Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een bestaand huispijporgel midificeren

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 apr 2015 23:35

Een bestaand huispijporgel midificeren

De meeste mechanische huispijporgels zijn compact gebouwd met weinig ongebruikte ruimte.

Voor mij geldt de regel dat een dergelijk instrument door een midificering zo min mogelijk moet worden aangetast en dat deze midificering gemakkelijk ongedaan kan worden gemaakt.

De volgende dingen zijn ook belangrijk, de speelaard mag niet veranderen en als er gebruik wordt gemaakt van pijpwerk en Hauptwerk sample's moeten deze op hetzelfde moment een toon weergeven bij het indrukken van een toets.
Omdat de meeste huipijporgels een korte toetsmechaniek hebben, geeft het licht aanraken van een toets al een toon. (zeker bij de hogere voetmaten)
Het toegepaste schakelsysteem voor de midificering moet dus na het indrukken van een toets snel reageren maar mag ondanks mogelijke variatie in de toetshoogte geen doorklinkers veroorzaken.

Om aan het bovengenoemde te voldoen heb ik een eenvoudige oplossing bedacht.
Er is al een mooi klassiek gebouwd 2 klaviers huisorgel gemidificeerd die aan al deze eisen voldoet.
Alleen de manualen en pedaal zijn gemidificeerd, dus er zijn geen extra registertrekkers of drukknoppen aan het orgel toegevoegd. Zodat het uiterlijk van dit instrument ongewijzigd blijft. Op een touchscreen onder handbereik wordt geregistreerd bij gebruik van Hauptwerk sample's.

Wanneer iemand de zelfde wensen heeft, stuur dan een P.B. dan stuur ik u verder informatie zoals foto's, tekeningen en printlayouts.

Ook commerciële gebruikers mogen reageren.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 1

Geregistreerd: 16 jul 2014 19:07

Bericht 24 okt 2015 12:13

Re: Een bestaand huispijporgel midificeren

Hallo Jaap,

Ook ik heb interesse om een bestaand mechanisch klavier van een huispijporgel met midi uit te breiden.
De toelichting erbij herken ik ook. Dat heeft me toch nog toe tegengehouden.
Het orgel beschikt ook over een zogenaamd koppel klavier.

Wanneer je wat info hebt, dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaad dank,

Groet Bas
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 okt 2015 16:59

Re: Een bestaand huispijporgel midificeren

Dag Bas,

Als je mij via een PB je mailadres stuurt kan ik daar mijn gegevens naar toesturen.
Het midificeren van een 2 klaviers huispijporgel (Blank) volgens de door mij bedachte methode is bijzonder goed geslaagd!
Omdat inschakelmoment van de midi zeer snel werkt, starten pijpwerk en hauptwerk gelijktijdig en dit zonder de speelaard en het orgel te wijzigen.
Dat het orgel een koppelklavier heeft is geen probleem omdat deze manier van midificeren de klavieren en tractuur niet gebruikt.
Dus je orgel wordt niet aangetast en is binnen een kwartier weer in orginele staat.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 25 jan 2016 20:34

Re: Een bestaand huispijporgel midificeren

JacoP schreef:Dag Bas,

Als je mij via een PB je mailadres stuurt kan ik daar mijn gegevens naar toesturen.
Het midificeren van een 2 klaviers huispijporgel (Blank) volgens de door mij bedachte methode is bijzonder goed geslaagd!
Omdat inschakelmoment van de midi zeer snel werkt, starten pijpwerk en hauptwerk gelijktijdig en dit zonder de speelaard en het orgel te wijzigen.
Dat het orgel een koppelklavier heeft is geen probleem omdat deze manier van midificeren de klavieren en tractuur niet gebruikt.
Dus je orgel wordt niet aangetast en is binnen een kwartier weer in orginele staat.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Patijn


Hallo

Hallo Jaap, is deze methode nog steeds actueel bij jou ?
Ik ben met een nieuw pijporgel van 8 stemmen aan het bouwen, en ik ben benieuwd hoe je dit klaarspeelt.
Het is de bedoeling dat dit orgel ook als hybride orgel wordt gebruikt.
Verder is hij helemaal mechanisch gebouwd.

Mvg
Folkert
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 jan 2016 21:03

Re: Een bestaand huispijporgel midificeren

Dag Folkert,

Deze methode is nog steeds actueel, het werkt bijzonder accuraat.
Het is wel handig om tijdens het vervaardigen van de windlade al voorbereidingen te maken.
Als je meer wil weten stuur dan een PB. in een vroeg stadium kun je dingen eenvoudiger aanpassen.
Bijvoorbeeld de gekozen toetstractuur, aangrijppunt bij ventielen, er zijn veel zaken die invloed hebben!

Mer vriendelijke groet

Jaap
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com