Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

basisvraag midi meerdere keyboards

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 08 okt 2016 12:58

Bericht 08 okt 2016 14:00

basisvraag midi meerdere keyboards

Dag allemaal,


Ik ben nieuw hier, en heb me al aardig zitten inlezen. Ik ben een tevreden Hauptwerker, met een Hammond XB5 met pedaal (2 octaafs, helaas) en een Roland Octacapture als audio-midikaart, en twee Philips MFB 587's als geluidsbron. Klinkt goed, maar ik wil misschien toch gaan upgraden naar drie klavieren met een volledig pedaal.
Ik denk dan aan drie gelijke midi-controller keyboards en een midi-pedaal (heb bij een poolse firma er één gezien met drie zwelpedalen, lijkt me wel wat). De kant- en klare speeltafels zijn echt boven mijn budget, daarom wil ik het zo doen.
Wat ik nergens kan vinden (te simpel misschien), is hoe ik dat zou moeten aansluiten. Als ik vier midi-controllers (klavieren) heb, moet ik die dan doorlussen (telkens de out naar de in) en dan de laatste midi-out naar mijn geluidskaart doen? En de essentie van de zaak: kan Hauptwerk ze dan nog uitelkaar houden?
Of heb ik vier midi-kabels nodig, die ik dan met een midisport 4x4 (ofzoiets) moet verbinden? Of een midi-merger?
Ik vind hier zoveel verschillend lijkende situaties, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.


Voor velen van jullie is dit ongetwijfeld een oenige vraag, maar ik vond ergens een opmerking van iemand die schreef dat het forum zo technisch aan het worden is dat het aspirant-gebruikers zou kunnen afschrikken. Misschien trek ik zo het gemiddelde weer wat de andere kant op.

Met veel dank voor jullie aandacht, en veel speelplezier toegewenst!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 okt 2016 19:34

Re: basisvraag midi meerdere keyboards

Bert,

welkom op het forum.

Er zijn 2 oplossingen voor je probleem.
1)
Als de nieuwe midi-controller keyboards en een midi-pedaal een midi-thru aansluiting hebben, dan kun je de zaak doorlussen.
De midi-out van het eerste keyboard verbind je door naar de midi-in van het 2e keyboard. De midi-thru van dat 2e keyboard verbind je met de midi-in van het 3e keyboard. De midi-thru van het 3e keyboard naar de midi-in van het pedaal en de midi-thru van het pedaal naar je geluidskaart.
Midi-out gebruik je dus niet, behalve van het eerste keyboard.
Een midi-thru uitgang stuurt alle boodschappen die via de midi-in binnen komen, gecombineerd met de midi signalen die het betreffende apparaat zelf genereert, onveranderd door.

2)
Gebruik maken van een midi merger. Degene die je aangeeft bijv. of MIDI Solutions Quadra Merge http://www.midisolutions.com/prodqmr.htm.
Degene die jij aangeeft heeft een USB midi uitgang, dus de midi ingang van je geluidskaart wordt dan niet meer gebruikt. Vereist dus een vrije USB ingang op je PC en er moet een driver geinstalleerd worden. Even kijken of jouw operatingsysteem ook ondersteund wordt.
De Quadra Merge heeft een standaard midi uitgang (5 polige dinplug), die dus in je bestaande geluidskaart kan en je bestaande driver gebruikt.

In de eerste oplossing moet het mogelijk zijn dat de keyboards en pedaal elk op een uniek kanaalnummer gezet kunnen worden. Anders weet HW niet op welk keyboard/pedaal gespeeld wordt.
Voor oplossing 2 haal ik niet uit de specificaties of een de midi merger per ingang zelf een uniek kanaalnummer toevoegt. Mijn gevoel zegt van niet, want dan wordt het aangeboden midi signaal aangepast wat niet altijd gewenst is. Dus geldt hetzelfde als hierboven: kanaalnummer moet op elk keyboard/pedaal instelbaar zijn.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 okt 2016 13:38

Re: basisvraag midi meerdere keyboards

Het gebruiken van een Midi merger is niet echt nodig. Je kunt gewoon met een 4-inputs Midi naar USB ( bvv de Midisport 4x4) alles de PC invoeren.

Dat mergen is handig, als je bv een extreem lange kabel ( voor midi kan je maximaal naar 11 meter gaan...) tussen je console en de PC zou hebben, of als je anderszins de fysieke beschikking wilt hebben over alles in 1 Midi kabel.
Bijvoorbeeld, als je die merge dan weer op de Midi IN van bv een externe synthesiser zou willen aansluiten.

Maar in verreweg de meeste gevallen heeft dat mergen dus geen enkele zin. Vandaar dat er dus veel minder mergers op de markt zijn, dan gewoon interfaces.

Het voordeel van een aparte ( 4x4) Midi naar USB interface is verder, dat je dus veel vrijer bent om eens een andere Audio interface te gebruiken, waar dan bv geen Midi op zit.
En verder hoeft die Midi dan ook niet over het zelfde USB snoertje als de audio.

Uiteraard geldt voor alle oplossingen, zoals Evert-Jan ook al aangaf, dat je de individuele keyboards wel op aparte midikanalen instelt.

En wat betreft het pedaal: Dat kan je toch het voordeligst zelf even midificeren met een setje reedkontakten en een Midi encoder. En die zwelpedalen, als je de Fatars neemt ( zou je wel een betere potm in kunnen zetten) dan kost dat ook al bijna niets.
Je moet dan een Midi encoder nemen, waar ook analoge input(s) op zitten, voor het scannen van de zwelpedalen.

Allemaal vergeleken met een kant en klare oplossing zoals deze bv:

http://www.viscountinstruments.com/midi ... 1-191.html

HG

Geert

Berichten: 1

Geregistreerd: 20 okt 2014 14:28

Bericht 05 nov 2016 12:27

Re: basisvraag midi meerdere keyboards

Dank voor jullie reacties! Mijn voornaamste vraag is daarmee idd beantwoord.
Ik zal nog nadenken over een usb midi-interface of een merger, ik zit wat krap in de usb-poorten.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com