Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

aanslaggevoeligheid nuttig?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 2

Geregistreerd: 26 aug 2014 11:13

Bericht 01 apr 2016 17:16

aanslaggevoeligheid nuttig?

Beste mensen,
Ook ik zou willen beginnen met Hauptwerk. Graag zou ik willen weten of er samplesets bestaan die ook aanslaggevoelig zijn. Dat bepaalt voor mij nl. de keuze voor al dan niet aanslaggevoelige klavieren.
Als samplesets aanslaggevoeligheid als feature kunnen herbergen, dan lijkt het mij zonde om daarvan geen gebruik te kunnen maken. Dan zal ik dus kiezen voor klavieren die aanslaggevoelig zijn. Zo niet, dan maakt het niet uit welke klavieren ik kies.
Als samplesets aanslaggevoelig zijn, zijn ze dat dan allemaal, of slechts een enkele?
Hoop dat jullie me hiermee op weg kunnen helpen!
Alvast bij voorbaat dank voor een reactie.
met vriendelijke groet,

fransbart

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 01 apr 2016 19:22

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Over het algemeen wordt niet vermeld of samplesets aanslaggevoelig zijn. Maar de betere sets (OAM, SP, MDA, ...?) zijn dat vaak wel. In de praktijk is het effect vooral waarneembaar bij kleinere, drogere sets. Maar persoonlijk vind ik het dan ook wel echt iets toevoegen. Het is alleen jammer dat het alleen geimplementeerd wordt bij het aanslaan, niet bij het weer loslaten van de toets.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 02 apr 2016 08:55

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Even kijken of we hier over hetzelfde praten. Aanslaggevoeligheid is volgens mij alleen van toepassing bij een piano en niet bij een pijporgel. Wel is het zo dat veel sets meerdere-release samples hebben. Afhankelijk van het vasthouden van een toets (kort, lang of normaal) wordt er een andere release-sample afgespeeld. Dit in combinatie met meerdere loops in de sample geeft een meer natuurgetrouwe weergave dan een set die maar 1 release sample per toets heeft. Ik denk dat dus een aanslaggevoelig klavier niet echt nodig is voor Hauptwerk.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 02 apr 2016 10:06

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

gkruizenga schreef:Even kijken of we hier over hetzelfde praten. Aanslaggevoeligheid is volgens mij alleen van toepassing bij een piano en niet bij een pijporgel.
Hoi,

Bij een piano is de aanslag gevoeligheid natuurlijk een must. Bij een mechanisch kerkorgel heb je ook met je aanslag invloed op de manier van aanspreken van de pijp (alleen niet in sterkte van de toon zoals bij een piano). Het verschil op een orgel is dus vele malen kleiner. Als je praat over een elektro(pneumatisch) kerkorgel dan is er geen verschil in aanslag. Bij een rein pneumatisch kerkorgel weet ik het niet zeker maar verwacht ook daar weinig tot geen hoorbaar verschil in de toon.
Wat natuurlijk bij mechanisch orgel wel mee speelt met aanslag gevoeligheid is de 'herrie' die de eventuele tractuur maakt. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit allemaal verwerkt wordt in Hauptwerk.

Ik zelf heb dus geen aanslag gevoelige klavieren voor Hauptwerk (daar ik orgel wil spelen en geen piano). Als je ook ooit denk piano te willen spelen dan zal je wel moeten.

Mvg,
Paul.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 02 apr 2016 13:12

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Mensen die mechanische pijporgels bespelen weten dat een pijporgel wel degelijk aanslaggevoelig kan zijn.
Het gaat natuurlijk om nuances in de klankverschillen en het is maar net of je het op prijs stelt te willen horen.
Helaas beschik ik nog over een oudere console zonder aanslaggevoelige keyboards - dus veel ervaring in HW hiermee heb ik niet.

Fokko

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 apr 2016 17:50

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Frans, ik heb hier al eerder over uitgeweid, omdat ik er gewoon bij toeval achter kwam dat sommige sets, en dan vaak niet alle registers, dus idd reageren op de velocity.
Heb er zelfs plaatjes van de attackresponses bijgedaan herinner ik mij.

Sowieso is dit het geval bij Laurens Transept en St Omer. Vooral bij de fluitachtige stops is het zeer duidelijk waarneembaar. Moielijk te omschrijven, maar alsof je een blokfluit langzaam aanblaast, waarbij de toon in eerste instantie nog niet op hoogte is.
In Apeldoorn is dit te beluisteren ( bij mij thuis), en in Veenendaal bij de firma Bovenschen. En natuurlijk bij iedereen die dit heeft draaien.......

Zoals bekend hebben de Fatar klavieren reeds dubbele kontakten, je moet alleen wel Midi-scanners gebruiken die dit ook ondersteunen; ik gebruik de Midiboutique mkcv64 daarvoor.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 02 apr 2016 18:28

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Ik ben dan wel benieuwd hoe Hauptwerk dit intern doet. Een sample is zowel voor de lange en korte aanslag hetzelfde. Past Hauptwerk de amplitude dan aan op basis van de aanslag? Of wordt de sample in de tijd verschoven? Of iets anders?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 02 apr 2016 19:12

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

gkruizenga schreef:Een sample is zowel voor de lange en korte aanslag hetzelfde.

Nee dus. Veel sets hebben meerdere samples voor de aanslag, net als voor de release. Vandaar dat je bij het laden van een set niet alleen kunt kiezen om slechts 1 release te laden. Je kunt ook kiezen om slechts 1 attack te laden.

De release-samples worden gebruikt om de galm aan te passen. Afhankelijk van de lengte van de noot wordt er een bepaalde release-sample gekozen. Maar attack-samples worden gekozen op basis van de snelheid van aanslaan.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 04 apr 2016 07:00

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Hallo Gerrit,

Bedankt voor de informatie, dat maakt het verhaal duidelijk. Inderdaad zit in de ODF van een sampleset een aparte sectie voor de attack en release-samples. Alhoewel ik nog geen enkele ODF heb gezien met meerdere attack-samples voor een toets, maar wel voor release-samples.

Groet,
Gerald

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 04 apr 2016 13:55

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Laurens Transept dus, en St Omer. Maar waarsch wel meer; ik heb er niet echt een zoektocht naar gedaan.

Je moet ze natuurlijk WEL inladen..... :P

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 apr 2016 20:39

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Bij Sonus Paradisi wordt de multiple attack/sustain releases al jarenlang toegepast. Alle grote sets zoals Utrucht, Rotterdam (hoofd en transept orgel), Doesburg, Goerlitz, Dingelstaedt hebben multiple attack releases voor vele registers. Maar ook bij de kleintjes en de share wares zoals de Claviorganum.
Bij Voxus Tholen is dit niet het geval.
Ook niet bij Prospectem Weissenau.
Ik heb geen recente sets van MDA of OAM, wellicht kan iemand dit nazien en informatie toevoegen.
Laatst bijgewerkt door Fokko op 04 apr 2016 22:11, in totaal 3 keer bewerkt.

Berichten: 2

Geregistreerd: 26 aug 2014 11:13

Bericht 04 apr 2016 21:35

Re: aanslaggevoeligheid nuttig?

Beste Hauptwerkers,
Hartelijk dank voor deze rijke oogst aan reacties op mijn vraag naar nut van toepassen aanslaggevoelige klavieren.
Ik denk dat ik wel mag / moet concluderen dat ik aanslaggevoelige klavieren wil hebben om optimaal van wat er in sommige samplesets zit te kunnen profiteren. Dit wijst mij in elk geval een duidelijke richting.
Ik verwacht t.z.t. wel weer met nieuwe vragen te zullen komen, zeker nu ik de ervaring heb dat er 1. veel reacties komen en 2. dat die inhoudelijk erg nuttig en leerzaam zijn.
Nogmaals hartelijk dank!

fransbart

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com