Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speeltafel van 2 (of meer) keyboards

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 08 apr 2015 20:58

Bericht 15 apr 2015 16:31

Speeltafel van 2 (of meer) keyboards

Beste Hauptwerkliefhebbers (of deskundigen),

Met mijn eerste topic kom ik gelijk maar met de deur in huis vallen. Momenteel speel ik op een Domus 827 verbonden met een (low-budget) laptop door middel van een simpel Midi naar USB kabeltje. Dit is natuurlijk niet de meest ideale setup en de vertraging is dan ook boven de 40 ms.

Omdat ik toch het huis uit ga (ik ben student) wil ik daarom voor een geheel nieuwe opstelling gaan. Voor een zacht prijsje kan ik van iemand een PC overnemen die goed als basis kan dienen. Daaraan wil ik dan een goede geluidskaart hangen en deze verbinden met twee keyboards. Ik vraag me echter af hoe dit werkt. Hoe verbind ik twee keyboards (later misschien ook pedaal en een derde klavier) zo dat ik deze in Hauptwerk als een speeltafel kan gebruiken? Is daarvoor een speciale geluidskaart nodig of kan dit ook met meerdere USB Midi kabels, die dan direct in de PC gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 apr 2015 20:49

Re: Speeltafel van 2 (of meer) keyboards

Lourens

de vraag is of die geluidskaart meerdere midi inputs (nu 2, straks misschien wel 4) heeft.
HW kan meerdere midi kanalen/inputs aan zolang op Windows niveau de drivers die inputs als afzonderlijke inputs laat zien. Dus dat is het probleem niet.

Anders moet je eens naar midi merge unit zoeken, zoals deze bijv. http://www.midisolutions.com/prodqmr.htm

En welkom op het forum.

Berichten: 2

Geregistreerd: 08 apr 2015 20:58

Bericht 16 apr 2015 15:59

Re: Speeltafel van 2 (of meer) keyboards

Bedankt voor je reactie!

Een Midi merger lijkt me een goede oplossing. Die van Midi Solutions is wel redelijk prijzig. Na wat googelen zijn ook goedkopere (Chinese) alternatieven te vinden, ik vraag me dan echter af in hoeverre dit ten koste gaat van kwaliteit en vertraging/latency.

En welke oplossing is uiteindelijk qua latency beter? Een Midi merger of meerdere USB naar Midi kabels? Of is dit verschil nihil?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 apr 2015 21:17

Re: Speeltafel van 2 (of meer) keyboards

Wat betreft die merger: ik heb gewoon even gegoogled op midi + merger en dat was de eerste hit. Ik heb dat apparaat verder niet bekeken en ook niet de prijs.

Afzonderlijke kabels hebben de minste latency. Midi is seriële communicatie (vergelijkbaar met RS232), dus de data uit je orgel/klavier komt achter elkaar. Tweede is dat midi communicatie (8 bits info) op een lage bitrate gaat (31.25 bps); dit geeft 0,33 bytes per milliseconde. Dit stamt uit vroeger periode toen er geen snelle PC's en interfaces waren.
Ik denk wel dat de communicatie over een USB kabel een andere (hogere) snelheid heeft, maar heb nooit ergens getallen kunnen vinden.

Nog een opmerking: de (goedkope) USB midi kabels hebben geen goede buffering. Soms wil wel eens een midi signaal worden overslagen waardoor geen toon of een hangende toon.
Dus als je met zo'n kabel een heel orgel wilt koppelen aan HW en je speelt snel, dan .........

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com