Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Tips voor opknappen pedaal

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 sep 2017 12:55

Tips voor opknappen pedaal

Recentelijk heb ik voor weinig geld een 30-tonig concaaf pedaal kunnen aanschaffen. Die komt van een Johannes orgel af en is een beetje "sleets", m.a.w. duidelijke gebruikssporen. Nu wil ik vragen welke lak ik bijvoorbeeld het beste kan gebruiken. Glitsa? Of gewoon transparante interieurlak? Graag wat tips.
En alvast bedankt natuurlijk.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 sep 2017 14:32

Re: Tips voor opknappen pedaal

Ha Fred,
Komtie:

- pedaalstokken nummeren (aan de onderkant) en dan eruit halen
- schuren met korrel 80 en daarna 120. In ieder geval; de bovenkant en indien nodig de zijkanten.
- 2x lakken met Glitsa projectkwaliteit (tussendoor even dof maken met Scotchbrite)
- vilt/rubber vernieuwen (ook de zijkanten als er zijwaartse speling is) voor geruisloos pedaalspel
- pedalen weer op volgorde monteren.

Daarna kun je de magneten monteren en de reedcontacten monteren. Zie hiervoor de topics die daarover gaan.
Zwarte toetsen kun je beitsen met zwart of diepdonkerbruin (vaker doen wordt donkerder). Daarna dof maken en 2x aflakken met Glitsa
Succes!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 05 sep 2017 16:07

Re: Tips voor opknappen pedaal

Dank je voor je snelle reactie.

De stokken zitten aan de onderkant met twee kruiskopschroeven vast waarvan de onderst onbereikbaar acht een balk die er gelijmd uitziet. Het lijkt me veel sloopwerk, terwijl zo slecht het pedaal weer niet is.

Ik zal misschien vanavond detailfoto's laten zien. Waarom zou ik de stokken niet licht kunnen schuren terwijl de gemonteerd zijn?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 sep 2017 20:28

Re: Tips voor opknappen pedaal

Met licht schuren gaat de vieze donkere kleur niet weg. Dat moet je echt helemaal blank maken.
Meestal zit de lat bovenop geschroefd...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 sep 2017 13:18

Re: Tips voor opknappen pedaal

Hoi Jaap,

Zie hier een detail van het pedaal:

Afbeelding

Je ziet dat het pedaal er best goed uitziet. Maar de halve noten stokken hebben wat lichte slijtplekken en dus dacht ik met donkereiken lak die te behandelen. Het pedaal hoeft er niet fonkelnieuw uit te zien. Op het echte orgel is dat ook niet zo :)

Groeten, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 sep 2017 14:53

Re: Tips voor opknappen pedaal

Ja, het valt inderaad mee.
Ik heb donkere beits gebruikt (Wenge)
Zijn de vilten/rubbers nog goed?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 06 sep 2017 17:34

Re: Tips voor opknappen pedaal

Hoi Jaap,

dank je voor je snelle reacties. Ja de viltjes en rubbers zijn prima. Het meest opvallende zijn de sleetse vlakjes van enkele halve noten zoals de Bes, Cis, Fis
Ik heb een busje donkereiken en een busje Glitsa gekocht, beide op waterbasis. Dus ik wil de stokken goed reinigen met bijvoorbeeld sodawater, dan licht schuren en lakken. Ik heb de stokken aan de voorzijde afgeplakt en als ik de naastliggende stok indruk, kan ik met een zacht kwast prima ze aflakken denk ik. Het pedaal hoeft niet "als nieuw" te worden, want dan had ik wel 1200 Euro uitgegeven voor een nieuwe :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Bericht 16 sep 2017 21:46

Re: Tips voor opknappen pedaal

Ha Fred,

Misschien een wat late of een te late reactie.... Als ik jou was zou ik al die pedalen cis dis enz enz er gewoon uit halen en goed schuren etc.. je bent wel ff bezig maar het ziet er later op en top uit.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 19 sep 2017 13:08

Re: Tips voor opknappen pedaal

Zie onderaan het draadje:http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=2824 hoe het geworden is, met halve noten toetsen met donkereiken transparante lak twee lagen na licht schuren. daarna alle witte stokken licht geschuurd en alle toetsen daarna met twee lagen Glitsa.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 okt 2017 00:03

Re: Tips voor opknappen pedaal

Wie weet hoe ik het pedaal stiller kan krijgen. Mijn orgel staat in de hobbykamer op eerste verdieping. Als ik snel van de ene toets naar de andere ga en de toets "springt" , is dat beneden als gestommel te horen, ondanks betonnen vloer. Ik heb geluidsdemper pads gevonden en dat leek het ei van Columbus. Maar het verende schuimrubber lijkt de veerkracht snel te verliezen door de constante druk. Het hele pedaal ligt ook op schuimrubber voor isolatie naar beneden toe, maar mijn nieuwe pedaal heeft meer last van lawaai. Bedakt voor goede tips. Ik heb gekeken voor viltjes die ook onder stoelpoten worden gebruikt, maar die lijken me te hard en niet veerkrachtig.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2017 08:43

Re: Tips voor opknappen pedaal

Ha Fred, bij Pausch.de kun je de goede dempers kopen. Maar ondanks dat, knalt het pedaal inderdaad hard omhoog door de forse veerdruk.
Ik heb dat opgelost door de slag kleiner te maken en 6 mm rubber te plakken aan de bovenkant van de pedaalstok. Moet je wel even proberen en desnoods de lat met reedcontacten ietsje lager zetten. Ik zelf denk dat de hoge veerdruk de boosdoener is, en misschien moet je daar iets aan veranderen.
Hier is er meer over te lezen: viewtopic.php?f=10&t=629&p=7512&hilit=stiller+pedaal#p7512
Succes!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 okt 2017 10:23

Re: Tips voor opknappen pedaal

Hallo Jaap,

Dank je voor je snelle reactie. De veerdruk kan het probleem niet zijn, want dit pedaal speel beduidend lichter dan mijn vorige 24-tonige pedaal (is nog beschikbaar, leuk voor klein behuisden, want het pedaal is slechts 98cm breed).
Momenteel is het pedaal nog voldoende stil met de schuimrubber langwerpige geluiddempertjes (Deltafix artikel 715). Als de veerkracht zo snel verdwijnt als ik verwacht , dan moet ik andere oplossing zoeken. Rubber lijkt me goed, als het voldoende zacht is. Want volgens mij zit er al rubber bovenaan de achterplank, waar de stokken door steken, maar dat is duidelijk te hard en doet niets (meer). Op de pedaal stok ligt een stukje rood vilt, maar dat is dun en doet ook niets. Welk rubber heb je gebruikt?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2017 10:43

Re: Tips voor opknappen pedaal

Ik heb Rubber bij Johannus besteld. In zelfklevende stroken van 12 mm breed. Ik zou ze even bellen of mailen.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com