Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Toetsen recht 'leggen'

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 maart 2015 18:36

Toetsen recht 'leggen'

Hoi allemaal,

Ben op dit moment bezig met het 'herinrichten' van mijn klavieren. Ik wil namelijk de veren en contactstrip verplaatsen voor een beter toucher.
Nu is het zo dat ik de veren een heel eind vooraan heb gezet en de contactstrip wat naar achteren. Maar nu komt het probleem dat de middelste toetsen hoger liggen dan de lage c en de g'''. Er ontstaat dus een soort boog als ik van de voorzijde kijk. Dat speelt heel irritant en ziet er natuurlijk niet uit.
Hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb het idee dat het komt door de kracht die de toetsveren uitoefenen. Zonder toetsveren is dit namelijk níet het geval (het zijn balansklavieren met blokjes lood achter op/onder de toets).

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2015 20:40

Re: Toetsen recht 'leggen'

hoi Dirk-Jan,


zitten er geen stel schroefjes onder de toetsen? , waarmee je de toets in hoogte kan stellen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 maart 2015 20:43

Re: Toetsen recht 'leggen'

Aan de achterkant zitten wel schroeven ja. Zou die stuk voor stuk moeten afstellen? Ze zitten volgens mij goed omdat ik zonder veren géén boogje heb...

Zit nu te denken, (ja soms lukt dat) maar kan het klavierraam krom gedrukt worden door toetsveren? Dat is dan 'zo' op te lossen met een stuk platstaaf tegen 't klavierraam schroeven denk ik?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 maart 2015 21:55

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:Aan de achterkant zitten wel schroeven ja. Zou die stuk voor stuk moeten afstellen? Ze zitten volgens mij goed omdat ik zonder veren géén boogje heb...

Zit nu te denken, (ja soms lukt dat) maar kan het klavierraam krom gedrukt worden door toetsveren? Dat is dan 'zo' op te lossen met een stuk platstaaf tegen 't klavierraam schroeven denk ik?



ja je klavierraam kan je zeker krom drukken
want al die kompas veertjes leveren een aardige druk

ik weet niet of je ruimte hebt voor een hoeklijn profiel, dit is wat sterker dan enkel een recht stukje platstaal.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 maart 2015 21:40

Re: Toetsen recht 'leggen'

Huh? Waarom zou een hoekprofiel sterker zijn dan een 'gewoon' stuk staal? 't gaat toch om de hoogte van het verticale deel wat je tegen het klavierraam schroeft? Wat voegt het horizontale gedeelte dan nog toe?

Ben trouwens met die stelschroefjes bezig en dat helpt zeker wel! Maar ik zie nu ook dat de lat die boven op de toetsen zit heel iets krom is, ondanks het stuk staal wat er tegenaan zit (is 3x25mm). Die zal toch écht niet krom zijn neem ik aan. Kan ik niet zo goed zien...

Hoe doe jij dat bij je klavieren dan om te zorgen dat ze recht liggen? Hoekprofiel aan de voorkant en daar de stelschroefjes in? Dat lijkt me véél handiger, maar dan heb ik nagenoeg geen ruimte meer voor de veren ben ik bang...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 maart 2015 00:51

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:Huh? Waarom zou een hoekprofiel sterker zijn dan een 'gewoon' stuk staal? 't gaat toch om de hoogte van het verticale deel wat je tegen het klavierraam schroeft? Wat voegt het horizontale gedeelte dan nog toe?

Ben trouwens met die stelschroefjes bezig en dat helpt zeker wel! Maar ik zie nu ook dat de lat die boven op de toetsen zit heel iets krom is, ondanks het stuk staal wat er tegenaan zit (is 3x25mm). Die zal toch écht niet krom zijn neem ik aan. Kan ik niet zo goed zien...

Hoe doe jij dat bij je klavieren dan om te zorgen dat ze recht liggen? Hoekprofiel aan de voorkant en daar de stelschroefjes in? Dat lijkt me véél handiger, maar dan heb ik nagenoeg geen ruimte meer voor de veren ben ik bang...



een hoek profiel is altijd sterker dan een rechte stuk staal.

kan je een foto plaatsen van de situatie?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 04 maart 2015 21:57

Re: Toetsen recht 'leggen'

Zal ff foto maken een dezer dagen, maar hoe groot en dik moet dat hoekprofiel dan zijn om een beetje de boel recht te houden?
Met die stelschroefjes kom ik nu al wel een heel eind, maar het klavierraam is aan de voorzijde inderdaad niet meer recht :(

Moet ik dan nog wel iets bedenken om de toetsveren recht te houden, op die plek zit nu een dun houten latje met inkepingen. Die kan daar niet blijven zitten met een hoekprofiel.

Bedankt zover, JW! :-D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 maart 2015 22:06

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:Zal ff foto maken een dezer dagen, maar hoe groot en dik moet dat hoekprofiel dan zijn om een beetje de boel recht te houden?
Met die stelschroefjes kom ik nu al wel een heel eind, maar het klavierraam is aan de voorzijde inderdaad niet meer recht :(

Moet ik dan nog wel iets bedenken om de toetsveren recht te houden, op die plek zit nu een dun houten latje met inkepingen. Die kan daar niet blijven zitten met een hoekprofiel.

Bedankt zover, JW! :-D



de toetsveren zelf, kan je als er ruimte voor is, ook al op een hoeklijn plaatsen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 04 maart 2015 23:06

Re: Toetsen recht 'leggen'

de toetsveren zelf, kan je als er ruimte voor is, ook al op een hoeklijn plaatsen


Ehm, die snap ik niet? dan kan een veer toch nog steeds naar links of rechts gaan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2015 00:03

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:
de toetsveren zelf, kan je als er ruimte voor is, ook al op een hoeklijn plaatsen


Ehm, die snap ik niet? dan kan een veer toch nog steeds naar links of rechts gaan?



kan je de lat met inkepingen niet in zijn geheel op een hoeklijn plaatsen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 05 maart 2015 00:24

Re: Toetsen recht 'leggen'

Door de veertjes aan 1 kant iets plaat te slaan ( haaks op veer) en een groef in lengte richting van het latje waar de veren opstaan, voorkom je dat ze gaan draaien. ( een soort meslager)

Succes,

Jaap
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 07 maart 2015 22:03

Re: Toetsen recht 'leggen'

Vooralsnog kom ik met alleen de stelschroefjes een heel eind. Is wel een vreselijk geklier omdat ik elke keer die lat waarop de schroefjes komen moet weghalen om de volgende schroefjes op de juiste hoogte te zetten... Maar ja, het werkt wel zo... :-)

Dat van die inkeping in de lat waar de veren op zitten vind ik wel een goed idee... Dan zou ik er wél een hoekprofiel op kunnen zetten.

Nu ben ik alleen nog aan het zoeken naar de juiste hoogte voor de contactstrip. Hij ligt nu te diep waardoor hij pas heel laat contact maakt. Ik heb nu nauwelijks speling om je vinger te ontspannen. Zodra je dat doet is de toon ook weg... :shock: Toch maar iets hoger monteren dan dat hij nu zit.

Gr,
Dirk-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2015 22:23

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:Vooralsnog kom ik met alleen de stelschroefjes een heel eind. Is wel een vreselijk geklier omdat ik elke keer die lat waarop de schroefjes komen moet weghalen om de volgende schroefjes op de juiste hoogte te zetten... Maar ja, het werkt wel zo... :-)

Dat van die inkeping in de lat waar de veren op zitten vind ik wel een goed idee... Dan zou ik er wél een hoekprofiel op kunnen zetten.

Nu ben ik alleen nog aan het zoeken naar de juiste hoogte voor de contactstrip. Hij ligt nu te diep waardoor hij pas heel laat contact maakt. Ik heb nu nauwelijks speling om je vinger te ontspannen. Zodra je dat doet is de toon ook weg... :shock: Toch maar iets hoger monteren dan dat hij nu zit.

Gr,
Dirk-Jan



hoi Dirk- Jan,

wat ik zelf doe is het volgende.

ik stel de toetsen globaal op hoogte d.m.v de stelschroef.

vervolgens zorg ik er voor dat het bovenliggende klavier, aan de onderzijde voldoende dik vilt heeft, zodat deze automatisch , de toetsen een fractie indrukt, zodat je een perfect strakke toetsen rij krijgt

scheelt je heel veel uren stel, en nastelwerk.


zie foto als voorbeeld
het groene vilt drukt iets op de toetsen

2013-10-09-Ammer%20(3).jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 09 maart 2015 18:55

Re: Toetsen recht 'leggen'

Tja, er zijn dus meer wegen die naar rechte toetsen leiden...
Maar al met al vind ik het best een gepruts zeg... Maar ja, anders wordt het alleen maar 'op bergen en in dalen' spelen en dat wordt ook saai... ;-)

Bedankt voor alle tips en trucks jongens!

Groet,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 11 maart 2015 21:04

Re: Toetsen recht 'leggen'

Zo, vandaag weer een slag gemaakt met de klavieren. Ze zijn nu alle drie bespeelbaar, maar nog net niet 100% vlak, maar da's kwestie van aan schroefjes draaien. Toucher is wel ff wennen hoor! Is nu vrij stevig!

Dank nogmaals voor jullie tips en hulp! :D

Gr,
Dirk-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2015 22:26

Re: Toetsen recht 'leggen'

djvmeeuwen schreef:Zo, vandaag weer een slag gemaakt met de klavieren. Ze zijn nu alle drie bespeelbaar, maar nog net niet 100% vlak, maar da's kwestie van aan schroefjes draaien. Toucher is wel ff wennen hoor! Is nu vrij stevig!

Dank nogmaals voor jullie tips en hulp! :D

Gr,
Dirk-Jan



hoi Dirk-Jan.

ik moest in het begin ook wennen aan de stevige aanslag, was nooit anders gewend dan de plastic toetsen.
met forse grepen was het geen probleem, maar de licht voetige aanslagen, daar verslikte ik me soms weleens mee

maar na een paar maanden weet je beter.


en het verschil met een echt mechanisch orgel is nu zowat gelijk, ook qua drukpunt.

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 maart 2015 14:48

Re: Toetsen recht 'leggen'

Jan Wim schreef:
djvmeeuwen schreef:Zo, vandaag weer een slag gemaakt met de klavieren. Ze zijn nu alle drie bespeelbaar, maar nog net niet 100% vlak, maar da's kwestie van aan schroefjes draaien. Toucher is wel ff wennen hoor! Is nu vrij stevig!

Dank nogmaals voor jullie tips en hulp! :D

Gr,
Dirk-Jan



hoi Dirk-Jan.

ik moest in het begin ook wennen aan de stevige aanslag, was nooit anders gewend dan de plastic toetsen.
met forse grepen was het geen probleem, maar de licht voetige aanslagen, daar verslikte ik me soms weleens mee

maar na een paar maanden weet je beter.


en het verschil met een echt mechanisch orgel is nu zowat gelijk, ook qua drukpunt.

gr

jw



Ehhhh....JW gelijk aan welk mechanisch orgel? heb er al heel wat onder de vingers gehad, en ze zijn allemaal anders qua toucher.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2015 16:58

Re: Toetsen recht 'leggen'

Andre_Kaptein schreef:
Jan Wim schreef:
djvmeeuwen schreef:Zo, vandaag weer een slag gemaakt met de klavieren. Ze zijn nu alle drie bespeelbaar, maar nog net niet 100% vlak, maar da's kwestie van aan schroefjes draaien. Toucher is wel ff wennen hoor! Is nu vrij stevig!

Dank nogmaals voor jullie tips en hulp! :D

Gr,
Dirk-Jan



hoi Dirk-Jan.

ik moest in het begin ook wennen aan de stevige aanslag, was nooit anders gewend dan de plastic toetsen.
met forse grepen was het geen probleem, maar de licht voetige aanslagen, daar verslikte ik me soms weleens mee

maar na een paar maanden weet je beter.


en het verschil met een echt mechanisch orgel is nu zowat gelijk, ook qua drukpunt.

gr

jw



Ehhhh....JW gelijk aan welk mechanisch orgel? heb er al heel wat onder de vingers gehad, en ze zijn allemaal anders qua toucher.


ja daar heb je gelijk in Andre.

wat ik bedoel is dat mijn toetsen nu de volgende gedragingen hebben gelijk aan een mechanisch orgel.

dus de eerste 2mm is de toets volkomen "slap" geen weerstand
dit komt overeen met een mechanisch orgel daar zit ook 1 a 2mm speling voordat de tractuur aangespannen en geactiveerd is.

daarna komt een duidelijk voelbaar drukpunt
dit komt overeen met het open van de klep bij een mechanisch orgel

na het drukpunt schiet je vervolgens weer in een fase zonder weerstand, alleen de veerdruk is dan nog voelbaar
dit komt overeen met het op spanning houden van de abstracten, en de veer weerstand van de klep bij een mechanisch orgel.


maar je hebt gelijk elk orgel heeft zijn eigen toucher, maar ze werken wel vaak volgens het zelfde principe
barker systemen niet mee gerekend
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com