Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sleutelschakelaar

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 16 maart 2015 11:25

Sleutelschakelaar

Hoi allemaal,

Ben al wat draadjes hier afgelopen op de term sleutelschakelaar, maar ik heb toch nog een vraag.
Ooit, lang geleden, heb ik deze gekocht bij Conrad. Bestnr.: 708704 - 89.
Omdat ik niet kan vinden hoe ik deze zou moeten aansluiten en ik geen elektricien ben heb ik twee vragen.

Is deze überhaupt wel geschikt als centrale schakelaar voor een orgel?
Hoe sluit ik dit aan, en dan met name welke draad vanuit het stopcontact naar welk contactpunt moet en hoe ga ik vanaf de schakelaar weer verder naar een stekkerblok?

Bedankt alvast,
Dirk-Jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 maart 2015 16:07

Re: Sleutelschakelaar

liever niet direkt 220V mee schakelen.
Als je hem al wilt gebruiken, dan via een laagstroom circuit (12V ofzo) welke een Relais aanstuurd om de 220V te schakelen.

Ik weet ook niet wat je er allemaal mee wilt schakelen. Maar een Computer vraagt tegenwoordig al snel Meer dan 600W en daar is deze schakelaar niet op bedacht (max. 3A)

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 maart 2015 16:35

Re: Sleutelschakelaar

Een Idee zonder zelf met 220V te knutselen:

Gebruik de sleutelschakelaar om je PC aan te zetten. Daarvoor van de sleutelschakelaar die pinnen COM en 1 (of COM en 2) verbinden aan drukschakelaar voor bij je PC. Sleutel omdraaien (en ook gelijk weer terugdraaien!) zou nu je PC moeten opstarten.
Als je dan nog zoiets aan een USB poort van je PC hangt, dan kan je met het starten van de PC de rest van de apparatuur inschakelen: https://www.conrad.nl/nl/gembird-masterslave-stekkerdoos-5-voudig-18-m-geaarde-stekker-wit-201010013-611769.html

Zodra je je PC weer afsluit gaat ook de rest uit.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 16 maart 2015 17:28

Re: Sleutelschakelaar

Als ik alles op 1 schakelaar wil zetten dan zit dit er achter:

1 PC
4 speakers (actief)
1 Saffire Pro 24
1 beeldscherm
en de midibus

Hoe kan ik dit dan het beste doen? Nu stop ik 1 centrale stekker in het stopcontact, maar dat geeft heel eventjes veel herrie uit de speakers. Maar alles gaat wel aan (instelling in PC dat die ook meteen aan gaat).
Uitzetten moet ik nu via de muis / toetsenbord doen achter de lessenaar.

Bedankt vast,
Dirk-Jan

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 16 maart 2015 18:29

Re: Sleutelschakelaar

De eenvoudigste oplossing is een stekkerdoos met schakelaar.
eventueel eentje met een schakelaar "op afstand"
zoiets bijv:
https://www.conrad.nl/nl/brennenstuhl-stekkerdoos-met-schakelaar-6-voudig-3-m-geaarde-stekker-antraciet-grijs-1156050070-552388.html

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 16 maart 2015 19:49

Re: Sleutelschakelaar

djvmeeuwen schreef:

Uitzetten moet ik nu via de muis / toetsenbord doen achter de lessenaar.

Bedankt vast,
Dirk-Jan


Ik denk dat op de midicontroller nog wel plaats is voor een pulsknop die je bijvoorbeeld onder de klavieren vrijwel onzichtbaar aan kunt brengen.

Toewijzen in HW en de knop schakelt de PC netjes uit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2015 20:09

Re: Sleutelschakelaar

Dirk-Jan


de makkelijkste oplossing is deze:
https://www.conrad.nl/nl/brennenstuhl-m ... 01821.html

je sluit je pc aan op het Master stopcontact in de doos
en vervolgens al je rand apparatuur op de overige Slave aan sluitingen

dus zodra je de pc start word automatisch daar op volgend alle randapp. ingeschakeld
en vice versa met het uitzetten word eerst de rand app. uitgeschakeld en daarna de pc.

dit voorkomt uitschakelploppen enz.

de sluitelschakelaar kan je vervolgens het beste op de aan - uit draden van je pc aansluiten dan blijf je weg van het gevaarlijke 220 volt circuit.

let wel op dat de sleutelschakelaar een puls signaal afgeeft, anders blijft je pc oneindig aan en uit gaan :)

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 16 maart 2015 20:23

Re: Sleutelschakelaar

Dank voor al jullie tips, Erik en JW. Dat stekkerblok lijkt me wel wat...
Kan ik die schakelaar 'gewoon' vervangen door een tuimelschakelaar bijvoorbeeld die ik ergens wegwerk? De standaard schakelaar ziet er niet echt fraai uit vind ik...

Groet,
Dirk-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2015 20:50

Re: Sleutelschakelaar

djvmeeuwen schreef:Dank voor al jullie tips, Erik en JW. Dat stekkerblok lijkt me wel wat...
Kan ik die schakelaar 'gewoon' vervangen door een tuimelschakelaar bijvoorbeeld die ik ergens wegwerk? De standaard schakelaar ziet er niet echt fraai uit vind ik...

Groet,
Dirk-Jan



Dirk-Jan

ik zelf heb deze schakelaar gebruikt,
kijk in je pc welke draadjes van je pc aan-uit knop zijn aangesloten op je moederbord.
koppel deze los en maak langere draden vanaf je MB naar de nieuwe schakelaar
en je probleem is netjes opgelost.

de schakelaar is zilver kleurig, en zodra deze geactiveerd is geeft deze een zacht blauw led verlichting weer.

http://www.deradiobeurs.nl/zoeken/artic ... 100290231/

genoemde zaak heb ik de schakelaar gekocht, maar ongetwijfeld zal een ander bv conrad deze ook hebben

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 16 maart 2015 21:27

Re: Sleutelschakelaar

http://www.deradiobeurs.nl/zoeken/artic ... 100290231/


Ok, dus je sluit dan deze schakelaar aan op dat stekkerblok met een RJ11 connector. Da's niet moeilijk nee.
Hoeveel tijd zit er tussen de power-on/off van de Master en de power-on/off van de slave? Is dat instelbaar?

Ik zie trouwens dat in jouw linkje van de brennenstuhl géén 'afstandbediening' zit. Is dat ding zo 'intelligent' dat'ie automatisch power op de slave-contacten zet zodra je de pc aanzet?

Groet,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 16 maart 2015 22:16

Re: Sleutelschakelaar

Beste,

Ik heb toch weer anders opgelost. Mijn uitgangspunt was dat ik het orgel middels een schakelaar helemaal spanningsvrij wil kunnen maken. Een soort hoofdschakelaar. Dat is in mijn orgel de blauwe schakelaar S1. Als deze "aan" staat, kan door middel van de "blauwe led schakelaar" zoals die ook door JW beschreven is, de PC gestart worden.

Achter S1 zit opnieuw een schakelaar S2, dit is de zwarte schakelaar op mijn orgel. Hiermee kan ik de monitors van stroom voorzien, of juist uitschakelen als ik met hoofdtelefoon speel.

Een derde schakelaar S3, nu de gele, hangt aan direct aan de inkomende stroom. Hiermee kan ik de led-verlichting boven de pedalen schakelen. Dat kan dus altijd, als de stekker maar in het stopcontact zit.( 's avond voor de sfeerverlichting)

Het nadeel van deze opzet is het volgende: je kan de blauwe hoofdschakelaar op elk moment uit doen. Maar dan loopt de PC in de soep, omdat hij geforceerd afsluit. Dat wil je niet!

Hierop heb ik het volgende bedacht:

Uit de voeding van de PC komen diverse kabels 12 V DC. Er is er altijd wel eentje vrij. Een van deze kabels heb ik verlengd en naast de PC een Relais 12 V DC geplaatst. Deze 'trekt' zoals dat heet, zodra de PC ingeschakeld is. Door een bypass te leggen van de voeding S1, via het 'maak' contact van de relais, naar de PC, ontstaat er een gesloten kring.
Ook als schakel je nu de blauwe S1 uit, zolang de PC aan staat, blijft hij via het relais spanning houden. Schakelaar S1 is overbrugd.

Pas als je via de blauwe led schakelaar de PC weer uitschakelt, zal de relais aan het einde van het afsluitproces weer loslaten. De blauwe schakelaar is dan niet langer overbrugd, en is weer gewoon 'schakelaar'.

Samenvattend:
Met stekker in het stopcontact is het Led-licht te schakelen;
Na de blauwe S1 schakelaar op 1 zijn de monitors te schakelen, en de PC te starten;
Het overneem-relais voorkomt dat de boel ongecontroleerd kan afsluiten;
Ik kan nu via een schakelaar de monitors aan/uit zetten;
Een afgesloten orgel is echt spanningsvrij!

Ik hoop dat het schema een beetje te volgen is. Het is m'n vak niet, maar anders hoor ik het wel.

Dit werkt bij mij in de praktijk erg betrouwbaar. Alle onderdelen hiervoor zijn, zoals JW ook al aangaf, te verkrijgen bij Radiobeurs Louter te Dordrecht.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2015 22:19

Re: Sleutelschakelaar

djvmeeuwen schreef:
http://www.deradiobeurs.nl/zoeken/artic ... 100290231/


Ok, dus je sluit dan deze schakelaar aan op dat stekkerblok met een RJ11 connector. Da's niet moeilijk nee.
Hoeveel tijd zit er tussen de power-on/off van de Master en de power-on/off van de slave? Is dat instelbaar?

Ik zie trouwens dat in jouw linkje van de brennenstuhl géén 'afstandbediening' zit. Is dat ding zo 'intelligent' dat'ie automatisch power op de slave-contacten zet zodra je de pc aanzet?

Groet,
Dirk-Jan


Dirk-Jan,

ik heb de schakelaar direct op de het moederbord aangesloten.

de stekkerdoos is "intelligent" dat de master(daar sluit je de stekker van je pc op aan) automatisch de slaves aanstuurt

dit kan je ook instellen met een vertraging(even checken niet alle types hebben deze functie), de meeste Brennestuhls hebben dit wel aan boord.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 17 maart 2015 07:58

Re: Sleutelschakelaar

Bijzonder interessant topic weer!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 maart 2015 12:25

Re: Sleutelschakelaar

Inderdaad!
Ik ga het ook maar eens fiksen. Ik ben dat geplop een beetje zat....

maar hoe lang is die vertraging die je dan kunt instellen? Ik kan mijn luidsprekers pas zonder plop aanzetten als de computer de geluidskaartdrivers heeft geinitialiseerd... en dat duurt wel een seconde of 8....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 17 maart 2015 20:16

Re: Sleutelschakelaar

Jaap380 schreef:Inderdaad!
Ik ga het ook maar eens fiksen. Ik ben dat geplop een beetje zat....

maar hoe lang is die vertraging die je dan kunt instellen? Ik kan mijn luidsprekers pas zonder plop aanzetten als de computer de geluidskaartdrivers heeft geinitialiseerd... en dat duurt wel een seconde of 8....


Ik heb al eerder gekeken naar deze oplossing, maar ik vind nergens een tijdsduur van de vertraging. Ook niet in de handleidingen die je kunt downloaden. Is er iemand die zo'n stekkerdoos heeft??
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 17 maart 2015 20:53

Re: Sleutelschakelaar

Ik heb het idee dat die herrie bij het aanzetten komt omdat er een korte spanningspiek optreedt omdat alles tegelijk onder spanning komt te staan en opstart.
Als je de stekker er in laat met zo'n stekkerdoos lijkt me dat dat niet aan de orde is toch?
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 17 maart 2015 22:39

Re: Sleutelschakelaar

djvmeeuwen schreef:Ik heb het idee dat die herrie bij het aanzetten komt omdat er een korte spanningspiek optreedt omdat alles tegelijk onder spanning komt te staan en opstart.
Als je de stekker er in laat met zo'n stekkerdoos lijkt me dat dat niet aan de orde is toch?


Nee dat is het niet. Als mijn audio aanstaat en ik start mijn pc op dan hoor ik altijd en tik, en bij het uitzetten ook.
Oudere geluidskaarten- ik dacht van EMU- hadden een automatische mute functie. Dan had je dat geplopper niet.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 maart 2015 11:14

Re: Sleutelschakelaar

Zelf heb ik een sleutelschakelaar direct op het moederboard aangesloten voor het opstarten van mijn PC en Hauptwerk. Mijn luidsprekers zet ik aan middels een trekregister met de naam "calcant". Tussen de stekkerdoos heb ik een deurschakelaar geplaatst die wordt gebruikt voor verlichting in bijvoorbeeld een kast.

Op deze manier ook geen geplop en gekraak.

Groeten,

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 maart 2015 14:19

Re: Sleutelschakelaar

Bram schreef:
Jaap380 schreef: ...hoe lang is die vertraging die je dan kunt instellen? Ik kan mijn luidsprekers pas zonder plop aanzetten als de computer de geluidskaartdrivers heeft geinitialiseerd... en dat duurt wel een seconde of 8....


Ik heb al eerder gekeken naar deze oplossing, maar ik vind nergens een tijdsduur van de vertraging. Ook niet in de handleidingen die je kunt downloaden. Is er iemand die zo'n stekkerdoos heeft??


JanWim?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2015 17:03

Re: Sleutelschakelaar

Jaap380 schreef:
Bram schreef:
Jaap380 schreef: ...hoe lang is die vertraging die je dan kunt instellen? Ik kan mijn luidsprekers pas zonder plop aanzetten als de computer de geluidskaartdrivers heeft geinitialiseerd... en dat duurt wel een seconde of 8....


Ik heb al eerder gekeken naar deze oplossing, maar ik vind nergens een tijdsduur van de vertraging. Ook niet in de handleidingen die je kunt downloaden. Is er iemand die zo'n stekkerdoos heeft??


JanWim?


ja inderdaad ik heb zo'n stekkerdoos

ik zelf heb geen in-uitschakelplop, dit kan ook niet bij een buizenversterker qua opwarmtijd.
maar mijn surround staat op een "normale" versterker en daar hoor ik ook geen plop.

ik duik van de week nog wel even in mijn orgel om te kijken hoe de stekkerdoos bij mij staat ingesteld

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 19 maart 2015 22:09

Re: Sleutelschakelaar

't Is bij mij niet echt een plop, maar meer een serie geluiden zo van 'prrrrr'. (hoe zet ik dat nou op tekst :? haha!)
Maar ik hoor wel hoe dat met dat stekkerblok werkt. Dan ga ik ook maar zoiets regelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 19 maart 2015 22:10

Re: Sleutelschakelaar

Gertjan schreef:Zelf heb ik een sleutelschakelaar direct op het moederboard aangesloten voor het opstarten van mijn PC en Hauptwerk. Mijn luidsprekers zet ik aan middels een trekregister met de naam "calcant". Tussen de stekkerdoos heb ik een deurschakelaar geplaatst die wordt gebruikt voor verlichting in bijvoorbeeld een kast.


Dit is ook nog wel een mooi idee ja!

Grt,
Dirk-Jan

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com