Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Ervaringen Dereux orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 apr 2015 20:34

Ervaringen Dereux orgel

Dag allemaal,

is er iemand die ervaring heeft met een Dereux orgel? Ik kan wellicht eentje krijgen, maar had nog nooit van het merk gehoord. Het zijn oude beestjes, maar dit exemplaar heeft wel houten klavieren en is daarom interessant voor mij om in een later stadium te gaan midificeren.

Iemand eravring met klank, en vooral, speelaard van die houten klavieren?

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 01 mei 2015 20:43

Re: Ervaringen Dereux orgel

Pim,

Het zou wel een wonder zijn, als zo',n mechanisch hoogstandje nog steeds intact is.
halverwege in viewtopic.php?f=7&t=608 komt het ook ter sprake.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 mei 2015 10:21

Re: Ervaringen Dereux orgel

Hallo Pim,

Op marktplaats staat er ook eentje voor weinig. Ook leuk om te restaureren, of als hybride wat Gerrit al zegt is het een bijzonder hoogstandje voor de toenmalige techniek.
Koste toen een vermogen. Op you tube staan wat geluidsvoorbeelden.

mvg

André

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 02 mei 2015 21:04

Re: Ervaringen Dereux orgel

Bedankt voor de reacties! Ik heb idd op youtube enkele filmpjes gevonden, belangrijker vond ik echter dat het orgel wat te koop staat, in tegenstelling tot de exemplaren op youtube, houten klavieren heeft. Ik moet nog achterhalen wat de speelaard daarvan is, maar het lijkt me potentieel interessant om dat te gaan midificeren en zodoende mijn eerste echter HW-console te creëren. Klavieren zijn met die pcb-strips mogelijk eenvoudig te midificeren, pedaalklavieren zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Enige nadeel is dat het (zoals wel vaker met interessante ads) niet bepaald om de hoek is, dus even testen is lastig (200 km rijden :oops: )

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 mei 2015 06:46

Re: Ervaringen Dereux orgel

Update: ik overweeg nog steeds om het orgel te kopen, maar er zijn nog wel twee puntjes waar ik eerst overheen had gelezen:

-het orgel heet geen bank meer (zal ook wel niet meer te krijgen zijn, maar dit lossen we wel op).
-de boxen zijn tijdelijk los van het orgel opgeslagen op een plek waar lekkage is ontstaan. Gevolg: orgel intact, maar de boxen zijn geruineerd.

Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee of ik op dit orgel luidsprekers met hedendaagse kabels kan aansluiten? Of is dit weer een bijzondere aansluiting? Ik heb nog boxen staan waar luidsprekerkabel op aansluit, en oude Philips boxen met een rond en plat pinnetje.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2015 07:31

Re: Ervaringen Dereux orgel

en wat ga je doen met de buizen versterker die in het orgel zit?

is deze nog intact?

gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 mei 2015 08:50

Re: Ervaringen Dereux orgel

Volgens de eigenaar is het orgel verder intact en functioneert volledig, dus de buizenversterker werkt ook nog neem ik aan. Die wil ik dan ook gebruiken.
Wel is het de bedoeling om op termijn er een hybride van te maken (midificeren met behoud van het origineel).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2015 11:32

Re: Ervaringen Dereux orgel

MrNhanduc schreef:Volgens de eigenaar is het orgel verder intact en functioneert volledig, dus de buizenversterker werkt ook nog neem ik aan. Die wil ik dan ook gebruiken.
Wel is het de bedoeling om op termijn er een hybride van te maken (midificeren met behoud van het origineel).



Mooi dat de buizen versterker nog werkt, (wel zal je de lampen moeten vervangen gematchd het liefst)
er zijn nog steeds NOS(new old stuck) buizen te krijgen als voorbuizen, als eindbuizen zou ik he adviseren om eens naar
Genalex Gold Lion buizen te kijken.

Dit zijn echt geweldige buizen, 1op1 nagebouwd je hebt dan totaal geen last van kleuring, er is geen versterker die qua detail en transparantie tegeb de gold lion op kan.

Ik zekf heb nu 2 jaar een buizenbak(zelfbouw) en in kombinatie met hauptwerk klinkt dit extreem goed.


Succses met je eventueele aankoop

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 mei 2015 12:44

Re: Ervaringen Dereux orgel

Dag Jan-Wim,

bedankt voor je reactie. Bedoel je nu dat ik nog wel wat werk ga hebben aan die buizenversterker voordat ik er iets mee kan? Ik heb namelijk weinig verstand van die dingen. In eerste instantie hoop ik vooral op een simpele manier boxen te kunnen aansluiten zodat het ding in ieder geval geluid maakt. Op termijn kan ik dan wel kijken naar verbeteringen van de audio en of de versterker ook gebruikt kan worden voor Hauptwerk.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 mei 2015 17:28

Re: Ervaringen Dereux orgel

MrNhanduc schreef:Dag Jan-Wim,

bedankt voor je reactie. Bedoel je nu dat ik nog wel wat werk ga hebben aan die buizenversterker voordat ik er iets mee kan? Ik heb namelijk weinig verstand van die dingen. In eerste instantie hoop ik vooral op een simpele manier boxen te kunnen aansluiten zodat het ding in ieder geval geluid maakt. Op termijn kan ik dan wel kijken naar verbeteringen van de audio en of de versterker ook gebruikt kan worden voor Hauptwerk.



Als de verkoper zegt dat de versterker werkt, dan is het inorde.

Wat ik bedoel is het volgende, praktisch is een buizenversterker overslijtbaar, omdat er weinig in de signaal weg zit, watkapot kan gaan.
Waar bij een transistor versterker de elco's weerstanden ect verouderen en daarmee ook op lange termijn het geluid achter uit gaat,
Bij een buizenbak slijt het binnewerk niet, maar daar waar de versterking plaats vind .n.l in de buis zelf

Als je veel speel uren maakt dan moeten de voorbuizen eens in de 4/5 jaar vervangen worden.
En de eind buizen het liefst om de 2/3 jaar,
Maar dan is de versterking ook weer als nieuw.

Dushet kan in jouw geval zijn dat de buizen nog wel werken,maar als het gedateerde buizen zijn met veel branduren, dan is na vervanging het geluid weer subliem.

Dus op korte termijn hoef je geen actie te ondernemen , als je na verloop van tijd wil vervangen, dan wil ik je wel helpen
Met info over de juiste buis.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 mei 2015 22:47

Re: Ervaringen Dereux orgel

Bedankt voor de toellichting Jan Wim! Op zichzelf wel interessante materie allemaal. Nu nog boxen vinden die er op aangesloten kunnen.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com