->14
16->16

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2014 22:21

Re: Midi probleem

Goeie aanvulling, Gerald! Dan weten we nu meteen wa meer van die CMO prints.

Hoefde je de diodes niet om te draaien??

HG
Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 nov 2014 22:34

Re: Midi probleem

Hallo Allemaal,

Even ter info midi boutique en Midi hardware gebruiken beide een verschillende matrix.
Het kan dus wel, maar je moet eenzelfde soort traject doen als Gerald wat inhoud extra werk.
Voorstel van Jan Wim kan ook en werkt prima. Je kan de midi out van de PDS op de midi in van de hwce2x zetten, moet je alleen kijken of de midi kanalen niet dubbel zijn.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 nov 2014 22:55

Re: Midi probleem

JA, Andre, dat was ik ff vergeten, dat je dus een Midi IN hebt op de hwce........bedankt voor de korrektie en aanvulling!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 10 nov 2014 07:41

Re: Midi probleem

Hallo Geert,

Het was niet nodig om de diodes om te draaien, alleen de pin-bezetting omgezet en toen werkte het allemaal.

Is de contacten-print van Andre dezelfde als die van CMO of een eigen ontwerp inclusief MIDI-aansluiting?

Die van CMO heeft geen directe MIDI-aansluiting, die moet je altijd op een matrix-scanner aansluiten.

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 nov 2014 12:22

Re: Midi probleem

ALLE contactprinten zijn alleen contact plus matrixconfiguratie.

Das ook logisch, want wat moet je aan met een veelheid van Midi uitgangen, en bovendien wil je in een orgel vaak nog meer zaken midificeren.

Dus 1 print die het allemaal doet is wel zo handig. Voor het pedaal ligt het wat anders: enerzijds kan je met een aparte pedaal naar Midi encoder een los pedaal maken dat dan op een groter geheel wordt aangesloten ( zie je ook vaak bij POP-keyboards zoals Korg etc), anderzijds geeft door de wat grotere te overbruggen afstand een Midi-encoder ingebouwd in het pedaal transmissietechnisch minder storingskansen.

Meestal zijn die dedicated pedaal naar Midi printjes ook reeds voorzien van een interne matrix, waardoor je gewoon je reedkontakten rechtstreeks kunt aansluiten.

HG

Geert

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 10 nov 2014 14:13

Re: Midi probleem

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik ben vooral ook blij dat de contactstrippen van CMO op de hwce2x aangesloten kunnen worden op de manier die Gerald aangeeft!
Deze strippen wil ik toepassen in mijn (eigenbouw) klavieren. Vind deze strippen de mooiste oplossing hiervoor.
De trekregisters heb ik aangesloten via een matrix met separate midi-controller van Midi-boutique. (ooit overgenomen van mijn zwager)
Tot nog toe speel ik op een klavierblok van Hoffrichter waar ik de Reed 30 van Midi-hardware wel rechtstreeks in kan pluggen met de 16p flatcable.
Ten onrechte ging ik ervan uit dat dat ook op de hwce2x het geval zou zijn.
Ik ga toch nog eens kijken of de Reed 30 op vergelijkbare manier "omgepind" kan worden.
Al met al is deze situatie zo gegroeid. Ik wil nu graag naar één midi-controller toe. Hiervoor heb ik de hmce2x uitgekozen.

Nogmaals bedankt.

Groet, Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 17 nov 2014 14:13

Re: Midi probleem

Ik heb contact opgenomen met Roman van Midi-hardware. Hij stuurde mij per omgaande de opbouw van de diodematrix toe!
Ik heb wat pin-posities gewijzigd op de aansluiting van de REED 30, en ingeprikt op de HWCE2x en ...... Alles werkt!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 nov 2014 15:50

Re: Midi probleem

Een heel kreatieve oplossing!! Zo te zien heb je de contactveertjes uit de steker gewipt en ze er op andere posities ingezet?? Dan hoef je ook nix om te solderen of met verlopen te werken. Mooi!!

HG

Geert

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com