Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 14 dec 2015 17:23

Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Als ik het goed zie op deze site http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 83d87f7b97 dan lijkt het dat er oude piano's gebruikt zijn voor zelfbouw klavieren. Klopt dat? Volgens mij kun je van 2 gebruikte piano's (ruim 7 octaven) 3 klavieren bouwen. Hoe zit dat met de octaaf afstanden ? Mijn oude piano heeft een octaaf afstand van 165 mm en mijn Rembrandt 162 mm.
Nou is me niet bekend of alle piano's 165 mm afstand hebben, of is het exemplarisch zo ?
Even opgemeten bij het oude harmonium van mijn dochter, deze heeft ook een octaaf afstand van 162 mm. Wellicht komt bij kerkorgels ook verschillen in octaaf afstanden voor. Je hoort er nooit iets van.....

Voor 100 tot 150 euro worden soms oude - slechte piano's aangeboden met nog prima houten klavieren. Het is wel een uitdaging om daar iets moois van te maken. En de ivoor laag kan netjes gepolijst worden, toch ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 14 dec 2015 18:08

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Ik zou dan toch kiezen voor klavieren van oude elektronische orgels. Lijkt me dat je daar veel minder aan hoeft te sleutelen. Tenzij je natuurlijk een echte pianoklavieren look wilt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 14 dec 2015 19:45

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Marius55 schreef: En de ivoor laag kan netjes gepolijst worden, toch ?



Ivoor???

Dat groeit aan een olifant!!
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 15 dec 2015 01:19

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Inderdaad Peter.
Voor de 2e WO werden de toetsen met echt ivoor belegd. Daarna werd het snel verboden om de olifanten te beschermen. Een piano restaurateur kan ivoor ook repareren, kijk maar hier http://www.pianotopics.nl/FT03.htm
Oude vleugels en piano's met gerestaureerd klavier zijn prachtig, maar ook vaak prijzig.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 15 dec 2015 10:05

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Marius55 schreef:Inderdaad Peter.
Voor de 2e WO werden de toetsen met echt ivoor belegd. Daarna werd het snel verboden om de olifanten te beschermen. Een piano restaurateur kan ivoor ook repareren, kijk maar hier http://www.pianotopics.nl/FT03.htm
Oude vleugels en piano's met gerestaureerd klavier zijn prachtig, maar ook vaak prijzig.


Ivoor van olifanten mag niet verhandeld worden. Het ivoor van de mammoet mag echter wel. Klinkt onwaarschijnlijk, maar dat is nog wel voorhanden voor restauratie (gezien en gehoord uit de mond van een orgelbouwer/restaurateur). Schijnt op sommige locaties in de wereld nog wel eens het een en ander van opgegraven te worden.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 dec 2015 12:17

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Heb in de National Geographic wel eens een artikel gelezen over ivoorjagers (idd van de Mammoet). Die graven in Siberië/Kamsjatka dacht ik. Vind je een complete slagtand, dan is het prijs. Door de klimaatopwarming ontdooien veel lagen waarin fossielen liggen dacht ik.

http://ngm.nationalgeographic.com/2013/04/125-mammoth-tusks/larmer-text

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 dec 2015 22:07

Re: Zelfbouw klavieren van gebruikte piano

Jan schreef:
Marius55 schreef:Inderdaad Peter.
Voor de 2e WO werden de toetsen met echt ivoor belegd. Daarna werd het snel verboden om de olifanten te beschermen. Een piano restaurateur kan ivoor ook repareren, kijk maar hier http://www.pianotopics.nl/FT03.htm
Oude vleugels en piano's met gerestaureerd klavier zijn prachtig, maar ook vaak prijzig.


Ivoor van olifanten mag niet verhandeld worden. Het ivoor van de mammoet mag echter wel. Klinkt onwaarschijnlijk, maar dat is nog wel voorhanden voor restauratie (gezien en gehoord uit de mond van een orgelbouwer/restaurateur). Schijnt op sommige locaties in de wereld nog wel eens het een en ander van opgegraven te worden.



Hallo Jan,

Ivoor van voor de oorlog mag vrij verhandeld worden, als je maar kan aantonen wat de herkomst is.
Dus ook van olifanten.


mvg

André

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com