Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Trekregister vraagjes

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2017 09:47

Trekregister vraagjes

-Stel dat ik in een situatie trekregisters toe wil passen, is er dan een manier om nog gebruik te maken van presets? Dus doormiddel van een setzer ofzoiets? De stand van de trekregisters moeten wel overeen blijven komen met de stand van de registers in hauptwerk nadat een preset knop is ingeduwd.

-Als trekregisters toegepast worden (gewoon door frontplaat en een geleider achter het front) gaan deze dan niet veel te licht t.o.v. een kerkorgel? Is er een manier om het echte trekregister gevoel te simuleren? Dus een wat "zwaar" gevoel?

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 jan 2017 10:57

Re: Trekregister vraagjes

Hallo Anco,

Dat kan wel, maar dan moet je automatische trekregisters hebben, of maken.

Je kan het aansturen in Hauptwerk.

Stuur anders een PB, Ik kan je wel eea laten zien.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 jan 2017 13:11

Re: Trekregister vraagjes

Dag Anco,

Als je registertrekkers zwaarder wil laten schuiven geeft dat problemen als je magnetisch bedienbare registers wilt gebruiken, je moet dan veel krachtiger magneten toepassen, deze zijn groter en gebruiken meer stroom wat ook extra voorzieningen van je Midi aansturing vraagt.
De in de handel verkrijgbare exemplaren lopen allemaal vrij ligt vergeleken bij een mechanische register tractuur.
Ook is de werking van een register op een pijporgel vaak veel groter, dit is logisch als je weet dat de werking van de meeste registerslepen minimaal 25mm is.
Bij een echt registertrekkersgevoel past geen setzer omdat de setzer altijd sleep-motoren of magneten gebruikt en dus niet met menselijke kracht werkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2017 14:07

Re: Trekregister vraagjes

Bedankt voor de antwoorden.
Jaap, de vragen zijn los van elkaar bedoelt. Dus óf automatische trekregister óf een wat zwaardere registertrekker.

Maar dat gaat waarschijnlijk gewone trekregisters of touchscreen worden. Dus blijft er over hoe er een realistisch trekregister gevoel kan worden gerealiseerd. Niet te licht dus, en waarbij je als het ware een aangrijpingspunt voelt.
Laatst bijgewerkt door anco.marijs op 25 jan 2017 14:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 jan 2017 14:53

Re: Trekregister vraagjes

Het mechanisch zwaarder laten lopen van trekregisters heeft natuurlijk NIETS te maken met de evt toe te passen reedswitches en magneten.

Immers, het gaat er alleen maar om, dat het magneetje mechanisch wordt bewogen tot vlakbij het reedcontact, en dat staat GEHEEL los van het evt zwaarder maken van de beweging......


Overigens is eer natuurlijk nog een vrij elegante tussenoplossing om toch trekregisters te gebruiken EN presets.

En dat zijn dus terugverende trekregisters, voorzien van een LED-indikatie die de status aangeeft.

De puriteinen, die dus zoveel mogelijk het barok-orgel kwa bediening willen simuleren, verafschuwen dit uiteraard, en dat kan ik ook begrijpen.

Overigens biedt juist de electronica in virtuele consoles vooruitstrevende oplossingen voor diegenen die niet uitsluitend willen vasthouden aan de hulpmiddelen uit de baroktijd. tenslotte zie je ook vanaf de invoering van de electriciteit een enorme evolutie in de pijporgel-consoles en mogelijkheden.

En juist in en virtueel console, waarop je samples van heel diverse rogels zou willen spelen, is m.i. een vooruitstrevende oplossing voor de hand liggend; je gaat toch niet bvee nlaatromantisch orgel zoals bv een Walcker, met trekregisters uitrusten??

Zo vind ik de ideen van oa Jaap Patijn heel verfrissend in deze.

HG

Geert
HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2017 15:20

Re: Trekregister vraagjes

geert01 schreef:Het mechanisch zwaarder laten lopen van trekregisters heeft natuurlijk NIETS te maken met de evt toe te passen reedswitches en magneten.

Immers, het gaat er alleen maar om, dat het magneetje mechanisch wordt bewogen tot vlakbij het reedcontact, en dat staat GEHEEL los van het evt zwaarder maken van de beweging......

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. De toe te passen reedswitches en magneetjes hebben inderdaad niets te maken met het mechanisch zwaarder laten lopen. Deze reedswitches en magneetjes worden namelijk gebruikt om van de trekregister een schakelaar te maken zodat we een signaal kunnen versturen doormiddel van het uit trekken van een trekregister.

Echter, wat ik bedoelde was of er een manier is om met een extra magneet of elektromotor de trekregister automatisch naar voren en achter te laten bewegen, en tegelijk deze registers ook nog met de hand bedienbaar te laten.

Dat was de eerste vraag die ik stelde, de tweede vraag bedoelde ik helemaal los van de eerste. Dus bij mijn tweede vraag stel ik me gewoon een normale trekregister-opstelling voor. Zonder preset, setzer, automatisering of wat dn ook..

Mijn tweede vraag:
Als ik op een kerkorgel een register uit trek, dan zit daar een bepaald gevoel in. Het is niet zomaar een houten stok die we heen en weer bewegen, maar er zit een mechaniek achter de trekregisters in een kerkorgel.
Is het gevoel van deze mechaniek achter deze trekregisters te simuleren op trekregistertjes van een hauptwerk orgel?


geert01 schreef:Overigens is eer natuurlijk nog een vrij elegante tussenoplossing om toch trekregisters te gebruiken EN presets.

En dat zijn dus terugverende trekregisters, voorzien van een LED-indikatie die de status aangeeft.

Kijk, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Daar sta ik op zich nog niet helemaal afwijzend tegenover..(ik ben dan ook geen echte puritein ;) ) Zijn dit soort trekregisters ergens te verkrijgen?

ps. Voor degenen die zich afvragen wat ik nu eigenlijk wil; wel of geen presets, wel of geen echte trekregisters of misschien van die terugverende trekregister ?
Ik weet nog niet wat ik toe ga passen. E.e.a. is afhankelijk van de kosten die komen kijken bij bepaalde opstellingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 jan 2017 15:41

Re: Trekregister vraagjes

Dag Anco,

Dat realistische registertrekkergevoel met zoals jij dat noemd een 'aangrijpingspunt waarnemen' komt bij echte kerkorgels niet voor omdat een registertractuur veel zwaarder dan een toetstractuur wordt gemaakt.
Bij deze stevige mechanische verbindingen is weinig torsie aanwezig, terwijl de sleepwrijving over het hele traject hetzelfde is.
Wel kun je de registertrekkers met een eenvoudig hulpmiddeltje zwaarder laten schuiven, ik heb deze goed werkende methode ook op zwelpedalen toegepast als rem.
Op de trekkers aan de onderkant verzonken in het hout een strookje metaal schroeven,(lengte is werking + 20mm) op een lat onder de trekkers een gat boren voor een sterke magneet.
Deze lat met magneten op een kleine afstand van de trekkers monteren aan de achterzijde van het registerpaneel en je trekkers worden over de hele werking afgeremd.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 jan 2017 16:29

Re: Trekregister vraagjes

Overigens zijn er ook diverse ontwerp-tekeningetjes in omloop voor een tandreepje, klein elektromotortje en eindkontakten. Dus alles zelf maken.
En dan heb je ook nog eens dure Midi-DEcoders nodig met power-darlington uitgangen......

Maar velen willen toch hun beperkte tijd hier op het ondermaanse meer besteden aan spelen dan aan knutselen?? ( sprak degene die al zn hele leven boven de soldeerbout heeft doorgebracht........maar nu tot inkeer is gekomen!!)

Succes met je keuzes, en idd zijn deze teurgverende trek- zowel als duwregisters te koop; vraag Andree Bovenschen eens, als je het maar kort houdt, want hij wordt overspoeld met goedbedoelde informatievragen.

Je kan die registers overigens terugvinden op de Johannus Rembrandt en ook sommige Content instrumenten. Voelt natuurlijk plastic aan, want dat is het ook....haha. Maar het werkt wel. Sommige ( Content) hebben aparte ledjes boven de knoppen, andere verlichten gewoon van binnenuit de voorkant van de knop.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 25 jan 2017 16:30

Re: Trekregister vraagjes

JacoP schreef:Dag Anco,

Dat realistische registertrekkergevoel met zoals jij dat noemd een 'aangrijpingspunt waarnemen' komt bij echte kerkorgels niet voor omdat een registertractuur veel zwaarder dan een toetstractuur wordt gemaakt.
Bij deze stevige mechanische verbindingen is weinig torsie aanwezig, terwijl de sleepwrijving over het hele traject hetzelfde is.
Wel kun je de registertrekkers met een eenvoudig hulpmiddeltje zwaarder laten schuiven, ik heb deze goed werkende methode ook op zwelpedalen toegepast als rem.
Op de trekkers aan de onderkant verzonken in het hout een strookje metaal schroeven,(lengte is werking + 20mm) op een lat onder de trekkers een gat boren voor een sterke magneet.
Deze lat met magneten op een kleine afstand van de trekkers monteren aan de achterzijde van het registerpaneel en je trekkers worden over de hele werking afgeremd.

Haha, sorry hoor.. soms zit ik zo ingewikkeld na te denken dat ik mezelf niet meer snap :?
Ik zat met een dubbeltrekker (heet dat zo?) in gedachten. Dus halverwege zit daar een aangrijpingspunt. (Ja, we hebben een oktaaf uit de mixtuur, half uittrekken octaaf 2, helemaal uittrekken komt de mixtuur..) Dat moet ik natuurlijk helemaal niet bij al de registers toe passen :oops: Sterker nog, die wil ik juist helemaal niet..

affijn.. blijft over of er ergens van die terugverende trekregisters te koop zijn, of dat ik die zelf moet maken..
en die magneetstrips is ook wel een goed idee..

(komt er toch nog wat nuttigs mn vraag :oops: )


geert01 schreef:Overigens zijn er ook diverse ontwerp-tekeningetjes in omloop voor een tandreepje, klein elektromotortje en eindkontakten. Dus alles zelf maken.
En dan heb je ook nog eens dure Midi-DEcoders nodig met power-darlington uitgangen......

Maar velen willen toch hun beperkte tijd hier op het ondermaanse meer besteden aan spelen dan aan knutselen?? ( sprak degene die al zn hele leven boven de soldeerbout heeft doorgebracht........maar nu tot inkeer is gekomen!!)

Succes met je keuzes, en idd zijn deze teurgverende trek- zowel als duwregisters te koop; vraag Andree Bovenschen eens, als je het maar kort houdt, want hij wordt overspoeld met goedbedoelde informatievragen.

Je kan die registers overigens terugvinden op de Johannus Rembrandt en ook sommige Content instrumenten. Voelt natuurlijk plastic aan, want dat is het ook....haha. Maar het werkt wel. Sommige ( Content) hebben aparte ledjes boven de knoppen, andere verlichten gewoon van binnenuit de voorkant van de knop.

HG

Geert


Bedankt Geert,
Je hebt gelijk dat ik liever ga spelen dan knutselen.. maar op zich vind ik het wel leuk om dan te spelen op een orgel wat ik zelf geknutseld heb. En ik ben niet bang voor een beetje techniek..

Wat betreft de registers kan ik nog eens bij Bovenschen zoeken.. Overigens denk ik dat ik ze zelf nog wel kan knutselen ook. maar dan moet er wel een terugkoppeling zijn vanuit hauptwerk om de ledjes te laten branden..?
En anders gewoon 2 touchscreens.. Kan ook heel mooi zijn..

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 25 jan 2017 17:11

Re: Trekregister vraagjes

JE hebt dan idd een Midi decoder nodig; te kust en te keur bij Midiboutique. Dn heb je ook nog de keuze of ze vermogen moeten kunnen leveren ( solenoids) of gewoon low power logische uitgangen. Meest al 64 stuks per printplaat maar kan ook meer.

Ovrigens is de Litswitch van Midihardware ook een heel prijsgunstig dingetje; die heeft 24 stuks inputs voor momentschakelaars en levert in omgekeerde richting 24 stuks Leds aangestuurd vanuit HW.

Daar kun je dus van alles mee besturen of aan laten wijzen. Je kunt dus meerdere van deze units daisy-chainen.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 26 jan 2017 18:50

Re: Trekregister vraagjes

Hoi Anco,
Je kan die registers overigens terugvinden op de Johannus Rembrandt en ook sommige Content instrumenten. Voelt natuurlijk plastic aan, want dat is het ook....haha. Maar het werkt wel. Sommige ( Content) hebben aparte ledjes boven de knoppen, andere verlichten gewoon van binnenuit de voorkant van de knop.

Inderdaad, bij mijn Rembrandt gaat dat heel simpel. Ik gebruik gewoon de presets van het Rembrandt orgel, werkt altijd perfect i.c.m. de samplesets.
Helaas zit niet op elke sampleset een GO (general-out) voor de registers. Dat is zo handig, want de GO drukknop bij het onder klavier kan gewoon de GO functie van de sampleset midi aansturen. Dan gaan dus alle registers tegelijk uit.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 26 jan 2017 19:12

Re: Trekregister vraagjes

Ik twijfel enigszins of ik idd dat soort registers ga toepassen.. maar ach, ik heb nog tijd zat om na te denken..

Marius, Kun je niet een preset instellen zonder dat je registers hebt geselecteerd? Zo heb je ook een GO, je hebt alleen wel 1 preset minder..

(en ik dacht dat GO voor GrandOrgue stond ;) )

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 26 jan 2017 19:52

Re: Trekregister vraagjes

View/Large floating control panels / registration: daar zit toch een general cancel?? Of werd dit niet bedoeld??

In het algemeen vind ik het sowieso universeler om die knoppen daar te gebruiken ipv kijken of ene sampleset extra toeters en bellen heeft. want dit werkt bij elke set.

Zo zie je ook, dat nieuwere samplesets meestal genen dedicated knoppen meer hebben voor general of divisional presets. Omdat dit gewoon al standaard in HW zit.

En dan kan je natuurlijk ook ( foei, zeggen de puriteinen dan) een oktaafkoppeltje maken ook als dat niet op de set zit....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 26 jan 2017 21:33

Re: Trekregister vraagjes

Marius, Kun je niet een preset instellen zonder dat je registers hebt geselecteerd? Zo heb je ook een GO, je hebt alleen wel 1 preset minder..
(en ik dacht dat GO voor GrandOrgue stond ;) )


Erg goed idee, zeg ! Heb het geprobeerd en het werkt ook prima. Mooi, bedankt voor de tip.
En GO is idd. niet de juiste code, het moet zijn GC zoals het op de lay-out op de speeltafel wordt aangegeven. Waarschijnlijk General Correction, of zo iets.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 31 jan 2017 08:10

Re: Trekregister vraagjes

Afbeelding https://goo.gl/images/eT73Pw

Even over de oorspronkelijke vraag: hopelijk kan je dit plaatje bekijken (ik weet niet precies hoe de plaatjes werken hier). Deze trekregisters bewegen in/uit (one 2.5 centimeter). Er zit een reed contact ingebouwd zodat Hauptwerk weet of het register actief is of niet.

Met MidiBoutique componenten kun je deze registers automatiseren. Als een register combinatie geprogrammeerd is en je drukt op de knop, dan veranderen de registers automatisch. Het geeft een optie om snel van registratie te verwisselen, zonder hulp.

Je vraagt over het gevoel van een mechanisch trekregister. Die zijn in het algemeen niet geautomatiseerd, omdat ze te zwaar zijn. Als ze wel geautomatiseerd zijn, dan voelen ze niet meer zo zwaar.

Frank

(PS Nog wat achtergrond info. In andere delen van de wereld worden de lichte trekregisters gebruikt, en vrijwel altijd geautomatiseerd. De regel is vaak dat de organist verwacht wordt zelf de registers te bedienen. Op examens is vaak alleen een persoon toegestaan voor het omslaan van blaadjes. Meeste orgels hebben een paar honderd vrije combinaties, zodat je een concert goed kan registreren.)
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 31 jan 2017 09:41

Re: Trekregister vraagjes

Ik heb die solenoid-dinges inmiddels gezien. Het probleem is dat het nogal wat gaat kosten als je er daar een stuk of 80 van wil toepassen..
Dus het wordt of een touchscreen of gewoon handmatig registreren.. Tenzij ik tijd over heb, dan probeer ik iets te fabriceren zodat de trekregisters terugveren, en dan met een LEDje ter indicatie of de registers aan of uit zijn.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com