Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

domus 5 midificeren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 21 mei 2015 16:44

domus 5 midificeren

Een paar vraagjes over het midificeren van een domus 5.
Is dat te doen? en zo ja wat zijn de aanbevelingen.
Of raden jullie dat af?
Heeft iemand ervaring met de domus?

Ik heb inmiddels veel van de forums gelezen en zie vrij veel verschillen de oplossingen.
Het zijn geen heyligers klaveren, dus ik ben benieuwd of het te doen is.


Muzikale groet,
Edward

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 mei 2015 22:12

Re: domus 5 midificeren

Edward

Een aantal vragen:
- heb jij een beetje technisch inzicht?
- kun je een beetje knutselen?
- heb jij ervaring met het omgaan met electronica, solderen e.d.?

Er zijn mi. 2 manieren voor midificeren:
1)
via zgn contactstrips. Dit zijn kant en klare strips die onder je klavieren komen. Daarachter komt midihardware (scanners voor manuaal en pedaal die afh. van de ingedrukte toets een midi code afgeven). En dit gaat dan via de midikabel naar je PC.
2)
via de bestaande toetscontacten. Betekent dat alle bestaande electronica in je orgel verwijderd moet worden. Veel soldeer werk. Daarachter komt ook weer midihardware.
Deze oplossing is afhankelijk van de kwaliteit van de contacten van je toetsen. Kraken ze? weigeren ze soms? Dan niet doen en gaan voor de eerste oplossing.

Berichten: 38

Geregistreerd: 25 maart 2015 19:20

Woonplaats: Woudenberg

Bericht 26 mei 2015 22:24

Re: domus 5 midificeren

Ha Evert-Jan,

Dank voor je antwoord.

Op de 3 vragen kan ik bevestigend antwoorden. Mijn vraag is/was meer technisch van aard.
De domus klavieren zijn bij nader inzien niet echt geschikt om de midificeren.
Ik ga op zoek naar andere, bv van Johannus deze lijken beter te midificeren mbv de contactstrips.

Het enige waar ik niet goed achter kan komen is wat de kosten zijn.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 mei 2015 22:42

Re: domus 5 midificeren

Er zijn bij mijn weten 2 leveranciers van contactstrips: CustomMadeOrgan en André Bovenschen
Zoek contact met ze en vraag prijzen.
Maar naast de contractstrips heb je ook toetsscanners nodig. Je moet dan eerst weten of je een 2 klaviers of 3 klaviers orgel wil. Dat bepaalt nl. het type scanner en het aantal.
Je moet dus om een totaalpakket vragen zodat het op elkaar afgestemd is.

Je kunt ook contact zoeken met Dennis. Die is nu bezig met midificeren en loopt wel tegen een aantal problemen aan. Zie viewtopic.php?f=4&t=1962
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 26 mei 2015 23:06

Re: domus 5 midificeren

Als je André Bovenschen dan toch belt voor (prijs)informatie, overweeg dan of je niet direct een paar nieuwe Fatar klavieren aanschaft. Een Fatar TP6 bijvoorbeeld, is best betaalbaar.

Dan is het plug en play en weet je zeker dat het werkt.
Nieuwe klavieren hebben ook drukpunten, wat je bij oude klavieren niet vaak vindt.

Dan kan je jaren weer vooruit!

Succes!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 mei 2015 17:51

Re: domus 5 midificeren

Ik heb toevallig laatst een orgel met TP6 klavieren bespeeld bij Andre, ik geloofde eerst eigenlijk niet dat het TP6 klavieren waren. Ze speelden al zoveel beter dan oudere orgels die ik gewend ben, en dat is dan de goedkoopste serie...
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 27 mei 2015 20:42

Re: domus 5 midificeren

MrNhanduc schreef: Ze speelden al zoveel beter dan oudere orgels die ik gewend ben, en dat is dan de goedkoopste serie...


Inderdaad! En ze zien er nog fraai uit ook met die strakke boventoetsen.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 28 mei 2015 20:21

Re: domus 5 midificeren

Evert-Jan schreef:Er zijn bij mijn weten 2 leveranciers van contactstrips: CustomMadeOrgan en André Bovenschen
Zoek contact met ze en vraag prijzen.
Maar naast de contractstrips heb je ook toetsscanners nodig. Je moet dan eerst weten of je een 2 klaviers of 3 klaviers orgel wil. Dat bepaalt nl. het type scanner en het aantal.
Je moet dus om een totaalpakket vragen zodat het op elkaar afgestemd is.

Je kunt ook contact zoeken met Dennis. Die is nu bezig met midificeren en loopt wel tegen een aantal problemen aan. Zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=1962



Ik inmiddels het probleem opgelost door de midicontroller te resetten,

ik heb de strips van André en ben daar dik tevreden over werken perfect icm de midi van midihardware.com, maar de midihardware kan je ook via André bestellen, kan je alles bij één leveranciers weghalen :)

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com