Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tweedehands orgel lakken

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 25 feb 2015 14:13

Bericht 25 feb 2015 14:23

Tweedehands orgel lakken

Hallo allen,

Mijn naam is Arjan, ik ben nieuw op dit forum.
De reden dat ik mij hier heb aangemeld is dat ik van plan ben een tweedehands orgel aan te schaffen en deze zelf naar smaak binnen het interieur te laten passen.

Op internet lees ik diverse wisselende meningen ten aanzien van het zelf lakken of spuiten van orgels. Echt goede en duidelijke voorbeelden of ervaringen, liefst succesvolle :lol: vind ik echter maar moeilijk. Ook op dit forum kijk ik al een tijdje mee maar het is mij nog niet gelukt om te vinden wat ik zoek met behulp van de *zoek* functie op deze site.

Aangezien ik wel heb gezien dat hier met name enthousiastelingen te vinden zijn welke graag de aparatuur inhoudelijk dan wel uiterlijk naar hun hand zetten hoop ik op wat zinvolle commentaren of adviezen.

Op het moment heb ik een Eminent DCS200 C op het oog in licht eiken. Idealiter wordt deze hoofdzakelijk wit, sommigen zullen dit waanzin- of zonde vinden maar ik ben benieuwd naar inhoudelijke tips en adviezen, nogmaals graag in opbouwende zin zodat ik mijn project ook kan gaan verwezenlijken :D .

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 25 feb 2015 15:38

Re: Tweedehands orgel lakken

Arjan schreef:Op internet lees ik diverse wisselende meningen ten aanzien van het zelf lakken of spuiten van orgels. Echt goede en duidelijke voorbeelden of ervaringen, liefst succesvolle :lol: vind ik echter maar moeilijk. Ook op dit forum kijk ik al een tijdje mee maar het is mij nog niet gelukt om te vinden wat ik zoek met behulp van de *zoek* functie op deze site.

Op het moment heb ik een Eminent DCS200 C op het oog in licht eiken. Idealiter wordt deze hoofdzakelijk wit, sommigen zullen dit waanzin- of zonde vinden maar ik ben benieuwd naar inhoudelijke tips en adviezen, nogmaals graag in opbouwende zin zodat ik mijn project ook kan gaan verwezenlijken :D .


Voor meubilair is tegenwoordig zgn krijtverf een populaire verf om bijvoorbeeld oude donker eiken kasten over te schilderen, zodat deze weer modern ogen. Het voordeel zou zijn dat je niet hoeft te schuren en dat je er zo overheen zou kunnen kwasten, zelfs bij geoliede oppervlakten. Persoonlijk heb ik er nog geen ervaring mee. Mijn dochter gebruikt het om ruw en kaal (steiger)hout te voorzien van een doorzichtig kleurtje.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 25 feb 2015 16:13

Re: Tweedehands orgel lakken

Hoi Arjan,

zelf heb ik bruin fineer zwart gemaakt door de volgende primer toe te passen:

- Avis multi-primer

Deze heb ik op kleur laten mengen, vervolgens de primer overgeschilderd met een Sikkens Finura verf

Voor jouw idee: Ik ben van bruin fineer naar zijdeglans (git)zwart aan.
Hechting: De kindertjes gaan niet voorzichtig om met het verfwerk, speelgoed stuitert nog wel eens op het orgel, maar ik heb nog geen bruin fineer kunnen ontdekken, wat mij betreft prima resultaat (inmiddels ca 1 jaar oud).
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 feb 2015 16:28

Re: Tweedehands orgel lakken

Heb pas mijn orgel - onderstuk en klavieren 2ehands, opbouw zelfbouw - geschilderd in 2 kleuren. 't Was notabene mijn eerste serieuze schilderklus. Verf op waterbasis gehaald bij de Karwei, gewoon eerst een laag grondverf, daarna laag gewone verf, niks bijzonders volgens mij. Pedaal en klavierblok heb ik ongemoeid gelaten. Paar dagen werk, maar het is best een leuke klus.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 25 feb 2015 21:09

Re: Tweedehands orgel lakken

IK heb mijn orgel wit geschilderd met kwast en roller. Gewoon met een goede verf bij de bouwmarkt vandaan.
Op de pedaallatten kwam de verf los. Vermoedelijk nog sporen van meubelwas in het hout. Dit met verfafbijt behandeld en goed gespoeld met water. Nu al een paar jaar voetenwerk nog steeds geen problemen meer met hechting.
Grootste gevaar voor je schilderwerk op je orgelbank is een spijkerbroek. :cry: Die spijkers gaan er tot de nerf erin.

Succes en maak er wat moois van,
Knutselaar

Berichten: 3

Geregistreerd: 25 feb 2015 14:13

Bericht 26 feb 2015 09:55

Re: Tweedehands orgel lakken

Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties, dit geeft mij het idee dat ik de uitdaging wel aan kan gaan.
Verdere tips zijn altijd welkom, zonde om in valkuilen te trappen die anderen al een keer ervaren hebben.

Mijn idee is om het meubel eerst af te bijten, waarmee weet ik nog niet zeker omdat dit wel in de woonkamer moet gebeuren.
Vervolgens lichtjes schuren en waarschijnlijk in de (witte) primer zetten.
Daarna netjes aflakken met viltroller en waar nodig kwast of penseel.
Ik zie de grootste uitdaging voorlopig in het pedaalwerk :o
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 26 feb 2015 10:54

Re: Tweedehands orgel lakken

Een pedaal lakken is niet moeilijk, maar vooral veel werk....

Ik heb een Eminent pedaal helemaal uit elkaar gehaald en vervolgens alles kaal geschuurd.
De boventoetsen met zwarte beits behandeld.
Vervolgens alles 3x in de Glitsa(dus over ook over de zwarte beits heen)
De houten ombouw en het metalen frame goed geschuurd, primer en aflakken in de gewenste kleur.
Toen kon alles weer in elkaar.

Succes met je project!

IMG_0288.jpg

IMG_0295.jpg

IMG_0299.jpg

IMG_0300.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 3

Geregistreerd: 25 feb 2015 14:13

Bericht 26 feb 2015 17:31

Re: Tweedehands orgel lakken

Adviseren jullie om het meubel met afbijt te behandelen voor het primeren?
En dan met verfafbijt of beter een meubelwas ontvetter of iets dergelijks.
Er zit vrij veel fineer op geloof ik maar ook wel hout was mijn idee bij het bezichtigen.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 26 feb 2015 20:01

Re: Tweedehands orgel lakken

Arjan,

Ik zou nooit met afbijt gaan werken. Dat geeft alleen maar meer rommel, dan dat het er van opschiet.

Gewoon goed schuren met een vlakschuurmachine. (liefst een met afzuiging, want vernis geeft gemeen stof)
Begin met 80, nog liever 120 en ga dan naar korrel 240 en fijner.
Probeer bij het schuren de druk goed te verdelen, zodat je niet op een hoek opeens door de fineer gaat.
Zodra de toplaag dof en gelijkmatig is, is het goed. Dan hechte de volgende lagen wel weer.

Niet bezuinigen op een goede primer. Dat is het halve werk. Desnoods twee lagen, zodat de nerven mooi opvullen.
Ik weet niet welke kleur je gaat toepassen, maar kies witte primer voor lichte, en grijze voor donkere tinten.

Daarna met een goede roller twee lagen in de lak. Niet te dik per laag, anders krijg je zakkers. Zonde!
Ook als je dun rolt sta je er versteld van hoe strak dat de lak trekt bij het drogen.

Ik heb één keer gekozen voor het huismerk Gamma. Niet doen! Tenminste niet voor een orgelmeubel waar je nog jaren naar wilt kijken. Ik kies principieel voor Flexa op terpentine basis. Het stinkt, maar het is goed verwerkbaar en het geeft een prachtig resultaat.

Stof is je grootste vijand bij schilderen. Dus probeer alles goed schoon te houden.

Ik wens je succes met je project! Laat maar eens wat foto's zien van de voortgang.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 26 feb 2015 23:24

Re: Tweedehands orgel lakken

Mijn ervaring is dat verven met Wijzonol of Sikkens toch nog wat fijner gaat en een mooier resultaat geeft als Flexa of Histor. Met een beetje goede wil is Wijzonol in de aanbieding te vinden, 1 pot wit is meer dan genoeg voor een heel orgel. Ik zou die paar euro meer wel uitgeven, goede verf maakt echt een verschil (goede kwasten trouwens ook, de Gamma professionel verven super!)
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 26 feb 2015 23:43

Re: Tweedehands orgel lakken

MrNhanduc schreef:Mijn ervaring is dat verven met Wijzonol of Sikkens toch nog wat fijner gaat en een mooier resultaat geeft als Flexa of Histor.


Nog beter inderdaad. Het ging mij er ook om dat je niet voor € 5 of € 10 besparing met merkloze verf aan de slag gaat.
Om vervolgens tegen '€ 100' ergernis aan te lopen.

Ik ben benieuwd naar zijn foto's! Altijd leuk om de projecten van andere te volgen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 feb 2015 01:15

Re: Tweedehands orgel lakken

David Peekstok schreef:
MrNhanduc schreef:Mijn ervaring is dat verven met Wijzonol of Sikkens toch nog wat fijner gaat en een mooier resultaat geeft als Flexa of Histor.


Nog beter inderdaad. Het ging mij er ook om dat je niet voor € 5 of € 10 besparing met merkloze verf aan de slag gaat.
Om vervolgens tegen '€ 100' ergernis aan te lopen.

Ik ben benieuwd naar zijn foto's! Altijd leuk om de projecten van andere te volgen.


Klopt, de goedkoopste verven zijn wel een goed voorbeeld van goedkoop = duurkoop.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com