Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 dec 2014 12:13

Re: Klavieren

Boudewijn schreef: Op bijgevoegde foto zie je de contactveren. De koperen haak waar de contactveer onder zit zit onder de toetsen in een koperen litze geschroefd. De contact veer is dus de common. De borstels hadden in mijn geval 4 contactdraden. Deze borstels maakten contact met de haakse stuk aan het uiteinde van de toetsveer.


Kijk, hier worden wat (litze)geheimen ontrafeld... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 dec 2014 13:30

Re: Klavieren

Leuk, dat anderen met ervaring ook gereageerd hebben. Zo moet het toch gaan lukken. Alleen jammer dat we nog geen foto van een contact hebben.

Wat al eerder is geroepen, betreffende de uitvoering met 8 draadjes en een gemeenschappelijke kontaktveer, herhaal ik nog maar eventjes. Je moet dus idd NIET 2 kontakten in serie gaan schakelen. Dus het maakkontakt wordt gerealiseeerd, door enerzijds ALLE 8 draadjes parallel te schakelen, en de andere kant van het kontakt is dus de kontaktveer.

EERST moet je natuurlijk even uitknobblen, wat voor een diodematrix je nu eigenlijk moet maken voor gebruik met de Gino-Midi printen. Maar daarover is genoeg documentatie natuurlijk.
Ik gebruik altijd dun soepel montagedraad van verschillende kleuren, dat werkt het handigst.

O ja, en nooit gaan schuren, en al helemaal geen kontaktspray oid gebruiken; gewoon een zachte potloodstift, grafiet geleidt. smeert en veroorzaakt geen corrosie.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 dec 2014 15:43

Re: Klavieren

Op Facebook vond ik ook nog een interessant verslag: https://www.facebook.com/blokpostorgelombouw?fref=ts
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 dec 2014 18:18

Re: Klavieren

Ja, gezien.

Maar ook dit natuurlijk! http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=15&t=13587

De laatste posting vooral.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 dec 2014 14:20

Re: Klavieren

Ha Geert,

is dit het verhaal van de CMOS-switches? https://ambassadororgan.wordpress.com/page/6/
Het hauptwerkforum is reeds gesloten (iets met kerst en familie :? ) dus die kan ik nu even niet bekijken.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 dec 2014 17:23

Re: Klavieren

Het hauptwerkforum is reeds gesloten


tja het blijven Amerikanen zullen we maar denken, de CIA zal ook wel gesloten zijn :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 dec 2014 17:13

Re: Klavieren

We zijn weer wat verder gekomen en het denkproces heeft weer wat input en een duwtje gekregen: Dries is vanmorgen langsgeweest en heeft gemeten hoe het nu zit met die contacten. Het verhaal van de Litze klopt.
Het is alleen nogal wat soldeerwerk met die CMOS switches er bij. Want ik ga er van uit dat er minimal 12 volt op moet om geen gedender te krijgen.
Mede door de kerstgratificatie van m'n ouders zijn die rubber contactstrips wel het overwegen waard.
Het enige wat ik zou willen weten is hoe zwaar het toucher dan wordt. Het hoeft voor mij niet zwaarder dan het nu is...
Als ik dat ergens -liefst in de buurt- zou kunnen proberen...

Boudewijn, ik waardeer je aanbod, maar Huizen ligt niet echt in de buurt van Spijkenisse. Misschien dat er iemand dichter in de buurt woont die ook Heyligers heeft met die PCB's?

Of Andre moet er eentje op proef ter beschikking willen stellen (met recht van teruggaaf). ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 dec 2014 00:44

Re: Klavieren

Jaap, die rubber kontakten gaan werkelijk ontzettend soepel hoor! Bij de Fatars zit er natuurlijk ook nog eens een rubber drukpunt in, dus je voelt helemaal die kontakten al niet meer.
Maar het is dus beslist niet zo, dat de weerstand op een bepaald moment progressief toeneemt. Het is erg slap spul zeg maar, dat alleen voldoende veerkracht heeft om meteen weer mee omhoog te veren als je de toets loslaat.

En het is, zoals langzamer hand bij velen wel duidelijk is geworden, 1 van de weinige praktisch storingsvrije kontaktsystemen over langere tijd ( bij matrix-schakeling dus), die ook nog eens zeer betaalbaar blijft.

Alleen moet je het denk ik schakeltechnisch wel even goed bekijken, dat het op je reeds aanwezige Gino-Midi goed interfaced. Het leuke is, zoals ik al eerder riep,m dat je dan evt later doro een andere encoder toe te passen, alsnog velocity kunt gebruiken, als jetenmisntge die Fatar kontaktprinten gaat gebruiken.

HG

Geert

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 29 dec 2014 10:20

Re: Klavieren

Dag Jaap,

Ik lees hier het e.e.a. over aanslag gevoelig maken van de klavieren. Mocht je hiervoor willen kiezen, hou dan in de gaten dat je bestaande Gino decoder-matrixprinten niet geschikt zijn voor aanslaggevoelige contacten. Nico Goes heeft, zoals André al aangaf, een ombouwsetje om zijn decoder-matrixprinten toe te passen in combinatie met fatar klavieren of contactstrips.
Ik heb ze ook toegepast en het werkt uitstekend.

Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 dec 2014 16:29

Re: Klavieren

Het is niet DEcoder, maar ENcoder. :oops:

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 29 dec 2014 17:12

Re: Klavieren

Dag Geert,

Dan zit Nico er op zijn website ook naast? :shock: :shock:

Gr.

Nees
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 29 dec 2014 17:33

Re: Klavieren

@Jaap380

Ik heb even wat meetgegevens opgezocht van de toetsdruk van mijn klavieren (meer dan 95% dna-overeenkomst met die van jouw)

Toetsdruk:
origineel (met veer) : 145 gram
zonder veer met CMO-printen : 90 gram ( dus losgekoppeld uit de koperen haak)
met veer en CMO-print : 235 gram (=145 + 90)
met veer en CMO print en borgschroef veer verwijderd : 160 gram
met veer en FATAR print : 175 gram.

De borgschroef van de veer dat zijn de schroefjes links op onderstaande foto.

DSC02750.JPG
Hier kun je dus mee spelen, maar houd er dan rekening mee dat je langere schroefjes moet zoeken en op moet letten dat het oog niet langs het schroefdraad gaat krassen, want dat levert bijgeluiden op, en dat lijkt mij niet prettig. Zelf heb ik deze schroefjes gewoon vast zitten in combinatie met de Fatar printen.

Zelf vindt ik de 175 gram niet vervelend, maar heb nooit op het origineel van 135 gram gespeeld. Ik was, net als jij, bang dat de toetsdruk te hoog zou worden, maar dat was niet het geval.

De laatste meting met de Fatar print heb ik zojuist verricht, ik had nu alleen geen mooie gewichtjes tot mijn beschikking dus die meting is wat minder nauwkeurig (+/- 10 gram), de andere een paar maanden geleden met nette gewichtjes.
DSC02746.JPG


Toen ik zojuist de definitieve versie aan het meten was merkte ik dat er inderdaad een extra hobbeltje in de toetsdruk zit door de rubber dopjes van de Fatar print. Maar toen wan ik wel erg precies bezig ( bij 140 gram blijft de toets dan op het rubber contact hangen. Pas bij 175 gram zakte hij ook door het rubber toetscontact.) Met de vinger getest is het nauwelijks waarneembaar.

Hopelijk kun je hier weer wat mee.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 dec 2014 20:37

Re: Klavieren

Deze metingen betreffen die een Fatar print ZONDER die extra rubbertjes voor drukpuntsimulatie?? Want het effekt dat je beschrijft, bij het doordrukken, is MET deze drukpuntsimulatie toch vel sterker.

Betr. de begripsverwarring:

1. Toetssignalen worden dmv een Midi-ENcoder gecodeerd naar het seriele Midi-formaat, richting PC.
Een DEcoder is in de Midi-wereld de schakeling, die een seriele Midi bitstream komende VANAF de PC omzet in afzonderlijke schakelmomenten.
De laatste wordt dus gebruikt om bv vanuit HW terugsignalering te hebben naar registerschakelaars. Of voor displays.

2. Gino Midi noemt zijn Midi interface ( wat dus een ENcoder is), nergens zo. het is bij hem gewoon de Midi interface. Ok.
Maar dan WEL eentje die slechts 1 ricthing op werkt, en wel als ENcoder!!

Omdat hij met een busstructuur werkt, en de matrixprinten op die bus sequentieel aftast, noemt hij dit gebeuren de DEcoder.
er wordt echter helemaal niets gedecodeerd, of het zou moeten zijn, het busbesturingscommando......

Als het anders - beter - uitgelegd kan worden, houd ik mij aanbevolen. Eea doet natuurlijk niets af aan de prima werking van deze prints, ik vind het alleen - voor mij persoonlijk - nogal verwarrend.

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 29 dec 2014 21:04

Re: Klavieren

Geert,

Bedankt voor het ontrafelen van de begripsverwarring. Ik kan het niet beter uitleggen, want met mijn basiskennis van electronica ben ik al lang blij dat het me gelukt is om de boel in elkaar te solderen en speelbaar te krijgen.

Gr.
Nees
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 29 dec 2014 23:39

Re: Klavieren

@ Geert,

De Fatars zijn volgens mij niet voorzien van extra drukpunt rubbertjes. Als ik de rubbertjes van de printen haal heb ik alleen de koolstofsporen op de print over. Zie foto van de gebruikte printen. (foto gemaakt bij het aftekenen van de gaatjes voor de montage, vandaar het potlood)
DSC02753.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 dec 2014 16:07

Re: Klavieren

@Boudewijn,

bedankt voor je wetenschappelijke posts! erg verhelderend voor mij.
Maar klopt je optelsom wel? Als je 90 gram nodig hebt om die contacten in te drukken, gaan die toch mee als je 145 gr druk uitoefent?

BTW: heeft CMO het monopolie voor die strips? Ik kan ze nergens anders te koop vinden..... ja in de VS, maar daar zijn ze nog duurder..
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 dec 2014 17:37

Re: Klavieren

Andree?? Ik zag ze ergens voor E 20,- per stuk. Dat zijn dan wel enkelvoudige. Maar kweeniemeerwaar....
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 dec 2014 18:37

Re: Klavieren

@ Jaap380

Als je op een toets met alleen de veer 145 gram zet drukt hij de toets net in. Zit daaronder ook nog een rubber dopje dan zal hij daar op blijven rusten omdat de veer al 145 gram tegendruk geeft. De druk op het rubber dopje is dan 0 gram. De toets blijf in feite net boven het rubber contact zweven. Je hebt dus 90 gram extra nodig om vervolgens het rubber dopje in te drukken. Bij de weg, die 90 gram geldt voor printen van CMO. Ik heb een stukje CMO print hier in huis gehad maar daar klopte de breedte van de contacten niet van. Dus dat gaat bij een heel klavier niet werken.
De contact strips van de laatste foto is een Fatar geleverd door Andre, voor een slordige €60 per klavier. Moet je er wel even 5 toetsen zelf afzagen. (heb nog 1 stukje met 5 toetsen ergens liggen . . ) Van deze klopte de breedte exact met de toetsbreedte van de klavieren en da's wel zo handig. Voor de Fatar print is de druk op het rubber contact dus slechts 30 gram, 175 gram voor veer met rubber contact minus 145 gram voor de veer.

Hopelijk wordt het nu duidelijker (of misschien verwarrigender :shock: )
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 30 dec 2014 19:52

Re: Klavieren

Bedankt Boudewijn! en anderen.

Ik heb mijn keuze kunnen maken. Het worden contactstrips van Andre Bovenschen uit Veenendaal.
Met 3 verloopstukjes uit Zeist. (Gino-midi).
Allen hartelijk bedankt voor jullie zeer gewaardeerde input en de vorderingen zien jullie wel in mijn voorsteltopic.....!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 30 dec 2014 21:06

Re: Klavieren midificeren. Hoe?

Ik heb net twee klavieren van Heyligers met borstelcontacten gesoldeerd, maar bij het testen zaten er alveel vuile contacten en storingjes in, heb vandaag ook gekozen voor de rubberen strips van Andre, moest er alleen weer andere decoders van midihardware bij bestellen, maar goed dan is het wel voor mekaar !
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 dec 2014 11:01

Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

dvwerkhoven schreef:...Ik heb net twee klavieren van Heyligers met borstelcontacten gesoldeerd, maar bij het testen zaten er alveel vuile contacten en storingjes in, heb vandaag ook gekozen voor de rubberen strips van Andre, moest er alleen weer andere decoders van midihardware bij bestellen, maar goed dan is het wel voor mekaar...


Had jij gewoon de midisignalen (laag voltage) gebruikt?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 31 dec 2014 11:20

Re: Klavieren midificeren. Hoe?

Ja dat klopt gewoon rechtstreeks op de printen van Midihardware, zonder de IC's ertussen
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jan 2015 15:38

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Welke klavieren hebben trouwens de voorkeur en waarom?
Balansklavieren of staartklavieren?
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 09 jan 2015 11:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jan 2015 16:48

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Jaap380 schreef:Welke klavieren hebben trouwens de voorkeur en waarom?
Balansklavieren of straatklavieren?





hoi Jaap,

ikzelf heb beide type gehad, en ben vervolgens voor de staart klavier gegaan
deze heeft in combinatie met een drukpunt een veel beter toucher, dan een balansklavier.

de balans heeft maar de helft van de toets tot het kantelpunt, de staart benut de volledige arm lengte.

maar ik denk dat staart klavieren niet zo makkelijk te vinden zijn

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jan 2015 23:31

Re: Heyligers klavieren midificeren. Hoe?

Bedankt JW,

Ik heb 2 staart- en 2 balansklavieren. Ik ga er 3 gebruiken ....
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com