Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaal contacten reinigen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 16:12

Pedaal contacten reinigen

Bij mijn pedaal spreken een aantal tonen niet aan. Het is een Domus 1027 en ik heb er erg veel - misschien al wel 20 jaar - op gespeeld. Diverse kurkjes zijn ook ingedeukt. Nu ik overga om het orgel op Hauptwerk te zetten, wil ik graag wel dat alle toetsen het weer doen.
Onder de metalen kap zie ik dat er een veertje in het uiteinde van de toets zit. Dat veertje komt met het indrukken van een toets tegen een metalen stangetje aan. Ik vermoed dat het vuil is (we maken er niet 'altijd' onder schoon). Nu las ik van de tip om het veertje en het contactje met een wattenstaafje en spiritus schoon te maken. Is dat de beste manier?

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 23 okt 2015 16:15

Re: Pedaal contacten reinigen

Ave schreef:Bij mijn pedaal spreken een aantal tonen niet aan. Het is een Domus 1027 en ik heb er erg veel - misschien al wel 20 jaar - op gespeeld. Diverse kurkjes zijn ook ingedeukt. Nu ik overga om het orgel op Hauptwerk te zetten, wil ik graag wel dat alle toetsen het weer doen.
Onder de metalen kap zie ik dat er een veertje in het uiteinde van de toets zit. Dat veertje komt met het indrukken van een toets tegen een metalen stangetje aan. Ik vermoed dat het vuil is (we maken er niet 'altijd' onder schoon). Nu las ik van de tip om het veertje en het contactje met een wattenstaafje en spiritus schoon te maken. Is dat de beste manier?


Een foto werkt vaak erg verhelderend.

Jan

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 16:49

Re: Pedaal contacten reinigen

Hmm, ik voel me net buurman en buurman. Ik loop nu te prutsen om hier een fotootje op te krijgen.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 17:06

Re: Pedaal contacten reinigen

GAat lukken!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 17:08

Re: Pedaal contacten reinigen

Het pedaal staat op zijn kant. Rechtop steken de veertjes uit de kopse kant van de pedaaltoetsen. Haaks daarop zie je het metalen staafje waar de veer bij bespelen tegen aan komt.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 17:14

Re: Pedaal contacten reinigen

Ik stel voor om zowel het veertje als het ijzertje met een wattenstaafje en spiritus te reinigen, meteen van alle toetsen. Is dat een goed idee?

Verder vallen de pedaaltoetsen op kurk. Bij een aantal toetsen (vooral de centrale C) is het kurk niet veel meer. Voldoet het om uit kurken van wijnflessen reepjes te snijden en die te plakken op de plek waar de toetsen neerkomen?

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 17:21

Re: Pedaal contacten reinigen

Hier nog een betere foto, met het pedaal omgekeerd op de grond gelegd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 okt 2015 17:34

Re: Pedaal contacten reinigen

Ave,

Je kunt beter pure alcohol gebruiken.

Nog mooier / beter is om de contacten te vervangen door reedcontacten!

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 17:37

Re: Pedaal contacten reinigen

Dank voor je antwoord Peter,

Reedcontacten? Daar heb ik eerder over gelezen. Dat lijkt me immens karwei voor iemand die helemaal niet technisch is als ik. Of valt dat mee?

Wat is daar het voordeel van ten opzichte van een goede reiniging met pure alcohol?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 23 okt 2015 17:39

Re: Pedaal contacten reinigen

Reed contacten zijn onderhouds vrij.

Als dit de 1e keer is dat je de contacten reinigt in 20 jaar valt het allemaal nogal mee.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 23 okt 2015 20:43

Re: Pedaal contacten reinigen

Ik heb in mijn pedaal vilt gebruikt in plaats van kurk.
Vilt wordt veel gebruikt voor dit soort toepassingen.
Voor het pedaal heb ik een stuk priklap van mijn kinderen gebruikt. Voldoet prima.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 23 okt 2015 21:27

Re: Pedaal contacten reinigen

Vilt van een priklap. Goed idee, al zijn mijn kinderen 23, 20 en 17. Ik zal morgen een lapje scoren in de stad.

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 24 okt 2015 19:24

Re: Pedaal contacten reinigen

Ik ben oor de priklap gegaan. Die zijn tegenwoordig in de hobbyzaken niet meer van vilt, maar van een rubber: mooi buigzaam, verend en veerkrachtig. Lijkt me uitstekend materiaal en morgenmiddag (vandaag mijn werkkamer verbouwd) ga ik het er op plakken. Het kost wel een lieve som: twee velletjes van € 1,95. Een aanrader dus. Leuk om te klussen voor iemand die altijd maar in de boeken zit....

De inrichting is klaar, de laptop staat naast de speeltafel. Het is nu wachten tot de MIDI-kabel binnen is, dan ga ik los.

Morgenmiddag dus het pedaal beetpakken: contacten schoonmaken en rubber 'stoppers' plaatsen op de plek van de nu verharde kurken.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 24 okt 2015 20:11

Re: Pedaal contacten reinigen

Leuk, zo'n enthousiast begin!
rubber zal ook wel werken. Het gaat er om dat het dempt, dat doet rubber natuurlijk ook wel.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 25 okt 2015 19:06

Re: Pedaal contacten reinigen

Pedaal uit elkaar gehaald, alle comtacten schoon gemaakt (wat waren ze vies!) en een aantal kurken door rubbers vervangen. Daarna aangesloten en alle pedaaltoetsen spreken uitstekend aan. Daarna anderhalf uur lang heerlijk zitten spelen. En dan heb ik nog niet eens Hauptwerk!

Ik hoop dat morgen of overmorgen de MIDIkabel binnenkomt, dan kan ik Haupwerk gaan downloaden en uitproberen!

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 25 okt 2015 19:21

Re: Pedaal contacten reinigen

Met voor de aardigheid een fotootje. Rechts staat de laptop in de kast. Ik denk dat die straks te ver weg staat. Ik speel naast veel Bach ook veel romantiek ( Franck, Mendelssohn, Rheinberger) en 20e eeuws (Andriessen, Hindemith, Flor Peeters) waarbij veel geregistreerd moet worden. Ik denk dat ik een plank van de kast naar het orgel maak, zodat de laptop dan rechts op het orgel komt te staan. De laptop is meteen mijn workstation voor mijn werk.

Ik heb nog een oude laptop. Ik denk de geheugenkaart daaruit te halen en bij te plaatsen bij mijn Asus i5, dan kom ik mooi op 8 GB.
orgel Aart 2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 okt 2015 23:02

Re: Pedaal contacten reinigen

Hallo Aart

Als het op registreren aankomt, is het misschien nog wel een idee, om
aan een touchscreen monitor te denken. Ik heb zelf een medion touchscreen monitor via marktplaats.
Misschien niet de beste, maar voldoet prima.
Het voordeel is, dat dan de laptop op de plank blijft en de monitor bij het orgel.
Op marktplaats staan er verschillende voor een aardige prijs.

groet,
Jochum

Berichten: 73

Geregistreerd: 06 okt 2015 19:46

Bericht 25 okt 2015 23:27

Re: Pedaal contacten reinigen

Zou kunnen ja.
Punt is dat op mijn bureau, aan de andere kant van de kamer, ook een beeldscherm op dezelfde laptop is aangesloten. Twee beeldschermen extra wordt wat ingewikkeld.
Verder heb ik ook een ipad, en daarmee moet het vlg mij ook kunnen. De laptop kan dan wat verder richting werkplek.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com