Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

tiptoetsen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jul 2011 23:35

Bericht 15 sep 2011 21:34

tiptoetsen

Hoi,

Ik zit te denken om mijn orgel te voor zien van tiptoetsen of houten trekregisters {zelfgemaakt ] waarbij je hem niet helemaal uittrekt maar alleen de tiptoets een pulsh geeft.

Weet iemand of die midikaart van midihardware de LITSW {speciaal voor buttons} ook tiptoetsen ondersteunt

en of het ook zo is wanneer je bijvoorbeeld op een combinatie toets drukt, de registers ook gaan branden.
Mijn Engels is te slecht om het aan Roman zelf te vragen.


Eigenlijk wilde ik gewone trekregisters maar dan heb ik de probleem dat wanneer ik een combinatie toets indrukt de registers open blijven staan.

Wie kan mij helpen of een goede tip geven.

Hartelijke groet,
Peter

Berichten: 1

Geregistreerd: 17 maart 2011 00:36

Bericht 31 okt 2011 18:42

Re: tiptoetsen

Hallo Peter,

zo te zien aan het schema is het een druktoets met maakcontact en geen tiptoets. Onder tiptoets versta ik dan: één of twee metalen aanraakvlakjes waarachter een elektronische schakeling zit.

Ik ben zelf ook naar een knoppenbalk aan het kijken waarmee ik register aan en uit kan zetten. Voorbeeld knoppen zouden kunnen zijn:
De Digitast van Velleman: http://www.velleman.eu/products/view/?id=2764
Of de versie van Conrad: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=701181

Beiden zijn met led uitgevoerd.

Heeft iemand anders daar al ervaring mee?
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 03 nov 2011 20:27

Re: tiptoetsen

Dag Peter,

De genoemde LITSW heeft 24 aansluitingen voor een maakkontakt met een led.
Deze scanner kan je op verschillende manieren configureren. Als je wilt weten hoe hoor ik dat nog wel.
Maar je moet je realiseren dat deze LITSW is aangesloten op een MIDI OUT controller ( Midi-zender), waardoor hij alleen reageerd op het gebruik een van de 24 drukknoppen ( een puls voor in en een puls voor uit ) en de Led indicatie reageerd alleen op de bijbehorende drukknop aansluiting.
De 24 Leds zijn dus niet zelfstandig te gebruiken als terugmeldings indicatie
Een Led indicatie voor elk register of drukknop moet op een MIDI IN controller (Midi-ontvanger) worden aan gesloten, omdat dan wel elke MIDI OUT actie een terugmelding ( led aan , led uit ) geeft.
Deze mogelijkheid is in Hauptwerk ingebouwd en vrij eenvoudig in te stellen.
Voor de registerdrukknoppen zou ik zelf niet kiezen voor de genoemde drukknoppen, deze produceren een klikgeluid en er zijn zat alternatieven waarbij dat niet het geval is.
Wil je meer informatie laat het dan even weten.

Groeten JacoP
Laatst bijgewerkt door JacoP op 10 nov 2011 12:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 07 nov 2011 00:21

Re: tiptoetsen

Hallo Peter,

Wil je echt iets traditioneels voor je orgel, of wil je gewoon je registers kunnen trekken? Bij mij is het dat laatste. Ik gebruik hiervoor de Novation Launchpad.

Volgens mij is het in Hauptwerk ook mogelijk hetzelfde signaal te gebruiken voor de aan en uit. Dus bijvoorbeeld alleen de midi-aan. Hierdoor wordt een gewone toets (midi aan+uit) een tip toets. Je kunt dan de midi-out van hauptwerk gebruiken om een standaard midi-out naar LED reciever te gebruiken. Het hoeft dus niet een module te zijn.

groeten,

Sander

Berichten: 22

Geregistreerd: 08 jul 2011 23:35

Bericht 07 nov 2011 21:46

Re: tiptoetsen

Hoi Sander.

Ik wilde eerst traditionele trek registers maar dan kwam ik tot een probleem, wanneer ik dus een presset in drukt de registers niet open of dicht gaan.
dus mijn tweeede idee was een soort pull trekregister te maken met een veer en een led
wanneer je trekt aan de register valt hij weer terug in gesloten positie maar dan brand de led groen.
wannneer je dan een presset in drukt gaat alleen de led aan of uit. maar op dit moment is dat nog niet mogenlijk met de led board {litsw] van roman midihardware} maar Roman vertelde dat in de volgende hauptwerk versie hauptwerk de led kan aansturen door middel van litsw via midi out.

Op dit moment zit ik eigenlijk ook te denken aan de Novation launchpad

ben er nog niet helemaal uit. ik gebruik nu als presset een knop van een deurbel;)

Als er nog meer mogenlijkheden zijn op tips hoor ikhet graag


peter

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com