Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mechanisch koppelen trekkers

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 10:48

Mechanisch koppelen trekkers

Mijn orgel beschikt over twee klavieren en ik maak nu gebruik van floating divisions voor het bespelen van samplesets van meer dan twee klavieren. Ik bedien dat op mijn touchscreen, maar wil dat anders maken.
Ik het een aantal registertrekkers gekocht en die wil ik hiervoor inzetten. Mijn plan is om vier trekkers voor het onderste klavier te plaatsen en vier trekkers voor het bovenste klavier. (vier trekkers voor een mogelijk 4-klaviers sampleset).
Omdat registertrekkers een aan/uit functie hebben wil ik een mechanische constructie maken zodat bij uittrekken van een trekker, de andere trekkers gedwongen sluiten/dicht gaan, zodat ik bij het wisselen van klavier dus niet eerst iets moet sluiten en daarna weer openen. Is er iemand die dit al eens gemaakt heeft of daar een goed idee voor heeft?

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 jun 2016 13:34

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Dag Jan,

Dit is vrij eenvoudig te realiseren.
Even nog een paar vragen, staan de 4 trekkers voor een klavier op één lijn en wat is de werking van de trekker.
Als ik deze gegevens heb zal ik een tekening voor je maken en hier plaatsen!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 14:38

Re: Mechanisch koppelen trekkers

JacoP schreef:Dag Jan,

Dit is vrij eenvoudig te realiseren.
Even nog een paar vragen, staan de 4 trekkers voor een klavier op één lijn en wat is de werking van de trekker.
Als ik deze gegevens heb zal ik een tekening voor je maken en hier plaatsen!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn


Dag Jaap, ik heb nog niets gemaakt, maar mijn idee is om boven de lezenaar links een groep van 4 trekkers voor het onderklavier en rechts een groep van 4 trekkers voor het bovenklavier te plaatsen en inderdaad in één lijn horizontaal.
Het idee is om door het uittrekken van bijv. trekker 1 links en trekker 2 rechts om het onderklavier toe te wijzen aan floating division 1 en het bovenklavier aan floating division 2 enz. Op het moment dat het bovenklavier floating division 3 toegewezen moet krijgen, wil ik dus trekker 3 links uittrekken, en dat trekker 2 dan dus (mechanisch gedwongen) sluit. De 8 trekkers dan nog te voorzien van een reedcontact en aan te sluiten op een contactscanner.
Omdat ik in het verticale vlak weinig ruimte heb, zou de mechanica zich in het horizontale vlak of in de diepte moeten functioneren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 jun 2016 20:02

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Dag Jan,

Hierbij een oplossing, dit is een variant op de toegepaste techniek in de speeltafel van een elektro/pneumatisch orgel, het wordt gebruikt voor de drukknoppen van een vaste en/of vrije combinatie.
Als je een trekker uittrekt valt door zijn eigen gewicht het plankje achter de inkeping en wordt door een andere uitgetrokken trekker weer met behulp van een veertje terug geschoven!
Veel succes en als je nog meer wil weten lees ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 20:41

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Hallo Jaap,

Dit is een perfecte oplossing en veel simpeler dan waar ik over aan het brainstormen was. Het juiste veertje in relatie tot de schuifweerstand van de trekkers is nog het moeilijkste zo te zien.

Bedankt voor de tekening, groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 16 jun 2016 21:03

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Dag Jan,

Stuur een PB als je veertjes moet hebben, ik heb ze in alle maten!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 16 jun 2016 23:27

Re: Mechanisch koppelen trekkers

JacoP schreef:Dag Jan,

Stuur een PB als je veertjes moet hebben, ik heb ze in alle maten!

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn


Ik kom er tzt vast op terug. Ik moet de registertrekkers eerst nog ophalen....
Wordt vervolgd.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 jun 2016 21:15

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Ha Jan,

Is het niet simpeler om gewoon een derde klavier bij te plaatsen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 jun 2016 23:40

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Tholen rechts.jpg
Jaap380 schreef:Ha Jan,

Is het niet simpeler om gewoon een derde klavier bij te plaatsen?


Misschien wel, maar ik heb een orgel met houten Klop klavieren, donkere toetsen onder en lichte boven.
Die zijn niet echt veelvuldig verkrijgbaar en als ze te koop zijn dan zijn ze nogal prijzig.

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jun 2016 09:49

Re: Mechanisch koppelen trekkers

ik bespeel met mijn 2 klaviers console ook samplesets met 3 of meer klavieren....
Gebruik hiervoor met als jij floating divisions en schakel deze door de 3(of 4) bovenste toetsen van mijn klavier niet toe te wijzen als speelmanuaal.
Deze toetsen koppel ik aan de voorkeuze 1,2,3(,4) van division1 en 2. Hiermee kan ik tijdens het spelen heel snel schakelen tussen de verschillende manualen...je moet alleen onthouden waar je bent..
Geen dag zonder Bach!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 jun 2016 11:16

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Andre_Kaptein schreef:ik bespeel met mijn 2 klaviers console ook samplesets met 3 of meer klavieren....
Gebruik hiervoor met als jij floating divisions en schakel deze door de 3(of 4) bovenste toetsen van mijn klavier niet toe te wijzen als speelmanuaal.
Deze toetsen koppel ik aan de voorkeuze 1,2,3(,4) van division1 en 2. Hiermee kan ik tijdens het spelen heel snel schakelen tussen de verschillende manualen...je moet alleen onthouden waar je bent..


Er zijn tal van mogelijkheden om te schakelen tussen klavieren. Zoals je op de foto kan zien heb ik onder de display's ook een 6-tal drukknoppen gemaakt aangesloten op midi, die zou ik ook in aantal kunnen uitbreiden. De reden voor de trekregisters is omdat ik het mooi er uit vind zien en dat ik kan zien welk virtueel klavier aan welk fysiek klavier is gekoppeld.

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2016 12:53

Re: Mechanisch koppelen trekkers

Het schakelen kan ook via het beeldscherm d.m.v. 2 mini panels. Dan heb je ook direct de status, ook als je drukknoppen of toetsen van je eigen orgel gebruikt voor het omschakelen. Oproepen paneeltjes: View --> Mini control panels --> Floating division 1 route and expression en View --> Mini control panels --> Floating division 2 route and expression

Op dit paneel kun je ook een zwelwerk van de sampleset koppelen aan je orgel door op beide mini paneeltjes je zwelpedaal van het orgel aan de slider te koppelen. Je moet dan de 2e keer bij "Midi learn" kiezen voor 'Both this control (...) and the control(s) listed above'.
Als het zwelwerk dan op een klavier bespeeld wordt, functioneert het zwelwerkpedaal. Wel bewegen beide sliders, ook als de Floating division op een ander manuaal staat.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com