Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

hart op hart afstand trekregisters

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 29 jun 2017 12:37

hart op hart afstand trekregisters

Heren orgelbouwers,

Momenteel ben bezig ik een print te ontwikkelen om op eenvoudige wijze reed-contacten voor trekregisters te monteren.
Dit zal een print worden waar de reed-contacten op gemonteerd kunnen worden en ook de diode matrix, zodat uiteindelijk alles met een paar connectoren aangesloten kan worden op het GINO-MIDI systeem.

Maar nu is mijn vraag... wat is de gebruikelijke hart-op-hart afstand van trekregisters? 5 cm, 6 cm of nog meer...

Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Nico Goes

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 jun 2017 17:32

Re: hart op hart afstand trekregisters

nicogoes schreef:Heren orgelbouwers,

Momenteel ben bezig ik een print te ontwikkelen om op eenvoudige wijze reed-contacten voor trekregisters te monteren.
Dit zal een print worden waar de reed-contacten op gemonteerd kunnen worden en ook de diode matrix, zodat uiteindelijk alles met een paar connectoren aangesloten kan worden op het GINO-MIDI systeem.

Maar nu is mijn vraag... wat is de gebruikelijke hart-op-hart afstand van trekregisters? 5 cm, 6 cm of nog meer...

Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Nico Goes


Nico,
ik heb horizontaal 70mm hart op hart, dit vind ik een redelijke afstand. zo zijn de register trekkers goed te grijpen

70mm horizontaal
80mm verticaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 29 jun 2017 23:14

Re: hart op hart afstand trekregisters

Dank voor je antwoord Jan Wim.
Inderdaad, het ging mij om de horizontale afstand.
Toch wel een flinke afstand merk ik wel, maar je moet ook met de volle hand er bij kunnen.
Duidelijk...
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 30 jun 2017 08:50

Re: hart op hart afstand trekregisters

Dag Nico,

Voor al de orgels met een mechanische tractuur die ik heb gebouwd gebruikte ik voor de registertrekkers horizontaal 6cm hartafstanden. Dit heeft ook te maken met de diameter van de registerknop, ik gebruikte altijd een slanke vorm.
Het voordeel van een niet te grote afstand is de mogelijkheid in één keer twee knoppen uit te kunnen trekken.
Om de registerbenaming bij de in- en uitstand goed te kunnen lezen is het handig om de vertikale afstand voldoende groot te maken!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 30 jun 2017 21:37

Re: hart op hart afstand trekregisters

Dag Nico,

bij mijn console heb ik destijds 55mm aangehouden.
Om het orgel niet te pompeus te maken heb ik goed op alle afmetingen gelet.
Het zijn klassieke knoppen met een slanke hals.
Hiermee kan ik met twee vingers tussen twee knoppen, die tegelijk uittrekken.
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jul 2017 20:46

Re: hart op hart afstand trekregisters

Inderdaad Henri het is een beetje registerknop afhankelijk, ik zelf heb een wat bredere knop vandaar mijn grotere hartmaat.
Er passen ook 2 vingers tussen


@Jaap. Je hebt zeker gelijk dat de verticale afstand voldoende moet zijn om benaming leesbaar te houden, bij mijn 1e zelfbouw orgel had ik deze afstand te kort gehouden, zodat je vanuit de speel positie een beetje moest mikken om te lezen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 01 jul 2017 23:06

Re: hart op hart afstand trekregisters

Jan Wim, Jaap en Henri,

Dank voor jullie antwoorden.

De afstand kan dus variëren tussen de 50 en 60 mm. En de dubbele greep... daar had ik niet aan gedacht.

Nu kan ik een universele print ontwerpen die passend is voor deze verschillende, en daartussen liggende, afstanden.
Voor menigeen is het een heel gedoe om de reed-contacten te monteren en ook nog te bedraden, maar met een geschikte print wordt ook het aansluiten van de trekregisters een kwestie van plug and play.

Als de prototypen klaar zijn laat ik wel een foto achter.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 18 sep 2017 20:23

Re: hart op hart afstand trekregisters

De afstand is ook afhankelijk van de dikte van je vingers. Ik heb niet zulke dikke vingers en heb een hart afstand van horizontaal 60mm en verticaal 70mm. Ik kan dan nog prima twee registers gelijktijdig bedienen, ondanks een de qua formaat redelijke knoppen (kopmaat35mm, lengte 70mm).

Maar 't is wel een beetje persoonlijk. Ik heb de maten bewust wat compacter gehouden zodat de kast niet ál te breed en hoog zou worden... Maar ja, uiteindelijk is hij toch best fors geworden :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 28 sep 2017 09:20

Re: hart op hart afstand trekregisters

Zoals beloofd bijgaand wat foto's van de printjes voor trekregisters.
Ze zijn voorzien van reed contacten en een diode matrix. Elk printje voor 4 trekregisters.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 12

Geregistreerd: 15 feb 2012 23:46

Woonplaats: Zeist

Bericht 28 sep 2017 21:37

Re: hart op hart afstand trekregisters

Hier zien we de printjes voor de trekregisters gemonteerd op een registerpaneel met verschillende afstanden.
Van onder naar boven, respectievelijk 50, 60 en 70 mm

TREKREG3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 07 jul 2012 15:20

Woonplaats: Waarder (ZH)

Bericht 30 sep 2017 11:56

Re: hart op hart afstand trekregisters

Ziet er netjes uit, en maakt de toepassing van trekregisters een stuk makkelijker.
Met vriendelijke groet,

Jan Barend
2 klaviers inbouworgel, pedaal, midi 128 interface, i7-6700K, 32 GB Ram, M2-SSD, Emu 0404, Hauptwerk Advanced, Dom Utrecht Sampleset.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com