Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

orgel midificeren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 17 maart 2016 23:16

orgel midificeren

Hallo ,
Ik wil mijn orgel gaan midificeren voor Hauptwerk ,maar ik zou graag willen weten of het midificeren van mijn Johannus Opus 60 N zelf te doen is met een zelfbouwset?
Misschien heeft iemand er ervaring mee ?
Vriendelijke groeten
Teus
vanderes25@gmail.com
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 maart 2016 08:23

Re: orgel midificeren

Hallo Teus,

zelf midificeren is prima te doen! Even van te voren bedenken wat je wilt midificeren, alleen toetsen en pedaal of ook registerwippers, pistons (voet/duim) en daarvoor dan een setje aanschaffen.
Je moet natuurlijk geen 2 linkerhanden hebben.....anders komt het niet goed :-)

Succes!

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 maart 2016 11:38

Re: orgel midificeren

Ik wil natuurlijk geenszins de pret drukken, maar je behoeden voor een valkuil, waar ik, terwijl ik toch tientallen jaren Midi-ervaring en een electronica-opleiding heb, geheel argeloos ben ingestonken.
EN dan gaathet hierbij om het midificeren van de klavieren. Bij de oudere instrumenten zijn de bestaande toetskontakten zodanig vervuild en ge-oxideerd, dat een betrouwbaar schakelen in een diodematrix, waar slechts hele kleine stroompjes lopen,bijna niet te realiseren is. Ook het werken met de-oxidant spuitbussen moet worden afgeraden, aangezien dit slechts kortstondig soelaas biedt en het middel op termijn erger is dan de kwaal.

Verder heb je dan nog te maken met twee soorten midi-interface: de meest gangbare is dus een diodematrix van 8 x 8, waartoe je de doorlopende busbar onder het klavier in stukjes van 8 naast elkaar gelegen toetsen moet opdelen ( doorknippen dus).
Wil je TOCH de bestaande kontakten blijven gebruiken, dan is een midi-interface te prefereren, die geen matrixsysteem gebruikt, maar gewoon voor elke toets een draadverbinding naar de print, waarbij de doorlopende busbar met massa ( eveneens op die print) wordt verbonden.

Mocht je de bestaande kontakten willen of moeten verwijderen, dan zouden er dus printen onder de klavieren aangebracht moeten worden voorzien van de bekende rubberkontakten zoals die sinds jaar en dag standaard onder Midi keyboards worden toegepast, zoals ook onder de bekende Fatar klavieren.
Hierbij past een waarschuwing: dit is bijna niet uitvoerbaar onder de oude Johannus klavieren; ik heb hier nog een paar van deze printen liggen, dit zijn printen afkomstig van Casio, en door Peter Murre geadviseerd, maar helaas, zoals Peter ( na aankoop en mislukking.........) al aangaf, eigenlijk alleen goed toepasbaar onder vlakke ( houten) klavieren, omdat de kontaktvingers niet goed aandrukken op de rubberkontakten.
Een verdere waarschuwing omtrent deze printen: mocht je op jouw Johannus geen volledig 5 oktaafs klavieren hebben, dan moeten deze printen ook nog eens worden afgezaagd en vervolgens moet je dan de afgezaagde verbindingen herstellen, dat is priegelwerk met de soldeerbout, begeleid door een tekening van Peter waar fouten in staan.

Deze printen zijn bij mij gratis af te halen, maar ALLEEN voor mensen die houten klavieren willen midificeren.....haha

Uiteindelijk heb ik het tranendal verlaten door bij Bovenschen een paar Fatar TP6 klavieren te bekomen.

Succes ermee, ik ga mijn wonden weer verder likken!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 maart 2016 13:03

Re: orgel midificeren

Hoi Geert

Zo zie je maar weer "alle hulp komt van Bovenschen" :lol: :lol:

Groet Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 18 maart 2016 14:00

Re: orgel midificeren

Was ik nog even vergeten:

Ik ken dit specifieke orgel niet, maar als er goudkontakten onder de klavieren zitten, dan is het wellicht de moeite waard om dus NIET met vervangende rubberkontaktprinten te gaan werken, maar deze kontakten gewoon in een diodematrix onder te brengen, of met een midiscanner te gaan wekren die gewoon aparte ingangen heeft voor elke toets individueel, zoals bv van Midihardware.com de MBBS of de BBS-1k ( de laatste heeft wel een extra notroller nodig).
Indien nodig kan ik je wel verder op weg helpen, mits het niet in Zeeland of noord-groningen is ofzo..... :oops:

Heb zowaar inmiddels ook nog iemand gevonden voor de niet toepasbare prints.....( sorry Peter, twas niet negatief bedoeld hoor, gewoon de feiten, en ik heb het ook allemaal in een beeldverslag staan).

HG

Geert

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 19 maart 2016 14:46

Re: orgel midificeren

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 21:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 maart 2016 19:44

Re: orgel midificeren

Hoi Peter,

Die Johannus klavieren zijn niet met printplaten met rubbercontacten te midificeren. Om een print te maken die alle oude klavieren zou kunnen midificeren is vrij lastig omdat er erg veel systemen geweest zijn. Die print komt dan duurder dan nieuwe klavieren, te kleine productie, veel varianten.
Hou dat in je achterhoofd kan je erg veel ontwikkelingskosten besparen en kopzorgen.
mvg
André

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 24 maart 2016 19:43

Re: orgel midificeren

Hallo,
Ik kan mijn oudere klavieren misschien wel midificeren als ik in de onderkant van iedere toets een opvulling lijm.
De toets wordt daardoor aan de onderkant vlak en is ,denk ik ,op die manier wel te midificeren?
Groeten
Teus

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 24 maart 2016 20:03

Re: orgel midificeren

orgelvriendteus schreef:Hallo,
Ik kan mijn oudere klavieren misschien wel midificeren als ik in de onderkant van iedere toets een opvulling lijm.
De toets wordt daardoor aan de onderkant vlak en is ,denk ik ,op die manier wel te midificeren?
Groeten
Teus


Misschien is dit http://link.marktplaats.nl/m1034302474 of eventueel dit http://link.marktplaats.nl/m1034302474 dan een betere optie. Scheelt veel tijd in ieder geval.
Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 maart 2016 23:37

Re: orgel midificeren

orgelvriendteus schreef:Hallo,
Ik kan mijn oudere klavieren misschien wel midificeren als ik in de onderkant van iedere toets een opvulling lijm.
De toets wordt daardoor aan de onderkant vlak en is ,denk ik ,op die manier wel te midificeren?
Groeten
Teus



Weet wat je aanhaalt. 2x 61 toetsen exact gelijkmatig opvullen valt niet mee.
mvg

André

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 maart 2016 13:13

Re: orgel midificeren

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 06 dec 2017 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 maart 2016 13:47

Re: orgel midificeren

helaas geen duidelijk foto. kan je iets een betere resolutie plaatsen met iets meer detail?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 25 maart 2016 14:49

Re: orgel midificeren

Verwijderd.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com