Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2015 21:19

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

De strips zijn binnen.
Maar nu> Gewoon een stukje afzagen??? :shock:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jan 2015 21:26

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

hoi Jaap,


ik neem aan dat je 54 toetsen hebt??

inkorten is geen enkel probleem, wel even opletten dat je de juiste strip inkort

als het goed is de linker strip langer dan de rechterstrip...

dus de rechterstrip kan je inkorten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 jan 2015 23:52

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Hallo Jaap,

De rode connectors moeten in het midden zitten en de korte strip aan de rechterzijde.
zie de foto.
IMG_6447a.jpg

Jij hebt hem op de foto net verkeerd om.

mvg

André
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jan 2015 16:20

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Bedankt Jan en Wim!

Ze zijn nu ingekort. Wel een beetje eng om je zaag in zo'n print te zetten, maargoed.

Nu wil ik jullie vragen waar ik de contactstrips moet plaatsen. Op de loze ruimte die is ontstaan nu ik de lat met contacten bij het staartklavier heb weggehaald?
En bij het balansklavier op de ruimte tussen de dwarslatten (zie 2e foto)?

Moet dat een aluminium profiel zijn en dan nog in hoogte verstelbaar? En dan de contactstrips erop schroeven? Ik weet natuurlijk niet precies op welk moment er contact gemaakt wordt.... :? Er zitten trouwens alleen in, of liever: iets uit het midden- gaten in de strip. Als ik daar schroeven in ga draaien, kantelt hij...
Tis een heel gepruts voor een kantoorpikkie...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jan 2015 22:46

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Verdraaid. Nu kom ik er ineens achter dat mijn balansklavier 1 cm korter is dan mn staartklavier.....
Zijn daar andere strips voor? Of kan ik ze er toch tussen frommelen? En de zijkanten wat inkorten? :oops: :oops: :oops:

Of is er iemand die een staartklavier wil ruilen tegen een balansklavier?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jan 2015 22:54

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Jaap,


er zijn strips met andere hart op hart maten te koop.

maar nu heb je ze al gekocht, en 1 cm moet wel ergens weg kunnen halen

let er wel op dat je niet ergens "uit de toets" loopt, zodat er geen gevaar bestaat dat de naast liggende toets, het naburige kontakt gedeeltelijk indrukt.


maar als het goed is heeft elke strip een mm of 4/5 aan beide zijden over wat loos is, dit kan je uiteraard inkorten.

een goede les voor iedereen, meet voortaan het aantal centimeters van 1 octaaf, en geef dit door bij de bestelling van de fatar prints.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jan 2015 23:13

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Jan Wim schreef:Jaap,...als het goed is heeft elke strip een mm of 4/5 aan beide zijden over wat loos is, dit kan je uiteraard inkorten.


Bedankt voor de geruststelling Jan Wim! Scheelt me weer een paar uur piekeren vannacht :lol:

Ik heb overigens een foto gevonden van Andre Kaptein die zoń regelbare lat heeft gemaakt voor de contactstrips. Maar dat werkt volgens mij alleen bovenop een balansklavier en niet onderop een staartklavier... (?)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jan 2015 23:36

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

je moet zorgen dat de contact strip op een voldoende starre ondergrond gemonteerd word

ik zou voor hout gaan, hier kan je makkelijk de print op bevestigen, en raken je soldeer eilandjes niet eventueel aluminium.


ik zelf heb een eiken houten regel genomen deze uitgefreesd zodat de strip netjes verzonken ligt, en de diodes beschermt zijn

Naamloos.jpg



zorg dat het hout niet doorbuigt in het midden dit kan je eventueel verstevigen met een hoeklijntje


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 jan 2015 13:02

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Jaap,...als het goed is heeft elke strip een mm of 4/5 aan beide zijden over wat loos is, dit kan je uiteraard inkorten.


Bedankt voor de geruststelling Jan Wim! Scheelt me weer een paar uur piekeren vannacht :lol:

Ik heb overigens een foto gevonden van Andre Kaptein die zoń regelbare lat heeft gemaakt voor de contactstrips. Maar dat werkt volgens mij alleen bovenop een balansklavier en niet onderop een staartklavier... (?)



Hallo Jaap,

Dat klopt, werkt alleen aan bovenzijde balansklavier, en dan ook alleen bij het bovenste klavier.
Overigens werkte dat wel uitstekend moet ik zeggen.
Bij mijn onderklavier heb ik het geheel op een alu hoeklijntje geplaatst en ben net zo lang aan het schuiven en zoeken geweest tot ik de juiste stand heb gevonden. Vervolgens de boel daarna vastgeschroefd in het klavierraam.

Inmiddels is mijn pijporgel verkocht (tot grote vreugde van de buren :D ) en heb ik nog 2 contactstrips t.b.v. klavier en reedstrips met magneten t.b.v. pedaal liggen ter overname.
Doe een leuk bod en ze zijn voor jou.

m.vr.gr.

André Kaptein
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 maart 2015 15:58

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Toch nog even een vraag over de plaatsing van de contactstrip...
Wat speelt lichter? De contactstrip zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt of zo ver mogelijk bj het scharnierpunt van de toets vandaan?
Asl ik denk aan een notenkraker....denk ik zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt.
:D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 maart 2015 16:18

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Jaap380 schreef:Toch nog even een vraag over de plaatsing van de contactstrip...
Wat speelt lichter? De contactstrip zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt of zo ver mogelijk bj het scharnierpunt van de toets vandaan?
Asl ik denk aan een notenkraker....denk ik zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt.
:D



Hoi Jaap,

hier geld "kracht maal arm" dus inderdaad hoe dichter bij het kantelpunt, des te minder is de invloed.

maar ik persoonlijk vind de contactstrip erg slap in het drukpunt.
bij mijn eigen heb ik daar naast nog eens losse drukpunt rubbers geplaatst.


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com