Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Harmonium

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 01 dec 2014 14:19

Harmonium

Goedemiddag,

Ik ben druk bezig om een mooi orgel te kopen maar ik kwam dit tegen: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Is het mogelijk om de klavieren van een harmonium eruit te halen met behoud van de octaafkoppels en indien aanwezig klavierkoppel? Ik wil nammenlijk een andere kast omdat ik de orginele niet zo mooi vindt!
Is het ook eenvoudig om een harmonium klavier te midificeren?

mvg,

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 dec 2014 15:14

Re: Harmonium

Natuurlijk!! Als je maar het mechanische geheel intact laat. Plus de bediening natuurlijk ( de registerknop, of wat je ervoor in de plaats wilt maken).

Midificeren: nou, daar is nu toch wel genoeg overgeschreven hier op het forum.

Eenvoudig: wat is eenvoudig?? Voor iemand met een electronica-achtergrond is het een peuleschil, voor leken kan het zonder hulp vaak stagneren.

Twee richtingen:

1. Alles zelf uitzoeken en een kontakt-type selekteren, ( harde kontakten, rubber, reeds, Hall), en zelf een matrix met diodes in elkaar solderen, en dat op een gekocht midi scannerprintje aansluiten. Voor de gevorderden.

2. Gewoon bij 1 van de alhier bekende toeleveranciers printjes met rubberkontakten voor onder de klavieren, met bijbehorende midi-scanner bestellen.
Wel moet je zelf nog even experimenteren met het eventueel aanbrengen van een geschikt "dingetje"onder je toetsen, om de toetsbeweging over te brengen op die kontakten.

Mooie klavieren vaak, van die harmoniums. Denk om de houtworm........

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 dec 2014 18:48

Re: Harmonium

Geert schreef:
Mooie klavieren vaak, van die harmoniums. Denk om de houtworm........


Bijten ze? :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 dec 2014 16:17

Re: Harmonium

Robert-jan O schreef:Goedemiddag,

Ik ben druk bezig om een mooi orgel te kopen maar ik kwam dit tegen: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Is het mogelijk om de klavieren van een harmonium eruit te halen met behoud van de octaafkoppels en indien aanwezig klavierkoppel? Ik wil nammenlijk een andere kast omdat ik de orginele niet zo mooi vindt!
Is het ook eenvoudig om een harmonium klavier te midificeren?

mvg,

Robert-jan


Hoi,

Het is de vraag of je dan ook nog het originele harmonium wil blijven bespelen.
Is dat het geval dan zal je moeten zorgen voor een windvoorziening in je nieuwe kast.
Zo niet, dan is het vrij simpel.
Het klavier/de klavieren, mechanieken/koppels/tongen etc zit vaak in 1 blok dat met maar een aantal schroeven vast zit op een bodemplaat. Dit is vrij simpel te verwijderen en elders op te plaatsen.
Nadeel is wel de benodigde hoogte tussen de bovenkant toets onderklavier en de onderkant van het blok.
Dit kan zorgen voor een lastisge speelhouding.

Kant en klare contact strippen met bijbehorende printjes bestellen en je kan vrij eenvoudig en snel de boel midificeren.

Succes!

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 02 dec 2014 18:39

Re: Harmonium

Goedemiddag,

Ik wil van het harmonium enkel de klavieren en het pedaal overnemen en dan alles midificeren. Hopelijk lukt het allemaal en dan heb ik ook een mooi orgel staan(Die boxen op het orgel is werkelijk geen gezicht :oops: )

mvg,

Robert-jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 dec 2014 12:42

Re: Harmonium

Als ik op de marktplaatslink klik, zie ik een Harmonium met 1 klavier en twee zwelpedalen..... :D
Je bedoelt een pedaalharmonium?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com