Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuw Hauptwerkorgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 03 feb 2015 01:15

Nieuw Hauptwerkorgel

Preludium3F.jpg
Preludium3C.jpg
Preludium3B.jpg
Preludium3A.jpg
Preludium3E.jpg
Beste mensen,

Met gepaste trots presenteer ik ons nieuwe zelf gebouwde hauptwerkorgel: Preludium III
Het uitgangspunt was een compact orgel. Drie klavieren tot f" en 27 tonig pedaal Geschikt voor de meeste muziek.
Hierdoor is het orgel niet te breed. 1,43 cm.
Verder zijn de touchscreens achter de lessenaar ingebouwd en op rails uitschuifbaar.
De grote Bower en Wilkins boxen staan naast de klavieren opgesteld.
De foto's verduidelijken het wel.
De orgelbank is naar een oud model nagemaakt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 03 feb 2015 01:34

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Gefeliciteerd met het resultaat! Een mooi compact geheel. Wat mij wel aanspreekt. ;)

Slim bedacht, die twee uitschuif schermen achter je lessenaar.
De plaats van je boxen, zo half verscholen in de kast, vind ik bijzonder. Zitten ze hierdoor niet te laag?
Ontstaat er wel voldoende stereo beeld, omdat ze beide meer langs dan naar je toe spreken?

Ook de smalle klavieren vind ik erg mooi. Heb je die zelf smaller gemaakt of is dat zo te koop?

Kan je nog iets meer vertellen en laten zien van het technische gedeelte van je orgel? Wat zit er allemaal achter en in de mooie kast!?

Ik wens je veel speelplezier!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 03 feb 2015 08:13

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Prachtig! Schermen idd. mooi weggewerkt. Nu de pedalen nog wit-zwart :D
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 feb 2015 09:26

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Prachtig! Schermen idd. mooi weggewerkt. Nu de pedalen nog wit-zwart :D


Ja, en niet te vergeten de zwelpedalen... ;-)

Maar, Martin, mooi compact orgel zo! Ideaal voor mensen met wat minder ruimte.

Groet,
DJ
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 feb 2015 14:14

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Prachtig!
Compact, eenvoudig en de speakers op de juiste plaats. Beeldschermen mooi verstopt.
Is dit een commercieel project, of voor thuisgebruikers na te maken?
Verkoop je hem ook als bouwpakket of alleen de bouwtekening?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 03 feb 2015 23:57

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Beste forumleden,

Ik heb de vragen en opmerkingen even geïnventariseerd.

De speakers heb ik beluisterd en geven een heel goed stereo beeld.
Juist bij de speakers rechtuit stralend ontstaat een heel mooi breed geluid.

De klavieren heb ik ingekort door het frame af te zagen en de laatste brede c toets op de plaats van f" te zetten.
Is wel even een klusje maar goed te doen.

In het orgel komt een supersnelle i7 pc met 64 gb intern geheugen en een ssd schijf.
Alle samples van grote orgels.
Speakers Bower en Wilkins en daarnaast naast het orgel een subwoofer.
Versterker Denon 90 watt
Geluidskaart Emu 1616m

Pedalen kunnen ook wit zwart maar nu geeft het wat contrast.
Het is een eerste ontwerp. De bedoeling is dat het commercieel wordt tegen betaalbare prijs. Instap vanaf € 8500,-
Leverbaar in diverse kleuren en meer mogelijkheden naar wens van de klant.

Het is voor thuisgebruikers wel na te maken lijkt me. Alhoewel het inbouwen van de touchscreens wel wat vaardigheid vraagt.
Bouwpakket is niet gelijk een optie.

Als jullie meer vragen hebben dan hoor ik dat wel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 feb 2015 00:15

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

De speakers zitten te laag, en de zijkant van het meubel word door de driver als baffle gezien.

Dus het stereobeeld kan wel aardig klinken, maar een kloppend stereobeeld kan je met deze opstelling niet krijgen


Voor de rest een leuk slank , strak ontwerp


Gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 04 feb 2015 01:12

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Beste orgelbouwer,

Bedankt voor de verdere toelichting.
Interessant, die ingekorte klavieren.
Maar voor u het orgel commercieel in de markt zet, moet ik u er toch op wijzen dat op het ontwerp een patent zit! ;)
Maar u kunt deze rechten natuurlijk altijd bij me afkopen!

IMG_0684.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 feb 2015 00:19

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Jan Wim schreef:De speakers zitten te laag, en de zijkant van het meubel word door de driver als baffle gezien.

Dus het stereobeeld kan wel aardig klinken, maar een kloppend stereobeeld kan je met deze opstelling niet krijgen


Wat bedoel je hier precies mee Wim ?
Wat is een baffle en wat versta jij onder een "kloppend stereobeeld"?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 feb 2015 00:59

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:De speakers zitten te laag, en de zijkant van het meubel word door de driver als baffle gezien.

Dus het stereobeeld kan wel aardig klinken, maar een kloppend stereobeeld kan je met deze opstelling niet krijgen


Wat bedoel je hier precies mee Wim ?
Wat is een baffle en wat versta jij onder een "kloppend stereobeeld"?


quite simple.


wat is een baffle, dat is de voorzijde van je speakerbehuizing, dus waar daadwerkelijk je drivers in zitten.

dus er word gekeken wat de Thiele & Small Parameters van een driver zijn.
vervolgens word aan de hand daarvan de meest ideale box afmeting en inhoud berekend.
bij de wat betere speaker ontwerpen zie je ook dat de baffle sterk afgerond is rondom, en vaak voorzien van afgeschuinde zijde's
dus hoe groter je baffle word des te meer blijft je geluid daaraan plakken
deels heb je een baffle nodig , maar niet meer dan dat het ontwerp van zichzelf al heeft.

wat gebeurd er nu als je een speaker klem zet met aan een zijde een langere wand zoals bij genoemd orgel.
dan word de baffle vergroot, wand je driver ziet de haakse belemmering als baffle.

dit heeft tot direct gevolg dat het laag al lomer, en wolliger gaat klinken, wat je juist niet wil hebben bij HW.

wil je wel deze speaker positie zo handhaven dan zal je een bafflestep correctie moeten uitvoeren ook in je filter,
maar dat is verre van ideaal.

tot zover simpel en summier wat baffle inhoud.

wanneer krijg je een kloppend stereobeeld??

A. je speakers moeten exact uitgelijnd staan zowel links als rechts
B. totale ontkoppeling van de ondergrond
C. speakers moeten iets in gedraaid staan naar de luisteraar
D. tweeters moeten nagenoeg op oor hoogte stralen
E. speakers moeten ook iets gekanteld staan
kijk maar eens naar bijgevoegd plaatje, als je speaker recht staat, en je kijkt naar de woofer en de tweeter
soms kan dit al snel 4 cm zijn, en met de snelheid van het geluid, klopt het diepte stereo beeld al niet meer, en zeker niet met de al eerder genoemde punten.

standard-loudspeaker-500.jpg


vaak word er dan wat gecorrigeerd door speaker fabrikanten om e.e.a een delay te geven, maar dat hoor je
beter is om ook hier in de natuurkunde zijn werk te laten doen , en gewoon een baffle ontwerpen/bouwen die van zichzelf al overhelt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 05 feb 2015 09:21

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

A. je speakers moeten exact uitgelijnd staan zowel links als rechts


Oeps.. dat wordt érg stil zitten tijdens het spelen... :-(
Dat is toch niet te doen lijkt me. Niemand zit helemaal stil.

Dat van die baffle is wel interessant verhaal, JW! Heb je dat probleem dan ook als je je speakers achter een frame zet met speakerdoek er in zoals in mijn orgel? Zo'n frame moet dus helemaal óm de speaker heen in plaats van er iets voor. Of speelt dat alleen als je hem er tegenaan zet?
Dit zou dan de reden kunnen zijn waarom mijn 'lage tonen soms té zwaar klinken. Of zeg ik nu iets heel raars?

Grt,
DJ

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 feb 2015 17:14

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

djvmeeuwen schreef:
A. je speakers moeten exact uitgelijnd staan zowel links als rechts


Oeps.. dat wordt érg stil zitten tijdens het spelen... :-(
Dat is toch niet te doen lijkt me. Niemand zit helemaal stil.

Dat van die baffle is wel interessant verhaal, JW! Heb je dat probleem dan ook als je je speakers achter een frame zet met speakerdoek er in zoals in mijn orgel? Zo'n frame moet dus helemaal óm de speaker heen in plaats van er iets voor. Of speelt dat alleen als je hem er tegenaan zet?
Dit zou dan de reden kunnen zijn waarom mijn 'lage tonen soms té zwaar klinken. Of zeg ik nu iets heel raars?

Grt,
DJ


als je speaker goed staan afgesteld dan is je "sweetspot" omdat je er erg kort op zit ongeveer 50 breed.
dit zwaai ik en de meeste denk ik niet heen en weer tijdens het spelen.
en kom je daarbuiten dan verval je in links rechts weergaven.

speakers kunnen gerust achter speakerdoek, mits dit een goede kwaliteit en open van structuur is.
je moet het zo zien het geluid blijft aan je baffle plakken totdat het de rand bereikt heeft.
normaal is dan de invloed van je baffle weg.

als er te weinig ruimte,lucht om je speaker is dan pakt de speaker elk obstakel en gebruikt dit direct als baffle.

in de praktijk is dit altijd toename van het mid, het gaat wat minder transparant klinken.

als je soms de echte lagere tonen te zwaar vind klinken en de rest beleef je normaal, dan is je akoestische omgeving niet optimaal.
en zal er door de kamerresonantie, bepaalde Hz worden geboost en andere juist uitgedoofd.

de staande golf.


gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 05 feb 2015 21:08

Re: Nieuw Hauptwerkorgel

Lagere tonen zijn te doordringend, en dat zonder subwoofer. Dan kun je wel nagaan hoe geweldig mijn huiskamer is... (niet dus...)

als je soms de echte lagere tonen te zwaar vind klinken en de rest beleef je normaal, dan is je akoestische omgeving niet optimaal.
en zal er door de kamerresonantie, bepaalde Hz worden geboost en andere juist uitgedoofd.


Hierin kan ik me zeker wel vinden. Er zit natuurlijk altijd enige vorm van akoestiek in je huiskamer.
Toch maar eens goed nadenken over ARC of iets dergelijks.

Dank voor je info, JW!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com