Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 20 feb 2016 16:11

Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Wie een touchscreen gebruikt om te registreren weet dat de meeste sample registerlayouts behoorlijk verschillen.
Er wordt geen standaard registerlayout indeling gebruikt, dat is lastig voor iedereen die regelmatig op een ander orgel speelt, elke keer weer even moet wennen.
Voor een bekende van mij heb ik een standaard registerlayout bedacht m.b.v. Touchosc software.
Er is gekozen voor Touchosc vanwege de eenvoudige werkwijze, ik heb ook DoMidi en Lemur dit vraagt echter veel meer kennis en een langere leertijd, maar is ook veelzijdiger!
Omdat ik een iPad had met een vaste verbinding naar mijn HauptwerkPC via de iConnectMidi2 (werkt probleemloos) maakte ik hier gebruik van.
De iPad wordt vertikaal gebruikt voor minder ruimte verlies op de lessenaar.
De standaard layout indeling bestaat uit een vaste positie en een eigen kleur voor de pedaal- en alle klavieren dit is ook het geval bij de speelhulpen zoals koppels e.d.
Wanneer op de iPad ( met de software Touchosc) de juiste layout is ingeladen kan op de bovenste rand via de tabs één van de aanwezige orgellayouts worden gekozen.
Deze standaard registerlayout is beschikbaar voor ieder geïnteresseerde, gebruik je één of meerdere van de 8 aanwezige orgellayouts niet, dan kan dit altijd worden aangepast.
Graag een PB bij interesse!
In mijn registerlayout maak ik veelvuldig gebruik van alle mogelijke koppels ook al heeft het originele orgel deze niet. (dit om een nog groter kleurenpallet te verkrijgen)
Alle orgels met een zwelpedaal of crescendo zien op het registerlayout de positie grafisch weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 21 feb 2016 08:06

Re: Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Hallo Jaap,

Is het juist niet de charme van Hauptwerk met verschillende orgels om dan ook verschillende "speeltafels" te hebben? Bij het spelen op echte orgels heb je ook niet de luxe van een eenheids registratie panel.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 21 feb 2016 13:30

Re: Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Dag Paul,

Het is voor iedereen duidelijk dat registerindeling bij een echt orgel niet uniform is en dat voor veel bespelers dat geen probleem is.
Hauptwerk geeft ieder de vrijheid om te registereren zoals je dat zelf wil, dus met charme of zonder.
De meest gebruikte Hauptwerkspeeltafels lijken niet op de echte speeltafels van het orgel waar men thuis op speelt als je zonder touchscreen registreert, wat ook moeilijk gaat als je verschillende orgels gebruikt.

Maar voor mij is de klankkleur van een orgel het belangrijkste en voor het registeren kies ik voor het gemak van een overzichtelijk registerindeling met snel toegankelijke systeem.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 22 feb 2016 21:51

Re: Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Paul, is idd wel wat voor te zeggen. Maar veel verder dan wat grafische foefjes kom je toch niet, want je speeltafel verandert niet ineens van barok naar CC.....

Maar, zoals Jaap ook al aangaf, kan je met een zelfgemaakte layout ook knoppen toevoegen, presets bv, of zelfs extra dingen ( foei......??) zoals extra koppels etc. Dat vind ik persoonlijk toch het grote winstpunt.

Zelf heb ik ook wat algemene HW zaken op knoppen zitten, zoals save, extra presets, en vaste knoppen voor het inladen van mijn favoriete samplesets. EN natuurlijk de toets voor het uitschakelen van alles incl PC.

Je ziet nu ook, dat bv Content DoMidi gebruikt. Ziet er best goed uit. Maar je moet bij al deze oplossingen wel het tikken tegen glasplaten prettig vinden.

Vandaar dat ik die foeilelijke Launchpads gebruik :roll:

HG, en veel plezier met je rondstralers gewenst....

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 01 maart 2016 13:48

Re: Eén registerlayoutindeling voor alle orgels

Vandaar dat ik die foeilelijke Launchpads gebruik

Gelukkig heb ik geen lelijke touchscreens en launchpads nodig om m'n orgel te bedienen. Ik gebruik altijd de registerknoppen van het orgel zelf en houd er een A4 blad bij waar ik de dispositie van de sampleset kan aflezen.
Soms zit er een register op de sampleset die ik niet makkelijk kan onderbrengen, bijv. een Flute-harmonique, maar ach, dan zet ik die gewoon onder en fluit of een licht tongwerk register. Zijn er wel 3 of 4 stuks 8 voet registers op 1 klavier in de sampleset, dan moet ik iets bedenken wat logisch is.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com