Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwelpedaal

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 05 dec 2016 14:26

Zwelpedaal

Hoi! Ik heb een oud elektronisch orgel van een vriend gekregen, dat niet meer werkte. Hij heeft alle elektronica eruit gehaald, ik heb twee M-audio Keystation 61 klavieren ingebouwd en kan dus nu volop spelen (pedaal is voor later). Nu zaten er op dat orgel ook twee pedalen die hij als zwelpedaal gebruikte (het orgel dateert uit de jaren '80 en is zelf door de man gebouwd). Ik vroeg me af of die aan te sluiten zijn op de Keystations (bijvoorbeeld in plaats van de volumeknop, die volgens mij wel bruikbaar was in Hauptwerk)? Kan iemand me hierbij helpen? Ik ken er absoluut niets van, maar leer graag bij! Ik voeg in bijlage een foto van de aansluiting van de pedalen toe.
Hartelijk dank!
Koen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 05 dec 2016 17:10

Re: Zwelpedaal

Kijk hier eens: viewtopic.php?f=10&t=2414
Heb je daar wat aan ? ;)
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 dec 2016 17:39

Re: Zwelpedaal

Een zwelpedaal moet MIDI afleveren t.b.v. van Hauptwerk.
Ik weet niet of de volumeknop van jouw M-audio Keystation dat doet. Je kunt het testen door via menu View --> Large panels --> Audio, MIDI en performance paneel op te roepen. En dan rechtse muisknop op de bovenste slider/regelaar (volume) zetten, kies Auto detect en dan de volume regelaar van de M-audio Keystation een keer helemaal open en dicht doen. Als de knop Done niet zwart wordt dan levert de volume knop geen MIDI signaal op. En zul je afzonderlijke oplossing moeten kiezen zoals Behringer FCB1010 en die via MIDI-USB kabel met de PC kunnen verbinden (zie viewtopic.php?p=28687#p28687)

Als het wel werkt: de M-audio Keystation heeft alleen een ingang voor een sustain pedaal. En dat is geen volume regelaar.
Dus moet je de interne potmeter los moeten solderen en draden van je zwelpedaal potmeter naar met los gesoldeerde aansluitdraden moeten verbinden (die dan nog aan de print zitten; de potmeters mogen niet parallel aan elkaar staan).
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 05 dec 2016 19:39

Re: Zwelpedaal

Zie ook hier : http://www.midi-hardware.com/index.php? ... uct=POTAMP
Deze zet min. zwelpedaal stand naar max. zwelpedaal stand over van MIDI value 0 naar MIDI value 127.
De potmtere moet m.i. wel een lineaire zijn, in analoge techniek werd meestal een log type toegepast.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 06 dec 2016 20:55

Re: Zwelpedaal

Ik vond op internet ook nog deze pagina (http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=15&t=7071#p49765), die specifiek over hetzelfde klavier gaat als wat ik gebruik, maar met een andere pedaal. Het pedaal waar het hier over gaat (Yamaha) heeft een potentiometer waaruit 3 draadjes komen, die zijn dus ook gemakkelijk te verbinden met de 3 draadjes van de aansluiting van de potentiometer op het klavier.
Ik kan echter niet goed uit aan de pedalen die ik heb. Kan iemand me wegwijs maken in dit pedaal? Welke draadjes moet ik gebruiken? Klopt het zoals ik in bijlage heb aangeduid of ben ik verkeerd? Alvast hartelijk dank!
draadjes.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 dec 2016 23:45

Re: Zwelpedaal

In de afbeelding het schema van het zwelpedaal. Dit kun je zowiezo allemaal verwijderen.

Je moet kijken hoe de draden naar de potmeter in je keyboard zit.
Hoe worden daar de 3 draden gebruikt? Zit de middelste draad aan de loper? Dan moet die in het zwelpedaal ook aan de middelste poot van de potmeter komen. De 2 andere draden kun je dan aan de buitenste aansluitingen van de potmeter doen.
Als bij het intrappen van het zwelpedaal in HW de zwel dicht ipv open gaat, dan die laatste 2 draden onderling verwisselen.

Heb je al getest of de volume regelaar ook MIDI afgeeft (Zie boven)?
Wat is de waarde van de potmeter in het keyboard? Een zelfde waarde zou in het zwelpedaal moeten om het circuit in je keyboard hetzelfde te houden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 07 dec 2016 12:44

Re: Zwelpedaal

De volume-regelaar heb ik in het verleden gebruikt met Hauptwerk, toen ik het Keystation nog niet had ingebouwd. Ik had dit aan de praat gekregen met auto-detect in Hauptwerk, geloof ik. Vandaar dat ik reeds wist dat dit werkte. Wanneer ik terug thuis ben, zal ik eens proberen of ik de boel aan de praat kan krijgen. Alvast hartelijk dank voor de vele hulp!

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com