Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Totaal schakelaar HW-orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 10 jun 2011 22:40

Totaal schakelaar HW-orgel

Beste Hw-ers,

Ben bezig een hauptwerkorgel samen te stellen. Heb nu alles los staan (pc actieve speakers). Wil front op mijn Rembrandt laten maken door meubelmaker.

Nu zou ik het liefst alles straks met 1 schakelaar willen aanzetten. De pc wil ik inbouwen zodat ik niet meer bij de originele schakelaar kan. Verder is het natuurlijk handig als ook de schermen en speakers op dezelfde schakelaar zitten. Iemand een idee hoe je dit kan aanpakken? Ben geen techneut... :oops:

Alvast bedankt!

Groeten, Jaap
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 10 jun 2011 23:55

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

In de orgels van o.a. Mixtuur zit een systeem van gembird voor zover ik weet. Je kunt via de pc de aan/uit schakelaar overbruggen via software kijk anders even bij Conrad.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1600

P.s. als je niet technische bent er niet aan beginnen!

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 11 jun 2011 08:50

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Je kan is contact opnemen met Noorlander (http://www.orgelmakerij.com/). Ook hij heeft een powermanager, in eigen beheer ontworpen. Misschien kan je deze ook los bestellen zonder orgel erbij.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 14 jun 2011 12:42

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Dag Lubbert,

In de orgels van o.a. Mixtuur zit een systeem van gembird voor zover ik weet. Je kunt via de pc de aan/uit schakelaar overbruggen via software kijk anders even bij Conrad.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1600


Ik ben ook op zoek naar zo'n schakeling en ben redelijk technisch.
Nu verlopen de links van conrad heb ik wel eerder gemerkt. Als je een bladwijzer aanmaakt voor een bepaald product werkt die even later ook niet meer.
Kun jij een productnummer vermelden van het onderdeel wat je hierboven noemt?
Bedankt,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 14 jun 2011 13:19

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Als je een directe link nodig hebt naar een product op de site van Conrad, klik dan op de productpagina in de rechter kolom onder 'Extra' op 'Directe productlink'. Je krijgt dan een popup met daarin een link die altijd geldig blijft.

Je moet het inderdaad wel even weten en het komt aardig amateuristisch over van Conrad.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 14 jun 2011 13:21

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Henri,

ik kwam toevallig bij conrad terecht bij deze posting. Als je in Google gembird intypt kom je op meer sites terecht. Overigens heb ik verder niks met Conrad.

Groet

Berichten: 1

Geregistreerd: 08 apr 2012 14:20

Bericht 09 apr 2012 08:57

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Ik had dezelfde vraag. Ben naar 'Radio Electronica' in Utrecht gegaan, daar hadden ze een prima oplossing. Met een 'Master Slave Surge Protection Board' (CMP-MSSP06' van König) heb ik nog één knop om alles aan te zetten. Het is een stekkerdoos met één masterstopcontact en 5 slave-stopcontacten. De PC zet je op het masterstopcontact, de rest (boxen, MIDI, geluidskaart etc.) op de slaves. Als je de PC aanzet, trekt deze stroom uit het masterstopcontact. Hierdoor slaat een relais in het apparaat aan die vervolgens de slaves van stroom voorziet. Het geheel gaat uit door in HW de hele computer uit te zetten (of et. via Windows alles af te sluiten). Het apparaat kost € 24,95. Ik ga nu nog en PC-schakelaar vervangen door een klein schakelaartje die ik onder het onderste manuaal bevestig, schakelaartje (Rafi drukbouton) ook bij Radio Electronica gekocht voor € 4,50).

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 apr 2012 12:08

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Aanvulling op Klaasjan's verhaal: Radio Electronica bestaat niet in Utrecht, Radio Centrum wel. En dit is de bewuste schakeldoos: http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Electra/Tafelcontactdozen/Met_overspanning_bescherming/MASTER_SLAVE_6-VOUDIGE_TAFELCONTACTDOOS.html
Ook in zwart verkrijgbaar.

PS ik heb geen aandelen in Radio Centrum en ben daar ook niet werkzaam. 't Is dus geen reclame voor eigen toko

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 09 apr 2012 13:47

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

De Power manager van Brennenstuhl bevalt me (als niet techneut) erg goed.

Is tevens een overspanningsbeveiliging.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 apr 2012 14:14

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Bij de Lidl hebben ze ook regelmatig zo,n ding. Is een stuk goedkoper.

Is wel aardig natuurlijk, maar erg sophisticated werkt dit niet, omdat het alleen maar al je randapparatuur inschakelt zodra je de PC opstart.

HG

Geert

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 09 apr 2012 23:43

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Beste leden

Ik heb het zo gedaan dit Bestnr.: 701869 - 89 druk schakelaar bij conrad besteld
Twee draadjes van de schakelaar naar de pc gelegd (deze tussen de draadjes van van de aan of uitzet knop van de pc gesoldeerd)
En twee draadjes voor hat lampje van de schakelaar, die heb ik van de voeding gehaald. Die ook voor hd gebruikt word (hier heb een verloop stekker voor gebruikt dan hoef niet aan de draaden teknippen)

En een stekker doos zoals hier boven beschreven staat een master en overige slave maar dan van HS Muziek deze zijn instelen op gevoeligheid van je apparatuur.

De boven staande schakelaar in gebouwd in orgel hier zet ik heel Hauptwerk mee aan en uit. Dit werk al ruim een jaar perfect.

Heeft iemand een betere oplossing leuk om hier onder te vermelden.


Eef

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 10 apr 2012 16:58

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Eef,

Hoe heb je de PC dan geschakeld?
Als deze aanstaat en je drukt op de knop, gaat hij dan helemaal uit of in slaapstand?
Vr. groet,
Henri

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 10 apr 2012 23:39

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Henri

De pc is zo ingesteld dat kun je bij windows 7 je gaat naar config. scherm energiebeheer en dan zie je links het gedrag aan en uitzet knop en daar kun je het in stellen, volgen mij kan het ook via de bios maar dat weet ik even niet. Maar volgens mij ook met xp.

Dat je een keer druk start alles op en als je uitgespeeld bent druk je weer
op de knop en gaat weer uit.

Eef
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 aug 2019 15:08

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Heb zelf ook een Gembird master slave stekkerdoos die schakelt aan via een usb verbinding met de pc.
https://energenie.com/item.aspx?id=7025
Helaas werkt dat niet altijd vlekkeloos. Af en toe schakelt die niet alles aan en soms bij het afsluiten sluit hij niet alles af.

Er zijn echter ook master slave stekkerdozen die alles inschakelen zodra er stroom gaat lopen door het master stopcontakt op deze stekkerdoos, dus bij het inschakelden van de pc. bijv.
Heb nu deze Ehman aangeschaft bij Conrad met 1 master en 6 slave stopcontacten.
https://www.conrad.nl/p/ehmann-0240x000 ... 587cfaf521
De Pc zit nu bij mij in de master en met de schakelaar op de console zet ik die aan waarbij ook de rest aanschakelt.
Tot nu toe werkt het perfect en veel sneller als de gembird.
Ehman heeft verschillende types en ook Brennenstuhl heeft diverse types in het assortiment.
Rencforce heeft een wat vriendelijker geprijst type in het assortiment.
https://www.conrad.nl/p/renkforce-1015a ... sert_kz=8J

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 11 aug 2019 00:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 aug 2019 18:25

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Ik heb een aparte schakelaar om de PC uit te zetten en vervolgens een stekkerdoos met een schakelaar waar de geluidskaart en speakers op zitten. Maar als ik de schakelaar van de stekkerdoos uit zet, dat ploppen mijn speakers (echt een flinke plop... altijd even schrikken). Lijkt me niet echt bevorderlijk. Is dat met een slave stekkerdoos te voorkomen? Of moet ik dat anders doen?

Groeten,
Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 10 aug 2019 19:29

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Ik ben ook met de Gembird stekkerdoos begonnen, maar had net als Jan niet altijd goede ervaringen.

Nu heb ik een combinatie van een master-slave stekkerdoos en de Gembird. Door de speakers via de Gembrid te schakelen, gaat het afsluiten ook netjes. Zodra HW afsluit, worden de speakers uitgeschakeld en hoor je geen 'plop'.

Groeten,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 aug 2019 23:23

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Jan Leendert schreef:Ik heb een aparte schakelaar om de PC uit te zetten en vervolgens een stekkerdoos met een schakelaar waar de geluidskaart en speakers op zitten. Maar als ik de schakelaar van de stekkerdoos uit zet, dat ploppen mijn speakers (echt een flinke plop... altijd even schrikken). Lijkt me niet echt bevorderlijk. Is dat met een slave stekkerdoos te voorkomen? Of moet ik dat anders doen?

Groeten,
Jan


Hoi Jan

Met deze configuratie heb ik nog geen harde ploppen waargenomen.
Ik denk dat het op deze manier wel goed werkt.

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 aug 2019 10:09

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Hoi Jan,

Ik heb het idee dat de harde 'ploppen' ontstaan als de geluidskaart (met externe voeding) eerder uitschakelt dan (of tegelijk met) de speakers. Toen ik alleen de master-slave stekkerdoos had, hoorde ik ook altijd een klapje bij het uitschakelen. Met de huidige opstelling niet meer.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 12 aug 2019 19:49

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Cheesecorner schreef:Hoi Jan,

Ik heb het idee dat de harde 'ploppen' ontstaan als de geluidskaart (met externe voeding) eerder uitschakelt dan (of tegelijk met) de speakers. Toen ik alleen de master-slave stekkerdoos had, hoorde ik ook altijd een klapje bij het uitschakelen. Met de huidige opstelling niet meer.

Groet,
Arjan


Hoi Arjan,

Begrijp ik goed dat alleen een master-slave stekkerdoos mijn probleem niet op gaat lossen?
Hoe heb jij het nu in je huidige opstelling?

Alvast bedankt voor jou info!
Groeten, Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 aug 2019 22:55

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Hallo Jan,

Bij mij was dat inderdaad niet de oplossing. Nu heb ik een master-slave stekkerdoos met daarin de computer als master en verlichting, geluidskaart en de Gembird stekkerdoos als slave.
In de Gembird zitten de stekkers van de speakers. Hij is zo geprogrammeerd dat de speakers aan- en uitgaan als HW opstart/afsluit.
Dat proces loopt heel netjes.

Toen ik alleen de Gembird had liep het niet lekker, was het bestuuringsprogrammaatje niet op tijd opgestart, waardoor de speaker niet altijd aan gingen.
Alleen de master-slave zorgde voor de bekende 'plop'.
Nu gaat het geruisloos.

Eigenlijk is het wat omslslachtig, twee van die speciale stekkerdozen. Maar ik zou niet weten hoe het anders op te lossen en ben dan ook benieuwd naar de ervaringen/oplossingen van anderen.

Groet,
Arjan
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 12 aug 2019 23:30, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 aug 2019 23:13

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Ik gebruik een master slave stekkerdoos.
Nu is een monitor speaker altijd gevoeliger qua afschakeling dan passief
Ik stuur mijn front speakers aan met 3 versterkers, maar geen plop.

Er kan wellicht ook nog verschil in een externe geluidskaart met eigen voeding zijn, en een interne geluidskaart die voeding via het MB krijgt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 aug 2019 23:36

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Jan Wim schreef:Er kan wellicht ook nog verschil in een externe geluidskaart met eigen voeding zijn, en een interne geluidskaart die voeding via het MB krijgt


Ik denk dat je gelijk hebt. Ik meen me te herinneren dat ik geen plop hoorde bij het afsluiten toen ik nog de Steinberg geluidskaart had. Die had geen separate voeding, maar kreeg voeding via USB van de computer. Waarschijnlijk is de geluidskaart dan net een fractie eerder afgesloten.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 aug 2019 09:11

Re: Totaal schakelaar HW-orgel

Ik heb de gembird nu altijd aanstaan en niet meer verbonden met de pc. Is nu dus een gewone stekkerdoos.
Het aanzetten van mijn Hauptwerk setup gaat dus alleen via master slave stekkerdoos..
Ik heb geen actieve boxen maar het passieve systeem dat ik heb inc. 2 subwoofers externe geluidskaart, geeft tot nu toe geen noemenswaardige ploppen. Je hoort wel dat alles uitschakelt maar geen plop.
Ik heb de software van gembird verwijderd en dat geeft tot mijn verbazing een lagere latency in het systeem en ook Reaper start nu ineens veel sneller op terwijl Reaper daarvoor een tijdje bleef hangen met opstarten.
Vreemd allemaal.

groet Jan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com