Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een alternatief pedaalklavier

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 apr 2015 16:22

Een alternatief pedaalklavier

Het pedaalklavier zoals wij die kennen is in zijn ontwikkeling stil blijven staan.
Bijna iedereen gebruikt een versie die ontwikkeld is voor het mechanische orgel, een robust eiken raamwerk, stevige toetsen met meestal een bladveer aan de achterzijde en een veer onderaan de voorkant.
Alle toetsen steken door een soort traliewerk aan de voorkant en de uiteinde van deze toetsen wordt gebruikt om de pedaaltractuur te laten functioneren.
Deze lompe stevige constructie werkt niet erg stil, door de dubbele vering en de massa van de toets is er een behoorlijke terugslag. ( die ondanks de rubber of viltkussens nog behoorlijk hoorbaar is)
Voor gebruik bij een mechanisch orgel in een kerk of thuis wordt dit niet als een probleem ervaren door de persoon die op dit instrument speelt. ( voor de luisteraar ligt dit vaak anders)

Maar bij speeltafels van elektronische orgels met of zonder Hauptwerk kan een pedaalklavier in een totaal andere uitvoering worden gemaakt.
Voor mijzelf heb ik een aantal jaren geleden een geheel nieuw concept ontworpen en gemaakt.
De belangrijkste voordelen zijn :
Het ontwerp is veel compacter dan een standaard pedaal; eenvoudige construktie, dus sneller en gemakkelijker te maken; is veel stiller dan een standaard pedaal omdat de toetsen korter zijn dus minder zwaar en ook omdat de halftonen niet meer op de achterkant scharnieren; op de toetsen in rust staat bijna geen veerspanning waardoor er geen zwaar raamwerk nodig is; het pedaal kan als het mobiel moet zijn, zodanig worden aangepast dat het zelfs dubbel gevouwen kan worden.

Voor meer informatie: foto's, tekeningen en uitleg stuur een P.B. ( de tekeningen zijn in autocad gemaakt, maar er kan ook een pdf of jpg van worden gemaakt.

Ook nu mogen mensen met commerciële belangen hier op reageren.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 13 apr 2015 10:33

Re: Een alternatief pedaalklavier

Bij deze plaats ik een foto van mijn eigen pedaal.
De hoogte vanaf grond naar bovenkant ondertoets is 6 cm.
Totale omvang is 117,6 x 60,5 x 9,5

Met vriendelijke groet,

Jaap patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 aug 2016 17:06

Re: Een alternatief pedaalklavier

Naar aanleiding van een vragen plaats ik een doorsnede tekening van het pedaal!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door JacoP op 25 aug 2016 16:53, in totaal 2 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 09 aug 2016 17:21

Re: Een alternatief pedaalklavier

Ik herken het verhaal. Ik heb een pedaal uit een monark orgel dat gemidificeerd is. Hoe voorzichtig ik ook speel, het gestommel is beneden goed te horen (Orgel staat boven op de hobbykamer) ondanks betonnen vloer. Maar ik heb het heel eenvoudig opgelost: vier schuimrubberen "platen" onder de vier hoekpunten. Daarna ben ik als een gek tekeer gegaan op het pedaal alsof ik zeer virtuoos bezig was, met stampen. Vrouwlief hoort beneden niets meer. Wel is het pedaal heel zwaar om te bespelen!. Wie weet hoe ik dat kan verlichten?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 aug 2016 19:12

Re: Een alternatief pedaalklavier

Dag Fred,

De bladveer minder op spanning (schroef terugdraaien) en de eventuele veer aan de voorzijde terug buigen scheelt een stuk!

Succes!

Met vriendelijke groet,
Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 09 aug 2016 21:19

Re: Een alternatief pedaalklavier

Hallo Jaap,

Dank je voor de tip. Hoe kan ik zorgen dat ik spanning gelijkmatig verlaag? Op gevoel of met momentsleutel?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 aug 2016 22:20

Re: Een alternatief pedaalklavier

Dag Fred,

Gewoon met de hand uitproberen, als je ze na elkaar indrukt merk je echt het verschil wel.
In de pijporgelwereld gebeurt dit afregelen meestal op gevoel!
Als je de voor jouw juiste druk van de voorste veer heb vastgesteld, de afstand meten en de andere veren op dezelfde afstand buigen.
De bladveren alleen als scharnier gebruiken, dus de schroef zover aandraaien dat de toets bij het indrukken geen bijgeluid geeft.


Succes!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 aug 2016 17:02

Re: Een alternatief pedaalklavier

Dag Nico en Frans,

Voor jullie en alle geinterreseerden plaats ik deze aangepaste doorsnede tekening van het pedaal met nog meer zichtbare uitleg! (de foto bestaat uit 4 verschillende tekeningen)

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com